Groot onderhoud Lad...
 
Meldingen
Alles wissen

Groot onderhoud Lada 1500 combi

Pagina 1 / 2
 
(@janfeijen)
Lid Admin

De Lada 1500 combi van 1985 is al zo'n 15 jaar in ons bezit. In al die jaren is aan de techniek niet zo heel veel aandacht besteed. Pas als het echt nodig was, werden er onderdelen vervangen of gerepareerd. Maar, het wordt, voor mijn gevoel, toch wel tijd eens groot onderhoud te plegen en preventief het nodige te vervangen. De koelslangen zien er niet zo heel best meer uit en de remmen hebben ook hun beste tijd gehad. Daarnaast zijn de voorruit en achterklep ook aan vervanging toe. Kortom, genoeg werk voor de komende tijd.

Gisteren was de start van alle werkzaamheden, die ik hoop in de loop van 2015 af te kunnen ronden. Voorlopig zullen jullie deze auto niet op één van de evenementen zien.

Citeren
Topic starter Geplaatst : 16 november 2014 13:39
mrweird
(@mrweird)
Estimable Member Registered

Gisteren was de start van alle werkzaamheden

Ojee.. Hij ligt nu in duizenden stukjes verspreid door de garage? 😀

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 17 november 2014 22:03
(@janfeijen)
Lid Admin

Nee, de auto ligt (nog) niet in 1000 stukjes. Luchtfilter, remcilinder, reservoirs, bobine en nog een aantal onderdelen zijn eraf gehaald. Alles met beleid, want een aantal van die onderdelen heb ik nog weer nodig. Ook de motorkap is eraf gehaald, is wel zo makkelijk tijdens het sleutelen.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 13 december 2014 18:02
(@janfeijen)
Lid Admin

Het demonteren van de koppelingscilinder ging niet helemaal zoals ik wilde. Ik kreeg met geen mogelijkheid de leiding los. Niet aan de kant van de cilinder, maar ook niet bij de slang. Er zat niets anders op dan de leiding door te zagen. Dit deed ik pas nadat ik er van overtuigd was dat ik een ander exemplaar nog had liggen.
Daarna nog een aantal andere zaken verwijderd en begonnen met het schoonmaken van de motorruimte. De foto geeft een beeld zoals het er straks uit moet gaan zien.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 21 december 2014 17:56
(@janfeijen)
Lid Admin

Even een korte update. Zoals jullie kunnen zien ontbreken er nog een aantal onderdelen. Waterslangen, radiateur, waterpomp, dynamo en luchtfilter zijn verwijderd. Daardoor kon ik de rest van de motorruimte schoon maken. De meeste troep is nu wel verwijderd, nu alleen de puntje op de 'i' zetten. Hier en daar zit wat roest, dat zal ik de komende tijd bij gaan werken. De groene verf die ik al jaren heb liggen en waarschijnlijk net zo oud is als de auto, is nog bruikbaar.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 25 januari 2015 12:18
(@janfeijen)
Lid Admin

Veel heb ik de laatste tijd niet gedaan aan de 1500 combi. Dat komt o.a. doordat ik ook nog wat klussen van de 1200 combi aan het oppakken ben. Ik heb mij bezig gehouden met de remmen. De trommels achter zijn verwijderd en één van de achterremcilinders was lek. De leiding heb ik kapot gedraaid bij het loshalen. Daar moet dus een nieuwe voor gemaakt worden. De remschijven voor zaten ook muurvast. Met een slijptol heb ik de kop van de bouten los gemaakt, de remschijf verwijderd en het restant van de bout kon ik wel eruit draaien. De remslangen voor heb ik gelukkig zonder de leiding kapot te maken kunnen verwijderen.

 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 5 april 2015 12:41
(@janfeijen)
Lid Admin

Het is al weer een jaar geleden dat ik iets over de werkzaamheden van de 1500 combi geschreven heb. Sinds een paar weken heb ik de draad weer opgepakt en ben verder gegaan met het groot onderhoud. De motorruimte is helemaal schoon gemaakt en de slechte plekken heb ik al voorzien van een wit laagje. Ik moet alleen nog de juiste kleur erbij zoeken en dan kan de motorruimte wit gemaakt worden. Of ik het met de kwast / roller ga doen, of spuiten, weet ik nog niet.

Toen ik onder de auto lag om ook daar de boel schoon te maken, viel mij op dat de rubbers van de stabilisatorstang slecht waren. Het losschroeven van de stang verliep snel, maar nu ben ik nog aan het prutsen om de beugel en rubber van elkaar te scheiden. Op de foto staan twee van de versleten rubbers.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 8 mei 2016 22:16
(@janfeijen)
Lid Admin

De beugels van de stabilisatorstang zijn los en het rubber is eruit gehaald. Het ligt allemaal weer klaar om gemonteerd te worden. Verder is er een begin gemaakt met het spuiten van de motorruimte. De kleur, standaard verfbus van Motip, is niet helemaal juist, maar ik doe het ermee. De rest van de motorruimte is binnenkort aan de beurt.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 3 juli 2016 20:17
(@janfeijen)
Lid Admin

Ja, er zijn weer wat vorderingen gemaakt. Afgelopen zaterdag weer een hele dag kunnen klussen en de motorruimte is nu bijna helemaal klaar. De verf was op, anders had ik het af kunnen ronden. Het resultaat ziet er wat mij betreft goed uit.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 21 september 2016 22:54
Aat
 Aat
(@aat)
Honorable Member Registered

Ziet er zeker goed uit Jan. Krijg weer zin om aan de scaldia te beginnen, maar eerst moet de zolder nog af.

Groet, Aat.

uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 22 september 2016 10:46
(@janfeijen)
Lid Admin

Het is weer gelukt wat tijd te besteden aan de 1500 combi. Het monteren kan beginnen. De afgelopen jaren heb ik wat nieuwe onderdelen op de kop weten te tikken, die nu een plekje krijgen in de auto. De koppelingscilinder en rembekrachtiger zijn daar een voorbeeld van. Daarnaast ben ik ook nog steeds aan het schoonmaken. Ik probeer zoveel mogelijk vuil weg te halen. Ook tussen de draden.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 5 november 2016 20:29
(@janfeijen)
Lid Admin

De afgelopen weken ook weer wat aan de auto kunnen werken. Na het bij elkaar zoeken van de nodige onderdelen, is gisteren een nieuwe waterpomp en bijbehorende onderdelen geplaatst.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 25 december 2016 13:23
mrweird
(@mrweird)
Estimable Member Registered

Echt netjes! Concours staat!

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 28 december 2016 22:13
(@janfeijen)
Lid Admin

De dynamo is ondertussen ook weer terug gezet op z'n plek, evenals een nieuwe bobine en spanningsregelaar. Er is een nieuw radiateur geplaatst en de ontbrekende slangen, zodat het koelsysteem klaar is. Ondertussen ben ik gestart met het vervangen van remcilinders.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 29 januari 2017 20:00
(@janfeijen)
Lid Admin

Een korte update van de vorderingen. Aat heeft een aantal nieuwe beugels voor de spoorstang meegenomen, die ik afgelopen weekend gemonteerd heb. Dat viel nog niet mee. De rubbers zijn nieuw en gaven nog niet erg mee. Met de nodige krachtsinspanning is het gelukt de beugel weer op z'n plaats te zetten. Beide remklauwen zijn schoon gemaakt en gespoten en de nieuwe remcilinders zijn gemonteerd.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 19 februari 2017 20:10
Pagina 1 / 2

Aankomende evenementen