Olie lekkage Lada 1...

Meldingen
Alles wissen

Olie lekkage Lada 1200 (1972)

Jan Feijen
(@janfeijen)
Lid Admin

Eind vorig jaar was de klepdekselpakking van de Lada 1200 vervangen. Bij het rijden merkte ik dat er olie lekte op de uitlaat, wat zorgde voor rook op de verkeerde plaats. Ik heb daarop de pakking vervangen en de bouten van de kleppendeksel goed aangedraaid. Toen merkte ik al dat er twee bouten waren, die weinig draad meer hadden en het lukte met moeite de kleppendeksel vast te krijgen. Op goed geluk een rondje gereden, maar helaas, de olie lekkage bleef, alleen nu op een andere plaats. Er zat dus niets anders op dan de bouten in blok te vervangen.

Afgelopen zaterdag aan de slag gegaan. Uit een reserve blok heb ik twee goede bouten gehaald. Dit ging erg eenvoudig. Twee moeren erop draaien en door de onderste moer los te draaien, kwam de bout eruit. Daarna aan de slag met de Lada. Luchtfilter eraf, slangen los gehaald en kleppendeksel verwijderd. Toen geprobeerd de bouten eruit te halen door er twee moeren op te plaatsen. Maar, wat ik ook probeerde, het lukte niet. De moeren hadden te weinig grip om de bout uit het blok te draaien. Dan maar proberen met de griptang. Deze stevig op de bout geplaatst en voorzichtig druk gezet. En, het lukte na een aantal pogingen om de bouten uit het blok te halen. Gelukkig maar.

De nieuwe bouten erin plaatsen ging gelukkig eenvoudig en daarna de kleppendeksel weer terug plaatsen. Alle bouten hebben nu weer voldoende grip, dus verwacht ik geen lekkage meer. Er was die zaterdag geen tijd meer om dit te testen, dus dat moet binnenkort gebeuren. Wordt vervolgd.

Citeren
Topic starter Geplaatst : 7 april 2011 23:23
Ladafanaat
(@ladafanaat)
Honorable Member Registered

Je hebt nu toch ook zo'n mooie spuitbus om vast zittende delen los te maken?
Heb je dat er niet een klein beetje opgespoten?

LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 8 april 2011 00:57
Jan Feijen
(@janfeijen)
Lid Admin

Mark, de spuitbus kreeg ik pas de zondag daarna, dus dat heb ik nog niet gebruikt. Maar, ook zonder de bus is het wel gelukt de tapeinden eruit te halen.

En, nog mooier, het vervangen van de tapeinden is succesvol geweest. Afgelopen zaterdag het luchtfilter e.d. gemonteerd en een proefrit van zo'n 20 km gemaakt. En alles blijft nu mooi droog, in ieder geval bij het kleppendeksel. Dus dat probleem is opgelost. De auto lekt nog wel een klein beetje olie op andere plaatsen, maar dat doet de auto al vanaf het begin dat ik deze 1200 heb.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 11 april 2011 20:53

Aankomende evenementen