Beste RKCN 'ers,
Hierbij wat ervaringen opgedaan met de UAZ. Nu de UAZ een kenteken heeft, kunnen er tenminste legale ritten mee gemaakt worden. Zo ook op 27 maart j.l. waarbij ik met de UAZ naar de ledenvergadering in Apeldoorn ben gereden. Een tocht die in ieder geval op de heenreis zonder problemen verliep, de terugreis ter hoogte van Zwolle op de A28, begon de snelheid af te nemen. Met moeite werdt de 80 gehaald. Tijd om een parkeerplaats te zoeken en te kijken wat er aan mankeerde. Verdorie, olie lekkage! (en benzine lekkage) en warme velgen en naaf van de vooras. De motor liep niet slecht en het bleek dat de remmen niet echt vastgelopen waren. Verder rijden dus maar. Bij de afslag dedemsvaart (A28) bleek Jelle Jan al achter ons te rijden. Nog een stoppen om te controleren. Maar ook nu kon zowel de oorzaak van de olielekkage en de warme voornaaf niet echt getraceerd worden. Dit kon een week later thuis wel. De olieboel kwam van de cilinderkop. Olielekkage naar buiten. Nu kun je direct aanvangen om de koppakking te vervangen maar wij kozen ervoor om de cilinderkkop iets aan te trekken. Maar wat is het aanhaalmoment? geen idee. In ieder geval maar eens aantrekken met 70Nm (veel motoren moeten met 80-120 Nm aangehaald worden) dus bleven we aan de veilige kant. Wat bleek: de kopbouten waren zo goed als los! Er kon een volledige slag gemaakt worden totdat de momentsleutel "doorsloeg". Kijk, dat hielp. Olie lekkage opgelost. Motor loopt mooier. De naven bleken voor het eerst zo warm geworden te zijn dat het vet dunner werd. Nieuw vet erop en klaar. Het enige wat we niet konden repareren was de benzine lekkage. Nu waren ook hier alle schroeven van het carburateurhuis los getrild. Maar na vast draaien bleef er behoorlijke benzine lekkage.
Dus geachte lezer, u kunt helpen.Ik ben op zoek naar een pakkingset voor een K-129 carburateur en/of een ander carburateur in goede conditie.
Wie o wie helpt.
Ik hoor graag van jullie.
Harry Mounoury
UAZ 469b
GAZ 69M
Luaz 969M
ZAZ 968A
ZIL 131
Beste Harry,
Ik heb zowel een reserve carburaeur in onbekende toestand als een revisieset liggen. Ik had altijd het plan om die 2 een keer samen te voegen tot een goede reserve carburateur maar tot nu toe daar nog niet aan toegekomen. Als je wilt kun je de carburateur wel ruilen tegen jou slechte exemplaar. Mocht die onbekende toestand slecht zijn krijg je het revisiesetje erbij. Als hij goed is hou ik dat liever zelf om met de tijd jou carburateur weer om te bouwen. Uiteraard mag je alles in 1 keer meenemen en naderhand de overblijfselen weer inleveren. Je kunt ook even wachten of ik met Pasen nog een extra revisieset in Rusland kan kopen.
Ik heb ook jou filter (geen Russische tekst, sorry) gevonden.
Laat maar weten of dit wat is.
Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch
Beste Aat,
Zoals gewoonlijk ben je weer geweldig behulpzaam, bedankt. Ik ga jou niet beroven van je schaarse voorraad, maar ik houd me wel aanbevolen voor een nieuw revisie-setje. (na Pasen) .Weet jij misschien of de K-131 dezelfde voetmaat heeft? De K-131 is kennelijk minder schaars dan de K-129 die ik er nu op heb zitten. Regelmatig worden nieuwe K-131 aangeboden o.a. op Ebay.
Als je na Pasen het revisiesetje hebt haal ik ook het filter bij je op in Westervoort.
Nogmaals bedankt.
Harry
UAZ 469b
GAZ 69M
Luaz 969M
ZAZ 968A
ZIL 131
Zover ik weet verschillen de K-124, K-129 en K-131 alleen in details en zijn ze uitwisselbaar. De 131A is de verbeterde versie (apparte aansluitingen voor choke en ecenomiser, of je daar wat mee kunt weet ik niet) Ik heb nog even gezocht op internet. Er zijn aardig wat discussies op russische forums. (o.a. op gaz21.ru) Als ik het goed begrijp is de manier van bevestiging van het luchtfilter anders. Splitpen of centrale schroef. Ook de voetjes verschillen iets maar zijn wel uitwisselbaar. Er bestaan dus samengestelde carburators, voet van de K-124, rest K-129 e.d. De K-131 wordt geroemd voor het makkelijker starten, maar vervloekt voor de ophanging van het oliefilter (met papierfilter schijnt beter te zijn) maar de vertalingen lopen eigenlijk ver buiten de grenzen van mijn russische taalkennis. En dat terwijl ik toch een woordenboek Russisch-Engels heb speciaal voor auto's. Zeker zonder tekeningen of voorbeeld is het hier en daar giswerk. Misschien kan iemand anders nog wat zinnigs zeggen?
Groet, Aat.
De K-124 is voor de Volga M21, de K-129 voor de UAZ 469 maar zijn wel uitwisselbaar. Voet en luchtfilter aansluiting zijn hetzelfde. De K-124 is moeilijk te vinden en daarom rijdt bijna iedereen met een M21 met de K-129. De K-131 is inderdaad een moderne variant van de K-129 en direct herkenbaar omdat er geen kijkglaasje aanwezig is. De K-129 schijnt wat dorstiger te zijn maar meer vermogen te leveren. De K-131 wat zuiniger doorr wat armer mengsel te geven en ik weet niet of dat tijdens terreinrijden gewenst is.
Ik heb nog genoeg K-129 spullen liggen, vast ook nog wel bruikbare pakkingen. Vaak lekt trouwens het kijkglaasje.
Bij het aantrekken van de kopbouten rekening houden met de volgorde van vastzetten (A op het plaatje is voorkant motor). Aanhaalmoment is tussen de 7,3 - 7,8 kpm. Niet te vastzetten, dan trek je of de kopbouten los (blok is van Russisch soort lichtmetaal) of de kop krom.
Kijk weer leuk om te weten. Je mag dus sowiso mijn reserve carburateur ruilen als jij dat nog wilt. Ik zal bij mijn komende bezoek aan Sint Petersburg in ieder geval kijken of ik een revisieset voor de K-129 en voor de K-131 kan kopen. Leuk om te vergelijken en daarbij zijn ze in Duitsland niet te betalen, en in Rusland kosten ze bijna niks. Een extra pakking kan nooit kwaad.
Groet, Aat.
Ha die Aat,
Probleem van de lekkende K-129 doet zich ook bij de GAZ69 van mijn zwager Tonny voor, derhalve de brutale vraag om, indien mogelijk, een tweede revisie setje voor K-129 mee te nemen.
Alvast bedankt.
Harry
UAZ 469b
GAZ 69M
Luaz 969M
ZAZ 968A
ZIL 131
Beste Harry,
ik heb 1 setje voor een K131 en 1 setje voor een K131A voor je klaar liggen. Het K131 setje is gelijk aan mijn 129 setje. De K131A is veel uitgebrijder, dus daar moet je het een en ander van weggooien.
Groet, Aat.
Geweldig Aat, ik neem op kort termijn contact met je op om het bij je op te halen.
Bedankt!
UAZ 469b
GAZ 69M
Luaz 969M
ZAZ 968A
ZIL 131