Na een lange 'winterslaap' is het met het lustrumweekend in het vooruitzicht weer tijd om de Volga 'wakker te maken'. Door onze verhuizing en corona perikelen heeft de Volga lange tijd stilgestaan. Tijd voor een voorzichtige proefrit en een grote beurt.
Door de lange stilstand heeft de accu naar ruime twintig jaar (!) trouwe dienst toch eindelijk de geest gegeven.
Met behulp van een startbooster startte de motor vrijwel meteen. Dat met benzine die ik twee jaar geleden heb getankt! Daarna de banden even op spanning gebracht. Na een korte proefrit die zonder problemen verliep de Volga voor de eerste keer in mijn nieuwe werkplaats op de brug gezet.
De olie afgetapt, zoals bekend moet dat bij Volga op twee plekken: het carter en het groffilter. Omdat het groffilter precies boven de vooras zit, is dat altijd een beetje een geknoei. Toevallig had ik nog een papieren koker liggen en dat bleek de ideale oplossing. Die heb ik doormidden gesneden en als 'gootje' gebruikt. Werkt perfect en zonder geknoei.
Daarna olie en filter verversen.
Ook de olie in het luchtfilter was aan vervanging toe.
Bij controle van de remvloeistof bleek die niet helemaal fris meer.
Remolie maar preventief ververst. Dat scheelt straks weer werk aan de remmen. De oude olie was flink zwart.
Als laatste met de vetspuit alle vetnippels langs. Dat zijn er nogal wat bij een Volga.
Gelukkig heb ik voldoende vetspuiten tot mijn beschikking. De pneumatische is mijn favoriet (lichtblauw/chroom), die maakt het doorsmeren een fluitje van een cent.
Als laatste (tijdelijk) een andere accu gemonteerd. Die had ik nog staan en met behulp van tijdelijke beugel pas gemaakt.
Na de beurt was het tijd voor een proefrit. In dit geval een ritje Meppel om bij Jan Feijen een onderdeel voor mijn Lada te halen (zie verhaal bij mijn Lada). De proefrit verliep niet helemaal soepel, de Volga begon op gegeven moment opeens te stotteren wat vervolgens ook weer vanzelf stopte. Bij een snelle controle bleek dat het niveau in de vlotterkamer van de carburateur te hoog stond. De Volga heeft daarvoor een handig kijkglaasje. De terugweg verliep zonder problemen, de volgende dag toch even de carburateur opgemaakt.
Zoals al verwacht bleek het afdichtringetje van de vlotternaald de boosdoener. Deze was zacht geworden en naar boven geschoven. Met een nieuwe vlotternaald is dat probleem opgelost. Daar de hedendaagse E10 en E5 benzines zal dit probleem vast nog wel een keer terugkomen.
Daarna de vlotter weer afgesteld.
Het vlotterniveau is nu weer zoals het hoort. Tijd voor een proefrit heb ik nog niet gehad. Wordt vervolgd!