Nieuwe aanwinst Lada 1200 E uit 1980

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst Lada 1200 E uit 1980

Bericht door Jelle Jan » do apr 11, 2019 7:57 pm

Nu de zon weer begint te schijnen is het tijd om de Lada uit de winterslaap te halen. En om een uitgesteld klusje van vorig seizoen aan te pakken. De achterremmen liepen soms iets aan. Wellicht door los vuil (stof) in de trommels? Daarom eerst de trommels er maar eens afgehaald.

Afbeelding

Hoewel er wel wat stof in de trommels zat, kon dat niet de (enige) reden zijn. Bij controle bleek dat de handremkabels wel erg strak zaten. Er was helemaal geen vrije slag meer. Daaromp de handremkabels terug gesteld tot er voldoende vrije slag was. De vrije slag kun je instellen door de moer in het midden waar de kabels bij elkaar komen (zie foto) iets losser te draaien (moer naar achteren om te lossen). De vrije slag is nodig omdat anders bij het inveren van de auto aan de achterkant de kabel strak komt te zitten en de rem wordt aangetrokken/geactiveerd. Dat laatste gebeurde in dit geval, want na het opnieuw afstellen werkt alles weer naar behoren!

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » vr aug 23, 2019 8:02 pm

Zoals bekend staat de E in de typenaam van mijn Lada voor Economic, oftewel economisch. Toen ik op Marktplaats een DDR ökonometer speciaal voor een Lada zag leek me dat dan ook op accessoire dat op mijn Lada niet mocht ontbreken.

De ökonometer zat nog in het originele doosje met alle accessoires er nog bij, inclusief de gebruiksaanwijzing. Op de display staat een klein Lada logo afgebeeld om het helemaal echt te maken.

Afbeelding

Na wat uitproberen heb ik de ökonometer in het midden onder het dashboard gemonteerd. Ik heb geen gaten in het dashboard gemaakt, zo kan ik hem altijd weer verwijderen zonder blijvende schade.

Afbeelding

Afbeelding

De ökonometer werkt geheel mechanisch en wordt met een slangetje (zat in de verpakking) aangesloten op het spruitstuk. Normaal gesproken zou je bij een Lada de meter aan kunnen sluiten op de vacuumleiding die naar de rembekrachter loopt. Maar ja, om economische redenen heeft een Lada 1200 E geen rembekrachtiging. Volgens de gebruiksaanwijzing moet ik dan een gaatje in het spruitstuk boren en daar voorzichtig schroefdraad in tappen. Dat zag ik niet zo zitten. Daarom naar een andere oplossing gezocht. Die was dichtbij. Recent hebben we Nina gesloopt (daarover later in het clubblad meer). In Nina (een 2104 uit 2004) zat standaard een vacuummeter en dus een aansluiting op het spruitstuk. Deze heb ik op de 1200E gezet.

Afbeelding

Bij de 1200 E zit deze plug (rechts op de foto) in het spruitstuk geschroefd om de veer vast te houden die ervoor zorgt dat de gasklep bij gas los weer teruggaat. Bij de 2104 zit deze plug ook, hier met een tuitje op om de vacuumleiding op aan te sluiten. Bij het testen bleek dat het gat in het spruitstuk van de 1200 E niet helemaal door en door was. Daarom met een klein boortje en met de stofzuiger bij de hand alsnog een klein gaatje in het spruitstuk gemaakt. Na montage van de vacuumleiding heb ik het lampje in de ökonometer aangesloten op de verlichting van de sigarenaansteker die er direct naast zit. Daarna een proefritje gemaakt en de ökonometer werkt perfect!
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » za okt 12, 2019 10:49 am

Afbeelding

Vorige week zijn we naar de Oostblokmeeting in het Belgische Lier geweest. Ondanks de vele regen een erg geslaagd evenement. Zie ook de foto's bij de Fotoalbums RKCN op de website. De Lada had van te voren nog even kleine beurt gehad en heeft de dikke 500 kilometer in de stromende regen zonder problemen getrotseerd. Dit was het eerste weekend op Euro 98 ivm de E10 in Euro 95. Het verbruik was netjes te noemen: 1 op 15,2.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo apr 19, 2020 7:53 pm

Vorig jaar hebben we Nina opgehaald en gedemonteerd voor onderdelen.

Afbeelding

Nina was een 2104 uit 2004 en was standaard geleverd met een vijfversnellingsbak. Het leek me wel wat om in mijn Lada 1200 E een vijfversnellingsbak in te bouwen om het toerental bij hogere snelheden wat te drukken. Mijn Lada heeft een 'korte' eindoverbrenging. Daarnaast staat hij op de originele bandenmaat 155/80 13, die toch net iets kleiner zijn in omtrek dan de 165/80 13 maat van de 1200 S. Dat alles levert een toerental van + 4200 tpm bij 100 km/u op.

Afbeelding

De versnellingsbak van Nina had ik bij de rit naar huis uitvoerig geprobeerd en hij schakelde niet al te best en maakte een flink stuk herrie. Na uitbouw had ik de bak apart gelegd om deze in de winter aan te pakken. De winter is voorbij en ik kan hier melden dat de versnellingsbak is aangepakt.

Als eerste heb ik de versnellingsbak aan de buitenkant schoongemaakt. Daar zat een laag van 15 jaar zware Russische dienstjaren aan troep op. Daarna heb ik de hele versnellingsbak gedemonteerd en ook de binnenkant helemaal schoongemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat alles schoon was heb ik alle tandwielen, lagers, synchroonmeshringen en schakelvorken zo goed als mogelijk op schade en slijtage bekeken. De lagers waren niet allemaal helemaal op, maar links en rechts was wel flink wat slijtage te zien. Het lager van de vijfde versnelling viel wel uit elkaar bij demontage. Daarnaast was op een van de synchroonmeshringen een rare slijtage te zien. Het slechte schakelen lag aan een versleten versnellingshendel.

Op basis van wat ik dacht nodig te hebben heb ik online nieuwe, zoveel mogelijk originele Lada, onderdelen besteld.

Als eerste heb ik het mechanisme van de versnellingshendel gerepareerd. Alle onderdelen op een rijtje:

Afbeelding

Oude en nieuwe hendel naast elkaar. Bij de oude hendel (onderste op de foto) is duidelijk te zien dat de pen die hendel op de plaats moet houden bijna voor de helft weg is. De pen is een integraal onderdeel van de hendel en kan niet los worden vervangen.

Afbeelding

Met behulp van de nieuwe onderdelen was het niet moeilijk om het mechanisme weer op te bouwen. De losse onderdelen op de foto zijn de onderdelen die ik heb vervangen.

Afbeelding

De stofkap was helemaal kapot en is uiteraard ook vervangen.

Afbeelding

Nadat de schakelhendel was opgeknapt was het tijd voor de versnellingsbak zelf.

Omdat ik online geen complete set originele Lada lagers kon vinden heb ik een setje besteld van een merk dat ik ook bij Moskvich onderdelen wel eens ben tegengekomen.

Afbeelding

De lagers zagen er aardig uit, maar bleken uiteindelijk geen succes. Daarover verderop meer.

Het in elkaar zetten van de versnellingsbak is redelijk goed zelf te doen. Je hebt er geen speciaal gereedschap voor nodig. Wel is het belangrijk om een momentsleutel te hebben, maar de meeste sleutelaars hebben zo'n ding tegenwoordig wel in bezit.

Eerst gaat de primaire as erin. Voor ik deze as erin kon zetten heb ik de synchroonmeshring van de 3-4 versnelling vervangen (de linkse op de foto) en daarnaast het naaldlagertje dat tussen de twee gedeelten van de as zit.

Afbeelding

Daarna de secundaire as (ook wel hulp as genoemd)

Afbeelding

Bij de montage van deze as kwam ik in de problemen. In het werkplaatshandboek staat dat je de bout (nummer 1 op onderstaande afbeelding) van het voorste lager met 93 Nm vast moet zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer ik echter het lager met dit aanhaalmoment vast had gezet, zat het lager 'op slot'. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Om mezelf te controleren heb ik het oude lager weer teruggezet en deze ook met 93 Nm vastgezet. Dat ging probleemloos en lager zat nog helemaal 'los'. Het oude lager was echter versleten, opnieuw gebruiken was geen optie. Ik heb nog een tijdje zitten mailen met de fabrikant van de lagers (lijkt erop dat de spullen uiteindelijk uit Polen komen, ondanks de Duitse claims), maar daar werd ik niet veel wijzer van. Het vertrouwen in de lagers was inmiddels ook al behoorlijk gedaald. Daarom een bezoek gebracht en Albert Snippe en die bleek nog een origineel Lada lager op voorraad te hebben. Met het nieuwe lager was het vastzetten met het voorgeschreven aanhaalmoment geen probleem. Daarna de rest van de versnellingsbak opgebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

De schakelvorken van de derde/vierde en de vijfde/achteruit versnelling waren ingesleten. Die heb ik daarom vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de vijfde en achteruit versnelling weer op zijn plek en alle schakelstangen gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het laatste puzzelstukje was het tandwiel voor aandrijving van de kilometerteller. Het tandwiel dat oorspronkelijk in de versnellingsbak zat was gemaakt voor de achteras met een lange overbrenging. Omdat ik een 'korte achteras' heb, moet een ander tandwiel worden gemonteerd. Online kon ik zo snel niet het juiste tandwiel vinden. Er zijn drie soorten, grofweg een voor de 2101/2102, een voor de 2103/2106 en een voor de 2107. Gelukkig had Willem nog een gebruikte versnellingsbak liggen waar ik het tandwieltje uit mocht halen. Op foto de twee verschillende tandwielen voor aandrijving van de kilometerteller:

Afbeelding

Met behulp van een origineel pakkingset alles weer in elkaar gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Tijd om de versnellingsbak uit te proberen!

De oude vierbak eruit en de nieuwe erin:

Afbeelding

Afbeelding

Helaas, helaas. De proefrit verliep teleurstellend :cry: . De bak schakelde weliswaar perfect, maar maakte ook een bak herrie.

De versnellingsbak maar snel weer gedemonteerd en alle onderdelen nog eens bekeken. Als eerste heb ik toen meteen het besluit genomen om alle lagers uit het 'Poolse' TUV gecertificeerde set te vervangen door origineel Lada. Dat bleek nog niet zo makkelijk, omdat ik niet alle lagers online (en offline) kon vinden. Toevallig kwam ik bij mijn zoektocht op een site van een Australische Lada Niva club met daarop een lijstje met SKF lager alternatieven voor de versnellingsbak. Dat lijstje hadden ze gemaakt omdat SKF wat betreft lagerkwaliteit duidelijk nog beter is dan origineel. Met dat lijstje had ik vrij snel goede alternatieven de twee ontbrekende lagers gevonden, nog redelijk betaalbaar ook. Maar al snel bleek dat het vervangen van de lagers alleen het probleem niet zou oplossen. Bij nadere inspectie bleek het voorste tandwiel van de secundaire as helemaal 'ingevreten'. Dit was me in eerste instantie helemaal niet opgevallen omdat ik voornamelijk gefocust was op de lagers en het tandwiel van de vijfde versnelling, omdat die een slechte reputatie hebben en vrijwel altijd de oorzaak zijn van versnellingsbakproblemen. Op onderstaande foto is duidelijk te zien dat er op het tandwiel een diep slijtspoor zit.

Afbeelding

Tot mijn verbazing kon ik de secundaire as ook eenvoudig online in Nederland bestellen en bleek die helemaal niet duur te zijn. Met de nieuwe as en de nieuwe lagers heb ik de bak opnieuw in elkaar gezet. De tweede keer is inderdaad makkelijker en het duurde niet zo heel lang voor ik opnieuw een proefrit kon maken. En dat was een proefrit met een grote smile :D achter het stuur. De bak schakelt perfect, maakt weinig lawaai van zichzelf en drukt het motorgeluid bij hogere snelheden flink terug! De 1200 motor kan prima overweg met de vijfbak, ook in de vijfde versnelling is er voldoende trekkracht aanwezig. Ondertussen heb ik er ongeveer 200 kilometer gereden onder verschillende omstandigheden. Op de snelweg kan ik makkelijk 100-110 aanhouden, zelfs met flink wat wind tegen. Ik zit nu rond die snelheden nu waarschijnlijk op het toerental waarop de motor zijn maximale koppel heeft en dat pakt dus goed uit! Als ik tijd heb wil ik nog een keer een toerenteller aansluiten om het resultaat in tpm te bekijken. De kilometer klopt nog steeds precies, verschillende keren gecontroleerd met gps.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Plaats reactie