Moskvitch opknappen

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Aat
Contacteer:

Moskvitch opknappen

Bericht door Aat » ma jul 10, 2006 8:43 am

Hoi Clubleden.

Om meer met het forum te doen heb ik besloten om hier een klein werkboek/dagboek bij te houden over het opknappen van mijn moskvitch 412 (scaldia). Het idee is om van de 2 auto's die ik heb er 1 te slopen voor onderdelen en er 1 op te knappen.

De auto's stonden al 10 jaar stil in een schuur in Friesland toen ik ze via Jelle-Jan gekocht heb. De foto's van het ophalen staan elders op dit forum. Momenteel staan de auto's tijdelijk bij een ander clublid in een weiland. Op 1 september is de overdracht van mijn garage dus daarna haal ik de beste van de 2 naar arnhem en ga ik beginnen met het echte opknappen. De 2e auto ga ik ter plekke slopen.

Met dat slopen ben ik het afgelopen weekend begonnen. Afgelopen zaterdag met een collega van de stoomtreinen en zondag met mijn vriendin. Als eerste hebben wij alles onder de motorkap losgemaakt. De versnellingsbak lag al in de kofferbak, die had de vorige eigenaar in een grijs verleden al gedemonteerd. Dus radiator eruit, slangen doorzagen, elektrisch componeneten zoals zekeringen en starmotor demonteren. De motor ligt nu los maar is nog te zwaar om eruit te tillen. Wij zijn verder gegaan met de zijschermen om wat meer werkruimte te creeren. Deze zitten allen met boutjes vast. Dus op een enkel tegenstribbelend (lees doorzagen) exemplaar ging dat zeer goed. Dank Russen!

Aangezien ik over 2 weken naar Estland en Rusland ga wil ik een remcilinder mee nemen om daar met een voorbeeld nieuwe te kunnen kopen. Praat wat makkelijker. Wat zaten die krengen voor vast. Voor de ingewijde, Er zitten 2 bouten doorheen. een grote en een kleine. De kleine gingen met veel tegenstribbelen en kruipolie wel los. De grote gingen niet. Ik heb er zelfs een ringsleutel M14 op afgebroken. Uiteindelijk met vereende krachten op zondag toch gelukt. Wat blijkt, de bout is te lang om hem er rechtstandig uit te halen zonder het lager te demonteren. (of zie ik wat over het hoofd Jelle-Jan??) Dus maar weer de slijpschijf gepakt om de laatste centimeter van het draad af te slijpen. Nu kan ik teminste 2 voor en 1 achter remcilinder mee nemen. (achter was geen probleem)

Voor de rest het interieur gedemonteerd (achterbank dachbord e.d.) en andere kleine zaken zoals achterlichten.

Jelle-Jan kwam mij en mijn vriendin op zondag nog even lekker maken met zijn scaldia 408. Een ritje kon toen niet uitblijven.

Tot een volgende sleutelactie.

Aat
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Even wat foto's erbij

Bericht door Jelle Jan » ma jul 10, 2006 7:45 pm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aat
Contacteer:

Moscvitch

Bericht door Aat » ma jul 17, 2006 3:01 pm

Ha die clubleden

Afgelopen zondag ben ik nog weer even (een kleine 10 uur) met de moskvitch aan de slag gegaan. (ik vind moskvitch toch leuker klinken dan scaldia). Dit keer samen met een andere collega van de stoomtrein. Met zijn 2en doe je veel meer.

De laatste interieur delen zoals voor stoelen en bekleding zijn verwijderd. Een groot deel van de dag zijn wij bezich geweest om de motor uit de auto te halen. Zonder takel best een uitdaging. Eerst nog maar even alle overbodige luxe zoals in- en uitlaatspruitstuk en olie filter en aansluiting verwijderd. Vervolgens met de krik van mijn moeders Kangoo en een hoeveelhied bakstenen de motor langzaam opgekrikt. De voorbalk waar de motorkap op scharniert heb ik doorgeslepen om meer ruimte te creeren. Uiteindelijk de motor op de stabilisatorstang gekregen. Toen de kangoo er voor geparkeerd en met kunst en vliegwerk de motor overgeschoven, vasgezet en mee naar Arnhem genomen. Daar staat hij nu in de berging. Of ik hem op ga knappen of alleen als leerproject uit elkaar ga sleutelen moet nog blijken aan de hand van wat ik bij dit sleutelen aantref.

De komende weken zit ik in Estland en Rusland. Het duurt dus wel even voor ik weer wat schrijf.

Groet, Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » do aug 17, 2006 4:51 pm

Hoi Clubleden.

Na 3 weken in het oostblok ben ik nu weer in het land. Hierbij even een kort verslag betreffende Russische auto's.

Eerst ben ik 2 weken in Viljandi, Estland geweest voor vrijwilligerswerk. De verantwoordelijk begelijder van dit project is een moskovitch 400 aan het opknappen. De andere begelijkder rijd in een ISH (in licentie gebouwde moskovitch 412 in stationwagon uitvoering. (427)) In Viljandi was 1 kleine winkel waar ze onderdelen voor russische auto's verkochten. Hier heb ik dus maar de volledige voorraad rubbers voor remcilinders opgekocht (1 set dus) en een koppakking voor een motor. Remcilinders zelf hadden ze niet.

Daarna ben ik nog 1 week naar Sint Petersburg geweest. Walhalla. De stad ken ik al 5 jaar maar naar onderdelen was ik nog nooit op zoek geweest. Via de gouden gids (www.yell.ru) had ik een aantal adressen gevonden van bedrijven met de naam moskovitch en "spare parts" in hun naam. Het eerste winkeltje was geweldig. Remcilinders, koppaking (een betere dan ik al had) komplete set pakkngen voor een motor e.d. Ze hadden bijna alles voor Moskovitch. Toch nog maar op bezoek bij het tweede adres. Via Jelle Jan ook de tip gekregen om voor de koppeling de cilinders te kopen. Dit was nog veel beter. Een verzameling van ongeveer 100 a 150 kraampjes van ieder 4 m2 groot waarvan 40% lada, 24 GAZ, 25% Morskvitch en 10% diversen. KWIJL. Ze hebben alles. Ook voor Moskovitch 400 zijn er nog onderdelen al moet je wel zoeken en geluk hebben. Toen de eigenaar van huisje 1 de koppelingscilinder niet had is hij 1 voor 1 zijn buren afgegaan tot hij hem had. Ook heb ik nog even 2 olie filters gekocht en de tekst Moskovitch 412 voor achterop de kofferdeksel, maar dan wel in het Russisch. Voor degene die die kant op gaan kan ik de adressen geven. Ze spreken echter alleen Russisch dus een tekening van de onderdelen (of hele motor) is een pre. Had ik ook bij mij. Totale schade 75 euro. Meer kon ik niet uitgeven want ik mocht maar 20 kilo meenemen in het vliegtuig.

Dat is het even voor nu. Ik hoop eind september de auto in Arnhem te hebben en echt te kunnen beginnen met het opknappen.

Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma okt 02, 2006 8:17 am

Hoi Clubleden

Weer de hoogste tijd voor een update.

In de afgelopen weken ben ik de motor van de sloop moskvitch uit elkaar gaan halen. Deze zat volledig vast. Eerst heb ik de kop gedemonteerd om bij de zuigers te komen. Mijn vermoeden bestaat dat deze auto ooit een lekke radiateur gehad heeft en de vorige eigenaar dit met borax of een ander lek stop middel heeft geprobeerd op te lossen. Het koelwater zag eruit als gelei en alle kanaaltjes zaten vol. Rond de 2e cilinder was het koelwater aangebakken. De loopvlakken die ik kon zien zagen er nog goed uit, dus maar proberen er beweging in te krijgen. Ook na enige ferme slagen op de zuigers (via een houten blokje) kon ik er geen beweging in krijgen. Dus de karterpan maar gedemonteerd om te kijken hoe de krukas eruit ziet. Hier en daar was lichte oppervlakteroest maar niks ernstig. Ik heb de drijfstangen van de krukas losgebouwd om de zuigers met loopbus en al te kunnen demonteren. De krukas loopt mooi soepel zonder dat je speling voelt. De zuigers zitten alle 4 vast.

De zuigers staan nu lekker te weken in kruipolie en WD40. De eerste zuiger heb ik intussen los. Hameren hielp niet. Ik heb uiteindelijk de poelitrekker gebruikt om de zuiger eruit te drukken. Deze was over een groot deel van de zijwand aangekoekt met, naar mijn idee, verkoolde olie. Ook de zuigerveren zaten helemaal vast. Deze heb ik er in stukjes uitgebroken. Na schoonmaken loopt de zuiger weer soepel door de loopbus. De huidige speling heb ik nog niet gemeten maar naar mijn gevoel is het niet verkeerd. Nu maar met de 2e beginnen en hopen dat die ook los komt.

Afgelopen zondag ben ik nog met de sloop auto verder gegaan. Ik heb de laatste interieur delen gedemonteerd. Alle 4 de deuren zijn gedemonteerd. Ook het stuurhuis en hulpstuurhuis zijn los. De voor en achteras heb ik voorberijd op demontage. Alle bouten die los moeten zijn nu gangbaar, en de niet dragende bouten (stabilisator stang en dempers) zijn los. Rest nog de voor en achterruit.
Ik denk nog 1 dag met 2 man nodig te hebben om de klus af te maken.

Groet, Aat

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Op transport

Bericht door Jelle Jan » di okt 10, 2006 12:11 pm

De Moskvich staat opgeladen Aat, aanstaande zaterdag gaat ie naar Arnhem (zijn we toch onderweg naar de technische dag in Ede)! Dan kun je aan het grote opknapwerk beginnen! :P
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Van Linde naar Arnhem

Bericht door Jelle Jan » za okt 14, 2006 8:38 pm

Afbeelding

Afbeelding

Nu kan het opknappen beginnen Aat! :wink:
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma okt 16, 2006 1:25 pm

Kom je na een zaterdag hard werken thuis, staat er een auto op je te wachten.

Hartelijk dank Jelle Jan. Ik ga vanmiddag meteen beginnen. (of alleen maar erin zitten en genieten)

Aat

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Verhaal met een staartje...

Bericht door Jelle Jan » ma okt 30, 2006 2:04 pm

Tja, Aat. Zelfs onderweg met een oldtimer ben je niet veilig voor het almachtige CJIB uit Leeuwarden. Ik kreeg weer eens fanmail....

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma nov 06, 2006 8:42 pm

Hoi lezers

Tijd voor een update. De volgende mijlpaal is gepasseerd. De motor van mijn moskvitch is gedemonteerd.

Dit had best nog wel wat voeten in de aarde. Carburateur, radiateur en electra gingen zonder problemen. Volgens mijn handleiding en de inbreng van Max (zie elders op dit forum) maar ervoor gekozen om de versnellingsbak aan de motor te laten zitten. Dus ook verbindingsstangen met de pook en snelheidsmeter losgemaakt. De 2 motor en 1 versnellingsbaksteun kwamen ook zonder veel problemen los. De cardan as werd al iets moeilijker. De echte problemen begonnen pas bij de uitlaat. Deze zat behoorlijk vast. (Het eerste stuk tot aan de 1e demper mocht blijven zitten was wel handig wat in de moeren aan het uitlaadspruitstuk was geen beweging te krijgen.) De "klemring" was zo los maar dan. Veel kruipolie mocht niet baten en ik heb uiteindelijk de uitlaat in de lengte richting half in moeten scheuren voor hij los kwam. Van Max heb ik ook zijn motor takel mogen lenen. Waarvoor nogmaals mijn dank. Hij paste net, maar dan ook maar net tussen de wielen. De motor en versnellingsbak liggen nu voor de auto te wachten op de vervangende motor. Totaal koste dit ongeveer 10 uur.
Volgende klussen: Versnellingsbak en koppeling alvast losbouwen en de koelwater slangen losbouwen en nieuw aanschaffen. Hoofdremcilinder gangbaar maken danwel vervangen. Ik denk uit veiligheidsoverwegingen dat ik ze gewoon vervang. Dit geld ook voor de remslangen en kleine remcilinders. De koppelingscilinders doen het gewoon.

Tot de volgende mijlpaal.

Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma nov 13, 2006 9:24 am

Hoi Clubleden,

Zondag ben ik nog even bij de sloop Moskvitch geweest. Voor en achterruit zijn zonder problemen gedemonteerd. Voor de vooras moest ik nog wat extra bouten losmaken maar geen echte problemen ondervonden. De achteras was moelijker. Met veel gehamer en hulp van een breekijzer heb ik de achterste stuenen van de bladveren losgekregen. De voor steunen waren met geen mogelijkheid los te krijgen. Slijpen onder de auto vond ik geen optie. Weinig ruimte en kleddernat (waarom vormen plassen zich altijd onder de auto??) Wat dan? Op zijn Russisch natuurlijk. Dus de auto op zijn zijkant geduwd en toen rustig aan de onderkant aan het werk gegaan. De voorste steunen ingeslepen / doorgeslepen en met hamer en breekijzer gedemonteerd. Nog even wat laatste restpunten losgemaakt (deurrubber remleiding). Als laatste punt heb ik ceremonieel het typeplaatje met motornummer losgeslepen. Vanaf nu ben ik de trotse eigenaar van 1 moskvitch en een hoop onderdelen.

Groet, Aat

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Even wat foto's erbij

Bericht door Jelle Jan » di nov 14, 2006 10:06 pm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di nov 21, 2006 11:16 am

Hoi Clubleden

Ik heb het licht gezien.

Zondag ben ik met het electrisch systeem van de auto aan de gang gegaan. Vorige week had ik al een nieuwe accu gekocht. De oude was zo dood als een pier, zelfs na 12 uur laden.

Omdat de motor (met startmotor en dynamo) mis eerst maar even een tijdelijke massakabel gelegd en de plus aangesloten. Mijn binnenverlichting deed het meteen. (deur stond open) Auto op het contact gezet en verlichting gecontroleerd. Geen problemen daar. Na 10 jaar stilstand doen stads, dim groot en achterlicht het nog perfect. Ook ventilator en ruitenwissers deden het zonder problemen. De schakelaar voor de richtingaanwijzer zat vast. Die dus maar even gedemonteerd. Het kunststof was behoorlijk aangetast door UV licht (standaard probleem met alle kunststof delen van moskvitchen) De behuizing was zo ver aangetast dat reparatie niet meer loonde. Ik heb het huis en schakelaar van de 2e auto van het schap gehaald (had ik gelukkig al thuis) en deze uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer gemonteerd. Deze had nog geen vervorming, werkt weer als nieuw! Knipperlicht en toeter doen het nu weer perfect. Zelfs het zelf terugschakelen bij het draaien van het stuur doet het. De parkeerlichten lings en rechts hadden alleen "spelen" nodig en doen het ook weer. (spelen = meerdere keren aan en uit zetten om contacten weer schoon te krijgen).

Vrijdag wil ik met de remmen aan de gang gaan.

Groet, Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di nov 28, 2006 10:17 am

Hoi Clubleden.

Omdat ik maar 36 vrije uren mee mag nemen naar het volgende jaar ben ik algelopen vrijdag maar weer aan het sleutelen gegaan geholpen door een collega van de stoomtrein.

Wij hebben de auto opgebokt en op assteunen gezet. Hierna zijn zowel de wielen als remtrommels rondom gedemonteerd. Remblokken volgden zonder veel problemen. De remcilinders en remslangen waren moeilijker. Met name de aansluiting van de remleiding op de remcilinder geeft problemen. Deze zijn meegespoten in de tectyl. De aansluitmoer blijft dan aan de leiding vast zitten waardoor de leiding zich opkrult bij het losdraaien van deze moer. Niet echt wenselijk. Met veel schoonkrabben, WD40 en beleid heb ik nu 7 van de 12 aansluitingen onder de wagen los. 2 heb ik de leiding mee kunnen draaien (verbindingsleiding tussen de beide voorcilinders is kort genoeg hiervoor) 3 stuks zitten nog vast waarvan ik vermoed dat ik 1 leiding zal moeten vervangen en 2 mogelijk nog los te krijgen zijn. Onder de motorkap heb ik die problemen gelukkig niet.

Ook heb ik nog een verschil tussen de beide moskvitchen die ik heb (had) gevonden. De sloop auto had geen remdrukbegrenzer voor de achteras. Toen ik onder deze moskvitch kroop om de remslang te demonteren had ik hier een extra component zitten. Deze heeft dus wel een remkrachtbegrenzer. Een leuke verassing.

De remcilinders achter heb ik nu gedemonteerd. Bij de voorwielen krijg ik de lange bouten er niet uit. (zie eerder bericht sloop auto) Deze lopen tegen de naaf aan waar het wiel op gemonteerd wordt. Ik heb maar even advies ingewonnen bij Jelle-Jan. Ik zal dus deze naaf inclusief lagers moeten verwijderen om de remcilinders te demonteren. Dat stel ik maar even iets uit. Ik ga eerst de roestplekken (oppervlakteroest) die er hier en daar onder de auto zitten schoonmaken en weer behandelen met tectyl. Dit doe ik liever voordat ik de lagers open maak dan nadat ik dit gedaan heb. Nu kan ik eventueel stof en vuil dat in de lagers komt nog verwijderen want ik ga natuurlijk meteen het vet vervangen.

Groet, Aat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » wo nov 29, 2006 1:11 pm

Hierbij een poging om een foto te plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Achterwielen gedemonteerd, zand, losse roest en tectyl verwijderd en in een roestwerend middel gespoten. Dit momenteel alleen voor de achterwielkasten als proef.

Aat
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 7:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie