Moskvitch opknappen

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » ma apr 02, 2007 8:18 pm

Hoi Clubleden.

Deze week is qua sleutelen heel rustig geweest. Zondag gedurende een half uurtje wat kleine dingen. Om het gebrek aan nieuws goed te maken nog een foto van de sleutelakties van afgelopen week.
Afbeelding
Wie weet wat het is mag het zeggen.

Tot zaterdag in Apeldoorn (ledenvergadering)
Aat
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 7:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » do apr 12, 2007 9:39 am

Hoi Clubleden.

Momenteel is er niet zo veel groot nieuws betreffende mijn moskvitch. Ik ben rustig bezig de rest van de onderkant in de tectyl te zetten. Ook ben ik bezig geweest met de oude remcilinders. Puur uit intresse ben ik begonnen om de eerste open te maken. Goed dat ik ze vervangen heb want de zuiger zit hartstikke vast met aangekoekte olie en volgens mij ook roest. De 2e zit vol met derrie maar heb ik na wat schoonmaken met thinner toch losgekregen. Interessant hoe de zelfstellendheid van de remmen van de moskvitch in elkaar steekt. Ik heb er uiteindelijk 2 losgekregen en 2 in de week gezet. Degene die los gekomen zijn staan nu dik in het remmenvet in de opslag. Zoals op het verhaal van Jelle Jan staat, je weet maar nooit wanneer je iets nodig hebt.

De achterplaten van de remtrommels voor de achteras heb ik ook maar geschilderd. Deze terwijl ze nog onder de auto zaten. Dat was makkelijker dan los bouwen. Ik hoop binnenkort de achterremcilinders weer te monteren.

Groet, Aat
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » di apr 17, 2007 9:39 am

Hoi Clubleden

Soms zit het tegen, soms zit het mee. Gister allebij.

Als eerste ben in het weekend al begonnen met het monteren van de achterremcilinders. Geen problemen. Wel heb ik geprobeerd zo veel mogelijk remmenvet tussen de aansluitmoer (of nippel) en de leiding te krijgen omdat er daar een aantal van vastgeroest waren en ik dat in de toekomst wil voorkomen.

Ook heb ik de remkrachtverdeler voor de achteras afgelopen weekend weer in elkaar gezet. Deze heb ik er gister onder gebouwd. Geen groot probleem tot ik de remleiding weer ging monteren. De aansluitmoer paste niet. Gloeiende gloeiende, dat heb ik weer. De remcilinder komt van een 2140 zoals elders te lezen is en zoals de mossie liefhebbers onder ons weten hebben de nieuwere types stalen remleidingen hebben. (die gvan mij heeft nog dikker koperen remleidingen) Het zal toch niet waar zijn. Dat ik dat niet eerder gecontroleerd had. Nu hij eronder zit kom je er ook zo slecht bij. Dus maar even een reserve aansluitmoer (zonder leiding) uit de opslag pakken. Die lag toevallig naast de oude (kapotte) remkracht verdeler. Wat schetst mijn verbazing. Daar zaten nog 2 verloop moeren op. Die passen wel. Gelukkig. Valt allemaal weer heel erg mee.

Groet, Aat
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » do mei 03, 2007 10:37 am

Hoi Clubleden.

Na een wat lange stilte weer eens een bericht. Veel heb ik niet kunnen doen aangezien ik de afgelopen tijd in Brussel was en enige Russische kennisen op bezoek had. In plaats van de gebruikelijke fles Wodka hadden ze een leuker cadeau meegenomen. Een set remschoenen voor mijn moskvitch. Dus als ik vanmiddag thuis kom de werkkleding maar eens aantrekken en kijken of ze passen.

Groet, Aat
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » do mei 10, 2007 1:13 pm

Hoi Clubleden

Er zijn weer wat kleine dingetjes aan de auto gedaan. Geen grote zaken die het vermelden waard zijn.

Als proef heb ik wel aan de bestuurderskant de nieuwe remblokken, remtrommel en wiel gemonteerd. Dat ziet er goed uit. Na 2 weken stilstand begint het weer te kriebelen.

Groet, Aat
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » ma mei 14, 2007 2:14 pm

Privjet (voor degene die in rusland zitten) of hoi.

Afgelopen zondag maar eens lekker aan het sleutelen geweest.

De ruitenwissersproeier doet het weer. Hier waren een aantal problemen. Als eerste was de handpomp defect. Deze heb ik uitgewisselt voor het exemplaar uit de sloop Moskvitch. Vervolgens bleek de leiding tussen de pomp en de sproeiernippel gescheurd. Deze is vervangen. Het aansluiten was nog een heel gedoe. De aansluiting zit achter het dachbord op de slechtst berijkbare plaats. Toen bleek dat deze nippel niet doorstroomde. Ik dacht eerst dat hij verstopt was maar bedacht mij gelukkig snel dat er in de nippel ook een terugslag klep zit in de vorm van een kogeltje. Deze is van onder af berijkbaar. Om meer werkruimte te kreeren heb ik het dashbord gedemonteerd. Na 1 keer met een spijker erin porren was het kogeltje vrij en kon ik hem doorblazen. Ik heb de slang om maat afgezaagd en aan de pomp gemonteerd en ja, de sproeier doet het.

Nu ik het dashbord toch los heb ben ik meteen even aan het kijken of ik het meterpaneel ook vervang. Degene die er nu in zit is in het Engels en mijn reserve is in het Russisch. Mijn voorkeur is om dat om te wisselen. Of ik dat ook werkelijk doe laat ik nog wel weten.

Groet, Aat
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » wo mei 16, 2007 5:51 pm

Leve de vriendschapsband tussen Italie en de Sovjet Unie!

Na 10 jaar stilgestaan te hebben zijn de ruitewissers van mijn moskvitch toe aan vervanging. Orginele zijn hier (bijna) niet te vinden, ik moest dus op zoek naar een alternatief. Vandaag ben ik bij de Velba geweest. "Die hebben wij niet" was het eerste norse antwoord maar na even doorzeuren van mijn kant en de expertise van de collega kwamen er 4 ietswat verschillende ruitenwissers boven tafel. Ik ben hiermee gaan passen (ik had gelukkig de gehele houder mee genomen) en ja hoor. De achterruitewisser van een Lancia Y10 is gelijk aan de voorruitenwisser van een moskvitch 412. OK, hij heeft iets meer speling dan de orginele. Voor de zekerheid de beugeltjes iets bij gebogen maar voor de rest is het echt dezelfde. Nu de vraag komt dit door de samenwerking tussen Italie en de Sovjet Unie? De Lada wordt ten slotte in Togliattigrad gemaakt. (Togliati was een leider van de socialistische partij van Italie) Of hebben wij hier te maken met een geval van puur toeval? Mijn iets wat romantische instelling van vandaag is: Toeval bestaat niet.

Groet, Aat
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » ma mei 21, 2007 8:18 am

Hoi Clubleden

Het afgelopen weekend heb ik weer flink wat aan de moskvitch kunnen doen. Aangezien het geheel aardig opschiet heb ik zondag de motor alvast gevuld met water. Dit heb ik gedaan om te kijken of er pakkingen uitgedroogd danwel lek zijn. Ik kan daar beter nu achterkomen dan nadat ik de motor ingebouwd heb.

Als 2e heb ik besloten om het meterpaneel met kilometer teller te wissellen. De teller die erin zat was in het Engels, degene die er nu in zit is in het Russisch. Toch wat leuker voor een Russische klasieker en nu had ik het dashbord toch nog open liggen na de werkzaamheden aan de ruitenwissersproeier.

Als 3e heb ik het gehele remsysteem weer in elkaar zitten. Als laatste deel moest de vacuum remkracht versterker er nog tussen. Die had ik in de afgelopen weken al in elkaar gezet. Vervolgens vullen met Olie en beginnen met ontluchten. Dat ging na wat gestuntel en nalezen hoe dat echt moet (Ik ben een echte technikus, eerst proberen, dan handleiding lezen) zonder problemen. Ik verwacht dat er niet veel lucht meer in zit. Helaas deden de remlichten achter het niet. Na het vervangen van de schakelaar doen ze het weer perfect. Het enige probleem wat ik nu nog heb is dat ik ergens remolie verlies. Aangezien ik geen lekkage kan ontdekken vermoed ik dat het achterrubber van de vacuumversterker lam is waardoor ik de vacuum ruimte langzaam vol Olie pers. Dat gaan wij vanmiddag maar even nakijken voor ik daar de rubber manchet kapot pers.

Groet, Aat
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » ma mei 21, 2007 8:22 pm

Hoi Clubleden.

Vandaag meteen de vacuum versterker maar loggebouwd. Daar zat inderdaad een grote hoeveelheid remolie in. Het rubbertje tussen de vacuum kamer en de remkamer was dus inderdaad manco. Na deze goed bekeken te hebben was dat nog extra duidelijk. Hij heeft speling rond de as en is dus nooit dicht. Ik hem mijn 2e vaccum versterker maar uit elkaar gehald en daar 1 rubbertje van gebruikt. Meteen even provisorisch ontlucht (nog niet geheel) maar hij lijkt zijn druk nu wel vast te houden. Aangezien ik nu geen reserve meer heb is dit het eerste item op mijn verlanglijstje voor mijn reis naar rusland van de zomer. Ik ga deze zomer 2 weken vrijwilligerswerk in Litouwen doen, en aangezien ik dan toch in de buurt ben even langs Sint Petersburg (600 km) om mijn vrienden te zien, spoorwegmusea te bezoeken en onderdelen voor mijn Moskvitch te scoren.

Groet, Aat

P.s. zijn jullie ook benieuwd naar de verhalen van de RKCN Ruslandreis? Ze zouden vandaag terug komen.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » wo mei 23, 2007 9:46 pm

Hoi Clubleden

Vandaag weer even met de auto aan de gang geweest. Het begint op te schieten. Ik heb de rest van de reminstallatie verder ontlucht.

Op advies van Jelle Jan ook even de handrem aangesloten en geprobeerd. Hij had daar aardig mee lopen prutsen, zie elder op het forum. Even aantrekken en dan . . . Gloeiende gloeiende, het achterwiel aan bestuurders kant zit vast maar die aan passagierszijde blijft vrij draaibaar na aantrekken van de handrem. Ik heb dus de wielen en remtrommels maar weer van de naaf gehaald. Ik kon zo snel niks vinden. Wel even de handremkabel wat beter achter zijn pal gedrukt maar dat had geen effect. Toen heb ik maar even het boek en een reserve achterremblok erbij gepakt. Het viel mij op dat de bevestigingsschroef van de aangrijparm van de handremkabel is voorzien van een inkeping en een moer. Hmmm zou je dat kunnen stellen? Jazeker kon dat. Dus weer naar beneden naar de garage en de passagierszijde zo klein mogelijk en de bestuurderszijde zo groot mogelijk gestelt. Leuk, nu was het precies anderzom. Na het aantrekken van de handrem zit de passagiers zijde vast en de bestuurszijde los. Dat bied veel hoop. Dus lekker verder stellen en na totaal 45 minuten (na iedere verandering moet de remtrommel er weer op voor het testen) is de handrem weer goed afgestelt.

Groet, Aat
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » di mei 29, 2007 9:54 am

Hoi Clubleden

Afgelopen weekend is er weer een mijlpaal afgerond. De motor zit weer in de auto.

Zaterag heb ik eerst de motortakel van kamaraad Max bij kamaraad Jelle Jan opgehaald. Zondag is het echte takelwerk begonnen. Eerst heb ik op[ advies van kamaraad Harry eerst het carter nog afgetapt. De olie die eruit kwam was zeer schoon, dus geen reden om het karterdeksel nog open te maken. Na wat voorberijdende werkzaamheden (motorsteunen monteren, de auto op zijn banden laten zakken e.d.) kon ik na de lunch beginnen om de motor erin te takelen. In tegestelling tot het verwijderen van de oude motor heb ik besloten om het terugplaatsen zonder versnellingsbak te doen. De motor past dan net rechtstandig in de motorruimte. Om de motorsteuen goed uitgelijnd te krijgen ben je dan 2 uur bezig. Ik was namelijk in mijn upie dus iedere keer onder de auto vandaan kruipen om de motor iets te laten zakken of ophijsen.

Hierna heb ik de versnellingsbak weer achter de motor opgehangen. Toen kwam ook het nadeel van het eerst monteren van de motor. De bovenste bouten van de versnellingsbak zijn slecht berijkbaar. Zeer slecht. Uiteindelijk heb ik ze vast kunnen draaien door 2 steeksleutels om en om te gebreuken.

Ook de overige componenten als startmotor en dynamo zitten weer aan het motorbok vast.

Vervolgens heb ik de radiateur gemonteerd en het koelsysteem weer aangesloten en gevuld. Uiteraard was er 1 aansluiting lek. Altijd degene waar je net niet meer bij kunt. Met wat kunt, vliegwerk en lelijke woorden is hij nu gelukkig dicht. Vervolgens kwam ik erachter dat ik de ventilator nog moest monteren. Niet slim aangezien de radiateur nu in de weg zit voor een makkelijke montage. Dan maar de moeilijke montage maar uitelijndelijk viel dit ook wel mee.

Als laatste ben ik begonnen het elektrische systeem weer compleet te maken. Startmotor was geen probleem, de dynamo was wat lastiger. Ik had volgens tekening en foto maar 3 draden maar toen ik naast de auto stond had ik er 4. Dat wordt vanavond dus nog even beter kijken op de foto's van voor de demontage.

Op de to do lijst staan de verdeler "op tijd" zetten en de vergasser monteren. Als alles mee zit kan ik volgend weekend de motor voor het eerst starten.

Groet, Aat
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » do mei 31, 2007 10:59 am

DE MOTOR LOOPT!

Hoi Clubleden, met dat goede bericht wou ik even starten. Na veel moeite doet de motor het eindelijk.

Na de takelactie van afgeloppen weeken was er eerste taak waar ik mee aan de gang moest het "op tijd"zetten van de ontsteking. Dit kan zonder de motor te starten. Gewoon met een controle lampje tussen de massa en de verbindingskabel tussen bobine en verdeler monteren. Dit lampje gaat dan aan op het moment dat de vonk plaats moet vinden. Op de aandrijfpoelie van de V snaar staan 2 kerfjes. Op het moment dat het eerste kerfje tegenover de pen op het cilinderblok staat moet de lamp aan gaan. Dat ging hij niet. Hij zat er zefs niet in de buurt. Ook met het draaien van de verdeler kreeg ik hem niet goed. Na nog wat proberen en nadenken maar eens gekeken of het stuurhuis van de verdeler dan wel goed zat. (lelijke woorden gesensureerd) Nee dus. Dus het Olie filter en Olie filter huis gedemonteerd en daarna met veel moeite het aandrijfhuis van de verdeler gedemonteerd en na goeddraaien weer gemonteerd. Nu het hele feest met het lampje opnieuw en gelukkig ging het. Maar als de verdeler al fout zat, hoe zit het dan met de aansturing van de kleppen. Zit de ketting wel goed??? Dus het kleppendeksel eraf en controleren. Gelukkig was dat wel het geval.

Nu de Motor op tijd stond de carburateur (of vergasser) gemonteerd, alles afgesmeerd brandstof voorgepomp en dan het grote moment. Starten. Bij de eerste 2 pogingen deed de motor niks. De 3de en 4de vertoonde hij enig leven maar sloeg niet aan. Bij de 5e poging sloeg de motor aan maar ook meteen weer af. Bij de 6e poging was het bingo. de motor liep.

Wel moet ik de vergasser nog afstellen of schoonmaken wat hij loopt nog niet mooi. Een mooie klus voor komend weekend.

Groet, Aat
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Jelle Jan
Site Admin
Berichten: 556
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 8:07 pm
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Nieuwe motor

Bericht door Jelle Jan » vr jun 01, 2007 2:46 pm

Hallo Aat,

Zoals je weet is dit waarschijnlijk de eerste keer dat dit blok in een auto ingebouwd wordt. Het kan dan ook geen kwaad om de klepspeling, etc even goed te controleren. Hou er ook rekening mee dat je het blok weer rustig moet laten beginnen, liever geen hoge toerentallen de eerste tijd.

Je had trouwens wel geluk dat het blok niet meteen aansloeg. Op deze manier kreeg de olie mooi de gelegenheid zich door het blok te verspreiden. Op het moment dat het blok begon te lopen zat overal al olie en was er overal meteen smering.

Succes met het afstellen!

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » ma jun 04, 2007 9:04 am

Hoi Jelle Jan en andere clubleden.

Voor ik de 1e startpoging gedaan had heb ik de motor al een aantal keer rondgedraaid met de zwengel om overal genoeg Olie te krijgen.

Rustig inrijden is vanzelfsprekend. Ik laat hem ook eerst enige keren onbelast draaien in verschillende toerentallen voor ik de motor ga belasten, en dan natuurlijk rekening houden met het inrijden van een "nieuwe" motor.

De klepspeling controleren is een goede tip. Zover ik weet moet dit bij warme motor gebeuren. De volgende keer dat ik de motor start zal ik dat gaan doen.

Ik heb stilletjes de hoop dat ik voor de 20ste de Auto APK kan laten keuren. Ik gan namelijk daarna naar Litouwen en Rusland. Mochten er nog afkeurpunten zijn kan ik mooi nog onderdelen kopen.

Groet, Aat
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Aat » di jun 12, 2007 10:54 pm

Hoi Clubleden

Nou ik heb de kleppen nagestelt. Stelt eigenlijk niet zoveel voor, gewoon met een voelermaat ertussen en dan de schroef zover aandraaien dat de voelermaat net niet vast zit.

Voor de rest ben ik bezich geweest met het oppoetsen van het chroom, monteren van wat losse onderdelen zoals de grill en het wisselen van 1 van de koplampen. Hier zat iets roest in, en dat is afkeur. Ook de motorkap is geplaatst en als laatste heb ik de gehele auto gewassen.

Het resultaat mag er wezen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 7:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Plaats reactie