Beste clubleden,
het zit niet mee met de Volga. Terwijl ik nog twijfelde over de OMMMA heeft de Volga dat besluit min of meer voor mij genomen. Afgelopen donderdag moest ik een stoomlocomotief stoken bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Uiteraard ben ik gezien het mooie weer er met de Volga heen gegaan.

(aanhanger is niet van mij)
Had ik net de elektrische problemen min of meer afgehandeld ging het op de terugweg weer fout. Bij de laatste rotonde, in het zicht van de thuishaven schakelde hij niet lekker, en toen ik hem in zijn 2 had en de koppeling liet opkomen was het alleen schudden en bonken, en geen vermogen op de achterwielen. Ondanks dat de motor best toeren maakte. Ook na inschakelen van de 1e hetzelfde verhaal. Dus maar met draaiende motor aan de kant gezet (om de verlichting te laten branden) en mij door Katia de laatste 500 meter af laten slepen. Thuis meteen de looplamp er bij gepakt en onder de auto gekeken. Niks bijzonders te zien. Inschakelen van de versnellingen wou niet meer omdat de koppeling niet vrij leek te komen. Dus maar even de beschermkap van het vliegwiel en drukgroep gedemonteerd. Door grondig te kijken viel het mij op dat de frictieschijf van de koppeling verschoven tov de drukgroep zat. Aan de ene zijde stak hij net uit onder de drukgroep, een halve omwenteling verder was hij niet eens meer zichtbaar. Normaal gesproken moet je overal de rand zien. De meest logische verdachte was dan ook de koppelingsplaat, maar het zou ook de ingaande as van de versnellingsbak kunnen zijn. Ik had geen tijd (en zin) meer om er verder naar te kijken.
Vandaag de auto maar ter plaatse omhoog gezet en de zaken los gaan bouwen. Cardan as, 2e cardan as, kabel handrem, kabel snelheidsmeter, schakelstangen versnelling, koppelingscilinder en de ingaande as van de koppeling waren zo gebeurd. De versnellingsbak was zoals gewoonlijk weer wat kunst en vliegwerk, maar ging beter dan verwacht. Uiteraard wel denken aan het blokje hout om de motor op te vangen, en tip voor jullie, neem er 1 die 5 cm korter is dan ik want nu kan mijn motorkap even niet meer dicht.

De ingaande as van de versnellingsbak zag er nog goed uit, geen speling e.d. Dus door naar de drukgroep. Samen met deze kwam de koppelingsplaat er in 2 delen uit. Niet goed, maar met alle doem scenario's was dit de minst erge. Helaas heb ik geen nieuwe plaat liggen dus de gebruikte plaat van mijn reserve motor maar opgezocht. Na wat zoeken hem samen met de drukgroep gevonden op de motor. Omdat ook de drukgroep wat slijtage had (1 van de boutjes op een vinger was volledig weggesleten) vervang ik die meteen ook maar.
Ik had geen zin om nog met monteren te beginnen dus eindig ik maar met een extra foto. Groet, Aat.