Klassieker kopen in Oekraine

Plaats hier alles dat nog geen plekje op het forum heeft maar toch met onze hobby te maken heeft
Plaats reactie
m_radstake

Klassieker kopen in Oekraine

Bericht door m_radstake » di nov 15, 2016 10:16 pm

Beste mensen,

Onlangs ben ik lid geworden van RKC.
Ik bezit geen (Russische) klassieker, maar zou er dolgraag een willen hebben.

Ik kom regelmatig in Oekraïne en heb daar een Moskvich 403 gezien (bouwjaar 1961-1965).

Ik vraag me af waar ik qua papierwerk aan moet denken om de auto uiteindelijk in Nederland op kenteken te krijgen?

En hoe kan ik bijvoorbeeld aantonen dat de auto (of motorblok) niet gestolen is?

Ik heb op de website van RDW gekeken, maar daar kan ik het niet echt vinden.

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.
Alvast bedankt voor jullie tijd.

Groeten,
Marcel

Aat
Contacteer:

Re: Klassieker kopen in Oekraine

Bericht door Aat » ma nov 21, 2016 9:55 am

Beste Marcel,

welkom bij de RKCN.

Wat van belang is, is dat je goede papieren bij de auto hebt. Zo ver ik weet gaan ze niet na of het motor nummer helemaal klopt. Zeker met auto's van die leeftijd is een motorwissel niet ondenkbaar.

Ik heb ooit gekeken of ik een Volga uit Tsjechië (EU) zonder papieren in kon voeren. Het kenteken was bekend en APK rapporten uit de Tsjechoslowaakse tijd waren er. De RDW gaat met die gegevens dan navraag doen in het betreffende land. De kosten hiervoor komen voor jou rekening. Als er geen antwoord komt, of een onduidelijk antwoord, krijg je geen NL kenteken, maar moet je de kosten nog steeds betalen. Dat was voor mij de reden om van die auto af te zien.

Met papieren kun je de auto zonder problemen op kenteken krijgen omdat hij van voor de typegoedkeuring is (1970 dacht ik) en er afgezien van APK eisen van die tijd verder geen eisen aan b.v. emissie of botsproeven gesteld worden. In mijn verhaal over de Volga op het forum staat hoe ik die toendertijd ingevoerd heb.

Voor de rest zou ik je aanraden om naar de nieuwjaarsreceptie of ander RKCN evenement te komen. Als je auto het nog niet doet kan dat ook, er is altijd wel plaats om met iemand mee te rijden. Dat praat makkelijker en kun je nog gedetailleerdere info krijgen.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

m_radstake

Bericht door m_radstake » di sep 05, 2017 11:49 am

Hoi Aat,

Bedankt voor je antwoord.
Ik had de melding gemist dat iemand had geantwoord, dus zie hem nu pas!

Ik heb inmiddels eens Moskvich 407 gekocht (staat nog in Oekraine om gerestaureerd te worden).
Er zitten papieren bij, dus hoop dat het niet al te lastig wordt.

Ik hou je op de hoogte.

Groeten,
Marcel

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » vr sep 08, 2017 11:58 am

Ik ben recent met de Volga Diesel bij de RDW geweest. Daar is het me duidelijk geworden dat het heel belangrijk is om een duidelijke aankoopbon te hebben. Het liefst met zoveel mogelijk info erop. Dus wat je hebt betaald, aan wie, wanneer en waarvoor. Ik zou bij de douane even navragen hoe het zit met uitvoerpapieren. Toen ik 25 jaar geleden mijn zeegroene Volga importeerde was dat ook een belangrijk onderwerp. Die auto kwam uit Rusland zelf en net als bij de Oekraïne is het lastiger voor Nederland om daar gegevens op te vragen. Ik heb daar toen een apart exportformulier laten opstellen en die hebben ze in Nederland 1 op 1 overgenomen.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Plaats reactie