MOSKVITCH 407

In dit gedeelte kunnen je je technische vragen stellen
Piet Pruttel
Contacteer:

MOSKVITCH 407

Bericht door Piet Pruttel » wo jan 02, 2008 7:53 pm

Hallo techneuten.
Ik heb sinds eind december mijn 407 en daarvan waren alle remmen gedemonteerd. Wel liggen er de remdelen bij in een doos, maar er zitten 2 anderen remschoenen bij met een heel dik stuk aan 1 uiteinde, klopt dit en zoja waar moeten die dan komen?
:shock: Piet
Piet pruttelt wel lekker met z'n DDR karretjes maar snort nu met Moskvitch 407 door het ganse land.

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Gegevens 407

Bericht door Jelle Jan » ma jan 07, 2008 12:50 pm

Hallo Piet,

Gisteren heb ik een CD ROM op de post gedaan met daarop een heleboel info met betrekking tot je Moskvich. Er staan onder andere (duitstalige) handboeken op!

Veel succes ermee,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di jan 08, 2008 9:57 pm

Hoi Clubleden

Na wat heen en weer gepraat via prive berichten heb ik voor Piet diverse nieuwe onderdelen uit Rusland meegenomen. Nu nog het laatste stukje overbruggen en ze aan Piet geven.

Piet, alvast succes met het monteren.

Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Piet Pruttel
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » di jan 08, 2008 11:07 pm

Hoi
Ik sta/zit al langs de landingsbaan te wachten op onderdelen rechtstreeks uit Rusland om mijn nieuwe pronkjuweel in rijdbare staat te brengen, ik woon daar namelijk.
Nu nog even afspreken hoe de onderdelen te overhandigen. Maar er moeten toch nog veel dingen aan gebeuren voor ik er de straat mee op kan, bv. een kilootje plaatmateriaal zal er in gelast moeten worden en alles een nieuw kleurtje. Ik heb hem intussen wel over de oprit heen en weer gereden nadat ik de achterremmen inelkaar had gezet zodat ik met de handrem hem tot stilstand kan brengen. De motor loopt keurig en tot/met 3e versnelling werkt alles maar dan moet ik heel hard remmen anders eindig bij de overburen in hun tuin. De sleutels ontbreken nog dus zit er nu een kontaktslot van een Trabant in maar wat wil je als er in m'n prive magazijn ze zo voor het grijpen liggen. Ik hoop dat de vorige eigenaar de sleutels nog weet te vinden want de portiersleutel mis ik natuurlijk ook. Een grappig detail vind ik de ruitenwissers met zijn aandrijving vanuit het motorblok. Verbaast ben ik over het dashbordkastklepje dat op de grond lag en wel afgebrand lijkt, ook de omhulsel van de klok heeft niet meer de vorm die de ontwerper voor ogen had. Ik vind het leuk om de wagen weer de weg op te helpen maar ga hem niet tot in perfektie restaureren, misschien komt dat nog eens maar nu wil ik rijden binnen een paar maanden en maak hem gewoon netjes.
Piet
Piet pruttelt wel lekker met z'n DDR karretjes maar snort nu met Moskvitch 407 door het ganse land.

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Zoals het hoort

Bericht door Jelle Jan » di jan 08, 2008 11:19 pm

Hallo Piet,

Een perfect gerestaureerde Rus past eigenlijk ook niet zo goed bij het karakter van de auto's. Dat het kunststof van het dashboard totaal is vergaan is helaas een bekend probleem. Het materiaal ontbind vanzelf na verloop van jaren en daar is eigenlijk niets aan te doen. Het zal dan ook verrassing zijn dat er geen goede dashboard delen meer te vinden zijn deze Moskvich's. De Moskvich 408 kampt met hetzelfde probleem, op het dashboard van mijn Scaldia (Moskvich) heb ik een lange kunststof uit nood moeten vervangen door een strip van hout.

Succes met het rijdklaar maken en ik zal nog eens een poging doen om mijn hand op het plaatwerk te leggen.

Trouwens :D prima geregeld met Aat. Zo hoort het te werken binnen in club als de RKCN :lol:

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » wo jan 09, 2008 5:32 pm

Hoi Clubleden

Ook bij mijn 412 zijn de kunststof delen een zwak punt. Van zowel de sloop als de nu rijdende moskvitch waren de knipperlicht schakelaars defect. Het kunststof van de nu rijdende mossi was zo ver vergaan dat er niks meer met de schakelaar aan te vangen was. De schakelaar van de sloop moskvitch was minder ver heen en kon nog met wat vijl en vliegwerk gereanimeerd worden. Vorig jaar heb ik wel geprobeerd om een 2e hands schakelaar te vinden maar helaas, het bekende kunststof probleem doet zich ook in Rusland voor dus de schakelaars waren daar ook schaars. De sloperijen hadden ze niet, en als ze ze al kregen waren ze gereserveerd. OK voor 250 Euro kon een van hun misschien iets regelen. Njet, spasiba, nee dank U. Dan hoop ik gewoon dat mijn schakelaar het nog lang volhoud of verbouw ik de schakelaar van een 2140.

Gelukkig eindigd het verhaal hier niet. Toen ik dit jaar voor Piet in winkel nummer 3 (geen zorgen Piet, deels ook voor mijzelf, hoewel ik nog steeds geen nieuw luchtfilter heb) aan het zoeken was hing daar zowel een knipperlicht schakelaar. Met lood in de schoenen (zal wel de hoofdprijs moeten kosten) toch maar gevraagd. 1600 roebel (46 Euro) Tja verlijdelijk. Ombouwen kost ook geld en is misschien niet eens mogelijk. Denk, Twijfel, onderhandel en voor 1400 (40 Euro) heb ik hem meegenomen. Nu licht hij op de plank voor het geval dat mijn schakelaar het begeeft.

Groet, Aat
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Piet Pruttel
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » wo jan 09, 2008 6:07 pm

Hoi Aat

Zijn de luchtfilters een probleem? Laatst kwam ik een advertentie tegen op Marktplaats vermoed ik, waarin filters werden aangeboden. Ik geloof €3,- voor oliefilter maar ook luchtfilters stonden daarbij dacht ik. Ik zal nog eens zoeken of die advertentie weer is te vinden. Veel geld is het niet lijkt me. Bij mij zit een verzameling papieren schijfjes in het filterhuis die ik nodig moet reinigen want de olie kan ik wel gebruiken als zwarte Tectyl. Ik begrijp niet dat de Russen hun kunststof niet in de DDR lieten maken want het Duroplast van Trabant was een stuk beter want dat krijgt niet van die rare kuren van spontane vervormingen zoals bij Moskvitch. Ik ga proberen om een nieuw dashbordkastklepje te vormen van plexiglas, als je dat warm maakt kan je daar goed allerlei vormen van buigen. Helaas heb ik voor de kerst opruiming gehouden (dom dom) en heb een stapel mooi dikke plexiglas stroken weggebracht naar de afvalverwerking. :( :cry:
Piet

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Luchtfilter

Bericht door Jelle Jan » wo jan 09, 2008 9:36 pm

Hallo Aat,

Past niet helemaal in het verhaal van Piet, maar ik denk dat ik je wel aan een luchtfilter kan helpen. Ik heb er nog een aantal op voorraad die in het luchtfilterhuis van mijn 2140 passen. Daar heb ik een aantal jaren geleden het originele luchtfilterhuis van verwisselt voor een 412 luchtfilterhuis. Tenminste ik denk dat die van een 412 komt (zelf heb ik hem uit een Oost Duitse 2140 met "ersatzt karrosserie" gehaald. En met dergelijke auto's weet je het nooit. In een origineel 2140 luchtfilterhuis past overigens het luchtfilter van een Lada en/of Fiat.

Ik kan wel een luchtfilter meenemen naar de nieuwjaarsborrel als je wil.

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Piet Pruttel
Contacteer:

Fotootje

Bericht door Piet Pruttel » wo jan 09, 2008 11:16 pm

Hallo Jelle Jan

Bedankt dat jij het fotootje van mijn pronkjuweel bij mijn naam hebt geplaatst, het wilde mij maar niet lukken. Die techniek ben ik nog niet vaardig. Autotechniek gaat me beter af. Ik ben er achter gekomen dat er 1 wiel flink krom is, dus mocht je een passend wiel voor me hebben dan graag. Zo zal er vast nog steeds wat bijkomen totdat hij helemaal klaar is. Ik heb de meeste verdachte plekken aan de carrosserie kaal gemaakt met een roterende borstel en ben wel wat gaatjes en gaten tegengekomen. Een aantal gaatjes las ik weer dicht en grotere slechte stukken slijp ik weg en las er stukken in. Het rechter voorspatbord is wel erg slecht, dus als ik daar een ander voor kopen kan dan doe ik dat graag.
Piet

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Velg

Bericht door Jelle Jan » ma jan 14, 2008 10:05 am

Hallo Piet,

Ik heb even mijn onderdelen voorraad die ik elders heb staan voor je doorgezocht, maar helaas geen 15 inch Moskvich velgen. Ik heb nog wel 13 inch Moskvich (408/412/2140), 15 inch Volga (M21) en 16 inch Moskvich (400/401). Maar daar heb je niets aan. Zit er niet toevallig nog een goede reserve velg bij jouw auto?

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Piet Pruttel
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » ma jan 14, 2008 1:08 pm

Hoi
Ja, mijn reserve wiel is wel goed en zit er nu onder maar ik heb ook graag een bruikbaar reserve wiel. Ik ben nu druk bezig met het herstellen van de voorspatborden. Links heb ik er nu het voorspatbord bijna klaar en dan ga ik bij de linker voordeur een stukje inlassen. Rechtsvoor ga ik daarna repareren, daar moet een aardig stuk ingelast worden in het stuk waar het spatbord aanvast hoort te zitten. Ook het rechter voorportier moet gelast en uitgedeukt worden. Dus heb nog wel even wat te doen voordat ik met hem naar de RDW kan want de auto is uitgevoerd uit NL maar de NL papieren zijn er nog wel bij.
Piet

Piet Pruttel
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » ma jan 14, 2008 6:26 pm

Oeps,...bijna zou ik vergeten dat ook de dorpels enige aandacht behoeven...om het maar niet te zeggen dat die hier en daar ook totaal verrotte plekken hebben en paar plekjes aan de bodem en chassisbalkjes. En nu nog hopen dat er nog een knap rechter voorspatbord boven water komt want die van mij is bovenop en aan de zijkant volledig verrot. Maar ondanks deze gatekaas blijft het nog steeds een leuk automobiel.
Piet

Piet Pruttel
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » di mar 04, 2008 12:29 am

Hallo clubgenoten
Ik heb inmiddels onder de knie gekregen om foto's te plaatsen van mijn restauratie projekt. (mits er nu wat te zien is)
De eerste foto zie je de kaalgeborstelde plek bij de koplamp waar ik al een stukje heb uitgeslepen.
Afbeelding
De tweede foto daar heb ik een nieuw stuk plaat ingehecht welke ik hier nog moet aflassen.Afbeelding
De derde foto daar is het klaar met inlassen van plaatjes aan beide zijden van de bovennaad naar beneden en heb ik er een laag tin op aangebracht om het materiaal overal mooi dikker te maken waar het misschien nog wat dun is en het vlak te maken zodat er niet veel plamuur op hoeft.Afbeelding
De vakantie zit er weer op en ga ik weereens verder met mijn projekt. Maar eerst moet ik nog even met een Trabant van mezelf naar de APK waarna hij volgend jaar een keertje mag overslaan. Binnenkort plaats ik wel nieuwe vorderingen
Piet :D

Piet Pruttel
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » zo mar 09, 2008 12:22 am

Hallo
Vandaag ben ik weer aan het lassen geweest aan de voorspatborden. Onder het gat van de koplamp zaten ook nog een aantal gaten die er niet hoorden. Een aantal gaatjes kon ik nog dichtlassen maar onderaan heb ik maar een flink nieuw stuk ingelast. Daarna weer een laagje tin over de lassen en oneffenheden weer een beetje in model gebracht.

Afbeelding

Op de foto hieronder kan je zien hoe het er ook links uitgezien heeft.

Afbeelding

Het volgende projekt wordt de rechterkant tussen motorkap en spatbord, want hier is het ook wat mottig.

Afbeelding

Morgen ga ik weer verder met stoeien met het roestduiveltje.
gr.Piet

Piet Pruttel
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » za jun 27, 2009 10:30 pm

Nog een beetje schuren, nogmaals in de menie, weer schuren en daarna netjes rood en wit maken en dan wordt hij weer een prachtige rooie Rus.

Afbeelding

Afbeelding

Het uiteindelijke resultaat van de achterste helft, maar ik wil de roller er toch nog een keertje overheen halen want ik ben de vorige keer iets te enthousiast in de weer geweest met het schuurpapier en schuurde door de rode laag en nu schijnt de grondlaag er nog doorheen. Jammer, want hij is nu mooi glad zonder rollereffekt.

Afbeelding

Wat je niet ziet op deze foto's is het reparatiewerk wat nog steeds moet gebeuren aan het rechtervoorscherm, en dorpels. Mijn zoon zal dit voor me doen maar door zijn drukke werkzaamheden is dit nog niet klaar.

Piet

Plaats reactie