Klussen aan de remmen.

In dit gedeelte kunnen je je technische vragen stellen
Plaats reactie
mrweird

Klussen aan de remmen.

Bericht door mrweird » zo dec 20, 2015 10:09 pm

Hi,

Ik ben aan het klussen aan de banaan, en wil de de zuigers van de schijfremmen voor vervangen, en de plaat achter de remschijf een likje verf geven. Wat doen jullie om te voorkomen dat alle remvloeistof eruit loopt op het moment van demonteren?

Afbeelding

Tx!

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Re: Klussen aan de remmen.

Bericht door Jelle Jan » zo jan 03, 2016 11:37 am

Meestal valt het wel mee en loopt de remolie er niet meteen uit. Er zijn speciale tangen in de handel waarmee je de remslang kunt 'afknijpen'. Echter, als je alles uit elkaar hebt liggen dan is het misschien ook nog niet zo gek om meteen de remslangen te vernieuwen en alle remolie te vervangen (dat laatste is eigenlijk een verplicht nummer).

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

mrweird

Bericht door mrweird » zo jan 03, 2016 6:03 pm

Hoi Jelle Jan,

Ik heb nu de eerste klauw los gekregen.. Wat zat die boel vast allemaal. + 30 jaar vuil geloof ik..
Afbeelding
Eerst maar 's een sopje geven.. :D

Mijn antileegloop manier is geworden stukje fietsband rubber met daar een klem omheen.
Afbeelding

mrweird

Bericht door mrweird » ma jan 04, 2016 10:03 pm

Moet er trouwens Dot3 in een ouwe lada of mag dot4 ook?

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di jan 05, 2016 9:25 pm

DOT3. De diverse Russische rubbers, slangen en afdichtingen kunnen op de middellange termijn niet tegen DOT4. DOT 5 kan het al helemaal niet aan.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

mrweird

Bericht door mrweird » ma jan 18, 2016 10:05 pm

Aat schreef:DOT3. De diverse Russische rubbers, slangen en afdichtingen kunnen op de middellange termijn niet tegen DOT4. DOT 5 kan het al helemaal niet aan.

Groet, Aat.
Dank U. Dan ga ik even op zoek naar dot3. Inmiddels 1 klauw in nieuwstaat, en de 2e klauw heb ik er met enige moeite er zaterdag af gekregen. Daarbij bleek dat dat ik geen moment te vroeg was want het onderste deel waar de pin door heen gaat van de achterste remzuiger bleek ooit te zijn afgebroken.. Mijn rechter remblokken zaten geeneens goed vast! :shock: Het demonteren van de onderste pin ging daardoor wel makkelijk moet ik zeggen, 2 tikjes en ploink daar schoot het veertje door de schuur heen en pin was los. (en veertje bijna kwijt..)

En ik heb er een imperiaal op geknupt! Geruild tegen een krat bier. :D
Afbeelding

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di jan 19, 2016 8:20 am

Goede ruil!

mrweird

Bericht door mrweird » za feb 06, 2016 4:55 pm

Inmiddels heb ik beide kanten vernieuwd en was ik zojuist een poging aan het doen de boel te ontluchten. En toen zag ik een plasjes remvloeistof aan beide kanten.. :(

Ik heb een lek aan beide kanten tussen de holle schroef en binnenste zuiger.
(internetplaatje...)
Afbeelding

Nou ben ik beginnend beunhaas, en ik vermoedt dat ik er nieuwe koperen ringen tussen moet stoppen altijd. Ik heb nu de oude her-gebruikt. Kan dat 't zijn?

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo feb 07, 2016 2:20 pm

Nieuwe is meestal wel het beste. Eventueel, als ze niet te beschadigd zijn kan je ze uitgloeien, ofwel roodheet stoken met een brander en dan af laten koelen. Dan zijn ze weer zacht en kan je ze opnieuw gebruiken.

Groet, Aat.

mrweird

Bericht door mrweird » zo feb 21, 2016 9:33 am

Dat was 't dus idd die ringetjes. De boel lijkt nu dicht te zijn! :D
Toen het ontluchten.. Ik had dit setje gekocht. Ontluchten dmv de druk van het reservewiel..
Afbeelding
Maar ik zou niemand dit setje willen aanraden. Je moet één van de doppen passend maken voor het reservoir, en dit tankje vullen met remvloeistof. en de mbv de druk uit je reservewiel en de onluchtingsnipppels zou je in je uppie de boel moeten kunnen ontluchten. Alleen die doppen sluiten niet goed af dus toen had ik weer een plasje remvloeistof op de vloer.. :cry:

Met den ouderwetsche 2 personen methode ging 't beter. Pedaal voelt goed en de banaan staat nu weer op z'n wieltjes. Dank voor de reacties op mijn vragen hier!

Plaats reactie