Klevende koppeling

In dit gedeelte kunnen je je technische vragen stellen
Plaats reactie
Radeberger

Klevende koppeling

Bericht door Radeberger » di okt 14, 2014 2:56 pm

Tijdens de herfstrit kwam de koppeling na de rondrit in Nijmegen niet meer vrij.Bij volledig intrappen bleef de auto dus rijden. Na een kwartiertje konden we verder en bleef het fenomeen tot nu toe achterwege. In het dagelijks gebruik schakel ik vrij weinig dus mijn conclusie is dat er iets gebeurt bij veel gebruik. Iemand een idee wat dit kan zijn ?
Koga Myata
Citroen C5 Tourer, Esterel klapcaravan
Trabant 601 1973 origineel NL
Lada 2105 + Intercamp 355L[/size]
Lada Samara Baltic 1978
Lada Kalina + Otten Kruiser 1965

mrweird

Re: Klevende koppeling

Bericht door mrweird » do okt 16, 2014 3:02 pm

Ik heb zoiets gehad na de winterstalling begin dit jaar. Auto in z'n vrij, starten en lopen maar met geen mogelijkheid kreeg ik 'm in de versnelling. Gokje en gedaan op hoop van zegen auto gestart in de versnelling. Toen schoot ie weer los... Geen problemen meer gehad afgelopen jaar. Het pedaal zit wel erg hoog en de koppeling is allesbehalve nieuw en staat op 't verlanglijstje maar 't is niet erger geworden hierdoor.

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » do okt 16, 2014 9:28 pm

Ik heb zelf ook een paar keer meegemaakt dat na lang stil staan de koppeling niet vrij kwam. Door de auto te starten en te rijden met ingetrapte koppeling, is het tot nu toe altijd gelukt de koppeling weer vrij te krijgen.

Maar, dit lijkt mij een ander probleem. Ik zelf denk dat één van de cilinders niet goed heeft gewerkt. Ondanks dat je de koppeling in trapt, doen de cilinders te weinig om de koppeling helemaal vrij te krijgen. Mocht het probleem zich weer voor doen, dan kun je het probleem met de cilinders wel controleren. De een trapt de koppeling in, terwijl de ander controleert of de werkcilinder z'n werk wel doet en de hevel beweegt die er voor moet zorgen dat de koppeling vrij komt. Als de hevel voldoende heen en weer beweegt bij het intrappen van de koppelingspedaal, dan zou het probleem toch in de koppelingsplaat kunnen zitten.
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo okt 19, 2014 8:51 pm

Ik sluit me bij Jan aan. Probleem zit vrijwel zeker in de hydraulische bediening. Mijn advies is om beide cilinders te vervangen. Mijn ervaring is dit niet zulke dure onderdelen zijn. Vervangen is ook niet zo'n grote klus. Als je slechts een cilinder vervangt of alleen eerst de olie vervangt is het probleem eerst even weg, maar is de kans groot dat je toch weer problemen krijgt.

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Plaats reactie