loodvervanger in Lada?

In dit gedeelte kunnen je je technische vragen stellen
Plaats reactie
mrweird

loodvervanger in Lada?

Bericht door mrweird » za apr 26, 2014 3:47 pm

Goedenmiddag,

Ik had zojuist een babbeltje met een trabant eigenaar.. En 't onderwerp ging oa over loodvervanger, of dat ik ook bij de benzine doe in mijn russische tank. Nee, ik dacht die dingen lopen overal op zonder problemen aangezien ze in Rusland benzine hebben met 90 octaan zelfs..

Dus euro95, 98, vodka, etc.. pleur d'r maar in.

Toch even dubbelchecken. Gebruiken jullie loodvervanger? Is dit aan te raden bij een combi uit 81?

Aat
Contacteer:

Re: loodvervanger in Lada?

Bericht door Aat » zo apr 27, 2014 8:19 am

Nee loodvervanger is niet nodig.

Onze motoren zijn voorzien van geharde klepzittingen. Mede door de slechte kwaliteit van de benzine. Hierdoor zijn loodvervangers dus niet nodig. Dat geld in iedergeval voor alle auto's vanaf 1960. Daarvoor ben ik niet zeker, maar misschien kan iemand anders dat aanvullen.

Vanwege de niet constante kwaliteit van de benzien zit er ook een octaanversteller op de verdeelkap. Hierdoor kun je de ontsteking niets eerder of later zetten aan de hand van het werkelijke octaangetal dat je getankt hebt. Soms was dat een puntje meer of minder.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Re: loodvervanger in Lada?

Bericht door Jelle Jan » wo apr 30, 2014 1:00 pm

De meningen hierover lopen wat uiteen. Maar ik sluit me aan bij Aat. Het is niet nodig bij een Lada. De auto beschikt over geharde klepzittingen. De compressieverhouding is relatief laag en je kunt prima uit de voeten met euro 95. Zover ik weet zijn er aan de motor geen aanpassingen gedaan toen (voor de Nederlandse markt) in de jaren tachtig een katalysator werd gemonteerd. En in combinatie met een katalysator moet immers altijd loodvrij worden getankt. Daarnaast werden Lada's ook vrij veel op LPG gebruikt. Ook in het Oostblok.

Een Volga kan ook probleemloos op loodvrij rijden. Net als de 412 blokken van Moskvich. Voor bijvoorbeeld de oude Moskvich blokken ligt dit toch wat anders. Die hebben ook geharde klepzittingen, alleen de kwaliteit van de zittingen en kleppen is niet altijd even goed. Dan heeft het wel toegevoegde waarde om loodvervanger te gebruiken. Let wel, dat moet niet alleen een 'octaan booster', dat heeft geen enkele zin. Voor mijn Scaldia gebruik ik altijd Wynn's loodvervanger.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Plaats reactie