voorruit Volga plaatsen

In dit gedeelte kunnen je je technische vragen stellen
Plaats reactie
Steamer
Contacteer:

voorruit Volga plaatsen

Bericht door Steamer » do mei 02, 2013 11:24 am

Hallo,

Na de spuitbeurt van de Volga is het nu tijd voor de montage van alle losse onderdelen. Gisteren liep het niet helemaal zoals gepland: de montage van de voorruit viel behoorlijk tegen... Zelfs met 3 personen lukte het niet om de raam geplaatst te krijgen, terwijl de achterruit eigenlijk vrij vlot geplaatst kon worden. Het regengootje aan het dak zorgde zeker mee voor problemen, maar misschien was ook de gebruikte techniek verkeerd.

Daarom de volgende vragen:
* heeft er iemand concrete tips hoe je 't zo een voorruit "vlot" terugplaatst?
* Kan je best eerst de rubber rond het raam bevestigen en dan het geheel plaatsen? Of werk je beter andersom?
* Werk je bij het plaatsen van boven naar onder (om problemen met de dakgoot te vermijden) of toch gewoon van onder naar boven?

Gelukkig kon de motor wel zonder problemen worden teruggeplaatst, ook niet onbelangrijk :P

Groetjes,
Dave

Ladafanaat
Contacteer:

Re: voorruit Volga plaatsen

Bericht door Ladafanaat » vr mei 03, 2013 9:23 pm

Een voorruit plaats ik zo:
(welliswaar bij een Lada)

1 raam in het rubber
2 rubber insmeren met zeepsop/groene zeep
3 een trekpees rondom, op de plek waar het metaal in het rubber moet komen
4 van onder naar boven (want dan "ligt" de ruit)
5 alles schoonmaken en raampees in het rubber

Succes! en vergeet de foto's niet ;)
LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » za mei 04, 2013 8:31 pm

Hey Mark,

Bedankt voor de tips! Dit is ook de manier die een buurman me voorstelde (weliswaar met een stuk wasdraad). Woensdag trok ik die rand met een plamuurmes over de carrosserie, maar door die regengoot bleef de raam zo ver van de carroserie verwijderd dat die rand telkens terugschoot.

Maar goed, dat van 't koordje is dus wel interessant. Misschien dus een meer gerichte vraag voor andere Volga-eigenaars: lukt dit voor een Volga op de gewone manier (van onder naar boven) of moet dit door die regengoot echt van boven naar onder? Ik meen me van bij de demontage te herinneren dat ik ze er ook omgekeerd uit heb gehaald...

Groetjes,
Dave

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » zo mei 05, 2013 12:08 pm

Mark,

Ook ik wil in mijn 1500 combi nog een nieuwe ruit plaatsen, dus je tips zijn erg bruikbaar. Maar, gebruik je geen raamkit o.i.d. om er zeker van te zijn dat er geen lekkage optreedt? Of is dat alleen nodig met de moderne auto's?
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Ladafanaat
Contacteer:

Bericht door Ladafanaat » zo mei 05, 2013 12:28 pm

alleen moderne rommel....

Wanneer je rubbers goed zijn heb je geen kit nodig
LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » ma mei 13, 2013 11:32 am

Hallo,

De voorruit steekt er sinds gisteren in. Uiteindelijk bleek het (in tegenstelling tot de achterruit) vlotter te gaan door eerst het rubber in de carroserie te plaatsen en dan de raam op haar plek te duwen, door de bevestigingsrand rustig over de raam heen te trekken.

Het ziet er wel al naar uit dat de montage van de chroomlijsten ook nog een gedoe wordt, want de bevestigingsgleuf in de rubber zit wel érg hard toegeperst... Nu ja, ik ga de rubber zichzelf eerst een paar dagen laten "zetten". Dat helpt misschien ook nog wel een beetje...

Groetjes en bedankt voor de tips,
Dave

Theo Hagenauw

Bericht door Theo Hagenauw » do mei 16, 2013 12:17 am

Hallo Dave,

ik hoop voor je dat het lukt om die chroomlijst nog in het rubber te krijgen. Ik heb een repair manual en daar staat ook een doorsnedeschetsje in
van de voorruit in het rubber. Daar zie je dat de chroomlijst aan de binnenkant achter de ruit valt, en op de plaatjes en in de tekst doen ze het rubber
en de chroomlijsten om de ruit en monteren dan het geheel in de auto. Als jij die plaatjes niet hebt, ik kan ze wel scannen en doorsturen.

Maar misschien gaat het ook zoals jij nu wilt doen. Flink veel zeep als glijmiddel ertussen en misschien de ruit van binnen nog wat naar buiten duwen,
zodat die gleuf in het rubber wat open gaat staan. Hopelijk is dat net voldoende. Succes!

Groet,
Theo
Король Дороги

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » do mei 16, 2013 7:33 pm

Hoi Theo,

Ok, ik heb mezelf even met de hamer en sikkel bewerkt, want die repair manual heb ik hier ook elektronisch, zo blijkt nu. Blijkbaar heb ik over die cruciale tekening heen gekeken tussen al mijn documentatie (want die had ik dus wel doorlopen) :oops: In die tekening is inderdaad duidelijk te zien dat de horizontale latten al in het rubber moeten zitten voor het monteren van de ruit.

Ik probeerde gisteren (en dus voor het lezen van je antwoord) deze chroomdelen te monteren en ik heb ook gemerkt dat het niet meer gaat lukken om de chroomranden nog te monteren met de ruit al op zijn plaats. Dat wordt dus weer demonteren en opnieuw monteren... Nu ja, zo blijven we bezig he :)

In ieder geval bedankt voor je antwoord!

Groetjes,
Dave

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » do mei 16, 2013 8:08 pm

In ieder geval een goede les voor mij. Ik begin steeds meer aan een grote opknapbeurt voor mijn mossie te denken en 1 van de zaken die ik net uit Rusland heb meegenomen is een nieuw raamrubber zodat ik eindelijk van die barst in de voorruit af ben. En ja, dan heb ik ook met een chromen sierrand te maken.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Theo Hagenauw

Bericht door Theo Hagenauw » vr mei 17, 2013 12:19 am

Hoi Dave,

wel jammer dat de ruit er weer uit moet, maar zulke dingen horen er nu eenmaal bij. Ik denk dat bijna elke sleutelaar wel eens een onderdeel verkeerd
of in de verkeerde volgorde gemonteerd heeft, zodat hij even weer een stapje terug moet. In zo'n situatie denk ik altijd: de 2e keer gaat het vast sneller. :wink:

Succes, groet,
Theo
Король Дороги

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » za mei 18, 2013 6:52 pm

Hallo,

Et voila, de ruiten zijn gedemonteerd, van chroom voorzien en weer gemonteerd. Bij de voorruit zijn er wel kleine spaties te zien tussen de rubber en de chroom. Dit ligt niet aan de montage, maar aan de onderdelen zelf. Ik ga alles zich wat laten "zetten" en dan beslissen of opvullen met siliconen aangewezen is. Vervelender is dat de chromen lat boven de voorruit 2 lichte barsten vertoont... De chromeerder had me hier al voor gewaarschuwd, aangezien deze latten natuurlijk al "op leeftijd"zijn. Bij gelegenheid dus toch maar een nieuwe bovenlat zoeken en laten chromeren. Gelukkig is deze gemakkelijker te vervangen dan de latten onderaan de ruit.

De foto's volgen nog. Wellicht neem ik een nieuwe serie foto's als de motor draait en ik de auto dus gemakkelijker buiten kan zetten. Dit zou iets voor de komende weken/maand moeten zijn.

Groetjes,
Dave

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo mei 19, 2013 11:22 am

Ha die Dave,

gefeliciteerd en jammer van de bovenlat. Begrijp ik goed dat jij de latten zelf hebt laten verchromen en zo ja was dat erg duur?

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » zo mei 19, 2013 8:09 pm

Hey Aat,

Die bovenlat is voorlopig van het type "goed genoeg behalve voor de veeleisende eigenaar". Ik kan er dus wel mee de baan op :) Morgen ga ik overigens met de zijramen aan de slag.

Al het chroom aan de auto werd/wordt idd opnieuw verchroomd. Sommige zaken heb ik echter ineens nieuw aangekocht. Voor de meeste zaken is opnieuw verchromen toch nog wat goedkoper dan nieuw aankopen. Om je een idee te geven: een bumper van de tweede serie laten verchromen kost in zijn geheel (dus met die vertikale koppen erbij) zo'n 700 Euro... De "nieuwprijs" van een gerestaureerd exemplaar bedraagt tussen de 800 en 900 euro...
De volgende zaken heb ik nieuw gekocht wegens te duur of onmogelijk om te verchromen:
* het hert
* de onderste latten aan de deuren
* de vierkantjes (maar dat weet je nog wel :P ) onderaan de deuren
* het embleem op de motorkap
* de twee achterlichten
(de ringen voor de koplampen en de velgen moet ik nog kopen)

AL ( :oops: ) de rest is bij de chromeerder gepasseerd of ligt daar nu. In totaal gaat me dit zo'n 3600 Euro kosten :? Da's een hele smak geld, maar het verschil met de originele staat van het materiaal is méér dan opmerkelijk...

Tenslotte: als je iets laat verchromen, kijk dan op internet goed naar de commentaren over de chromeerder in kwestie. Een langere wachttijd is meestal een goed teken over de kwaliteit van het geleverde werk...

Groetjes,
Dave

Plaats reactie