Electrisch probleem Lada 1200 combi

In dit gedeelte kunnen je je technische vragen stellen
Plaats reactie
Jan Feijen

Electrisch probleem Lada 1200 combi

Bericht door Jan Feijen » vr mar 01, 2013 5:40 pm

Ik loop tegen een raar probleem aan met mijn Lada 1200 combi. Als ik de accu aansluit dan werken alle stroomverbruikers. Maar, na verloop van tijd valt de binnenverlichting, remlichten en claxon uit. Die doen het niet meer. De rest (verlichting, startmotor e.d.) werkt nog wel. Als de auto weer een paar dagen niet is gebruikt, dan doet alles het weer, maar na verloop van tijd valt de binnenverlichting, remlichten en claxon weer uit.
Iemand enig idee waar ik de oorzaak kan vinden? De zekeringen zijn in orde, dus dat is het niet.
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Re: Electrisch probleem Lada 1200 combi

Bericht door Jelle Jan » vr mar 01, 2013 6:03 pm

Als je het elektrische schema volgt dan komen de zaken die uitvallen waarschijnlijk ergens bij elkaar. Kan een zekering zijn, maar het zou ook best het contactslot kunnen zijn. Zal ik eens speuren in de schema's en kijken waar het kan zitten?
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » vr mar 01, 2013 10:08 pm

Alle onderdelen die uitvallen zitten in dezelfde groep die loopt via zekering 1. Het lijkt erop dat ergens een slecht contract zit, na verloop van tijd wordt het contact warm en stopt ermee. In de kabelboom is groep 1 makkelijk te vinden. De kabels van deze groep zijn roze van kleur. Hoewel het er op lijkt dat ze groep niet via het contactslot wordt geschakeld (staan permanent onder stroom) loopt deze groep ook via het contactslot.

Ik zou de volgende stappen ondernemen:

zekeringhouder van zekering 1 goed schoonmaken en zorgen dat de zekering goed klemzit.

de aansluiting bij de zekeringhouder controleren en schoonmaken. Zit toch met kabelschoentjes? Je zou de kabelschoentjes voor de zekerheid ook kunnen vervangen (alleen bij zekering 1).

contactslot controleren. Misschien heb je nog een extra exemplaar liggen die je even los onder het stuur hangt. ook hier weer de stekker goed schoonmaken.

Het is ook nog mogelijk dat de aansluiting bij de dynamo niet goed is. Waarschijnlijk is daar ook een roze kabel te vinden. Ook die aansluiting schoonmaken.

Hier vond ik een mooi duidelijk schema in kleur: http://xn--80aejmjbdxvpe2k.net/otechest ... -2102.html

Succes ermee,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » zo mar 10, 2013 8:52 pm

Ik heb een Vlaams "instruktieboekje" van de Lada 1200 bekeken en gezien dat zekering 1 van o.a. de claxon is en de zekeringen 7 en 8 voor de achterlichten. De zekeringen waren op het gezicht nog allemaal goed, dus dacht ik dat het niet aan de zekeringen kon liggen. De zekeringkast, contactslot, dynamo e.d. zijn allemaal nieuw.

Maar, ik heb de eerste zekering er toch eens uit gehaald en deze viel gelijk uit elkaar. Ik heb een nieuwe zekering geplaatst en het lijkt erop dat het probleem nu verholpen is. Vorige week nog een poosje de auto laten lopen en ermee gereden en alles bleef het doen.
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

mrweird

Bericht door mrweird » za mei 03, 2014 6:01 pm

Jan Feijen schreef:Ik heb een Vlaams "instruktieboekje" van de Lada 1200 bekeken en gezien dat zekering 1 van o.a. de claxon is en de zekeringen 7 en 8 voor de achterlichten. De zekeringen waren op het gezicht nog allemaal goed, dus dacht ik dat het niet aan de zekeringen kon liggen. De zekeringkast, contactslot, dynamo e.d. zijn allemaal nieuw.

Maar, ik heb de eerste zekering er toch eens uit gehaald en deze viel gelijk uit elkaar. Ik heb een nieuwe zekering geplaatst en het lijkt erop dat het probleem nu verholpen is. Vorige week nog een poosje de auto laten lopen en ermee gereden en alles bleef het doen.
Da's een goeie.. Ik ga morgen bij mijn lada alle andere zekeringen ook ff checken want ik merkte net dat de toeter het ook niet deed, zie mijn vraag van zojuist in een ander topic, ik heb btw hetzelfde vloamse boekske op de kop getikt.. Ik zat naar de zekeringen te zoeken en ik dacht wat is toch baanverlichting en kodeverlichting?? :D

mrweird

Bericht door mrweird » zo mei 04, 2014 12:34 pm

mrweird schreef:
Jan Feijen schreef:Ik heb een Vlaams "instruktieboekje" van de Lada 1200 bekeken en gezien dat zekering 1 van o.a. de claxon is en de zekeringen 7 en 8 voor de achterlichten. De zekeringen waren op het gezicht nog allemaal goed, dus dacht ik dat het niet aan de zekeringen kon liggen. De zekeringkast, contactslot, dynamo e.d. zijn allemaal nieuw.

Da's een goeie.. Ik ga morgen bij mijn lada alle andere zekeringen ook ff checken want ik merkte net dat de toeter het ook niet deed, zie mijn vraag van zojuist in een ander topic, ik heb btw hetzelfde vloamse boekske op de kop getikt.. Ik zat naar de zekeringen te zoeken en ik dacht wat is toch baanverlichting en kodeverlichting?? :D
yes!. Het was zekering nr. 1. Van de zijkant was er niets te zien, maar hij was van boven "doorgesmolten" als 't ware.. Vorige week zondag heb ik er mee gereden in de regen, kan de soviet kanarie kennelijk slecht tegen. :mrgreen:

Plaats reactie