Vet in de voorlagers

In dit gedeelte kunnen je je technische vragen stellen
Plaats reactie
Aat
Contacteer:

Vet in de voorlagers

Bericht door Aat » ma mar 26, 2007 5:53 pm

Hoi Clubleden.

Een kleine vraag (zie ook opknappen moskvitch onder de auto's). De naaf van het voorwiel zit met 2 (kegel)lagers gemonteerd. Volgens 1 van de boeken moet de ruimte tussen deze lagers met vet gevult worden. Mijn gevoel zegt mij dat geheel vullen met vet iets teveel is. Ik ben bang dat hij dan het vet eruit slingert de remtrommel in. Ik heb er nu maar een flinke dot ingespoten maar of dat goed is . . . Misschine is dit teveel, misschine te weinig. Wie er meer ervaring mee heeft mag het mij vertellen / mailen. Alle reacties zijn hier welkom.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Vet

Bericht door Jelle Jan » di mar 27, 2007 2:19 pm

Hallo Aat,

Ik denk dat je het goed hebt aangepakt. Teveel vet is nl. niet de bedoeling. Als je gaat rijden worden lagers en daarmee het vet warm. De holle ruimte is dus nodig om het uitzettende vet op te vangen. Zit er teveel in dan komt het vet eruit met alle gevolgen van dien. Let er wel dat je de lagers niet te strak afstelt. Je kunt ze beter later nog eens stellen dan ze nu te strak zetten. Dan draaien ze binnen een week kapot.

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di mar 27, 2007 8:03 pm

Hoi Jelle Jan

Bedankt voor je antwoord. Ik voel mij er een stuk zekerder door. De afstelling heb ik volgens de boekjes gedaan. Eerst de moer met een moment van 0,8 - 1 mkg aangehaald en toen 1/6 slag losgedraaid. Dat aanhalen heb ik wel zonder momentsleutel gedaan. Gewoon mijn ringsleutel van 25 cm met een veerunster met 3kg aangetrokken. Russische auto, Russische oplossingen.

Leuk dat jou scaldia nu door de Apk is.

Groet, Aat
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Plaats reactie