temperatuur meter

In dit gedeelte kunnen je je technische vragen stellen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Radeberger
Berichten: 42
Lid geworden op: zo jan 22, 2012 7:03 pm
Locatie: Jubbega-Schurega

temperatuur meter

Bericht door Radeberger » di mar 06, 2012 10:16 pm

Toen ik een paar maand geleden mijn "nieuwe" Lada 2105 ophaalde ontstond er een soort condens achter de wijzerplaten van het dashboard maar naarmate de auto meer gebruikt wordt verdwijnt dit verschijnsel. Het zit nu alleen nog in de voltmeter.
Sinds kort werkt de temperatuur meter niet meer, ik kreeg hem eerst nog aan de praat door op het dasboard of tegen het glas te tikken.
Ook staat de voltmeter tijdens het rijden helemaal rechts, in het rood dus, rijd ik langzaam dan gaat die meter wel in het groen.
Heeft dit met die condens te maken of is er wat anders aan de hand ?
Koga Myata
Citroen C5 Tourer, Esterel klapcaravan
Trabant 601 1973 origineel NL
Lada 2105 + Intercamp 355L[/size]
Lada Samara Baltic 1978
Lada Kalina + Otten Kruiser 1965

Gebruikersavatar
Ladafanaat
Berichten: 434
Lid geworden op: za sep 02, 2006 12:08 pm
Locatie: Valburg
Contacteer:

Re: temperatuur meter

Bericht door Ladafanaat » wo mar 07, 2012 9:44 pm

Ik zou de stroom/spanning eens gaan meten.
Lada's hebben wel vaker vreemde vage en vooral tijdelijke rariteiten...
LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Gebruikersavatar
Jelle Jan
Site Admin
Berichten: 556
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 8:07 pm
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Re: temperatuur meter

Bericht door Jelle Jan » zo mar 11, 2012 10:59 pm

Het meten van de spanning bij een lopende motor is inderdaad een goede start. Het probleem met de voltmeter kan duiden op een kapotte spanningsregelaar. Snel even naar (laten) kijken. Volgens mij mag het max. 14,4 tot 14,8 volt zijn.

Omdat het tikken op het dashboard een verandering betekende is het daarnaast ook mogelijk dat de stekkers door het vocht wat zijn gecorrodeerd. Ik heb nooit aan zo'n dashboard gesleuteld en ik weet niet wat voor verbindingen ze daar hebben gebruikt (stekkers/printplaten?).

Kan me ook nog wel herinneren van 20 jaar geleden, toen ik een Russisch vriend weleens hielp met het naar Rusland exporteren van Lada's, dat de zekeringskasten van de 2105 een ramp waren door allemaal slechte contacten, met name die van de relais van de verlichting, knipperlichten, et cetera. Met behulp van contactspray kreeg ik die meestal wel weer aan de praat (in ieder geval tot in Rusland....).

Trouwens niet alleen Lada's hebben weleens last van tijdelijke / vage rariteiten, ook bij andere merken komt dit voor :wink: Kijk meer eens goed hoeveel VW's er bijvoorbeeld rondrijden met kapotte achterlampen.

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Gebruikersavatar
Radeberger
Berichten: 42
Lid geworden op: zo jan 22, 2012 7:03 pm
Locatie: Jubbega-Schurega

Re: temperatuur meter

Bericht door Radeberger » ma mar 12, 2012 8:40 am

Gisteren deed alles weer normaal dus ik vermoed ook dat het vocht is maar meten is weten en dus komt een Wartburg maatje, die er verstand van heeft, as zaterdag kijken. Ook om de inmiddels aangeschafte Intercamp caravan door te lichten op het elektra en de remmerij.
Koga Myata
Citroen C5 Tourer, Esterel klapcaravan
Trabant 601 1973 origineel NL
Lada 2105 + Intercamp 355L[/size]
Lada Samara Baltic 1978
Lada Kalina + Otten Kruiser 1965

Plaats reactie