bladveren Volga M21

In dit gedeelte kunnen je je technische vragen stellen
Plaats reactie
Steamer
Contacteer:

bladveren Volga M21

Bericht door Steamer » di mar 06, 2012 7:03 pm

Hoi iedereen,

Ik zit met 2 praktische vraagjes iv.m. de bladveren van mijn Volga, nu dat de revisie van beide assen op hun einde loopt...

1) Tussen de grote bladen van de bladveren zit een frictiemateriaal. Uiteraard is dit materiaal redelijk versleten en ik zou het graag vervangen. Maar welk materiaal wordt hiervoor gebruikt? Een zoektocht op internet biedt geen uitsluitsel...
2) Smeren de andere Volga-eigenaars hier hun bladveren? Zo ja: met welk materiaal? Op fora over oldtimer-restauraties vind ik uiteenlopende meningen: de ene zegt dat het beter is om alles te smeren met dik vet, de andere zegt dat je het net beter niet doet omdat vuil dan opstapelt in dat vet en er net meer schuring plaatsvindt. Dit laatste zou dan wellicht weer op te lossen zijn door terug een beschermhoes rond de bladveren aan te brengen (iets wat ik eigenlijk toch al van plan was), maar Aat zei me onlangs dat dat ook weer niet op gejuich onthaalt wordt bij de keuring. Ik heb bij een Belgische keurmeester nagevraagd hoe de reacties op beschermhoezen hier zijn, maar daar heb ik ook nog geen antwoord op.

Alle goede raad is dus welkom :-)

Alvast bedankt!
Dave

Steamer
Contacteer:

Re: bladveren Volga M21

Bericht door Steamer » wo mar 07, 2012 10:09 am

Hey,

Ondertussen weet ik van die keurmeester al dat ze ook hier in België allergisch zijn voor doeken over de bladveren...

Groetjes,
Dave

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » ma mar 12, 2012 10:45 am

Hallo,

Mijn garagist wist me te melden dat het materiaal tussen de bladveren... doodgewoon leer is! Dit lijkt inderdaad te kloppen als ik het materiaal bestudeer en er vanuit mag gaan dat het leer wat verduurd is na vijftig jaar. Hij wist me te zeggen dat dit een courante praktijk is tegen piepen van schurende bladveren. Weer iets bijgeleerd dus :)

Woensdagnamiddag worden de bladveren en de volledige achteras dus meer dan waarschijnlijk terug gemonteerd. De foto's volgen.

Groetjes,
Dave

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » ma mar 12, 2012 12:17 pm

Voor het 'smeren' van de bladveren gebruik ik altijd 'wit vet'. Dit wordt verkocht in een spuitbus en is een droog soort vet. Er blijft dus geen zand en rommel aan plakken, maar beschermt en smeert wel. Gebruik dit zowel voor de Volga als de Moskvitchen.

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » ma mar 12, 2012 9:43 pm

Hey Jelle Jan,

Dank je voor de tip! Ik zal er eens naar op zoek gaan :-)

Groetjes,
Dave

Plaats reactie