Koppeling zit vast

In dit gedeelte kunnen je je technische vragen stellen
Plaats reactie
Ladafanaat
Contacteer:

Koppeling zit vast

Bericht door Ladafanaat » wo apr 27, 2011 10:24 pm

Net als elk jaar zet ik de oude lada's en de samara (ja die is ouder dan 15 :wink: ) cabrio tijdens de winter binnen.
Nu is het weer mooi weer en we zijn terug van vakantie en ik wilde met de cabripo lekker gaan touren.

De accu had ik thuis al opgeladen erin gezet en de auto startte. Maar toen ik hem in de versnelling wilde zetten om er mee weg te rijden ging hij er niet in.
Terwijl ik de koppeling volledig had ingedrukt. Wat blijkt nou de koppeling zit vast.

Ik kan hem wel starten in de versnelling, dan schiet de auto er van door :evil: maar de koppeling schiet niet los.
Ik kan dus niet schakelen.

Heeft iemand tips hoe ik dit weer (vrij simpel) los kan krijgen?
Ik heb nog niet zoveel verstand van auto's dat ik de hele versnellingsbak ed los kan halen en de koppeling weer gangbaar kan maken.
Is er een "gewone" (lompe) manier om hem los te krijgen zodat ik er weer mee kan rijden?

Dit heb ik nog niet eerder gehad.
Ik zie graag jullie reactie's tegemoet.
LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Piet Pruttel
Contacteer:

Re: Koppeling zit vast

Bericht door Piet Pruttel » do apr 28, 2011 4:18 pm

Marc
De auto starten in een versnelling en wegrijden, door schoksgewijs gas te geven zal hij zeer waarschijnlijk wel losspringen. De koppelingsplaat zit vastgeroest aan drukgroep of vliegwiel. Ik heb vroeger bij een autoverhuurbedrijf gewerkt en daar gebeurde het vaker dat we na de winter dit hadden en het lukte ons toch altijd om het zo weer los te krijgen. Het is een beetje grof geweld maar tja de versnellingsbak uitbouwen om er een klap met de hamer tegen te geven is ook wat. Ik heb ook een college een auto tegen de muur zien zetten om hem daarna te starten maar dat vind ik nog grover geweld.
Succes,
Piet
:twisted:
Piet pruttelt wel lekker met z'n DDR karretjes maar snort nu met Moskvitch 407 door het ganse land.

Ladafanaat
Contacteer:

Bericht door Ladafanaat » vr apr 29, 2011 9:54 pm

Ik heb van 3 mensen hetzelfde verhaal gehoord. (zie tekst boven).

De werkschoenen aangetrokken, de lada uit de schuur geduwd en proberen.
Het lukte niet echt, maar net voor ik het wilde opgeven (of een grote pauze wilde nemen) een knal!
Ja hij is los en ik kan weer schakelen. Ohja hij is wel los geknald toen ik achteruit reed. :oops:

Ze staat nu weer bij ons op de oprit en is klaar voor koninginnedag! :mrgreen:

Bedankt voor de tips en graag tot ziens.
LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo mei 01, 2011 8:21 pm

Beetje late reactie, maar hetzelfde heb ik bij een Samara en een Moskvich ook als eens gehad. Bij werkte het eerst goed opladen van de accu, dan de auto op de handrem (of blokken voor de wielen), vervolgens met de startmotor een tikje geven met de auto in de versnelling en koppeling ingetrapt. Beide keren schoot de koppeling na een aantal keren los. Daarna beide keren geen problemen nadien gehad.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Plaats reactie