Vervangen cilinderkop M21

In dit gedeelte kunnen je je technische vragen stellen
Plaats reactie
Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Vervangen cilinderkop M21

Bericht door Jelle Jan » zo jul 23, 2006 2:41 pm

Eindelijk was het dan toch tijd geworden om de cilinderkop van mijn M21 eens te demonteren. Al een hele tijd kampte ik met het probleem dat een stoterstang telkens aanliep. De boring waardoor de stoterstang in de cilinderkop loopt had ik al twee keer ruimer gemaakt, maar telkens liep de stang weer aan. Het vervangen van de tuimelaar en het stoterbusje hadden niets geholpen. Op dat moment kwam het vermoeden naar boven dat het iets met de kleppen zelf te maken had. Tijd voor demontage en maatregelen dus.

Samen met Hennie (dé technische man van de Ladaclub) ben ik aan het sleutelen gegaan.

Afbeelding
Cilinderkop na demontage uit mijn Volga

Afbeelding
Motorruimte na demontage van de cilinderkop. Om zo weinig mogelijk los hoeven te maken (en daarmee zo weinig mogelijk pakkingproblemen te krijgen) heb ik het spruitstuk compleet op de uitlaat laten zitten en de carburateur ook op het spruitstuk laten zitten. Om ruimte te creeeren heb ik wel de radiateur er uitgehaald.

Afbeelding
De cilinders zijn er gelukkig nog goed uit. Hier geen schade. De motor gebruikte overigens weinig olie en de oliedruk was altijd prima.

Afbeelding
De schade aan de stoterstangen is goed te zien. Met name op de bovenste stoterstang is een hele grote slijtplek te zien. Deze stang had ik nog geen 1000 km geleden er ingezet.

Afbeelding
De kleppen zijn inmiddels allemaal gedemonteerd. Tijdens de demontage hebben we alle kleppen en klepgeleiders gecontroleerd op slijtage/speling. Waar we al bang voor waren: er zit extreem veel speling op de kleppen. Niet alleen de klepstelen zijn versleten, met name de klepgeleiders zijn helemaal uitgesleten.

Afbeelding
Waarschijnlijk heeft de cilinderkop in het (russische) verleden al eens eerder erge dingen meegemaakt. Deze verbrandingruimte zal in ieder geval nooit meer voor een goede verbranding kunnen zorgen. Ook al zouden we de klepgeleiders vervangen, dan nog is de kop eigenlijk niet meer voor 100% te herstellen.

Afbeelding
Gelukkig had ik ooit al eens (voor veel geld, dat wel) een gereviseerde cilinderkop gekocht. Het werd dus tijd om deze van zolder te halen. De kop bleek de opslag goed te hebben doorstaan. Wel zaten er flink wat krassen op.

Afbeelding
Bij controle van de nieuwe cilinderkop was Hennie nog niet helemaal tevreden. Er zat nog iets teveel speling op de kleppen. Daarom nog maar eens in mijn voorraad kleppen gezocht en een nieuw, beter pastend, setje uitgezocht. Deze heeft Hennie vervolgens met een handig apparaatje van hem op maat geslepen voor de nieuwe cilinderkop.

Afbeelding
Zoals gezegd zaten er nog wat krassen in de cilinderkop. Volgens de meneer uit Estland, waar ik de kop van had gekocht in 2003, was dit geen probleem en zou de koppakking dit wel opvullen. Maar wij hadden onze twijfels. Daarom de kop toch maar naar MRC Zwolle (Amperestraat 16) gebracht. Nadat ik de cilinderkop daar op tafel had gelegd zeiden ze meteen: die is van een Volga! Met stomheid geslagen stond ik daar. Mijn tandarts heeft ook zo'n auto was de verklaring. Nu klopt het inderdaad dat een oude kennis van mij tandarts is en op een gegeven moment ook een Volga heeft gekocht waar hij al jaaaaaren mee aan het opknappen is. Uiteraard ging het om dezelfde man. Klein wereldje dus. Na dit verhaaltje mocht ik wel meekijken naar het vlakken van de kop, want ze hadden wel even tijd om dit meteen te doen. Bij het inspannen in de vlakbank bleek dat de kop inderdaad gevlakt was, maar op een scheve bank. Om dit te corrigeren en de krasjes weg te werken moest er tweetiende vanaf. Dit bleek geen probleem te zijn. Ze vroegen mij nog naar het type koppakking wat ik ging gebruiken, ze hadden gelukkig wat voorbeelden liggen. Deze info was belangrijk voor de afwerking van kop. Na een grondige spoelbeurt kon ik tegen een geringe vergoeding de kop weer meenemen, klaar voor montage.

Afbeelding
Voor de kleppen er weer in kunnen moeten er natuurlijk klepveren komen. De gebruikte veren bleken bij controle allemaal 3 tot 4 millimeter te kort te zijn. Versleten dus. Op een andere oude cilinderkop zaten nog wel veren die aan de specificaties voldeden. Deze schoongemaakt, goede klepschoteltjes en spies erbij gezocht en de opbouw kan beginnen.

Afbeelding
Alle kleppen en draadeinden zijn weer in de kop gemonteerd.

Afbeelding
Een compleet pakkingset van zolder gehaald en het zakje met klepsteelrubbers opgezocht.

Afbeelding
Het klepsteelrubber gemonteerd op een oude klep.

Afbeelding
Het nieuwe klepsteelrubber dat ik via via uit Rusland had gekregen. Helaas dit rubber paste niet! Dit betekent meteen een halt in het opbouwen van de cilinderkop..........

Afbeelding
Voor de goede orde: van zo'n rubbertje zoek ik dus nu 4....

Afbeelding
Voorlopig moet de Volga dus nog even bij mij in de schuur wachten.....

Zodra het project weer kan worden vervolgd zal ik dit in het forum vervolgen.

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Hij zit er weer op!

Bericht door Jelle Jan » do aug 10, 2006 10:37 am

Met dank aan Allard :D voor de klepsteelrubbers is nieuwe cilinderkop inmiddels gemonteerd.

Bij opbouwen van de cilinderkop doken nog wel wat problemen op. Zo bleek dat de tuimelas met tuimelaars die we wilden monteren niet te passen. Deze tuimelas hadden we overgenomen van een andere (gebruikte) cilinderkop. Ondanks de volgens de catalogus overeenkomende specificaties bleek er toch een lengteverschil te bestaan tussen de stoterstangen die bij de oude en ‘nieuwe’ tuimelas horen. Er zat niet veel anders op dan de hele boel om te bouwen.

Na nog een avontuur met een vergeten stopbout van een oliekanaal in de nieuwe cilinderkop kan ik nu gelukkig zeggen dat de Volga weer leeft! Rest nu nog het inrijden en fine tunen.

Hennie en Allard bedankt!
:wink:

Plaats reactie