past de klok van een M24 op een versnellingsbak van een M21?

In dit gedeelte kunnen je je technische vragen stellen
snuffie
Contacteer:

past de klok van een M24 op een versnellingsbak van een M21?

Bericht door snuffie » wo mar 31, 2010 8:46 pm

Hallo, ik heb pas 2 M24 gekocht, met Indenor Diesel, en ik zou graag één van die diesels in mn M21 hangen (ik weet het het is totale verkrachting :oops: ), maar ik wil ook nog eens fatsoenlijk met die auto kunnen rijden, vandaar.
Maar ik zit te twijfelen of ik de originele M21 bak eronder laat , zodat dat toch nog origineel is... maar dan moet de Klok van de M24 (respectievelijk de aangepaste klok voor de Indenor Motor) op die versnellingsbak van de M21 moeten passen... nu lijkt het bij Russische auto's net zo te zijn als bij DDR autos, dat vele onderdelen compatibel zijn...
Ander zal ook de M21 versnellingsbak eraan moeten geloven en komt er gewoon een vloerpook in...
:oops:
Keep on running! Trucking is not a crime ! enne met ouwe auto's rijden ook niet ... Lang leve BorisVolga, Vladimir Moskvitch en Nikita Moskvitch!!

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » do apr 01, 2010 8:31 pm

Zover ik weet is de aandrijfkabel van de snelheidsmeter hetzelfde. Of het aantal omwentelingen per km/h (ofwel eindoverbrenging/achterbrug en wielmaat) dezelfde zijn weet ik niet.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

snuffie
Contacteer:

Bericht door snuffie » do apr 01, 2010 9:19 pm

Aat schreef:Zover ik weet is de aandrijfkabel van de snelheidsmeter hetzelfde. Of het aantal omwentelingen per km/h (ofwel eindoverbrenging/achterbrug en wielmaat) dezelfde zijn weet ik niet.

Groet, Aat.
Dank je, Aat, maar euh ja :oops: :wink: ik denk dat we hier een klein "taal communicatie" probleemke hebben hahaha, met de "klok" bedoel ik het gedeelte van de versnellingsbak waar eigenlijk het vliegwiel in past en de koppeling in zit... dus dat ronde ding tussen versnellingsbak en de motor :wink: , maar het is uiteraard fijn om te weten dat de aandrijfkabel past... want dan kan ik die tenminste ook al overzetten ,want bij mn M21 werkt die ook al niet meer dus...
Keep on running! Trucking is not a crime ! enne met ouwe auto's rijden ook niet ... Lang leve BorisVolga, Vladimir Moskvitch en Nikita Moskvitch!!

Theo Hagenauw

Bericht door Theo Hagenauw » do apr 01, 2010 9:45 pm

Snuffie,

ik neem aan dat je hiermee bedoelt of het koppelingshuis van een M24 of Indenor op de M21 versnellingsbak past? Dat zou ik kunnen proberen,
ik heb van zowel M21 als M24 losse versnellingsbakken en koppelingshuizen in de loods liggen. Morgenavond of anders zaterdag ga ik weer naar
de loods, ik kan als je dat bedoelt dat wel even passen en er desnoods een fotootje van maken.
Of dat met de overbrengingsverhoudingen mooi uit komt (diesel met drie versnellingen), durf ik zo niet te zeggen.

Groet,
Theo
Король Дороги

Theo Hagenauw

Bericht door Theo Hagenauw » do apr 01, 2010 9:46 pm

Aa, ik was net bezig met mijn antwoord, toen las ik na het posten dat je inmiddels een verklaring gegeven had. Had ik het toch goed begrepen.. :D
Король Дороги

snuffie
Contacteer:

Bericht door snuffie » do apr 01, 2010 9:54 pm

Theo Hagenauw schreef:Aa, ik was net bezig met mijn antwoord, toen las ik jouw verklaring :D
Hallo Theo, dat zou heel mooi zijn ja... nu hebben we vandaag ondekt dat we ook nog een losse bak hebben liggen van een 21 zonder de "klok" op, maar ik denk dat ik bijna verplicht ben van de originele 21 bak te behouden, aangezien ik het 2de typ heb (dus nog met de handrem op de cardanas, anders heb ik geen handrem meer...
Ik vrees ook voor het trekvermogen met de drie bak, maar we hebben de overbrengingen eens met elkaar vergeleken, en de twee van de 21 ligt zo tussen de 2 en de 3 van de M24, en aangezien de orginele benzine motoreren ook nu niet van die "hoogtoerige" blokken zijn... en ik denk met gewoon radiaal banden erop (dus lager profiel , dus wat reductie) zou het wel moeten lukken... k heb zoiets als ie de 100km/h op een normale manier kan aanhouden op de snelweg dan zou ik al heel gelukkig zijn.
En voor de M24 schrijven ze voor dat ie met de Indenor Diesel 145km/h zou moeten kunnen halen... nou ik denk dat dat met de Benzine niet erg veel sneller zal zijn... en dat hoeft ook echt niet voor me... als ik met die Bak (want zo een stationwagen M24 is me een tank) amai... de 120km/h kan aanhouden op de snelweg, dan ben ik meer dan tevreden...
Zaterdag gaan we de gebakjes op halen , en hebben we weer 10 vierkante meter meer Volga in de Loods staan... hum hum... :oops:

Theo Hagenauw

Bericht door Theo Hagenauw » do apr 01, 2010 10:11 pm

Hoi Tom, ik zal wel eens kijken in de loods, dan laat ik je dat weten. Ik mail je dan wel een fotootje. Voor mijn M24 benzine schrijven ze ook een top van 145 in de boeken. Ik heb ooit eens 125 gehaald, maar dat niet langer als een paar seconden volgehouden. Dat was nog met de oude motor erin, en ik begon te vrezen dat de zuigers door de motorkap zouden schieten, zo'n herrie en getril. :o
Ik zag ooit eens op een Belgische advertentiesite 2 stuks M24 station aangeboden, met de opmerking dat je goed van 2 1 zou kunnen maken.
Hebben jullie die dan vanaf zaterdag in de loods staan?

Groet, Theo
Король Дороги

snuffie
Contacteer:

Bericht door snuffie » do apr 01, 2010 10:41 pm

Inderdaad Theo, het zijn die... eentje is echt strontrot... maar met gereviseerd blok erin... die zou ik in de M21 willen hebben... maar ik lees nu via da Ukraiense M24 site waar ik dat onderwerp nu ook heb aangekaart, dat er wel degelijk verschillen kunnen zijn ze hebben het over vier en 6 bouten... maar ik heb weer een heel interessante link waar alle onderdelen in staan die onderling uitwisselbaar zijn met M21 en M24, dus dat zal weer een puzzelwerkje worden...
Die andere zoeken we wel volgend jaar of zo op te knappen, en eventueel als mn dagelijkse wagen te gaan gebruiken... daar zijn enkel denk ik de balken van rot... en er moet een andere grille in...
Eerst was die vent er veel veel veel te duur mee... maar geduld loont zich... een toch aanvaarbare prijs in mn hoofd en snelle afhandeling en afhaling beloven doet wonderen... en k vind dat ik nu een faire prijs voor die dingen betaald heb (maar ik ga nu dat niet openlijk in een forum schrijven welke he :lol: :wink: )....

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » vr apr 02, 2010 8:18 am

Beste Snuffie,

ik denk dat jij doelt op de link http://www.m21.km.ru/details.html. Een zeer bekende lijst. Wat hier helaas niet in staat zijn de onderdelen die uitwisselbaar zijn met de UAZ. Als jij die ergens weet houd ik mij zeer aanbevolen.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

snuffie
Contacteer:

Bericht door snuffie » vr apr 02, 2010 7:37 pm

Aat schreef:Beste Snuffie,

ik denk dat jij doelt op de link http://www.m21.km.ru/details.html. Een zeer bekende lijst. Wat hier helaas niet in staat zijn de onderdelen die uitwisselbaar zijn met de UAZ. Als jij die ergens weet houd ik mij zeer aanbevolen.

Groet, Aat.
Hallo Aat, ik denk dat het ongeveer over dezelfde lijst gaat, maar ik heb ze via een andere site (die de vertaalmachine humhum ook snapt :wink: )
maar kheb hem nog eens bekeken en idd veel van UAZ staat er niet tussen, desalniettemin ik toch ook al gehoord heb, tijdens gesprekken met Volga rijders en zo dat er blijkbaar toch veel (motorisch gezien van UAZ zou passen)... maar we spitten gewoon verder op het net hehe, wie weet vinden we dat ook nog wel...
Groetjes, TOM

snuffie
Contacteer:

ik heb de link gevonden...

Bericht door snuffie » vr apr 02, 2010 8:34 pm

Hallo Aat, ik heb de link terug gevonden... ik moet hem ook nog verder uitspitten, http://www.igorkalinin.com/volga/compatibility.ru.html want ik heb gisterenavond ook maar een deel ervan gezien... groetjes, TOM

Theo Hagenauw

Bericht door Theo Hagenauw » vr apr 02, 2010 11:07 pm

Tom,

dat probleem met vier of zes bouten ken ik, daar zijn blijkbaar twee uitvoeringen van. Het losse M24 spul dat ik liggen heb, daarbij zit een koppelingshuis met 6 dikke draadeinden erin, en ik heb een losse bak liggen met 4 gaten. Maar als ik mij goed herinner heeft die bak die onder de auto hangt ook 6 gaten. Zo op het oog zitten de buitenste 4 gaten op dezelfde plaats, en is het alleen een kwestie dat de 2 binnensten ontbreken. Ik zal daar morgen eens naar kijken.
Ben wel benieuwd naar die twee wagens :wink:

Groet,
Theo
Король Дороги

Theo Hagenauw

Bericht door Theo Hagenauw » za apr 03, 2010 8:08 pm

Hoi Tom,

Vandaag even gekeken naar mijn koppelingshuizen en bakken. Dat M24 koppelingshuis zat nog aan de motor vast die onder in mijn kelder ligt.
Dus die heb ik maar laten liggen, ik zag alleen dat daar 6 draadeinden in zitten. O, nu belt Jelle Jan om te zeggen dat de vergadering begint.
Vergadering, vergadering? :o Oooo, helemaal vergeten... onze algemene ledenvergadering :( Nou ja, niets meer aan te doen.
In de loods een los koppelingshuis genomen (onbekend type, geen nummer erop), en daarmee de gatenpatronen van een M21 en M24 vergeleken.

Eerst een plaatje van de bakken naast elkaar, links de M21 bak, rechts die van een M24.

Afbeelding

Eerst de M21 bak op het koppelingshuis: past precies

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens de M24 bak erop: past ook precies op de buitenste gaten, twee gaten worden dan niet gebruikt, omdat die bak maar 4 gaten heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Conclusie: Gatenpatronen van M21 en M24 identiek, er bestaat alleen verschil in 4 of 6 gaten bij de M24 bakken.

Om het nog leuker te maken :o , zag ik dat mijn reservemotor weer een heel ander koppelingshuis heeft. Zie foto.

Afbeelding

Afbeelding

Deze heeft maar 4 draadeinden, en deze pakken de vier bovenste gaten in de bak.

Afbeelding

Van alle combinaties die ik gemaakt heb, heb ik dus kunnen zien dat het gatenpatroon op zich overal gelijk is, maar dat het kan verschillen
welke gaten gebruikt worden.

Dan is de volgende vraag welke koppeling erin zit. De ingaande versnellingsbakas heeft een vertanding. Deze is bij de M24 anders dan bij
de M21. En er bestaan verschillende koppelingsplaten, met dus verschillende vertanding en ook verschillende diameters. Ik heb een mooi
voorraadje koppelingsplaten van verschillend formaat, allemaal gekocht als zijnde Volga koppelingen. Maar ze verschillen behoorlijk van
elkaar. Maar dat kon ik zo niet op een eenvoudige manier even bekijken.

Groet,
Theo
Король Дороги

snuffie
Contacteer:

Bericht door snuffie » za apr 03, 2010 10:10 pm

Theo, heel heel heel heel heel erg bedankt voor je moeite en foto's...
Dat van die vertanding had ik ook al ergens vernomen, dat daar verschil in kon zijn... maar voorlopig zullen we dan toch een andere Indenor motor moeten zoeken, want die zogenaamde gereviseerde motor heeft blijkbaar ZOOOOOOOO lang stilgestaan, dat ie hoooooopelooos vast zit :? :(
Maar mn idee blijft toch bestaan om er dan ergens eentje los nog te kopen
de andere Volga die draait al wel, en daar hebben we al mee gereden... ik zou zeggen hou Youtube in de gaten, ik hoop dat het filmke er morgen op staat...

Theo Hagenauw

Bericht door Theo Hagenauw » zo apr 04, 2010 1:56 pm

Tom,

dat is jammer dat dat gereviseerde blok vast zit. Je kunt hem eens openhalen en kijken hoe hij er van binnen uit ziet. Ik kocht ook eens een gereviseerd M24 blok, en die bleek ook vast te zitten toen ik hem thuis nader bekeek. :o Of beter gezegd, hij draaide nog wel, maar heel erg zwaar. Toen heb ik hem opengehaald en bleek alles binnenin gloednieuw te zijn, en vrij van roest. :D Het zware draaien werd veroorzaakt door een te strak zittend voorste axiaalkrukaslager. Die heb ik gevlakt, zodat ie iets speling kreeg, en sindsdien draait ie goed. :wink:

Ik heb mij op youtube op jouw kanaal geabonneerd, dus zie ik direct wanneer jouw filmpje erop staat. :D

Groet,
Theo
Король Дороги

Plaats reactie