Wielremcilinder Volga

In dit gedeelte kunnen je je technische vragen stellen
Plaats reactie
Theo Hagenauw

Wielremcilinder Volga

Bericht door Theo Hagenauw » za aug 15, 2009 12:30 am

Hallo,

ik ben nu bezig de achterremmen van mijn M21 op te bouwen. De originele wielremcilinders werkten nog wel toen ze (inmiddels alweer jaren geleden) in de onderdelenkast belandden, en nu bij het opbouwen schoot mij te binnen dat ik nog een complete set nieuwe heb liggen die ik 2 jaar geleden tijdens de treinreis naar Moskou eens gekocht had, hoewel ik die gekocht had om voor de M24 op de plank te leggen. :D Maar het is veel mooier om nieuw materiaal te monteren, dus die nieuwe cilinders eens opgezocht.

Afbeelding

Voordat ik ze aan de auto monteer, lijkt het mij verstandig ze eens te demonteren en de bewegende delen met remmenpasta in te smeren, om zeker te weten dat de zuigertjes soepel bewegen. Eens zo'n nieuwe cilinder proberen..... :x geen beweging in te krijgen.... :evil:
Die zuigertjes moet je er toch zo uit kunnen halen, eens kijken wat de Volga boeken ervan zeggen. een doorsnedetekening laat zien dat inderdaad verder niets in zo'n cilinder zit, en de zuigertjes er zo uit kunnen vallen. Nou, deze mooi niet dus, deze gaan 1 mm heen en weer dan zitten ze vast met een metalen klik alsof ze op een aanslag stuiten. :shock:

Voordat ik die nieuwe cilinder molesteer, eerst maar eens een oude open slopen om te kijken hoe dat in elkaar zit. Oei, die zuigertjes zitten ook al zo vast. :(
Buigen of barsten, dus met behulp van een bankschroef en dop 22 probeer ik om beide zuigertjes er aan een kant uit te persen.

Afbeelding

Na de bankschroef zo een stukje aangedraaid te hebben, moest er nauurlijk een busje aan de achterkant bij tussen om de zuigertjes de ruimte te geven uit de cilinder te komen. Dat is dus gelukt, en er zit inderdaad niets in de cilinder om de zuigertjes tegen te houden. Meteen alle onderdelen maar goed schoongemaakt, en met remmenpasta weer gemonteerd. Die rubbertjes vertonen lichte sporen van slijtage, dus als nieuw wordt die cilinder zo niet meer..

Afbeelding

Op zich ging dat vrij aardig zo met een dop en een bankschroef, maar ik weet nog niet of ik dat met die nieuwe cilinder ook zo ga doen. Misschien eerst eens vol laten lopen met WD40 en dan een dag of een paar dagen later eens weer proberen. Of misschien heeft iemand hier nog een tip?
Король Дороги

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Wielremcilinder

Bericht door Jelle Jan » ma aug 17, 2009 11:10 am

Hallo Theo,

De nieuwe wielremcilnder is waarschijnlijk een zelfstellende. Er zit in de cilinder een stalenring die de zuiger vasthoudt. Je kunt de zuiger en ring samen bijna niet tegelijk eruit krijgen. De zuiger gaat er vrij makkelijk uit door hem er simpel weg uit te schroeven. Lukt dit niet meteen dan iets ronddraaien met een schroevendraaier (tot je het punt bereikt waar hij los zit) terwijl je wat perslucht op de aansluiting van de remleiding zet. Dan plopt ie er meestal zo uit.

Succes ermee,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Theo Hagenauw

Bericht door Theo Hagenauw » ma aug 17, 2009 12:23 pm

Hallo Jelle Jan,

dat zou inderdaad goed kunnen, die nieuwe cilinders hebben een ander (nieuw) onderdeelnummer, maar ze zijn aan de buitenkant identiek aan de oude, en hebben dezelfde cilinderdiameter. Zou best kunnen dat er een metalen ring inzit. Het klonk in ieder geval wel als een staal op staal aanslag toen ik er perslucht op zette.

Ik heb al eventjes staan draaien aan die zuigertjes om te zien of ik ze eruit kon schroeven. Misschien heb ik nog niet lang genoeg gedraaid. :wink:

Ik zal het vanmiddag eens op jouw manier proberen, met losdraaien onder druk.
Король Дороги

Theo Hagenauw

Bericht door Theo Hagenauw » di aug 18, 2009 11:28 pm

Hallo,

eens even de tip van Jelle Jan ten uitvoer gebracht. Het losdraaien terwijl er perslucht op de zuigertjes werkt, bleek echter niet te helpen, ik kon draaien totdat ik een ons woog. Dus maar even eerder opgehouden met draaien, en de zuigertjes heel voorzichtig weer op de boven beschreven manier met de bankschroef eruit geperst. Helemaal uit elkaar ziet zo'n remcilinder er dan zo uit.

Afbeelding

Het is dus inderdaad een zelfstellende cilinder met die twee zware veerringen er in. Toen ik alles uit elkaar had, zag ik dat er wel een olie/remvloeistofachtige substantie op de rubber ringetjes bleek te zitten. Ze hebben dat dus niet droog in elkaar gezet. Nou ja, alles mooi in de remmenpasta gesmeerd en alle onderdelen weer gemonteerd. Zo moet die cilinder de wachttijd totdat de Volga weer rijdt wel overleven. Weer iets geleerd. :D
Король Дороги

Plaats reactie