UAZ 469B versnellingsbak bout - linkse of rechtse draad?

In dit gedeelte kunnen je je technische vragen stellen
Plaats reactie
UAZ469B

UAZ 469B versnellingsbak bout - linkse of rechtse draad?

Bericht door UAZ469B » wo jun 07, 2006 8:54 pm

Heeft iemand enig idee of de bout waarmee het achterste lager van de secundaire as van de versnellingsbak van de UAZ469B vast, zit linkse of rechtse draad heeft???? (twee keer lezen....)

ter verduidelijking een tekening: (van een poolse website)

http://www.auto-gryf.com.pl/de/Podzespo ... iegow.html

het betreft positie 14, onderdeelnummer 451D-1701072-10

Mogelijk zit dezelfde constructie in de Wolga.

Bijvoorbaat dank & groet, Hans Günther [/url][/list]

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo jun 11, 2006 8:28 pm

Bij een Volga ben ik nog geen linkse draad tegen gekomen, maar dat geeft natuurlijk geen garantie voor een UAZ. Wel kun je volgens mij vrij makelijk vaststellen of het links of rechts draad, als tenminste alles al uit elkaar hebt liggen. Gewoon het draad 'volgen' met je vinger en je komt er snel genoeg achter! Neem ter vergelijking een gewone bout.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

UAZ469B

Links om of rechts om in de UAZ bak...

Bericht door UAZ469B » ma jun 12, 2006 11:05 pm

Hallo Jelle-Jan,

bedankt voor je reactie.
In de UAZ versnellingsbak zit, zover ik nu heb kunnen vaststellen, in iedergeval 1 opsluitmoer voorzien van linkse draad. Deze zit op de primaire-as (deze bestaat ook weer uit 2 delen, het gaat om het stuk dat in de koppelingsplaat gaat)
Dat is zo'n leuke moer die je met een haaksleutel (jaja, zo iets bestaat en kan door Gedore worden geleverd in de maat 52 mm) die met enige "overredingskracht" van een handvuist en brander (....) kan worden gedemonteerd... Dus zowaar de tandwielsets + lagers van de priamaire as kunnen halen.
Waarbij de boosdoener van het geknars en geratel ook nog tevoorschijn kwam: het achterste dubbelrijige kogellager (Made in CSSR..), er was een stuk van de kogelkooi verdwenen.... en liepen de ongescheide kogels tegen elkaar aan. Ze hadden al zo hier en daar platte vlakjes...
Nog leuker was de zoektocht naar de stukken van de kogelkooi, na wat speurwerk werden deze gevonden: ze waren tussen de tanden van de achteruittandwielen "gewalst", gelukking zonder deze te beschadigen.

Daar ik de hele handel toch uit elkaar heb (en niet van plan ben dit "beulswerk" nog een keer te doen, versnellingsbak + verdeelbak (voor de voorwielaandrijving en de terreinversnelling) wegen geschat toch al gauw tegen de 80 kg) wil ik alle lagers en synchromesringen van de versnellingsbak vernieuwen.
Daar dit het oude modelbak betreft, zijn alleen de 3e en 4e versnelling gesychroniseerd, dus 1 en 2 inschakelen met "tussengas". Dat scheelt weer 2 ringen.

Daarom moet de secundaire as er ook uit. En hier doet zich de leuke vraag voor: is de opsluitbout (M20 met fijne draad (?) en zeskantkop SW 38 ) voorzien van linkse of rechtse draad? Daar het een bout betreft die in een blindschroefdraadgat geschroeft zit, kan ik dit niet vaststellen. Maar de practijk zal het leren!

Bijgaand wat plaatjes van de "exploded view" van de bak, de "linkse" moer staat op het 2e plaatje, met stuknummer 41 (en wordt ook blijkbaar in de UAZ 451d (de bestelwagen) gebruikt). Het eerste plaatje laat de bout waar het omgaat zien, met stuknummer 14.

Ik laat wel weten hoe het afgelopen is.

Groet Hans Günther
    http://www.auto-gryf.com.pl/de/Podzespo ... iegow.html[/url]

UAZ469B

Links of rechts om in de UAZ bak

Bericht door UAZ469B » ma jun 12, 2006 11:11 pm

http://www.auto-gryf.com.pl/de/Podzespo ... iegow.html----------------> pos 41 bout SW 38 links of rechts?

http://www.auto-gryf.com.pl/de/Podzespo ... iegow.html ----------------> pos 14 moer met linkse draad

De links nog even, het ging in de vorige versie niet helemaal goed...

Groet Hans Guenther

Bert
    Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 13, 2006 2:20 pm

In de installatietechniek is het zo dat linkse draad aangegeven wordt met een kerf in de moer of in de bout.
    http://www.econosto.nl/images/producten ... 1/1397.jpg

Moglijk wordt het bij auto's ook tegepast

UAZ469B

versnellingsbakbout uaz linkse of rechtse draad

Bericht door UAZ469B » di jun 13, 2006 8:43 pm

Hallo Bert,

ja, dat is een goed idee, ik zal de bout weer eens aan een nader onderzoek onderwerpen...

Bedankt en groet, Hans

UAZ469B

UAZ469b versnellingsbakbout linkse of rechtse draad???

Bericht door UAZ469B » za jul 01, 2006 8:47 pm

Na aanschaf van een Gedore dop SW 38 (die zich nog niet in mijn doppenset bevond...) en een verloopstuk, zodat deze grote dop op de standaardaansluitstukken van de doppenset passen, werd de aanval geopend op de weerbarstige bout.
    De versnellingsbak van de UAZ had ik indertussen met lijmklemmen op de workmate vastgeschroeft om wat meer "grip"te krijgen.
    Hup dop er op, wringijzer er op en nog een stuk pijp eraan en krachtzetten, tegen de wijzers van de klok in (rechtese draad)......Maar helaas de bout gaf geen "schuge"...
    Dan maar een paardemiddel, de brander. Het zaakje wat warmgestookt (maar niet te veel). En weer krachte erop... helaas, nog niets...
    Dan maar eens met de wijzers van de klok mee (linkse draad) en, jawel hoor hij ging los! Kortom weer een versnellingsbakdeel met linkse draad....

Aat
    Contacteer:

Bericht door Aat » zo jul 02, 2006 2:37 pm

Hoi Hans

Mooi dat je hem losgekregen hebt en interesant om te weten dat er ook linkse draad toegepast wordt. De enige reden die ik kan bedenken is als de as normaal rechtsom draait zodat de kans op loslopen minder zal zijn.
    Succes met sleutelen.

Aat
    uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

UAZ469B

Re: UAZ 469B versnellingsbak bout - linkse of rechtse draad?

Bericht door UAZ469B » zo mei 13, 2007 10:50 pm

UAZ469B schreef:Heeft iemand enig idee of de bout waarmee het achterste lager van de secundaire as van de versnellingsbak van de UAZ469B vast, zit linkse of rechtse draad heeft???? (twee keer lezen....)

ter verduidelijking een tekening: (van een poolse website)

het betreft positie 14, onderdeelnummer 451D-1701072-10

13 Mei 2007 Up-date:
    HET ANTWOORD OP DEZE VRAAG IS: JA

Het schroefdraad is inderdaad links gangig. Uiteindelijk heb ik het hele spul losgeschroefd gekregen.
    Nieuwe lagers, synchromesh ringen en een nieuwe primaiere as in de bak geplaatst en weer gemonteerd aan de tussenbak.
    Toen het hele zaakje weer er in teruggetakeld.

Wat mij echter niet beviel was het geluid dat uit de tussenbak kwam, dus het zaakje weer gedemonteerd en opengemaakt. Toen kwam er een Oostduitse reparatie te voorschijn: het met koper opspuiten van de buitenring van een kogellager! Dit omdat de passing tussen het huis en de buitenring niet echt meer een klempassing was..
    Dus opzoek naar een gietijzeren huis van een tussenbak.
    En zowaar deze kwam in de vorm van een sloop UAZ..

Wordt vervolgd..

Groet, Hans Günther [/url][/list]

Plaats reactie