Pagina 1 van 4

Werkzaamheden aan de Lada 1200 combi

Geplaatst: zo mei 25, 2008 7:28 pm
door Jan Feijen
Met enige regelmaat surf ik op internet en kijk dan ook naar de sites waar tweedehands Lada's worden aangeboden. Tot mijn verbazing zag ik dat er een Lada 1200 combi werd aangeboden door een garage in Capelle a/d IJssel. Over de prijs werden wij het snel eens en afgelopen zaterdag hebben Jelle Jan en ik de auto maar opgehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Deze witte Lada 1200 combi komt oorspronkelijk uit Bulgarije. De auto was sinds 2000 in het bezit van de garagehouder, die samen met zijn zoon begonnen is aan het opknappen van de auto. De carrosserie is voorzien van nieuw plaatwerk en helemaal opnieuw gespoten. Men is begonnen met het opbouwen van de auto, maar de afgelopen drie jaar is er niets van terecht gekomen.

De auto staat nu bij mij in de stalling en ga de auto verder klaar maken. De techniek zal helemaal nagekeken moeten worden en zoals je ziet moet er nog meer gebeuren om de auto op de weg te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Jan Feijen

Geplaatst: zo aug 03, 2008 1:11 pm
door Jan Feijen
Even een kleine update m.b.t. de Lada 1200 combi. Vlak voor de vakantie heb ik de auto uit de stalling geduwd en de auto maar eens gewassen. Hij ziet er nu een stuk beter uit, maar wel viel een beschadiging op aan het linker spatbord. Ook merkte ik dat het rubber van de achterklep vervangen moet worden; daar lekt de auto.

Na onze vakantie, eind juli 2008, ben ik begonnen een inventarisatie te maken van de onderdelen die gemonteerd moeten worden. Ook heb ik in het overzicht meegenomen de onderdelen die vervangen moeten worden omdat ze niet mooi of goed meer zijn. Ik ben er inmiddels achter dat ik nog wel het e.e.a. aan onderdelen mis.

Dus, de komende tijd ben ik druk met het zoeken van onderdelen en monteren daarvan. Wordt vervolgd.

Groeten, Jan

Geplaatst: zo aug 03, 2008 7:33 pm
door Ladafanaat
Wat zoek je nog? Ik heb nog wel wat dubbele dingetjes liggen. Ja ook voor de combi. Maar juich niet te vroeg het is nu niet zo denderend veel.

Geplaatst: zo jan 11, 2009 1:28 pm
door Jan Feijen
Hoog tijd om jullie op de hoogte te brengen van mijn vorderingen. OK, er is nog niet heel veel gedaan, maar ik heb niet helemaal stil gezeten de afgelopen maanden.

Mij werd aangeraden de techniek van de auto zoveel mogelijk aan te pakken en te voorzien van nieuwe onderdelen. Ook gezien de ervaring die ik heb met mijn Zhiguli (Lada 1200) heb ik maar besloten de remmen aan te pakken. Ik ben begonnen aan de voorkant. De auto op de bokken gezet en de voorste remklauw uit eraf gehaald en uit elkaar gehaald. Bij één remklauw zat de remleiding muurvast op de cilinders, dus deze moest ik loszagen. Beide remklauwen zijn schoon gemaakt en in de zwarte lak gespoken.

Afbeelding

De remschijven waren aan vervanging toe, en gelukkig had ik daarvan nog een setje liggen. Ook ging ik in mijn eigen magazijn op zoek naar nieuwe cilinders. Ik dacht alles wel te hebben, maar toe ik dacht de binnenste linker cilinder in mijn handen te hebben, bleek het toch een ander te zijn. Dus, Mark, ben ik nog op zoek naar een nieuwe remicilinder, links binnen. (Toch even naar Moskou op en neer?) De rechter remklauw heb ik wel in elkaar kunnen zetten en voorzien van een nieuwe remleiding.

Ook ben ik begonnen, voordat ik de spullen weer monteer, de binnenkant van de voorschermen te tectyleren. Lekker smeren met dat zwarte spul. De knipperlichten die op de voorkant van de auto gemonteerd waren, bleken van een ander model te zijn. Deze zijn vervangen door de juiste exemplaren en werken ook nog.

Aan de rechterkant had ik twee tegenvallers Bij het monteren van de bumpersteun bleek deze tekort te zijn. Aan de linkerkant pastte het direct, maar rechts niet. Onderzoek wees uit dat het laswerk de oorzaak was. Vermoedelijk is er een nieuw voorstuk op gelast en dat is wat te ver naar voren geplaatst. Door nu voorzichtig het plaatwerk ter hoogte van de bumpersteun naar binnen te slaan, lukte het om de steun te monteren. Ik verwacht dat als eenmaal de voorbumper gemonteerd is je er niets van ziet.

Ook bleek aan de rechterkant de steun van de stabilisatorstang krom te zijn. Het kostte even wat moeite om deze eraf te schroeven, maar inmiddels is deze vervangen door een nieuw exemplaar.

Afbeelding

Zoals ik in het begin al schreef is er nog niet zoveel gedaan, maar het begin is er. Er moet nog wel heel veel gebeuren, maar heb nog wel de nodige tijd. Het doel is om in 2010 met de auto te kunnen rijden.

Jan Feijen

Geplaatst: zo jan 11, 2009 11:17 pm
door Ladafanaat
[quote="Jan Feijen"]Dus, Mark, ben ik nog op zoek naar een nieuwe remicilinder, links binnen. (Toch even naar Moskou op en neer?)

De remlichten die op de voorkant van de auto gemonteerd waren, bleken van een ander model te zijn.

Jan Feijen[/quote

Ik zal even in mijn magazijn kijken, ik heb nog diverse nieuwe remcilinders liggen eens kijken of de juiste erbij zit. (laatst weer even bij een oud dealer geweest, en alles opgekocht. 8) )

Maar heb jij remlichten op de voorkant van de auto?

Geplaatst: ma jan 12, 2009 8:13 pm
door Jan Feijen
Mark, je weet toch dat het een hele speciale Lada is met remlichten aan de voorkant? Maar goed, ik heb het verhaaltje maar even aangepast en er knipperlichten van gemaakt.

Ik hoop dat je de goede remcilinder voor mij kunt vinden.

Jan.

Geplaatst: ma apr 06, 2009 9:43 pm
door Jan Feijen
Het is gelukt, ik ben weer een (klein) stukje verder gekomen met het klaar maken van de Lada 1200 combi. Met dank aan Mark kon ik mijn kwartet remcilinders compleet maken en heb ze gemonteerd in de remklauw. Nieuwe remschijven geplaatst en daarna de remklauw gemonteerd. Ziet er weer goed uit. Met dank aan Piet heb ik nu tijdelijk de beschikking over speciaal gereedschap om de remslangen te monteren, zodat ik ook dit karweitje kon afmaken. Natuurlijk heb ik ook nieuwe remblokken gemonteerd.

Ook ben ik bezig met het vervangen van de dynamo. Maar dat &#$-ding zit muurvast en het is mij dus nog steeds niet gelukt het los te krijgen. Wordt vervolgd. Om de auto alvast een wat completer aanzien te geven, heb ik de voorbumper er aan gezet. Moet het alleen nog even vastzetten, maar het oogt in ieder geval een stuk beter.

Jan Feijen

Geplaatst: di mei 19, 2009 8:59 pm
door Jan Feijen
Eindelijk heb ik weer een beetje tijd gevonden om met de Lada combi aan de slag te gaan. De dynamo zit nog steeds muurvast, dus daar gaat de zaag binnenkort maar in. De zijsteunen van de voorbumper blijken steunen van de achterbumper te zijn en zijn een stuk kleiner. Ik mag op zoek naar andere steunen, die ik helaas nog niet gevonden heb.

Wel heb ik de benzineslang vervangen en voorzien van een filter. Ook maar even nieuwe slangklemmen erop gezet, want deze ontbraken allemaal. De remcilinder en koppelingscilender zijn verwijderd, zodat het mogelijk werd om het plaatwerk in de juiste kleur te spuiten. Ziet er een stuk beter uit. De behuizing van het luchtfilter heb ik zwart gespoten.

Afbeelding

Al met al heb ik weer een beetje vooruitgang geboekt, maar ik ben er nog lang niet.

Jan Feijen

Geplaatst: ma jun 15, 2009 9:12 pm
door Jan Feijen
Jawel, wederom op de zaterdag een paar uur met de auto bezig geweest. Nu niet even met de techniek, maar deze keer met de spuitbus. Toen ik de auto kocht, was deze volledig overnieuw gespoten in de kleur wit, behalve de binnenkant van de achterkant. Dat had nog de oude kleur. Dat wilde ik natuurlijk in de juiste kleur hebben, dus ben ik aan de slag gegaan om dat voor elkaar te krijgen.

Afbeelding

Eerst de te spuiten delen schoon gemaakt en lichtjes geschuurd. Daarnaa een groot gedeelte van de auto inpakken, om te voorkomen dat delen wit worden die niet wit mogen worden. Daarna de spuitbus ter hand genomen en het resultaat is dat ook het achterste gedeelte wit is.

Afbeelding

Ik vind dat het best aardig gelukt is, toch?
Nu kunnen de achterramen ook gemonteerd worden, zodat de auto waterdicht wordt.

Jan

Geplaatst: ma jun 15, 2009 9:37 pm
door Ladafanaat
Waterdicht? Hoezo de auto staat toch binnen? Of zit er een gaatje in het dak!

Maar het ziet er weer mooi wit uit! Dat heb je goed gedaan.
Wanneer neem je hem mee naar een evenement?

Geplaatst: wo jun 24, 2009 10:22 pm
door Jan Feijen
Mark,

Tijdens het wassen van de auto merkte ik dat er water lekte bij het rubber van de achterklep. Dus nu dit vervangen is, zou de auto waterdicht moeten zijn. Ik heb het nog niet getest, maar dat komt t.z.t wel als de achterramen er in zitten en de slotvangers van de deuren geplaatst zijn.

Wanneer de auto op een evenement verschijnt, weet ik nog niet. Dit jaar in ieder geval niet. Daarvoor moet ik nog teveel werk verzetten. Ik hoop dat de auto in het voorjaar van 2010 klaar is.

Jan

Geplaatst: wo okt 07, 2009 7:19 pm
door Jan Feijen
Hoog tijd voor een update. Sinds juni heb ik niet veel tijd besteed aan de auto. afgelopen weekend heb ik de draad, gelukkig, weer op kunnen pakken. De uit Rusland meegenomen koppelingscilinder heb ik geplaatst evenals de uit Duitsland meegenomen witte knipperlichten. Ook is er een nieuwe remcilinder gemonteerd. De grille heb ik er ook maar in gezet, zodat de auto een beter aanblik heeft.

Verder ben ik begonnen met de achterremmen. Na een tijdje gezocht te hebben hoe ik het beste de trommelrem uit elkaar kon halen, lukte het vrij eenvoudig alle onderdelen los te halen. Daarna schoonmaken en de nieuwe onderdelen bij elkaar zoeken.

Afbeelding

Inmiddels heb ik de nieuwe remcilinder al gemonteerd en liggen de andere onderdelen te wachten om gemonteerd te worden.

Geplaatst: di jan 05, 2010 10:59 pm
door Jan Feijen
Ik ben het jaar maar goed begonnen. De eerste zaterdag van het nieuwe jaar heb ik nuttig besteed. De linker achterrem heb ik gemonteerd. Er zit een nieuwe cilinder en remschoenen op. Ziet er weer een stuk beter uit.

Afbeelding

Het demonteren van de rechter achterrem ging minder eenvoudig dan aan de linkerkant. De trommel wilde niet loskomen. Uiteindelijk is de trommel met veel geweld los geslagen, met dank aan Piet Stam. Ja, de trommel was kapot, maar gelukkig had ik nog wel een reserve exemplaar liggen. Het verwijderen van de remschoenen en cilinder was een fluitje van een cent.

De benzinetank is ook verwijderd en de nieuwe staat klaar om gemonteerd te worden. Ik moet eerst nog even een ontluchtingsslang ophalen. Een uit Rusland nieuw meegenomen vulslang zal ook gemonteerd gaan worden.

Afbeelding

Op de tweede zaterdag van het nieuwe jaar heb ik nog snel even tijd gevonden om de rechter achterrem weer op te bouwen. Ik had al ervaring opgedaan met de linkerrem, dus het kostte mij niet veel tijd om dit voor elkaar te krijgen.

Aan de achterkant ben ik bijna klaar met de techniek. Alleen nog proberen de remkrachtverdeler onder de auto te vervangen. Liggend op de grond zal dat niet meevallen.

Geplaatst: zo mar 14, 2010 8:04 pm
door Jan Feijen
We zijn weer dik twee maanden verder sinds mijn laatste bericht. Helaas heb ik niet veel aan de Lada gesleuteld. De benzinetank is wel gemonteerd, maar dat is ook het enige wat er is gedaan.

De komende periode hoop ik meer tijd te hebben om verder te gaan met de Lada 1200 combi, maar, ook de 1200 sedan en de 1500 combi hebben aandacht nodig. Aangezien deze auto's wel rijden, moet de 1200 combi nog maar wat meer geduld hebben, voordat deze de weg op mag.

Jan Feijen

Geplaatst: di aug 17, 2010 8:58 pm
door Jan Feijen
Jullie raden het waarschijnlijk al, maar de afgelopen maanden heeft de 1200 combi weinig aandacht gehad en dat geldt ook voor de andere modellen. Ik ben druk bezig geweest met allerlei andere activiteiten, waardoor het sleutelen er bij in is geschoten. Ik heb mij er al bij neergelegd dat de 1200 combi dit jaar niet op de weg komt. Helaas, het is niet anders. :( Het groot onderhoud voor de 1500 combi moet dan nog maar een jaar uitgesteld worden.

Jan Feijen