Werkzaamheden aan de Lada 1200 combi

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Jan Feijen

Re: Nieuwe aanwinst, Lada 1200 combi

Bericht door Jan Feijen » zo sep 09, 2012 4:43 pm

De afglopen tijd ben ik o.a. bezig geweest met de binnenbekleding. Ik dacht het vochtwerende plastic er even in te kunnen zetten, maar toen bleek dat een chromen strip aan de binnenkant ontbrak. Om die strip te kunnen plaatsen, moest de vaste ruit van de acheterportier eruit. Dat was nog een heel gedoe. Ook het er weer inzetten van het raam ging niet eenvoudig. Het zit naar mijn mening nog niet goed, dus dat moet nog een keer overnieuw.

Ook ben ik al geruime tijd bezig om het contactslot eruit te krijgen. Het is super eenvoudig, maar ik kreeg het maar niet voor elkaar. Daarom maar besloten de hele stuur te demonteren en op de werkbank het contacslot proberen eruit te krijgen. Om de draden van de schakelaars los te krijgen, moest de teller unit er ook uit. Het contactslot heb ik uiteindelijk met veel geweld uit de houder kunnen slaan. Het nieuwe contactslot erin zetten lukt niet, omdat een stuk ijzer in de weg zit. Het is niet veel maar het contacslot even plaatsen is er niet bij. Daar moeten wij de komende tijd maar mee bezig gaan.
P9140020.JPG
P9140020.JPG (144.05 KiB) 2072 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jan Feijen op vr sep 14, 2012 8:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Piet Pruttel
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » di sep 11, 2012 11:42 am

Jan de volgende keer gewoon een junkie uit Amsterdam halen dan is het zo gepiept. :twisted:

Piet
Piet pruttelt wel lekker met z'n DDR karretjes maar snort nu met Moskvitch 407 door het ganse land.

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » vr sep 14, 2012 8:54 pm

Tja, dat is wellicht een optie, maar of ik daar gelukkig van wordt ..............
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » ma dec 24, 2012 7:55 pm

Wij zijn weer een paar maanden verder en pas de afgelopen dagen tijd gevonden om verder te gaan met de 1200 combi. Een nieuwe versnellingspook is gemonteerd en de gordels opgehangen. Jelle Jan heeft voor mij het contactslot in de houder gemonteerd en het geheel heb ik teruggeplaats. Ik had opgeschreven welk draadje waar geplaatst moest worden op het contactslot, dus maar hopen dat het goed is gegaan. Een nieuwe kolomschakelaar is geplaatst en ook een nieuw stuurwiel. Gecontroleerd of alle stekkers goed aangesloten waren en daarna de stroom er voor het eerst maar eens op gezet. Gelukkig, geen vonken of rare geluiden. :)

De ruitenwissers doen het, evenals de remmen, binnenverlichting, dimlicht en groot licht. Maar, de stadslichten en knipperlichten werkten niet. :(

Na enig speurwerk kwam ik erachter dat er andere kolom schakelaars zijn, waarmee je ook de stadslichten kunt bedienen. Dus het magazijn maar op z'n kop gezet en een andere kolomschakelaar gevonden en geplaats. En ja hoor, ook de stadslichten doen het. Maar, de knipperlichten nog steeds niet. Dat zoek ik later nog wel eens uit. En, nog mooier is dat de startmoter draaide, dus kan ik binnenkort proberen de motor aan de praat te krijgen.
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Ladafanaat
Contacteer:

Bericht door Ladafanaat » ma dec 24, 2012 8:15 pm

Succes, de komende twee dagen hoef je niet te werken dus kun je lekker door klussen.
LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » zo jan 06, 2013 8:03 pm

Het is gelukt de afgelopen weken de nodige uren in de schuur door te brengen. Het elektra is verder op orde gebracht en alles doet het. Richtingaanwijzers, ruitensproeierpomp, dashboard verlichting, enz. Dus de rest er omheen kon ook weer opgebouwd worden. Ziet er weer een stuk beter uit.

Verder heb ik de koppelingscilinder ontlucht, maar het schakelen is nog niet fijn. Hoop dat het nog bij te stellen is, anders heb ik wellicht een andere uitdaging. Koelvloeistof is bijgevuld en heb ook benzine in de tank gegooid. Dus tijd om te kijken of de auto wil lopen. De startmotor draait vrolijk rond, maar de motor slaat niet aan. Vermoedelijk omdat de motor geen benzine krijgt. Dus de komende tijd proberen dat probleem op te lossen.
Kopie van P1050008.JPG
Kopie van P1050008.JPG (65.63 KiB) 2025 keer bekeken
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » ma jan 07, 2013 9:31 pm

Goed bezig Jan :D .

Het begint er nu echt op te lijken.

Ik had trouwens ook een probleem met de benzinetoevoer. Bij mij zat de leiding dicht met ingedroogde benzineresten. Even de compressor erop gezet. Ik weet niet hoe het bij een combi zit, maar ik had een klein stukje benzineslang onder de auto vergeten te vervangen. Die bleek ook helemaal dicht te zitten.

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » wo jan 09, 2013 8:54 am

Gaat goed Jan,

Benzineproblemen kende de moskvich ook. Uiteindelijk bleek er vuil in het aanzuigfilter in de tank te zitten waardoor hij dan weer wel, dan weer niet benzine kreeg. Dat was met name te merken dat hij soms inhield (=stilviel) op de snelweg. Ik heb ook een doorzichtig benzinefilter voor en na de benzinepomp gemonteerd. Nu kan ik bij het voorpompen na stilstand precies zien waar de benzine en en hoeveel ik nog moet pompen. Die 2 filters stammen eigenlijk nog van toen ik net begon met rijden. Het idee was dat als het eerste filter door oud vuil dichtsloeg, ik deze makkelijk kon demonteren (ik had ook overlengte in de slangen) en op het 2e filter nog makkelijk naar huis kon. Met het verstoppen van het aanzuigfilter had demonteren van dit filter uiteraard geen zin. Daar kom je dan in het donker langs de snelweg achter.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » zo jan 20, 2013 2:17 pm

De benzineleiding zit (meer) niet dicht. Ik heb de compressor via de achterkant op de leiding gezet en had daarna de motorruimte onder de benzine zitten. Mocht het dicht gezeten hebben, nu in ieder geval niet meer. De brandstofpomp heb ik nagekeken en voor zover ik het kan beoordelen, werkt deze goed. Bij het handmatig oppompen van de benzine, hoor ik dat er lucht wordt aangezogen. Ik heb zo'n 10 liter benzine erin zitten, lijkt mij voldoende. Dus zal ik nog verder moeten zoeken naar de oorzaak.

Verder heb ik nog lekkages in het koelsysteem. Ik krijg het nog niet voor elkaar om de slang, die gekoppeld zit aan de reservoir, goed dicht te krijgen. Het is ook een hele stugge slang, mogelijk helpt het als ik de slang warm maak en daarna de klem goed aandraai.
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » zo feb 17, 2013 12:33 pm

Afgelopen zaterdag had ik een paar extra handen tot mijn beschikking, in de persoon van Jelle Jan, om een aantal klusjes op te pakken die beter met z'n tweeën zijn te doen. Op de combi moest nog een chromen daklijst geplaatst te worden, maar de lijst die meegeleverd was, is wel erg lelijk. Dus eerst nog maar op zoek naar een nieuwe lijst. Daarna zijn de gordelhouders gemonteerd.

Tijd om te proberen de motor van de auto aan de praat te krijgen. Met de nieuwe benzinepomp kun je de benzine niet met de hand oppompen, dus werd de oude even gebruikt. Maar dat lukte niet. Er zat al wel benzine in de slang, dus de nieuwe benzinepomp werkte wel. De carburateur werd uit elkaar gehaald. Het filtertje was erg smerig, dus die maar goed schoon gemaakt. Met een nieuwe pakking de boel weer in elkaar gesleuteld. In de carburateur een beetje benzine gedaan en kijken wat er gebeurde. Na een paar pogingen startte de motor en bleef ook keurig lopen. :D

Na de koffie startte de motor weer direct en liep best goed. Ik had al gemerkt dat het koppelen niet al te lekker ging en geprobeerd werd met een draaiende motor de auto in de versnelling te zetten. Maar dat ging niet. Conlusie: de koppelingsplaten zitten vast. Er is een goede manier om te proberen de platen weer los te krijgen en dat is rijden met ingetrapte koppeling. Ondanks dat de remmen nog niet ontlucht waren, vonden wij dat het wel het proberen waard was. Maar voordat de auto naar buiten kon, moest eerst de accu vakkundig vastgezet worden.
Kopie van P2160003.JPG
Kopie van P2160003.JPG (73.19 KiB) 1967 keer bekeken
Daarna kon de auto naar buiten geduwd worden en werden de eerste meters met de auto gereden. Hortend en stotend reden wij vele malen vooruit en achteruit over het terrein van de boerderij. Maar de koppeling werkte niet mee. Deze bleef vast zitten. Wij besloten nog één keer op en neer te rijden en jawel, de platen schoten los. Gelukkig dat werkt ook.
Kopie van P2160004.JPG
Kopie van P2160004.JPG (84.46 KiB) 1967 keer bekeken
Kopie van P2160008.JPG
Kopie van P2160008.JPG (88.6 KiB) 1967 keer bekeken
Daarna werd de auto naar binnen gereden en hebben wij de koppeling nog wat bijgesteld en de remmen ontlucht. Dat laatste klusje ging aanzienlijk sneller dan met de 1200. Nu nog een paar laatste klusjes en op naar de APK.
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » ma mar 25, 2013 9:09 am

Inmiddels weer een stukje verder gekomen met de auto. Alle deuren en achterklep kunnen dicht. De cilinders lekken niet meer, heb alleen nog last van een kleine lekkage in het koelsysteem. Vervelende is wel dat het binnen in de auto zit. De aansluiting van de kraan op de kachel lekt en dat wil tot op heden nog niet dicht. Maar, de auto start en rijdt prima.

Afgelopen zaterdag ben ik even langs de garage in de buurt geweest om de remmen te testen. De APK keurmeester heeft zelf de remmen getest en het was prima voor elkaar. De verhouding links en rechts is binnen de marge en ook voor en achter is goed. Dus daar hoef ik niets meer aan te doen. Wel bleek de achterdemper te lekken en ben nu bezig de hele uitlaat te vervangen. Op 9 april gaat de combi voor de keuring.
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » ma apr 01, 2013 5:37 pm

De lekkage bij de kachel kreeg ik niet opgelost. Nadat ik de schroeven nog maar eens verder had aangedraaid, ging de kachel meer lekken. Er zat niets anders op dan een nieuwe kachel monteren. Gelukkig was daarmee het probleem opgelost en is de auto lekvrij. De uitlaat zit er ook weer onder, al bleek de voorpijp die ik wilde monteren afwijkend te zijn van het exemplaar dat er onder zat. Dus de oude maar weer terug gezet.

Vandaag heb ik voor het eerst met de 1500 S combi gereden en beide combi's maar even op de foto gezet. Zoek de verschillen.
Kopie van P4010006.JPG
Kopie van P4010006.JPG (108.8 KiB) 1897 keer bekeken
Kopie van P4010007.JPG
Kopie van P4010007.JPG (133.24 KiB) 1897 keer bekeken
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » ma apr 15, 2013 8:30 pm

Vorige week dinsdag moesten beide combi's voor de APK keuring. De 1500 combi kwam er zonder problemen door, maar de 1200 combi niet. De stofkap van een stuurkogel was gescheurd. Ik had al een poging ondernomen om deze te vervangen, maar kreeg de stuurkogel niet los. Dat wilde ik bij de garage doen. Maar, de remkrachtverdeler onder de auto zat vast en dat is meer werk om te vervangen. Na overleg met de garage besloot ik de 1200 combi zonder APK maar weer mee te nemen.

Samen met Jelle Jan had ik al eens eerder een remkrachtverdeler vervangen en hij wilde mij wel helpen :D
Afgelopen zaterdag ben ik met de 1200 combi naar Dedemsvaart gereden. Voor de zekerheid maar op een aanhanger, omdat ik niet wist of er voldoende olie in de versnellingsbak zat.

Afbeelding

Wij begonnen eerst aan het vervangen van de remkrachtverdeler en dat lukte, met het nodige gepruts, redelijk snel. Het ontluchten van de remmen kostte wel de nodige tijd, maar ook dat lukte. Het vervangen van de stofkap van de stuurkogel ging ook snel. Daarna de olie van de versnellingsbak vervangen en van de cardanas bijgevuld. De middag was voorbij en het werk gedaan.

Afbeelding

Vandaag stond de herkeuring van de 1200 combi gepland. Bij het ophalen van de auto bemerkte ik dat ik weinig remdruk had. Maar, in de garage ging men nog een keer aan de slag met het onluchten en al snel was het nu wel goed voor elkaar. Voor de zekerheid nog even op de remmen testbank, maar dat was prima voor elkaar. De auto werd afgemeld en de APK was een feit :D Nu kilometers maken en kijken hoe de auto zich houdt.
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » di apr 16, 2013 8:34 am

Gefeliciteerd Jan! Mooie beloning voor jaren werk en weer een Lada combi op de Nederlandse wegen :D
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di apr 16, 2013 11:50 am

Hoi Jan,

mooi voor elkaar. Zien wij hem bij de voorjaarsrit?

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Plaats reactie