Werkzaamheden aan de Lada 1200

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Jan Feijen

Werkzaamheden aan de Lada 1200

Bericht door Jan Feijen » zo mei 11, 2008 9:10 pm

In juli 2006 ben ik in het bezit gekomen van een Lada 1200 uit 1972. De auto is grijs van kleur, ziet er niet heel erg mooi uit, maar is verder wel goed. De auto rijdt en de bodem en ophanging zijn in orde. De auto komt oorspronkelijk uit Letland en had bij aanschaf nog geen NL kenteken.

De bedoeling was om al in het voorjaar van 2007 met de auto te gaan rijden, maar dat is niet gelukt. Ik heb al wel het nodige gedaan aan de auto, zoals het verwijderen van al het zand en klei, maar er moeten nog een paar zaken gedaan worden voordat de auto voor de APK aangeboden kan worden. Eén van de zaken die nog op het lijstje stond, was de auto voorzien van een Nederlands kenteken. En dat heb ik eind november geregeld.

Om de auto voor een kentekenkeuring bij de RDW aan te bieden, hoef je geen afspraak te maken. Dus toen op een woensdag de afspraak bij de klant kwam te vervallen, besloot ik de 1200 te laten keuren. Bij een garage in de buurt, de eigenaar was vroeger Lada monteur, kon ik een autoambulance regelen voor het vervoer van de 1200. De Niva werd er voor gezet en rustig ging ik op weg naar het keuringsstation van de RDW in Zwolle.

Daar aangekomen schrok ik van de hoeveelheid auto's die gekeurd moesten worden. Dat zou lang wachten worden. Ik meldde me bij de balie en de eerste handeling was het controleren van het oorspronkelijke kentekenbewijs. In een internationale database werd het chassisnummer van de auto ingevoerd en jawel, de auto bestond en stond als exportwagen geregistreerd. Tot dusver ging alles goed. Daarna mocht ik wachten totdat de controleur mij kwam ophalen.

Na ongeveer drie kwartier, het viel nog mee, werd ik opgehaald door de controleur. Ik mocht de auto, die ik al van de autoambulance had afgereden, naar binnen rijden. Ik was de auto nog niet uit, of er stonden vier, vijf mensen om de auto. Een Lada hadden ze in tijden niet gezien en ze vonden het toch wel heel bijzonder.

Nu was het de beurt aan de controleur. Hij ging direct aan de slag achter zijn computer. Aan de hand van de gegevens op het kentekenbewijs probeerde hij in de computer te achterhalen met welk model in Nederland de auto overeenkomt. Hij zocht in eerste instantie op VAZ 2101 maar kon niets vinden. Nadat ik hem op weg had geholpen, door te vertellen dat het model als Lada 1200 in Nederland was verkocht, vond hij wel diverse mogelijkheden.

Aan de hand van de gevonden code, zocht hij een origineel registratieformulier waarop de gegevens van de auto stonden. Deze probeerde hij te vergelijken met het Letse kentekenbewijs. Dat viel niet mee, omdat de tekst op het kentekenbewijs niet te lezen is. Uiteindelijk besloot hij van het registratieformulier uit te gaan en nam enkele gegevens over. Daarna controleerde hij nog even het chassisnummer en werd het spoorbreedte van de assen gemeten en op het formulier ingevuld. Hij was nu klaar en gaf het formulier door aan zijn collega. Ik mocht de auto weer naar buiten brengen en op de autoambulance rijden.

Wat de tweede controleur precies met de papieren deed, kon ik niet bekijken. Ik werd aan de praat gehouden. Maar al vrij snel kreeg ik alles mee terug en mocht ik mij weer melden bij de balie. Daar werden de gegevens op het formulier in de computer ingevoerd. De kosten voor het keuren en de tenaamstelling werd betaald en daarna kreeg ik te horen dat ik mij moest melden bij de douane voor BPM afdracht.

Daar had ik niet op gerekend. Voor zover ik wist waren auto's ouder dan 25 jaar vrij van BPM. Dat klopte ook wel, maar men wilde de auto bij de douane wel geregistreerd hebben. Na het invullen van een formulier kon ik terug keren naar huis. Thuis werd de auto weer in de stalling gezet en de autoambulance terug gebracht naar de eigenaar. De auto is nu voorzien van het Nederlandse kenteken AM-45-70.

Op 25 april van dit jaar moest mijn Lada 1500 combi uit 1975 voor de keuring. Ik vond het een mooie gelegenheid om ook de 1200 voor de keuring aan te bieden. Dat dwong mij nog even een paar zaken in orde te brengen. De auto was inmiddels al voorzien van nieuwe banden, maar er zat nog een klein beetje laswerk aan en ook de remleidingen voor moesten vervangen worden. Jelle Jan bracht uitkomst. Hij bood aan bij hem thuis deze klusjes even op te pakken. Het was niet al teveel werk, maar al met al heeft het wel een hele zaterdag gekost om die zaken voor elkaar te maken. Er was nog 1 probleem met de remkrachtverdeler, maar de garage had al aangegeven dat we dat bij de keuring wel zouden oplossen.

Vrijdag 25 april was het dan zover. In de ochtend met de Lada 1500 combi naar de garage en deze kwam zonder problemen door de keuring. Daarna was de 1200 aan de beurt. De monteur merkte op dat het lampje van de dashboard verlichting niet brande. Oeps, nooit naar gekeken. Ook merkte hij op dat de remkrachtverdeler niet werkte. Meer punten kon hij niet vinden. Geprobeerd werd de remkrachtverdeler los te krijgen. Maar wat de monteur ook probeerde, het lukte niet. Toch maar de nieuw erop? Maar toen hij nog eens wat extra klei en zand weghaalde, bleken de remleidingen niet goed meer te zijn en moesten ook vervangen. Dit was dan direct het einde van de keuring en zonder APK reed ik maar weer terug naar huis.

Hoe nu verder? De remleiding kruipend op de grond vervangen zag ik niet zitten. Piet Stam wilde wel "zijn" brug ter beschikking stellen, maar dan zou ik naar Maarssen moeten rijden. Maar ook Jelle Jan stelde wederom zijn brug en kennis ter beschikking. En zo ging ik zaterdag 10 mei gewapend met de auto en onderdelen naar Dedemsvaart. De auto werd de brug opgereden en we gingen direct aan de slag. De remkrachtverderler moest er onderuit, maar om dat voor elkaar te krijgen moest ook de bedieningshefboom losgehaald worden. Het lukt om dat alles los te krijgen en Jelle Jan ging aan de slag om de nieuwe remleidingen te maken en ik haalde de oude los.

Het opbouwen kon weer beginnen. De remleidingen werden aan de remkrachtverdeler vast gemaakt en het hele spul werd onder de auto gemonteerd. De bedieningshefboom werd er aan vast gemaakt en de leidingen werden in de juiste bochten gebogen en op de juiste plaats gehangen. Nu kwam het spannende moment, zou alles dicht zitten? En ja, dat was gelukkig het geval. Alles werkte en ook tijdens de proefrit konden wij geen problemen ontdekken. Nu maar hopen dat de garage het ook goed vindt. Vrijdag 23 mei staat de keuring gepland. Ik zal jullie laten weten of het gelukt is de auto gekeurd te krijgen.

Jan Feijen
Laatst gewijzigd door Jan Feijen op zo dec 29, 2013 9:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » za mei 17, 2008 11:12 pm

Voordat de auto gekeurd kan worden, moest ik nog wel even de verlichting van de dashboard herstellen. Dat heb ik vandaag (17 mei 2008) maar gedaan. Alleen even de tellerunit uit het dashboard halen en het lampje vervangen. Nou ja even, voordat ik de unit eruit had, was de morgen al bijna voorbij. Maar goed, het werkt allemaal weer, dus de APK wordt een fluitje van een cent, hoop ik.

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » zo mei 25, 2008 7:20 pm

Afgelopen vrijdag ben ik vol goede moed naar de garage gereden met de Lada 1200. De probleempunten van de vorige keuring waren verholpen, dus niets stond een APK in de weg. Het pakte helaas anders uit.

Tijdens de controle van de voorwielen, hoorde de monteur dat één van de wiellagers veel lawaai maakte. De eigenaar werd erbij gehaald en geconcludeerd werd dat deze vervangen moesten worden. OK, wat moet dat moet. Repareren maar. Het magazijn werd op de kop gezet, maar daar lagen geen lagers meer. En ook de groothandel bleek geen lager meer op voorraad te hebben. Dus heb ik maar besloten de auto ongekeurd weer mee te nemen en zelf de lagers te gaan vervangen. De volgende APK poging zal wel na de vakantie worden.

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » zo okt 26, 2008 1:46 pm

De hoogste tijd een update te plaatsen over de Lada 1200. Om maar direct met het goede nieuws te beginnen: de auto is APK gekeurd. Maar het heeft wel de nodige moeite gekost.

Afbeelding

Na de zomervakantie ben ik aan de slag gegaan met de 1200. Het probleem met de wiellager werd opgelost en ik besloot de auto bij een ander autobedrijf ter keuring aan te bieden. Deze garage is dicht bij mij in de buurt en de eigenaar / monteur heeft vroeger bij een Lada dealer gewerkt en kent de 1200 van binnen en buiten.

Nadat hij de auto onder handen had genomen, bleek alles goed te zijn op 1 punt: de remwerking was niet juist. Bij hard remmen blokkeerden de achterwielen en dat kan natuurlijk niet. Eerder was de remkrachtverdeler al vervangen, dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb de auto weer opgehaald en op advies de voorremmen gecontroleerd. De remschijf schoon gemaakt, de blokken opgeschuurd en ook een paar remcilinders vervangen omdat deze niet heel erg goed werkten. Na een testrit was ik in de veronderstelling dat het goed was. Dus ging de auto weer naar de garage.

Afbeelding

Helaas, de monteur dacht er anders over; het was nog steeds niet voor elkaar. De remdruk achter was nog te groot. De auto maar weer opgehaald en wederom de remmen voor nagekeken. Tijdens de testrit leek het in het begin nog steeds niet goed te zijn, maar na een flink aantal keren krachtig remmen blokkeerden de achterwielen niet meer. Eindelijk opgelost dacht ik en bracht de auto weer naar de garage.

Wederom een teleurstelling; het remmen ging wel een stuk beter, maar het was nog niet helemaal goed. De garage bood aan de auto zelf maar eens na te kijken en zo gezegd zo gedaan. Een week later kreeg ik het verzoek om nieuwe remblokken te leveren en nieuwe remcilinders achter. De ene remcilinder achter was lek, en de andere werkte maar half. Gelukkig had ik deze onderdelen nog op voorraad en bracht ze naar de garage.

Eindelijk kwam het verlossende woord: de auto was goed gekeurd. Ik kan er in ieder geval legaal mee gaan rijden en zal de auto ook zeker een keer meenemen naar een evenement.

Groeten, Jan

Jan Feijen

Re: Klaar maken Lada 1200 voor APK

Bericht door Jan Feijen » do aug 23, 2012 8:06 am

De APK in 2010 verliep zonder noemenswaardige problemen. Alleen een stuurkogel moest vervangen worden.

Binnenkort moet de auto weer gekeurd worden. Nog steeds heb ik last van te snel blokkeren van de achterwielen. Ook trekt de auto scheef bij het krachtig remmen. Dus de voorwielen er maar eens afgehaald en de remcilinders gecontroleerd. Gebleken is dat één van de cilinders linksvoor zo goed als niets doet. Deze zal ik vervangen en verwacht daarmee dat het scheef trekken is opgelost. Of het probleem van het blokkeren van de achterwielen voorbij is, betwijfel ik. Het vermoeden is dat toch de remkrachtverdeler bijgesteld moet worden. Wordt vervolgd.
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » zo sep 09, 2012 4:36 pm

Afgelopen zaterdag kon ik bij mijn garage terecht om de remmen alvast te controleren op de remmentestbank. Tot mijn verrassing was het helemaal goed. Bij één van de metingen had ik gelijke remkracht tussen de linker en rechter voorwielen. Tussen de achterwielen zat wel meer verschil, maar alles nog binnen de marge.

Wel konden wij zien dat de achterwielen meer remkracht had dan voor. Dus de auto op de brug gezet en de remkrachtverdeler bijgesteld. Ik merk dat het wel verbeterd is, maar helemaal goed is het nog niet. Daar kijken wij later nog wel eens na. Eerst maar een afspraak maken voor de APK keuring.
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » ma sep 24, 2012 10:03 pm

Vandaag (24-09-12) naar de garage geweest voor de APK keuring. Het liep helaas op een teleurstelling uit. De auto was verder prima in orde. Niets op aan te merken. De remverdeling links en rechts op de voorwielen was perfect. De verdeling tussen links en rechts op de achterwielen zat wat meer speling in, maar was uiteindelijk ook geen probleem. Wel een probleem is de remvertraging tussen voor- en achterwielen. De achterrem vertraagt veel meer dan de voorrem en dat mag niet voor de APK. Tot twee keer toe hebben wij de remdruk begrenzer bijgesteld, maar zonder resultaat. Er zat niets anders op dan de auto zonder APK mee te nemen.

Deze week zal ik nog met de garage contact opnemen om na te gaan of ze nog een idee hebben hoe het probleem snel opgelost kan worden. Zo niet, dan gaat de auto geschorst worden en ga ik alle remonderdelen vervangen. Dan zal het probleem, hoop ik maar, voor eens en voor altijd verholpen zijn.
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Ladafanaat
Contacteer:

Bericht door Ladafanaat » di sep 25, 2012 8:01 am

Heel simpel: een klein gaatje maken in de achterremmen, dan is het zo over!
LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » wo sep 26, 2012 6:56 pm

Klein gaatje maken? Ik neem aan dat je bedoeld dat ik een gaatje in de remschoen boor? Waarom zou dat helpen en waar moet ik dan precies boren?

Ik heb vandaag de eigenaar van de garage gesproken. Hij is altijd Lada monteur geweest en kent het probleem. Nieuwe remblokken plaatsen, is zijn advies, en dan is het probleem verholpen. Zou best eens kunnen, want de blokken voelden glad aan. Het is in ieder geval het proberen waard en voor maandag aanstaande heb ik weer een afspraak bij de garage. Wellicht kan ik dan wel de auto met goede APK meenemen. Wordt vervolgd.
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Ladafanaat
Contacteer:

Bericht door Ladafanaat » wo sep 26, 2012 8:43 pm

Klein gaatje vlak voordat de leiding aan de rem zelf vast zit.
De te hoge druk kan er dan uit :lol: :lol: :twisted:
LADA, net even sterker!

Piet Pruttel
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » vr okt 05, 2012 8:20 pm

Hee, maar weet jij niet dat je gewoon houten remblokken kan maken en die remmen bijna helemaal niet. Voordeel hiervan is dat je geen remvloeistof staat te lekken want dat is dan weer reden voor afkeur. :shock:
Piet pruttelt wel lekker met z'n DDR karretjes maar snort nu met Moskvitch 407 door het ganse land.

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » di okt 09, 2012 7:41 pm

Kijk, wat mooi, allemaal goede adviezen, maar of ik er iets mee kan ............

Ondertussen heb ik de auto maar geschorst. De remverdeling voor en achter was nog steeds niet goed. De achterkant remt veel harder dan de voorkant en dat mag niet. APK afgekeurd dus.
De winter periode gebruik ik maar om alle remdelen te vervangen door nieuwe onderdelen. Ik ga er dan vanuit dat het probleem daarmee verholpen is.
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » wo okt 10, 2012 8:09 am

Hoi Jan,

vervelend dat het nog steeds niet goed is. In ieder geval succes met de werkzaamheden.

Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Ladafanaat
Contacteer:

Bericht door Ladafanaat » wo okt 10, 2012 10:40 pm

Als achter harder remt dan voor dan rijd je toch gewoon altijd achteruit dan remt hij voor toch harder dan achter
LADA, net even sterker!

Piet Pruttel
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » wo okt 10, 2012 11:07 pm

Nee Mark dat is niks want de achteruitrijlichten hebben geen goede uitstraling zodat je ver kunt zien in het donker.
Nee ik stel voor om gewoon de achterremmen aan de voorzijde te monteren. Zo zie je maar het is eigenlijk een fluitje van een cent.
Piet pruttelt wel lekker met z'n DDR karretjes maar snort nu met Moskvitch 407 door het ganse land.

Plaats reactie