Moskvich 2140 klussen

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Theo Hagenauw

Bericht door Theo Hagenauw » za feb 14, 2009 10:32 pm

en zo blijf je bezig en is er zonder APK plicht altijd wel iets te doen. Maja blijft aandacht vragen. :)
Wat die banden betreft, dan kun je die kleinere maat beter op de voorwielen zetten. Dat staat beter en hou je de overbrenging (en de snelheidsmeteraandrijving) gelijk.
Король Дороги

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Aan het werk

Bericht door Jelle Jan » wo feb 18, 2009 10:37 pm

De stoute schoenen maar aangetrokken en aan het werk gegaan met 'Maja'. Is ze ook weer b(l)ij.... Fototoestel mee en hup de schuur in 8) .

Maar eens begonnen met het vervangen van de keerringen van de versnellingsbak en de achteras. Eerst de olie van de versnellingsbak er af laten lopen. Doe je dat niet, dan loopt alle olie eruit als de je aandrijfas er afhaalt. Meteen ook maar de motorolie verversen, die zit er ook al weer een jaar in. Ik ben net als mijn auto's nog een beetje ouderwets, ik ververs ieder jaar de olie, ongeacht het aantal gereden kilometers, wat overigens nooit meer is dan de maximaal voorgeschreven kilometers tussen olie verversen in.

Afbeelding

Terwijl de versnellingsbak en motor leeglopen de keerringen opgezocht. In totaal zijn er drie nodig, twee achter elkaar gemonteerd in de versnellingsbak en één voor de achteras.

Afbeelding

Naast de keerring vervang ik ook het ontluchtingsnippeltje van de achteras. Dat nippeltje zit bovenop de achteras en zorgt ervoor dat wanneer de olie tijdens het rijden warm wordt de overdruk (warme lucht zet uit) weg kan. Werkt zo'n nippeltje niet meer dan is het mogelijk dat de overdruk via de keerringen zijn weg naar buiten zoekt en je dus lekkage krijgt. Het nippeltje zit bij een Moskvich (en bij een Volga M21) aan de rechterkant boven op de achteras. Zie onderstaande foto.

Afbeelding

Onderstaand het nieuwe nippeltje.

Afbeelding

Zo zag het oude lekker aangekoekte nippeltje eruit. Hij was beetje los, er zit veel plakkende troep aan. Bij gelegenheid maak ik hem even helemaal schoon en dan kan hij de voorraad weer in.

Afbeelding

Volgende stap is het verwijderen van de aandrijfas en het eruit wippen van de oude keerringen. Deze waren volledig versleten en verstaft. Geen wonder dat er lekkage was. De nieuwe gingen vrij makkelijk op hun plek. Natuurlijk er wel voor zorgen dat ze er goed recht inkomen.

Afbeelding

De aandrijfas is gelukkig nog goed, er is bijna geen slijtage te zien. Dat had ik eigenlijk ook niet verwacht omdat de keerring niet continu op hetzelfde punt hoeven af te dichten, bij het in- en uitveren van de auto schuift de as in en uit de versnellingsbak.

Afbeelding

Voor de flens van de achteras eruit kan moet ook daar eerst de olie eraf.

Afbeelding

Volgende stap is het verwijderen van de flens van de achteras. In het werkplaatshandboek staat dat je dit met een trekker moet doen. Ik was al op het ergste voorbereid. Toen de moer los was kon ik echter de flens er zo afpakken. Toch handig als de boel door lekkage door en door vet is geworden :wink:

Afbeelding

De demontage en montage van de keerring was vrij eenvoudig. Ook hier was het weer zaak om de nieuwe keerring er zuiver recht in te krijgen.

Afbeelding

De montage van de flens was wat ingewikkelder. De lagers die achter de flens zitten zijn conisch. Dit betekent dat wanneer je de flens demonteert, de lagers ook weer afgesteld moeten worden. En daarmee ook nog eens de speling van de tandwielen in de as. Na veel gepuzzel kwam ik erachter dat ik eerst de flens met 16 kg. vast moest zetten, daarna weer lossen en dan vervolgens met 6 a 7 kg. definitief vastzetten. De speling op de tandwielen (meten door de vrije slag van de ingaande as) kwam daarna overeen met de speling vooraf. Daarna kon de aandrijfas er weer onder.

Afbeelding

De motorolie was inmiddels uit het blok en nu is het tijd voor het aftappen van het oliefilter. Die heeft zijn eigen aftapplug.

Afbeelding

Ondertussen een oliefilter (uit de voorraad die ik uit Moskou had meegenomen) opgezocht en daarna de boel weer gemonteerd. Uiteraard weer nieuwe olie erin (15W40 van Kroon), met een scheutje TSL.

Afbeelding

Nu wordt het tijd voor de nieuwe bougies. De oude bougies waren voorzien van een 'VW' logo, vreemd merk, nog nooit van gehoord :shock: en zijn voorzien van drie 'lipjes'. Veel te high tech voor een Mossi.... Weg ermee!

Afbeelding

Als laatste reparatieklus het koelsysteem. Natuurlijk eerst de koelvloeistof eruit en toen vervolgens het thermostaathuis opengehaald en de nieuwe er ingezet. De oude was trouwens een thermostaat die er niet helemaal goed inpastte, hij was iets te klein. Dat was opgelost door er maar een randje kit rond te leggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de onderste slang ook allemaal haarscheurtjes vertoonde heb ik die ook maar vervangen, het koelsysteem was nu toch leeg.

Afbeelding

De bovenste slang ook maar vervangen. Op de plek waar de oude klem, die niet meer afdichtte, zat was de oude slang helemaal vervormt.

Afbeelding

Als laatste het systeem weer gevuld en een paar minuten afgeperst. Uitslag: reparatie geslaagd. :D

Afbeelding

Tenslotte de achterbanden nog vervangen. Het vervangende set wat ik had staan was inderdaad van een andere maat dan de oude. De nieuwe zijn van de maat 175/70 en de oude 165/80. Als je de banden naast elkaar zet zie je duidelijk het hoogteverschil. Daarom het ik de tip van Theo maar opgevolgd en de voorbanden (ook 165/80) naar achteren gezet en de nieuwe voorop. Het zijn nog zgan banden maar ik twijfel of ik toch maar op zoek ga naar een setje goede 165/80.

Als allerlaatste nog even een proefrit gemaakt. Bak en achteras zijn mooi stil, de motor loopt goed op de nieuwe bougies, maar de besturing is wat gevoelig voor sporingen in de weg door de nieuwe voorbanden. Verder loopt de motor stationair net niet helemaal mooi rond. Waarschijnlijk een kwestie van de carburateur even afstellen. Ach zo blijven we natuurlijk ook lekker bezig :D
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » do feb 26, 2009 10:44 pm

Jelle Jan,

Je bent al weer aardig aan het klussen zie ik. Ik heb de afgelopen tijd nog niet erg veel gedaan aan de combi, ben meer bezig geweest met het verzamelen en opruimen van onderdelen. Gelukkig wordt het weer wat warmer en kan ik hard aan de slag.

Gr. Jan

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Moskvich on the road!

Bericht door Jelle Jan » zo mar 15, 2009 11:20 pm

Na al dat sleutelen werd het natuurlijk tijd om de Moskvich eens lekker uit te laten. De eerste rit was naar Elspeet voor de koffieklets. De Moskvich liep prima en de reis ging voorspoedig. Vandaag een serieuze rit gemaakt van uit en thuis 300 km. We zijn naar Aalsmeer waar Piet (Pruttel) samen met een aantal mensen bij hem uit de omgeving een Oost Europese autodag had georganiseerd (zie ook foto's op de fotopagina). Iedereen die er niet was heeft echt iets gemist!!

Ook vandaag had de Moskvich er zin en alles ging voorspoedig.

Afbeelding

De auto liep goed en er zijn geen bijzonderheden te melden. Nou ja, één dingetje, stationair loopt de auto niet helemaal lekker rond. Wat het precies is weet ik niet. Hij pakt perfect op en trekt goed, de carburateur al opnieuw afgesteld maar nog geen resultaat. Het is niet echt hinderlijk, maar het kan wel anders. Toch nog iets te sleutelen :wink:

Met 100 op de teller naar huis!

Afbeelding

Ik had zelfs tijd om nog even snel een snelwegfilmpje te maken :D

http://www.youtube.com/watch?v=oxvv2wc8FKQ

Piet nog bedankt voor de leuke dag!!
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Naar de dokter

Bericht door Jelle Jan » zo mar 22, 2009 10:28 am

Tijdens de laatste rit naar Aalsmeer viel het nog eens een keer op dat er veel windgeruis via de voordeuren te horen is. Vooral op lange ritten via de snelweg komt dit erg naar voren. Bij nadere inspectie blijken de rubbers van de voordeuren nu helemaal op. Tien jaar geleden had ik al eens wat stukjes vervangen. Dit bij gebrek aan complete rubbers in goede staat. Inmiddels heb ik een set rubbers die nog behoorlijk goed is. Eerst de oude er maar eens afgehaald.

Afbeelding

Van de oude was niet veel meer over, compleet uitgedroogd en in allemaal kleine stukjes gebarsten.

Afbeelding

Het nieuwe rubber ziet er een stuk beter uit.

Afbeelding

Om alles er in te plakken had ik nog een tube lijm liggen waar zelfs in het Russisch de inhoud vermeld staat. Dat moet dus wel lukken :wink:

Afbeelding

Na het inlijmen en drogen van de lijm tijd voor een proefrit. De ingreep helpt wel, het is nu een stuk rustiger in de auto, ook al zal het nooit fluiterstil worden :roll: .

Volgende stap. Zoals al eerder gezegd loopt de Moskvich goed, alleen stationair loopt de motor niet mooi rond. Heel veel is er niet mis mee, maar het kan beter. Dus maar eens op dokterbezoek gegaan bij Henny Haverkort waar de Moskvich even aan de 'hartbewaking' mocht.

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto's is het jammer genoeg niet te zien, maar de scoop wees uit dat cilinders 1 en 3 wat minder presteren. We hebben wat met de carburateur en de ontsteking gespeeld, maar dat leverde niets op. De eerst volgende stap is nu het stellen van de kleppen, dat zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn. Hebben we weer wat te doen!

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Kleppenstellen

Bericht door Jelle Jan » vr mar 27, 2009 11:54 pm

Na de diagnose met de scoop het kleppendeksel maar eens gemonteerd en samen met Henny de klepspeling gecontroleerd. Het was inmiddels al weer 4 jaar en flink wat kilomters geleden dat de kleppen waren gesteld. Volgens het boekje moet dat iedere 10000 kilometer of elk jaar gebeuren. Nu ben ik de 10000 grens nog lang niet gepaseerd maar wel vier keer de grens van 1 jaar. :roll:

Bij controle bleek dat 6 van de 8 kleppen nog precies goed stonden. Twee uitlaatkleppen (cilinder 1 en 2) stonden echter veel en veel te krap. Deze hebben we weer goed gezet (0.15mm) en daarna alles weer in elkaar gezet.

Daarna de auto gestart en hij liep meteen perfect rond. Inmiddels heb ik er ook wat rondjes mee door het dorp gereden en hij loopt nu weer zoals het hoort. :D

Wat nu precies de oorzaak was dat twee kleppen helemaal verkeerd stonden en de rest niet is niet duidelijk. Er hoeft geen bijzondere aanleiding te zijn, maar toch heb ik me voorgenomen nu eerst wat kilometers te maken en ergens tussen de 700 en 1000 kilometers opnieuw deze kleppen te controlen. Dan maar hopen dat ze nog goed staan er geen schade is aan de kleppen zelf.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Gaatjes

Bericht door Jelle Jan » di mei 05, 2009 7:55 pm

De afgelopen tijd met name aandacht besteed aan de techniek van de Moskvich. Nu dat zo'n beetje op orde is werd het tijd voor het uiterlijk. Op een aantal plekjes aan de achterzijde zaten wat kleine roestplekjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:shock: Oeps, een aantal roestplekjes bleken echte gaatjes te zijn. Het lasapparaat mocht dus weer even aan het werk. Echt heel erg schokkend was het allemaal niet, dus het leed was al snel weer geleden. De boel goed in de menie gezet en met wat plamuur weer glad gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna lekker schuren en nog eens schuren. Weer een grondlaagje en twee laagjes geel en het ziet er weer netjes uit. :D

Afbeelding

Afbeelding

Kunnen weer een beetje netjes voor de dag komen.

Afbeelding

Ondertussen heeft de Moskvich ook de 'proefrit' glansrijk doorstaan. Afgelopen zondag heeft Henny Haverkort in de Moskvich gereden tijdens de voorjaarsrit van de RKCN en hij heeft geen opmerkingen kunnen plaatsen. Omdat ik zelf voor Henny uit reed had ik wel een opmerking. Het blijkt dat het relais van de verlichting zo af en toe niet goed werkt. Daar moet dus nog even een nieuwe op. :idea:
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Sleutelen aan de Moskvich 2140

Bericht door Jelle Jan » zo nov 15, 2009 8:09 pm

Afgelopen zomer tijdens onze trip naar Pskov was het Willem en Anja al opgevallen dat de richtingaanwijzer van de Moskvich niet erg goed te zien was. Zelf was me dit eigenlijk nooit zo opgevallen.

Afbeelding

Toen ik kort geleden 's avonds in het donker een aanhangwagentje achter de Moskvich wilde koppelen viel het me wel op. Met de lampen aan zijn de richtingaanwijzers slecht te zien. Wanneer de lampen van het karretje er ook bij komen blijft er van de richtingaanwijzers helemaal niets over. Een zwak gloeiend lampje, meer niet. Zal wel een massaprobleem zijn was het eerste wat bij me opkwam. Omdat ik toen geen tijd had heb ik maar de dagelijkse Citroën C5 voor het karretje gespannen en de Moskvich weer binnengezet.

Dit weekend bood het druilige weer mooi de gelegenheid om toch eens naar de verlichting van de Moskvich te kijken. Eens keer was anders dan websites bouwen.

Wanneer de verlichting is uitgeschakeld doen de richtingaanwijzers achter het prima. Met ingeschakelde verlichting is het knudde. Voor maakt het niets uit, die doen het gewoon goed. Vreemd genoeg werkt achter alles wel goed wanneer de alarmlichtschakelaar wordt gebruikt. Dit maakte het erg onwaarschijnlijk dat het een massaprobleem is.

Tijdens het testen van de richtingaanwijzers blijkt dat ook de remlichten hun werk hadden neergelegd. Hier bleek de fout redelijk snel gevonden, de schakelaar bleef hangen. Maar de gerepareerde remlichten branden met inschakelde verlichting ook een stuk minder fel dan normaal.

Weer een massaprobleem? Bij de richtingaanwijzers had ik de knipperautomaat of de schakelaar aan de stuurkolom nog als verdachte aan kunnen wijzen, maar wat nu als de remlichten ook aan het spelletje meedoen?

Opeens bedacht ik me dat ik jaren geleden ooit eens een artikel uit Das Deutsche Strassenverkehr (DDR variant van Autoweek) had gehaald. In dit artikel werd de introductie van de nieuwe Moskvich 2140 aangekondigd en de bijzondere elektrische installatie uitgelegd. Want de 2140 had een wereldprimeur, automatische dimmende remlichten en richtingaanwijzers achter wanneer de verlichting wordt ingeschakeld :shock: Briljant :lol: Niet echt. Maar goed, dat is waarschijnlijk wel de oorzaak van alle ellende.

Afbeelding

Artikel er maar eens bijgezocht. Nu vind ik het idee van automatische dimmende remlichten en richtingaanwijzers best leuk voor bij de borrel maar in de praktijk natuurlijk onzinnig. Bovendien ontdekte ik dat ze bij het aansluiten van de trekhaak duidelijk niet wisten hoe ze dat eigenlijk hadden moeten doen bij de dit stukje hoogstaande stuk techniek. Net als bij moderne auto's met een CANbus mag je bij een 2140 niet zomaar de verlichting van een karretje bij de achterlichten aftappen. Zoals je in het plaatje kunt zien is daarvoor op de knipperautomaat een aparte aansluiting gemaakt. Om alle dim- en aanwagenellende voor te zijn leek het mij wijs om de hele schakeling maar uit het schema te halen.

Als eerste heb ik de dimunit uit de auto gehaald. Dat is eenvoudig te doen, de unit zit rechts bij de voeten van de passagier.

Afbeelding

De werking is supersimpel. Wanneer de verlichting wordt ingeschakeld, wordt door middel van een relais de normale rechtstreekse verbinding van de remlichten en de richtingaanwijzers achter onderbroken en vervangen door een verbinding met een weerstand. In het zwarte kastje op de bovenstaande foto zit dan ook een relais en een aantal weerstanden om dat te regelen. Op onderstaande foto's zijn de weerstanden en het relais te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Om te voorkomen dat de lampen nog dimmen heb ik simpelweg het voedingskabeltje van het relais even met de soldeerbout losgemaakt. Vervolgens de boel weer ingebouwd. En ja hoor, alles blijft prima werken, zowel zonder de verlichting ingeschakeld als met de verlichting ingeschakeld :D

Over de verlichting gesproken. Onderweg naar Pskov hadden we het probleem dat de dimlichten het niet altijd deden. Eenmaal thuisgekomen werden ze steeds weigerachtiger. Het relais had ik al eens vervangen en dat zorgde er inderdaad voor dat het probleem een tijdje wegbleef. Maar zoals gezegd ging het afgelopen zomer toch weer mis. Na veel zoeken bleek het probleem tweeledig (en daarom lastig te vinden). Een klinknagel, waar mee een kontakt van het relais vastzit, was wat los komen te zitten. Soms wel kontakt, soms niet. Op zich is zoiets te vinden als niet ook nog een ander kontakt hetzelfde probleem had. Ooit (al voor ik de auto had, dus meer dan 10 jaar geleden) waren er nieuwe kabelschoentjes aan de bekabeling bij het relais gezet. Een van de schoentjes was schijnbaar niet helemaal goed vastgezet en zorgde er nu voor dat er soms wel, soms geen kontakt werd gemaakt. Wonder boven wonder was er nergens iets ingebrand of, erger nog, verbrand. Omdat ik in Rusland het relais niet kon vinden (die was toen ook al verdacht) heb ik de soldeerbout maar gepakt en het oude relais gerepareerd. Ook het nieuwe kabelschoentje heb ik maar vastgesoldeerd en niet met de krimptang vastgezet.

Resultaat: de Moskvich kan in donker weer vertrouwd de weg op! :D
Laatst gewijzigd door Jelle Jan op di apr 06, 2010 6:45 am, 2 keer totaal gewijzigd.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Te is nooit goed...

Bericht door Jelle Jan » zo jan 10, 2010 9:53 pm

Ja hoor, dacht ik de verlichting van de Moskvich in orde te hebben. Net voor de pekel op de weg kwam kon ik nog net even een karretje sloophout wegbrengen. De Moskvich voor het karretje gespannen en de verlichting nog maar eens extra gecontroleerd, alles werkt. :D

Afbeelding

Aangekomen bij de vuilstort krijg ik complimenten voor de leuke auto, maar bij het wegen van de combinatie melden ze wel dat ik één koplamp kapot heb. Hoe kan dat nou, dacht ik op dat moment. 1. Thuis deden beide koplampen het nog en 2. op het moment van wegen had ik de lampen helemaal niet aan! :shock:

Thuis de boel maar eens goed bekeken. Inderdaad een lamp stuk. Gebeurt de beste. Maar... het hoofdrelais van de koplampen blijft hangen, dwz de koplampen branden nu altijd zodra de auto op contact staat. Dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Al een beetje zitten prutsen met het relais, maar ik denk dat die met een grote boog in de prullenbak verdwijnt. Eens kijken of ik hier een westerse variant voor onder de motorkap kan verzinnen. :roll:
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Weer licht + nieuwe uitlaat

Bericht door Jelle Jan » zo jan 31, 2010 9:56 pm

Inmiddels zijn we weer een paar weken verder. Het probleem van de kapotte koplamp was een simpel, een kapotte lamp. Lamp vervangen (koplampwissers verwijderen, koplampsproeiers losmaken, grille eraf, koplamp eruit) en klaar is kees.

Ook het probleem met de koplampen die aangingen zodra de auto op contact werd gezet was snel opgelost. Het relais bleef hangen. Om het noodlot te tarten heb ik er een gebruikt Russisch relais ingezet. Alles werkt weer naar behoren :wink:

Volgende stap was het vervangen van de uitlaat. Tijdens onze trip naar Pskov was het achterste stuk van de pijp al afgescheurd omdat die helemaal doorgeroest was. In Pskov had ik dat met een reparatie stuk weer vastgezet en dat zat eigenlijk nog steeds prima. Maar met de APK in het verschiet toch de nieuwe uitlaat maar gepakt.

Afbeelding

Eerst de oude maar verwijderd. Die had bijna twaalf jaar dienst gedaan en was behoorlijk gaar. Deze uitlaat had ik zelf gemaakt uit verschillende stukken van onder andere een Opel Kadett uitlaat.

Afbeelding

Na een beetje passen en meten (en het verwijderen van allerlei extra beugeltjes van de zelfgemaakte uitlaat) zit de nieuwe eronder. Met name de passing op de vlampijp was bij de nieuwe uitlaat niet al te nauwkeurig.

Afbeelding

Nu ik de Moskvich toch op de brug had staan meteen de bladveren schoongemaakt en opnieuw in het vet gezet.

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Weer twee jaar APK

Bericht door Jelle Jan » za feb 20, 2010 1:18 pm

Gisteren eindelijk de Moskvich weer de APK gekregen. Het was zo druk bij de garage dat het niet eerder lukte.

Het preventieve werk had geholpen, maar helaas waren er toch nog twee zaken die APK-goedkeur in de weg stonden. Het rechter voorwiellager had de handdoek in de ring gegooid en de ruitenwisserbladen sneuvelden onder de kritische blik van de keurmeester.

Gelukkig houden de Russen niet zo van veranderingen en zijn de voorwiellagers van een 2140 gelijk aan de oudere modellen, ook al zijn de naven ivm de schijfremmen totaal anders. Voor de 408 had ik nog een setje lager liggen dus die er snel ingezet. Dat was een vrij recht toe recht aan klus. Jammer genoeg had ik geen keerring meer liggen, die is namelijk wel anders dan bij de 408. De oude keerring er maar heel voorzichtig uitgehaald en onbeschadigd weer kunnen terugplaatsen. Zelfs het stellen van de conische lagers gaat bij een Moskvich vrij makkelijk.

Omdat ik mijn chromen ruitenwissers niet kwijt wou heb ik alleen de rubbers vervangen. Bij de garage waar ik mijn auto's altijd laat keuren hadden ze universele bladen die ik met een beetje kunst en vliegwerk in de oude houders kon prutsen. Omdat de veren van de wisserarmen erg slap waren heb ik de wisserarmen meteen maar vervangen.

Resultaat: weer een APK voor twee jaar! :D
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Moskvich klusjes

Bericht door Jelle Jan » zo jan 23, 2011 4:18 pm

Na de afgelopen periode van kou weer even wat klussen aan de Moskvich.

Als eerste de spoorstang rechts een slag inkorten omdat de voorband scheef afslijt. Dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Uiteraard zat de borgmoer muurvast.

Afbeelding

Dan de hele boel maar demonteren.

Afbeelding

En dan alles in de bankschroef, eerst nog een keer flink wat WD40 erop.

Afbeelding

Na flink wat overtuigingskracht (en wat bruut geweld :oops: ) bleek ook dit stukje Russisch staal te overtuigen om mee te werken.

Afbeelding

De boel afgesteld en weer gemonteerd.

De volgende klus was het hitteschild om het uitlaatspruitstuk. Daar was een hoekje van afgescheurd. De rechter op de foto is de oude, de linker de vervanger.

Afbeelding

De vervanger komt van een sloop Moskvich waar ik de complete cilinderkop met spruitstuk van had bewaard. Bij het losmaken van dit schild kwam ik erachter dat het schild met drie bouten vast hoort zitten (er zitten overigens vier gaten in). Bij mijn Moskvich waren er dat maar twee. Geen wonder dat de boel was losgescheurd. Meteen dan ook maar een derde bevestigingspunt gemaakt (verlengde moer op de foto).

Afbeelding

Daarna was de montage van het schild een eenvoudig klusje.

Afbeelding

Zo weer twee klusjes afgerond. Laat het voorjaar maar komen 8) .
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Plaats reactie