Moskvich 2140 klussen

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Moskvich 2140 klussen

Bericht door Jelle Jan » ma nov 19, 2007 10:55 pm

Soms zit een ongeluk in een klein hoekje. En bijna altijd komt het onverwacht. Zo zag mijn Moskvich 2140 eruit.

Afbeelding

Even later zag mijn Moskvich er zo uit:

Afbeelding

Margot had niet in de gaten dat de lesauto voor haar weliswaar optrok, maar ook meteen weer vol stopte... :cry:

Dit alles gebeurde al weer twee jaar geleden. De grootste deuk had ik er meteen al weer uitgehaald, maar netjes was de auto natuurlijk niet meer.

Vorig jaar op de OMMMA had ik al een 'nieuwe' voorbumper gevonden.
Afgelopen zomer op de OMMMA vond ik (eindelijk) een vervangende keienvanger.

Met de sloop Moskvich (zie andere posting) kwamen de laatste onderdelen in huis. Onder andere een nieuwe motorkap (en nog in de juiste kleur ook!), een nieuwe grille en een setje bumpersteunen.

Aan het werk dus! Eerst maar eens alle kapotte delen demonteren.

Afbeelding

En vervolgens de nieuwe delen passen.

Afbeelding

Afbeelding

Het voorscherm kon ik weer terugbuigen zonder dat de lak werd beschadigd. In de knik achter de richtingaanwijzer was er een klein scheurtje in het scherm gekomen. Na alles weer in de juiste vorm te hebben geduwd en geklopt heb ik daar een stukje ingelast. Vervolgens alles afgesteld en alles weer gedemonteerd om de onderdelen eerst in een grondlaag te zetten.

Er kwam trouwens verrassend weinig roest te voorschijn bij demontage. Met de sloop van de andere Moskvich nog in gedachten was ik al voorbereid op het ergste. De beide auto's zijn immers van dezelfde serie en dus productietechnisch ook nauw aan elkaar verwant. Ik weet dat mijn Moskvich geen gemakkelijk leven heeft gehad, maar schijnbaar is hij er toch stukken beter van af gekomen. Voordat de grondlaag (menie) er op kwam heb ik alle delen eerst nog behandeld met RX5. RX5 is een roestomvormer die ik jaren geleden op mijn Citroen DS voor het eerst met succes heb gebruikt. Bij een vorige reparatie van kleine roestplekken aan de Moskvich had ik ook al RX5 gebruikt en deze plekken houden zich goed. De reden dat ik menie als grondlaag gebruik ipv een primer is omdat menie perfect hecht op RX5 en achteraf prima over te spuiten is met anti-steenslag of tectyl.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de nieuwe keienvanger van een nieuwer, maar eenvoudiger type Moskvich is, moeten de houders voor de motoren van de koplampwissers nog wel worden overgezet. Deze houders zitten met puntlassen vast aan de koplamphouders. Met wat kunst- en slijpwerk heb ik ze ongeschonden los kunnen maken.

Afbeelding

De volgende stap is het plamuren en strak maken van het laswerk en de binnenkant van de keienvanger voorzien van een laagje zwarte verf.

Wordt vervolgd...
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo nov 21, 2007 8:50 pm

Maar hoe is Margot er vanaf gekomen?

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Met de schrik vrij

Bericht door Jelle Jan » wo nov 21, 2007 9:11 pm

Het is niet erg hard gegaan (10 km/u hooguit). Ze heeft er dus helemaal niets aan overgehouden. :D Hooguit een flinke baaldag. :oops: Maar als je zeker wilt weten dat er geen deuk in je auto komt, moet je hem in de garage laten staan is mijn motto. Dat is dus ook wel weer goed gekomen. Het is overigens ook al weer twee jaar geleden. Het is een uitdeuksessie met vertraging. :wink:
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Het vervolg

Bericht door Jelle Jan » vr dec 14, 2007 2:49 pm

Ondanks de decemberdrukt toch nog een paar uurtjes gevonden om aan de Moskvich te werken. Het is maar goed dat het maar een paar uurtjes per week konden zijn. Met de lage temperaturen in december duurt het een eeuwigheid voor de verflagen droog zijn!

Nadat de keienvanger in de grondverf zat kon ie definitief worden gemonteerd.

Afbeelding

De volgende stap was om van een blikkenplaat twee passtukken te maken die bij de nieuwe keienvanger ontbreken. Zoals al eerder opgemerkt zit er verschil tussen de oude en nieuwe keienvanger. De oude was voorzien van een horizontale plaat die helemaal doorliep tot aan de binennschermen, de nieuwe is voorzien van een horizontale plaat die pakweg 20 centimeter kleiner is. De nieuwe platen uiteraard ook eerst in de menie gezet. Ik heb er voor gekozen om de platen niet vast te lassen maar met bouten te monteren. Op deze manier kan ik de naden veel beter beschermen tegen roest en is het (de)monteren veel eenvoudiger.

Afbeelding

Nadat alles op z'n plek zit en alles is afgesteld kan de anti-steenslaglaag worden aangebracht. Vooraf heb ik de auto eerst helemaal in afdekplastic ingepakt.

Afbeelding

Afbeelding

Nu alles in de ant-steenslag zit ziet er al weer aardig toonbaar uit. Maar er moet natuurlijk nog wel een kleurtje op. Probleem is alleen dat het redelijk koud is. Tel daarbij bovenop dat autolak tegenwoordig net iets duurder is dan vloeibaar goud (bij wijze van spreken dan) en zie daar mijn besluit om bij de plaatselijke Formido een busjes Histor in- en extrieurverf op kleur te laten maken. Moskvich geel blijkt echt geel te zijn. In de mengmachine komen er slechts minimale hoeveelheden andere kleurstof bij.

Het opbrengen van de verf moet dan ook maar onorthodox. Met de kwast en voornamelijk de roller dus. Theo heeft er tenslotten een hele auto mee in kleur kunnen brengen. Bovendien hoef ik alleen maar stukken te doen die toch al in de anti-steenslag zitten. Dat rolt dus makkelijk.

Afbeelding

Met de keienvanger weer helemaal geel en de nieuwe motorkap weer gemonteerd (maar nog niet afgesteld) lijkt het al weer heel wat.

Inmiddels is ook de achter- en onderzijde van het nieuwe gedeelte weer in de tectyl gezet. De volgende klus wordt het weer plaatsen van de koplampwissermotor (+ weer goed aansluiten omdat in het verleden ooit een koplampwissermotor is doorgebrand en de bekabeling toen is veranderd om de motor buitenwerking te stellen) en het stellen van de motorkap en grille.

Wordt vervolgd
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Het vervolg

Bericht door Jelle Jan » di jan 08, 2008 11:12 pm

We zijn inmiddels weer een paar weken verder en werd het weer eens tijd om met de Moskvich verder te gaan.

Voor de Kerst was het project al aardig vergevorderd. Het was nu nog een kwestie van alles weer monteren en afstellen. Lampen erin, grille monteren, bumper erop en motorkap afstellen / vastzetten. Wel leuk, plaatwerk afstellen op een auto die uit een fabriek komt waar niets echt rechts is of past. Ooit bij mijn Citroen DS uren bezig geweest om een motorkap af te stellen. Bij een Moskvich ben je in vijf minuten klaar. Het heeft simpelweg nooit goed gepast :wink:

Ook bij de montage van de grille liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Tot dat ik op oude foto's van de auto keek. Het heeft nooit echt goed recht in elkaar gezeten.

Op de foto het eindresultaat.

Afbeelding

Nog even de lampen testen..

Afbeelding

Tenslotte moest nog geluidsdempende deken overgezet worden van de oude motorkap naar de 'nieuwe'

Afbeelding

Afbeelding

Helaas werken de koplampwissers nog niet. Ik had wat wissermotoren van oude Lada's gekregen die er hetzelfde eruit zagen. Past dus niet. Wel heb ik nu andere Moskvich motortjes gemonteerd. Bij het testen werkten die wel, maar nu kan ik één wisserblad niet goed monteren omdat het bevestigingsmoertje net niet goed op de nieuwe motor past. Voorlopig zit het allemaal netjes in elkaar en is de werking een zorg voor later.

Als eerste moet nu de poetslap uit de kast. De motorkap komt als gezegd van een sloopauto die vijftien jaar in een schuur heeft gestaan. Daar zit dus een flinke laag aanslag op. Helaas ook een heel klein beetje oppervlakteroest wat zich niet laat wegpoetsen. Er zal dus ook nog een penseeltje met gele verf moeten worden gebruikt.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Klaar!

Bericht door Jelle Jan » wo jan 23, 2008 11:28 pm

Het werk aan de carrosserie is afgerond. De motorkap is weer keurig gepoetst en waar nodig iets bijgewerkt met gele verf.

Op de foto nog niet te zien, maar ook een verse nummerplaat is weer gemonteerd :D

Afbeelding

Dit onderwerp is afgerond :lol:

Maar een proefrit bracht aan het licht dat er binnenkort een nieuw onderwerp zal worden opgestart...... :?
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

APK klaar maken Moskvich 2140

Bericht door Jelle Jan » zo feb 03, 2008 12:48 pm

Nu de 'neus' van de Moskvich weer netjes is, is het tijd om de auto APK-klaar te maken.

De eerste stap is verhelpen van de speling in de stuurinrichting. In de middenstand kan het stuur twintig (20!) centimeter heen en weer worden gedraaid zonder dat er iets gebeurd bij de wielen. Niet alleen een APK afkeurpunt, maar ook erg vermoeiend tijdens het rijden.

Het stuurhuis was altijd al een zwak punt van deze auto (eigenlijk van alle Moskvichen). Helaas was aan het afstellen nu toch echt een eind gekomen, de slijtage is niet meer te compenseren door de worm- en roller opnieuw tegen elkaar te stellen.

Dus, de hele handel er maar uit en het stuurhuis vervangen door een beter exemplaar. Het vervangende stuurhuis had ik overigens negen jaar geleden al eens uit een sloop Moskvich gehaald. Daar had ik toen al een goede reden voor....

Eerst het stuur er meer eens af en de stuurkolom ontmantelen.

Afbeelding

Daarna de stuurarm verwijderd en de stuurkolom losgemaakt van het stuurhuis. Je kunt dan de stuurkolom verwijderen terwijl de stuurpen nog aan het stuurhuis blijft zitten. Daarna het stuurhuis losgemaakt van de chassisbalk en met veel gepuzzel het hele spul uit de motorruimte gelaverd. Met behulp van het originele werkplaatshandboek kost deze hele handeling toch snel een dik uur sleutelen.

Wat overblijft is een 'gapend' gat.

Afbeelding

Ook in de motorruimte mist er nu 'iets'.

Afbeelding

Het 'nieuwe' stuurhuis komt uit een sloop Moskvich waarmee ik, alvorens de auto te slopen, nog ruim 150 kilometer had gereden. Daarmee wist ik dat dit stuurhuis wel goed was. Toch de boel uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt. Daarbij bleek de kering bij de stuurarm scheef te zitten. Dat kon ik nu mooi verhelpen en alles weer netjes opbouwen.

Afbeelding

Bij de Moskvich 2140 is de stuurpen opgebouwd uit twee delen. Deze delen kunnen bij een frontale aanrijding in elkaar schuiven om te voorkomen dat het stuur naar de bestuurder toekomt. Om zo weinig mogelijk onnodige delen te vervangen gebruik ik het tweede gedeelte van de stuurpen weer. Een kwestie van lengte meten en het oude stuurhuis van de stuurpen halen en de nieuwe er tot de exact dezelfde positie weer opschuiven.

Afbeelding

Nadat alles weer is opgebouwd kan het stuur er weer in. Dit gaat gewoon in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Alleen nu wel even goed opletten dat de stuurarm er zo op komt te zitten dat het straks mogelijk is om zowel links als recht volledig in te kunnen sturen.

Het stuurhuis met de stuurpen weer op de plek (stuurpen tijdelijk met een bindbandje op de plaatsgehouden).

Afbeelding

Nadat alles weer op z'n plek zit kan het afmonteren en afstellen beginnen.
De stuurarm weer monteren, contactslot, richtingaanwijzerschakelaar en natuurlijk het stuur weer op z'n plek.

Voor het stuur weer gemonteerd kan worden moet eerst het stuurhuis worden gesteld. Om te voorkomen dat ik weer met een slecht sturende auto zit heb ik nu het stuurhuis gevuld met speciale olie. Deze olie is speciaal ontwikkeld voor het stuurhuis van een Rolls Royce met eenzelfde constructie als die van de Moskvich. Die olie heb ik ooit eens gekocht voor mijn Volga. Het stuurhuis van mijn Volga bleef bij sommige stuurstanden iets 'plakken'. Hetzelfde probleem speelde bij Rolls Royce ook. Daarom werd een speciale olie ontwikkeld om dat te voorkomen. En inderdaad, bij mijn Volga is het probleem zover verdwenen dat ik er verder niets meer aan hoef te doen. Natuurlijk moet je die olie in een liter fles kopen terwijl je aan een kwart liter voldoende hebt. Dus stond er nog driekwart liter op de plank. En daarmee heb ik nu een Moskvich met stuurhuisolie volgens Rolls Royce kwalificaties. Kijk, daar kun je mee aankomen op een verjaardag...

Het stuurhuis weer op zijn plek, afgemonteerd en afgesteld.

Afbeelding

Het stuur er weer op en het wordt tijd voor een proefrit!

Afbeelding

:D Wat een verbetering! Dat had ik veel eerder moeten doen. Hij stuurt nu weer zoals een Moskvich dat hoort te doen!

Weer een stapje dichter bij een nieuwe APK!
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Versnellingsbak

Bericht door Jelle Jan » wo feb 13, 2008 11:41 pm

Volgende stap naar een nieuwe APK: een andere versnellingsbak. Het was bijna onmogelijk om nog de tweede versnelling in te schakelen. Ik weet het, een 'driebak' wil ook wel, maar echt handig is het niet. Zeker niet als je al negen jaar een betere bak op voorraad hebt. :roll:

Dus de bak eindelijk meer eens vervangen.

Dit was de 'oude bak' met de kapotte tweede versnelling

Afbeelding

En zo zit de 'nieuwe' al weer op z'n plek. Meteen de versnellingsbak steun maar vervangen voor een nieuwe. Zit de boel ook weer wat steviger op z'n plek.

Afbeelding

Op de volgende foto zijn de uiteinden van de schakelstangen goed te zien. Bij de eerste proefrit schakelde de bak weliswaar goed, maar de 1 en 2 waren lastig in te schakelen. Door de onderste schakelstang wat langer te maken kun je de versnellingspook in de auto naar rechts verschuiven waardoor de 1 en de 2 makkelijker zijn in te schakelen. De achteruit zit bij een Moskvich naast de 3 en de ligt nu dus wat verder weg. Even wat experimenteren en hij schakelt nu prima (of in ieder geval: zo goed als het bij een Moskvich kan worden :wink: )

Afbeelding

Op naar de volgende klus: de kriksteunen voor!
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Kriksteunen

Bericht door Jelle Jan » vr feb 22, 2008 3:19 pm

Zo zagen de kriksteunen eruit:

Afbeelding

Afbeelding

Eerst de kriksteunen maar eens vrij gemaakt van tectyl en roest, met het juiste gereedschap is dat zo gebeurd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Links valt het allemaal erg mee. Gewoon even verder schoonmaken, roestomvormer erop (RX 5), menie en dan weer netjes in de tectyl.

Rechts zit er meer werk aan. Eerst maar eens de rotte delen weghalen.

Afbeelding

En nieuwe delen er weer tussen lassen.

Afbeelding

De boel in de roestomvormer (ook alle naadjes en kiertjes goed vol laten lopen). Alles goed laten drogen en menie erop.

Afbeelding

Dan alle naadjes met kit afgewerkt en vervolgens een laag dikke tectyl erover en klaar. Daar gebeurd helemaal niets meer mee.

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Afgekeurd!!

Bericht door Jelle Jan » vr feb 22, 2008 3:38 pm

Vandaag was de grote dag, de APK keuring!

:twisted: AFGEKEURD :?

Beide fuseekogels voor
Handremkabel
Remkrachtbegrenzer achter.

Mijn ervaring is dat het slim is om bij APK van dergelijke auto's even in de buurt te blijven. Ik ga altijd naar garage bij mij in het dorp waar ik ook mijn dagelijkse auto (C5) heb gekocht. In de loop der jaren zijn daar heel wat Russen de APK gepasseerd. Kort geleden is er een nieuwe monteur in dienst getreden en die mocht vandaag mijn Moskvich keuren.

Bij de laatste APK bleek een stofhoesje (rubberhoesje) van de rechterfuseekogel onder te zijn gescheurd. Uitgedroogd. Omdat ik nog een kompleet nieuwe kogel met prima hoesje had liggen heb ik de boel toen maar kompleet vervangen. Die nieuwe kogel was vandaag meteen een struikelpunt. Te veel speling. Lange discussie over wat is teveel. Linkerkant zelfde probleem. Tja. Naar huis, boeken gehaald en toen was rechts wel binnen de tolerantie. Meetklokken erbij. Ik voelde al een lichte hoofdpijn opkomen. Links was niet goed. Daar heb ik geen probleem mee, daar was duidelijk te veel speling meetbaar. Maar rechts had opeens ook teveel zijdelingse speling. :cry: Staat natuurlijk ook in het werkplaatshandboek niets over in. Vloek. Dat wordt nog leuk, hoe kun je dat Russische spul nu binnen Westerse toleranties krijgen? Geen discussie vervangen en kom dan maar weer. Mijn 'vaste' keurmeester stond er op de achtergrond wat moeilijk bij te kijken, maar kon er ook niet veel mee.

Verder was er aan de voorkant niet veel te vinden, dus de achteras dan maar. Ja hoor, remdrukbegrenzer werkt niet meer mee. Fijn, prutsen we die ook maar eens uit elkaar. Vorig jaar uit Moskou echt alle remdelen voor mijn Moskvich en Scaldia meegenomen, behalve.... juist spullen voor de remkrachtverdeler :cry:. Maar goed op een of andere manier krijg ik dat ding wel weer voldoende aan de praat.

Toen moesten we nog even de weg op. Bij de remproef (noodstop) inderdaad op het laatste moment blokkerende achterwielen.

Dan de handrem. Zoals al eerder op dit forum te lezen was: de handrem van een Moskvich/Scaldia is niet zo'n geweldig ding. Dus trekt de keurmeester maar dubbelhard aan de handrem. Knal :shock: , handremkabel aan flarden.... Arme Rus.

Ergo. Voorlopig ben ik niet in het cafe te vinden :wink:
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » vr feb 22, 2008 4:16 pm

Hoi Jelle-Jan

Mocht het met het prutsen even niet willen, ik heb nog wel een nieuwe remkrachtbegrenzer voor je achteras liggen. Ik weet zo niet welke beugel (geen, oud of nieuw type) er bij zit maar dat kan ik je maandag wel vertellen.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Remkrachtbegrenzer

Bericht door Jelle Jan » vr feb 22, 2008 5:00 pm

Hallo Aat,

De oude heb ik er nog niet af kunnen halen. Maar zo te zien zit de boel aardig vast. Er gebeurd niet zo heel veel meer. Van een sloper heb ik er nog een liggen. Het ligt me bij dat die nog wel los wil. Dat ga ik eerst proberen. Dat is in ieder geval precies het juiste type. Lukt dit niet dan meld ik me meteen bij je.

Het meest lastige zullen echter de fuseekogels worden. Vanavond zoek ik alles bij elkaar wat ik hiervan het liggen en meet dan overal de speling van op.

De opzet was om volgende week naar Deventer (War Child actie) te komen met deze auto.....

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Theo Hagenauw

Bericht door Theo Hagenauw » di feb 26, 2008 7:59 pm

Jammer dat het zo tegenzit bij de apk, maar als ie dan straks ook goedgekeurd is heb je er dubbel lang plezier van ??
En dat terwijl er zo'n goed doel in het spel is...mijn volga is een keer afgekeurd op de remmen, en toen zei de keurmeester ga eerst de hele reminstallatie maar reviseren, dan kijken we wel verder.
In plaats daarvan ben ik naar het volgende keuringsstation gereden, en daar vonden ze de remmen goed (!) en werd ie goedgekeurd. :-)

Ik ga ervan uit dat mijn M24 vrijdag weer rijdt, heel misschien kom ik naar Deventer. Maar dan moet ik de auto eerst wel van zijn groene dak ontdoen...
Король Дороги

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Maja is weer blij

Bericht door Jelle Jan » di mar 04, 2008 10:33 am

De APK afkeur was even een tegenvaller :( .

Maar goed, het leven van een Russische klassiekerrijder bestaat niet alleen uit kaviaar en vodka.

Dus maar weer eens de schuur in gedoken en de handen uit de mouwen gestoken.

Vooraf toch nog eens goed alle documentatie doorgenomen. Blijkt dat de onderste fuseekogels maar liefst 5 millimeter verticale speling mogen hebben. Kijk dat schiet op. Ook mogen ze axiaal 2,5 mm hebben. Met deze waarden in het achterhoofd alle kogels maar eens bij elkaar gezocht die ik kon vinden.

Nu blijkt dat de 2140 over een nieuw type fuseekogels beschikt. De oudere typen van de 403/408/412 passen echter wel. Het is me nog steeds niet duidelijk wat het verschil moet zijn. De nieuwe kogels hebben geen vetnippel meer, maar dat had nu juist de slijtage kunnen voorkomen. Na alle fuseekogels te hebben gecontroleerd heb ik een setje gevonden dat nog zo goed als nieuw is. Om discussies te voorkomen vervang ik dus beide kogels maar.

Dat vervangen is makkelijker gezegd dan gedaan. Pffff. :evil: Wat zitten die krengen vast. Ik heb een hele mooie Kukko kogeltrekker. Een zwaar model. Ik heb hem nog steeds, maar helaas liet deze trekker met een grote knal het leven. In twee stukken. Een Moskvich geeft zich niet zo snel gewonnen. Ik ook niet :wink: . Dus wat 'boerenwijsheid' er tegen aan (lees haakse slijper, grote hamer en nog wat andere attributen) en de Moskvich neemt afscheid van zijn geliefde fuseekogels. De montage van de nieuwe was vervolgens een fluitje van een cent.

De remdrukbegrenzer had ik voor het fusee-avontuur begon alvast met WD-40 ingespoten. De schade bleek achteraf heel erg mee te vallen. Een klein beetje wrikken en hij deed het weer. Alles zo goed mogelijk schoon gemaakt zonder de boel te demonteren en 'remmenvet' van Ate erop om dit probleem in de toekomst voor te zijn. Even de boel getest op de brug en ook dat klusje was geklaard.

Nu alleen de handremkabel nog. Ook hier blijkt de Moskvich 2140 weer af te wijken van de oudere modellen. Gelukkig had ik nog een gebruikte kabel van de 2140 liggen, maar liever had ik een nieuwe gemonteerd. Die heb ik van de oudere type nog liggen. Maar goed, de oude gemonteerd en afgesteld.

Na een proefritje blijkt alles na behoren te functioneren. De remmen achter blokkeren niet bij een noodstop. De handrem doet het en sturen gaat ook zonder merkbare wijzigingen of bijgeluiden.

Tijd voor een herkeuring :D . Gelukkig hadden ze nog even wat tijd voor mij bij mijn garage. Ze werken daar met twee APK-keurmeesters. Deze keer had ik geluk. De monteur die mijn auto's altijd keurt wou de herkeuring wel even doen. Hij heeft mijn werk kritisch bekeken en nadat we nog even de toelaatbare speling op de fuseekogels hadden besproken (ik had het boek maar weer meegenomen), vond hij alles prima. Afmelden maar! :lol:

STEEKPROEF. Ja, hoor. Ik geloof er nu helemaal niet meer in dat steekproeven gelijkmatig worden verdeeld over alle APK's. Maar goed na een tijdje wachten kwam er een jongen van de RDW (11 jaar jonger dan de eigenaar van deze Moskvich en 4 jaar jonger dan de auto). Gelukkig kon hij het wel waarderen eens een keer wat anders te mogen bekijken. Uiteraard weer een verhaaltje kunnen houden over de fusees (blij dat ik het boek bij me had...). Blijkt nu wel dat de Moskvich altijd al illigaal is geweest. De auto heeft nl. 4 stadslichten, twee in de koplampen en twee naast de richtingaanwijzers. Dat mag dus niet bij auto's van na 1967. Dus twee lampjes eruit. Omdat de jongen van de RDW ook wel kon zien dat dit gewoon originele lampen zijn en de auto bovendien al jaren in Nederland rondrijdt maakte hij er geen punt van. Na een proefrit blijken ook de remmen de keuring met vlag en wimpel te doorstaan. Verder was er ook niets te vinden, niet eens aandachtspunten. De goedkeuring kon dus worden ondertekend met een extra handtekening van de RDW :D .

Afgelopen weekend de Moskvich maar eens lekker 'los' gereden, eerst naar Deventer en later naar Elspeet (zie ook de fotopagina's).

O ja, de APK is nu geldig tot 1 maart 2010. Hij is gekeurd op 29 februari, dus ik kreeg er ook nog een bonusdag bij!

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Toch weer wat werk

Bericht door Jelle Jan » za feb 14, 2009 12:27 pm

Ondanks dat de Moskvich dit jaar de APK keuring een keer mag overslaan moet er toch worden gesleuteld. Eerst maar eens inventariseren wat er moet gebeuren.

Als eerste zit er een klein lek in het koelsysteem. Ondanks dat bij warme motor het lekkende koelwater vrij snel weer op droogde waren er wel leksporen boven op de radiateur te zien. Om te bepalen wat er nu precies lek is, heb ik eerst het koelsysteem maar eens afgeperst.

Afbeelding

Nadat de boel onderdruk stond gekeken waar er ergens lekkage te vinden was. Al snel zag ik dat niet de radiateur lek is, maar dat de bovenste radiateurslang niet goed afdicht bij de aansluiting met de radiateur. Wellicht dat een nieuwe slangklem volstaat, maar eerst ga ik even goed kijken of de slang zelf nog wel goed genoeg is.

Afbeelding

De volgende klus is het vervangen van de thermostaat. Deze is waarschijnlijk kapot omdat de auto heel slecht op temperatuur komt. Het duurt een eeuwigheid voordat de meter op 80 graden staat. De 2140 werd als vrij snel na de start van de productie uitgerust met een thermostaat die ook in de Lada's van die periode werd gebruikt. Mijn 2140 is echter uitgerust met een motorblok uit een DDR 2140 waarin een ouder type thermostaat is gemonteerd, gelijk aan die van de 412. Na wat zoeken kwam ik nog een nieuw exemplaar van deze thermostaat tegen. Nu maar hopen dat die gaat passen.

Afbeelding

Ook heb ik een nieuw setje bougies gekocht. Tijdens de rit naar de oldtimerbeurs in Eelde waar we met de club stonden liep de auto op maar 3 cilinders. Na wat speurwerk bleek één bougie kapot. Om van Eelde weer naar huis te rijden heb ik er daar de kapotte vervangen door een gebruikte die nog wel goed was. Maar je kunt er natuurlijk op zitten wachten tot het weer mis gaat. Er komen dus vier nieuwe bougies in.

Afbeelding

Grootste klus wordt het vervangen van de keerringen in de versnellingsbak (uitgaande as) en die van de achteras (ingaande as). Deze lekken allebei en dat zorgt voor rommel op straat en onder de auto. Aat heeft al voor een setje nieuwe keerringen gezorgd. Binnenkort worden ze (eindelijk) gemonteerd.

Als laatste moeten de achterbanden worden vervangen. De huidige banden zitten al jaaaaaaren onder de auto. Ze zijn weliswaar niet verdroogd maar wel 'vierkant' geworden door het vele stilstaan. Als je achterkant opbokt en de wielen ronddraait kun je heel goed zien dat er platte kanten op de banden zitten. Ik heb nog een setje staan maar die hebben een iets afwijkende maat 165/70 ipv 165/80, even kijken of dat wel mooi staat.

Tot zover maar weer,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Plaats reactie