koppeling Volga M21

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Aat
Contacteer:

koppeling Volga M21

Bericht door Aat » wo mei 06, 2015 10:28 pm

Beste clubleden,

Ik ben door schade en schande een maatverschil in de koppelingplaten tegen gekomen. Ik wil dit jullie niet onthouden zodat wij van elkaar kunnen leren.

afgelopen vakantie (zie Volga opknappen) heb ik voor zowel Dave als mijzelf een nieuwe koppelingsschijf gekocht. Omdat mijn drukgroep ook niet meer de nieuwste is (kan nog lang mee of heel misschien morgen de geest geven) had ik ook een drukgroep meegenomen. Tot mijn verbazing melde Dave dat zijn koppelingsplaat niet paste. Ik had hem in Rusland verdorie op de nieuwe drukgroep gepast en alles paste perfect. Thuis de oude versleten drukgroep maar opgezocht, een oude kopplingsplaat die ik nog had en alles maar eens naast de nieuwe gelegd. Tot mijn verbazing zit er inderdaad maatverschil in.

Afbeelding

De stalen verdikking in het midden van de nieuwe schijf is met 145 mm diameter net 12,5 mm te groot voor het gat. De nieuwe schijf past dus net niet in het gat van de oude drukgroep. Ze zijn te herkennen omdat de nieuwe 8 veren en de oude 6 veren heeft. Als ik kijk naar de nummers zijn de koppelingsschijf en drukgroep van een UAZ motor. Deze motoren komen in veel onderdelen redelijk overeen met de M21 motor. Ik heb wel vaker UAZ onderdelen gekocht die 100% gelijk zijn aan Volga onderdelen. Deze keer helaas dus net niet. Wel lijkt deze schijf robuster dan de oude. Ik heb al eens een schijf door midden getrokken (zie Volga opknappen) dus als ik ooit weer iets heb, gaat de nieuwe drukgroep met nieuwe schijf er onder. Beste clubleden, met deze kennis hoop ik dat jullie nooit tegen dit probleem oplopen.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Plaats reactie