Verloren Volga wordt Volga Rover diesel

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Re: Verloren Volga wordt Volga Rover diesel

Bericht door Jelle Jan » zo sep 27, 2015 12:36 pm

In de avonduren nog wat voortgang met het project kunnen maken. Het motorblok helemaal gereinigd en van een laagje (mat)zwarte verf voorzien.

Afbeelding

Daarna een nieuwe waterpomp en diesel opvoerpomp gemonteerd. Daarbij ook de thermostaat schoongemaakt en in een oude waterkoker gecontroleerd op werking. Werkte nog prima en kon dus weer worden gemonteerd. Het eerste Russische onderdeel op het motorblok kunnen monteren. De Russische kachelkraan kent hetzelfde schroefdraad en heeft het plekje van zijn Engelse tegenhanger ingenomen.

Afbeelding

En van de grotere klussen was het opknappen van de bodem. Deze heb ik zover als nodig was ontdaan van roest en troep (= flinke klus). Vervolgens goed schoongemaakt en twee keer met een roestomvormer/primer behandeld. Om ook in de toekomst de boel netjes te houden heb ik de bodem daarna voorzien van een mooie laag bodycoating/tectyl. Het was een flinke klus, maar het resultaat mag er dan ook zijn. Nu kan ik verder met het inbouwen van de motor en versnellingsbak en het leggen van de nodige nieuwe leidingen. De twee roestplekjes aan de achterkant (buitenscherm rechts / binnenscherm links) heb ik afgeplakt en pak in een later stadium aan als de buitenkant aan de beurt is.

Afbeelding

Nu het motorblok schoon is en de bodem klaar, is het bijna zover dat het motorblok voor het eerst in de motorruimte kan om te passen (en meten). Er moeten nog een paar kleine dingen gebeuren en dan kan ik het motorblok en de versnellingsbak definitief aan elkaar koppelen. De koppelingsvork is al klaar en getest. Bij het testen kwamen nog een paar aandachtspunten naar voren (o.a. begrenzing uitslag). Dit pak ik eerst nog aan dan is het zover!
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo okt 18, 2015 1:43 pm

De koppelingsvork is klaar. Om er voor te zorgen dat het druklager te ver naar voren kan heb ik een begrenzer aan de achterkant op de vork gelast. Op de onderstaande foto kun je de verschillen tussen de verschillende koppelingsvorken zien. De linkse vork is hoe een originele Volga vork er uitziet, in het middel de aangepaste koppelingsvork voor een Volga Rover diesel en rechts een originele Land Rover koppelingsvork.

Afbeelding

Het motorblok, de koppeling en versnellingsbak zijn nu definitief aan elkaar gekoppeld. De werking van de koppeling heb ik getest in een testopstelling en het werkt allemaal.

De volgende stap was het daadwerkelijk in de motorruimte plaatsen van de nieuwe motor om te kijken of het allemaal past.

Afbeelding

Helaas :cry: , het past niet zonder meer. Het motorblok moet voor een goede passing een paar centimeter verder naar achteren. Hier was ik al bang voor omdat de as van de versnellingsbak iets moest worden ingekort. Dat was al een aanwijzing dat het niet ging passen. Waarschijnlijk was het koppelingshuis dat de Belgen gebruikten een paar centimeter langer.

Om het blok toch passend te maken zijn een aantal aanpassingen nodig:
1. takeloog en bevestigingspunten op de cilinderkop verwijderen
2. verstevigingsboog op het schutbord een paar centimeter naar achteren verplaatsen
3. carterpan aanpassen door a) het ondiepe gedeelte iets verder door te trekken b) de zijkanten ter hoogte van de vooras iets in te nemen op het diepe gedeelte van de carterpan c) het aftappunt te verplaatsen naar de onderkant ipv de zijkant.

1) Het takeloog was eenvoudig te verwijderen, een paar boutjes en met tussenkomst van de haakse slijper waren ook de te ver uitstekende bevestigingspunten zo weg.

2) Het aanpassen van de verstevigingsboog was meer werk. Ik heb de voorkant er zo netjes mogelijk uitgehaald en vervolgens een paar centimeter verder naar achteren er weer ingelast. Aan de bovenkant ligt de balk nu in het verlengde met het schutbord op die plek. Na het inlassen en afwerken alles met een spuitbus weer grijs gespoten.

Afbeelding

Als laatste was de carterpan aan de beurt. Eerst de 'knik' in de carterpan een stuk verzet en de rechterkant ter hoogte van de knik een stuk naar binnen gezet. Het was even wat passen en meten omdat de oliepomp wel voldoende ruimte moet houden.

Afbeelding

Om een of andere reden was er al een keer een tweede aftapplug op het carter gemonteerd.

Afbeelding

Eentje heb ik verwijderd en midden onder weer terug gezet. Daarna alles matzwart gespoten.

Afbeelding

De volgende stap is alles te monteren en opnieuw te passen.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo dec 27, 2015 5:05 pm

Het is gelukt! De Rover dieselmotor zit in de Volga. Het was nog even passen en meten maar hij past er toch in. In eerste instantie was het plan om de originele Rover motorsteunen te gebruiken, maar dat plan heb ik na een hele dag passen en meten maar laten varen. Uiteindelijk heb ik twee nieuwe steunen gemaakt. De linkersteun (1e foto) heb ik later ook gebruikt als basis voor de achterste dynamosteun. De rubbersteunen zijn Land Rover steunen, de Volga rubbers leken met te licht voor de zware dieselmotor.

Afbeelding

Afbeelding

Na dat alles klaar was hangt nog de motor nog een klein beetje scheef, schijnbaar is de motor aan de ene kant iets zwaarder dan de andere, de rubbersteun zakt aan die kant iets verder in. Om het carter mooi vrij te houden doe ik daar eerst niets aan. Eerst maar eens kijken hoe e.e.a. in de praktijk werkt.

Afbeelding

Achterkant motor + bak

Afbeelding

Voorkant motor

Nu de motor op de plek zit kon ik ook de radiateur weer plaatsen. Het was nog even spannend of de ventilator de radiateur niet zou raken. Dat bleek niet zo te zijn, het past allemaal precies 8) .

Met behulp van een set radiateurslangen voor een UAZ PAtriot die Aat voor mij uit St. Petersburg had meegenomen heb ik de onderste slang kunnen maken. Omdat die van links naar rechts loopt (aansluiting waterpomp zit bij een Land Rover aan de andere kant) is het een lange slang geworden. Om te voorkomen dat de slang gaat doorhangen als hij warm wordt, heb ik van een stukje aluminiumplaat een houder gemaakt. De bovenste slang heb ik van een stuk Land Rover slang en een stukje slang wat ik nog had liggen gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Het brandstoffilter heeft een plekje tegen het schutbord gekregen. Meteen ook alle brandstofleidingen gemonteerd en een nieuw filter geplaatst. Ook het oliefilter vervangen.

Afbeelding

Het monteren van een de originele startmotor was niet zoveel werk. Ondanks dat het wat krap is aan die kant van de motorruimte past het allemaal mooi. Het monteren van de dynamo was wat meer werk. Ik heb ervoor gekozen om een originele Volga dynamo (gelijkstroom) te gebruiken en die is een stuk groter dan de wisselstroom dynamo die origineel op dit dieselblok zat. De bovenste steun heb ik iets moeten verplaatsen, de voorste steun onderaan kon ik zo weer gebruiken. De achterste steun ontbrak en heb ik nieuwe gemaakt op motorsteun. De rode ventilatorriem is een 'thuiskomertje' die mijn vader ooit in de jaren zeventig eens heeft gekocht en die na jaren van auto tot auto mee is genomen (in de kofferbak voor het geval dat) en uiteindelijk bij mij in de garage is beland. Door de nieuwe dynamo past een Land Rover riem niet meer en ook een Volga riem is te kort. Met deze tijdelijke oplossing (die je zelf op maat kunt maken) kan ik mooi e.e.a. testen en straks als maatvoering voor de definitieve riem gebruiken.

Afbeelding

Nog wat plaatjes van de onderkant:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatste stap binnen deze post is het weer plaatsen van de tank die nu als mazout vergaarbak door het leven gaat. Tenminste zou wordt hij genoemd in het instructieboekje. De dieselaanvoer- en retourleidingen liggen al onder de auto. Ze moeten nog wel aangesloten worden op de tank. Ik heb e.e.a. al passend gemaakt, dat kan dus vrij snel gebeuren. Omdat de brandstofleidingen samen met de remleiding vastgezet moeten worden wil ik die eerst nog even op maat maken. Daarna kan de motor voor het eerst gestart worden!

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » do dec 31, 2015 8:13 pm

Net voor het einde van het jaar een belangrijke mijlpaal gehaald, de dieselmotor voor de eerste keer gestart! Het elektrische circuit heeft nog 'wat' aandacht nodig, daarom even wat tijdelijke kabels gelegd. Na een moeizaam ontluchtingsproces (alles was open geweest) was het 'starten - lopen'.

De uitlaat mist nog in zijn geheel en ook een luchtfilter is nog niet aanwezig. Het was dus een luidruchtig geheel. Het brandstof- en koelcircuit hebben de eerste test glansrijk doorstaan, geen lekkage. Wel stond de schuur na tien minuten vol blauwe rook, tja het blijft een oude diesel....

Afbeelding

Tijd om te Volga te dopen tot een Volga Rover diesel. Om dit officieel te doen heb ik een sticker gemaakt op basis van de voorkant van een folder uit de jaren zestig.

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo apr 03, 2016 8:22 pm

Het nieuwe jaar is al weer vier maanden oud, tijd om de draad van het dieselproject weer op te pakken. Sinds het laatste bericht van 31 december is het nodige gedaan.

Zo zijn de remmen volledig vernieuwd. Zowel voor als achter heb ik de remcilinders, remschoenen en remtrommels vervangen. Daarnaast heb ik een aantal leidingen vervangen. Bij het vervangen van de leidingen heb ik de meeste leidingen zelf op maat moeten maken. Dat is bij een Volga vrij simpel zelf te doen. Bovendien had Aat voor mij een aantal nieuwe wartels meegenomen wat het proces nog eens versnelde. Naast de nieuwe leidingen heb ik ook nieuwe slangen gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De klussen aan de achteras zijn ook helemaal afgerond. De rubbers waar de bladveren mee vastzitten zijn vervangen door nieuwe rubbers. Aan de rechterkant waren ze nog vrij goed, links waren ze behoorlijk versleten. Naast de nieuwe rubbers heb ik ook stootrubbers geplaatst. De houders van deze rubbers waren helemaal verroest en de rubbers waren verdwenen. Daarna de bladveren nog eens goed schoongemaakt en in het vet gezet. Hiervoor heb ik "white grease" gebruikt. Dat plakt na droging niet meer en daardoor kleeft er geen vuil / zand aan vast, wat anders weer slijtage zou geven. Nadat alles weer op z'n plek zat ook de schokbrekers en aandrijfas geplaatst. Uiteraard heb ik alles voor montage voorzien van een laagje zwarte metaalverf. Let bij de foto's niet op de roestige velgen. Deze zitten er tijdelijk onder. De originele velgen moeten nog worden opgeknapt en voorzien van nieuwe banden.

Afbeelding

Afbeelding

Volgende klus was een nieuwe uitlaat. Zoals eerder gemeld loopt de uitlaat nu aan de andere kant onder de auto door. Maar er was nog iets wat ik graag wou aanpassen. Origineel zit bij een M21 de uitlaatdemper ter hoogte van de voeten van de passagier. Om te voorkomen dat de uitlaat te veel warmte omhoog uitstraalt, en de passagier warme voeten krijgt, is de demper voorzien van een asbestplaat aan de bovenkant. Deze dempers zijn uiteraard niet meer gewenst en daarom heb ik er voor gekozen om de demper verder naar achteren te plaatsen. De demper zit nu ter hoogte van de achterbank waar hij veel beter zijn warmte kwijt kan. Ik ga het dan ook eerst proberen zonder hitteschild bij de demper. De uitlaat heb ik gemaakt van een Volga M24 uitlaat. Deze heb ik gewoon bij een Nederlandse uitlaathandel op internet besteld. Het eerste stuk van de uitlaat is nog van een Land Rover. Deze sluit aan op een voorpijp van een Volga, waar ik net als van de Land Rover pijp een stuk af heb gezaagd. De diameters van de pijpen komen bijna overeen dus heb ik ze gewoon aan elkaar gelast. Het middenstuk van de uitlaat bestaat uit een middenpijp en een demper van een Volga M24. De uitlaat heb ik met zelf gemaakte metalenstrips aan de bodem vastgemaakt. De bocht over de achteras is ook van een M24, maar hier heb ik wel de flens er eerst afgezaagd en vervolgens een kwart slag gedraaid weer vast gelast. Het laatste stuk van de uitlaat is een standaard stuk uitlaatbuis. Wat nog moet gebeuren is een extra steun aan de voorkant (ergens aan het blok/koppelingshuis gemonteerd) om als trekontlasting voor het spruitstuk te dienen. Ook moet er nog een steun in de buurt van de achterbumper komen en een hitteschildje bij de dieseltank.

Afbeelding

Afbeelding

Ook in het interieur is het e.e.a. gebeurd. Grootste klus was het vervangen van de stuurkolom. Bij het passen van een M21 stuur bleek deze tekort te zijn. Na wat speurwerk op zolder vond ik nog een originele stuurkolom van een M21. Deze bleek echter te lang te zijn :? Schijnbaar is de stuurpen ook ingekort om het M24 stuur en het zelfgemaakte dashboard wat eerst in de auto zat mogelijk te maken. Een heleboel meet- en zaagwerk later past het allemaal perfect in elkaar. Omdat alles toch uit elkaar lag heb ik meteen een nieuwe richtingaanwijzerschakelaar + behuizing geplaatst. Ook de schakelstangen zijn weer verhuisd naar de bovenkant van de stuurkolom. Tevens heb ik weer een originele houder voor de achteruitrijschakelaar gemonteerd. Toen alles klaar was bleek het stuur wel een paar centimeter dichter bij het dashboard te zitten en ook een paar centimeter lager. Voor mij geen probleem, ik ben toch niet zo lang voor mijn leeftijd. Ik pas prima achter het stuur 8)

Het stuur van Aat heb ik ook onder handen genomen. De hoes heb ik vervangen door een meer bij het dashboard passende variant. Het was trouwens wel verplicht om een hoes te monteren. Het stuur heeft het bekende Volga-probleem: het plastic 'vergaat'. Zonder hoes heb je zo een scherpe splinter in je hand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bediening van het gaspedaal wordt bij een M21 normaal met een stangenstelsel gedaan. Omdat het motorblok nu te ver naar achteren ligt past dat niet meer. In België hadden ze dat probleem ook al en hebben ze als alternatief een gaskabel gemonteerd. Ik kon echter niet achterhalen welke kabel dat was. Na enig speurwerk op internet vond ik een gaskabel van een Land Rover Discovery uit de jaren tachtig wat een prima alternatief bleek te zijn. De aansluiting op de brandstofpomp was direct bruikbaar. Bij het gaspedaal heb ik een hoeksteun gemaakt om de buitenkabel aan te bevestigen. Het laatste stukje van het originele stangenstelsel heb ik aan de binnenkabel vast gelast en daarmee een verbinding met het gaspedaal gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Onder de motorkap begint het nu aardig gevuld te raken. De kachelunit heeft ook zijn plekje gekregen. Ook hier moest een kleine aanpassing worden gemaakt. Met enig gepast hamergeweld heb ik de kachelbehuizing aangepast en het past nu precies over de uitstekende bout van het kleppendeksel.

Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap was het luchtfilter. Via het internet vond ik voor 10 euro een origineel oliebadluchtfilter van een Land Rover. Er moest wel een nieuw verflaagje op. Geen probleem omdat ik toch eerst aan moest lassen. Nadat ik een een drietal bevestigingspunten had gemaakt kon ik het luchtfilter met een drietal metalen strips aan het rechter binnenscherm bevestigen. Daarna was het een kwestie van de grote slang aan de aanzuigbuis en het luchtfilter koppelen. Meteen ook nieuwe gloeibougies gemonteerd en die met nieuwe kabels aan de voorschakelweerstand aangesloten. Deze weerstand heeft een plekje tegen het schutboord gevonden.

Afbeelding

Omdat mijn motorblok uit de jaren zeventig stamt was het voorzien van een vacuüminrichting om de rembekrachtiging te voeden. Dit heb ik verwijderd en de carterontluchting via een nieuwe nippel op de aanzuigbuis aangesloten.

Afbeelding

Als laatste stap voor deze keer de hoofdrem- en koppelingscilinder aangesloten en een nieuwe leiding voor de koppelingscilinder gemaakt. Toen ik het motorblok kocht heb ik een stuk van de oude koppelingsleiding meegenomen. Daar zat een nippel aan die ik nu weer heb gebruikt om een verloop te maken van de koppeling werkcilinder van Land Rover en de hoofdcilinder van een Volga.

Afbeelding

Afbeelding

Na al dit werk was het de hoogste tijd voor de eerste dieselmeters van de Volga diesel! Die verliepen zonder problemen, de koppeling werkt naar behoren.

Om het resultaat zichtbaar te maken heb ik een filmpje op Youtube gezet:

https://youtu.be/OwM_Dx64OLA
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » ma mei 23, 2016 9:49 pm

Nu de motor loopt en alles onder de motorkap op z'n plek zit werd het tijd om het elektrische circuit op orde te brengen.

Als eerste de spanningsregelaar op zijn nieuwe plekje gemonteerd en voorzien van nieuwe bekabeling. Omdat er de Volga ooit was omgebouwd naar een nieuwer model dynamo ontbrak een gedeelte van de bekabeling. Op zolder had ik echter nog een complete kabelboom van een Volga gevonden en daar kon ik mooi een gedeelte van gebruiken.

Afbeelding

Daarna was het dashboard aan de beurt. Omdat ik na het plaatsen van de kilometerteller er niet zo goed meer bij kan komen heb ik eerst de bediening van de luchtkleppen voor het interieur gemonteerd. Dat ziet er meteen al een stuk beter uit! En het werkt ook nog :D

Afbeelding

Daarna de nieuwe richtingaanwijzerschakelaar aangesloten en alle overbodige kabels van het vorige dashboard weggehaald. Na het leggen van nieuwe bekabeling voor de diverse meters kon de kilometerteller eindelijk worden gemonteerd en getest!

Afbeelding

Bij een eerste test werkt alleen de temperatuurmeter niet. Na wat meten en testen blijkt het probleem aan de sensor in de motor te liggen. Het lijkt erop dat de Land Rover sensor en de Volga meter geen match zijn. Daar ga ik in de toekomst nog eens induiken. Via een Land Rover forum heb ik al wel begrepen dat Land Rover met losse weerstanden werkte.

Uiteraard moet ik de motor ook kunnen starten met een sleutel (en niet met een draadje onder de motorkap, zoals tot op heden). Daarom contactslot aangesloten en gemonteerd en meteen de schakelaar voor de gloeibougies gemonteerd en het voorgloeicircuit met behulp van een relais en een extra zekering gemonteerd. Het relais zit op de plek waar normaal de luidspreker zit. Daar was nog voldoende ruimte. De dieselmotor maakt toch zo'n herrie dat een radio alleen maar voor de sier aanwezig zou zijn :D . Zonder gekheid: de Volga Diesel werd standaard niet met de bekende buizenradio geleverd, maar met een plastic afdekplaatje op de plek van de radio en dat ga ik nu ook doen.

Afbeelding

De Volga heeft standaard een lampje op het dashboard dat gaat branden als de watertemperatuur zo hoog is dat de thermostaat open gaat. Dat is nog een erfenis uit de tijd er nog geen antivries beschikbaar was en 's winters de motor telkens werd afgetapt en 's ochtends weer gevuld met heet water. Nu heeft het lampje weinig nut meer en heb ik hem gebruikt als controlelampje voor de gloeibougies. Het gloeicircuit werkt prima en de motor start nu zoals het hoort met de contactsleutel. Het is nog wel even wennen dat wanneer je het contact afzet de motor gewoon blijft doorlopen, het uitzetten van de motor moet met de stopknop die ik eerder al op het dashboard had gemaakt.

Afbeelding

Om op tijd te kunnen komen voor de RKCN-evenementen moest er natuurlijk ook een klok komen. Omdat de asbakhouder vast zit aan de klokhouder de asbak ook meteen gemonteerd. Van twee klokken kon ik een mooie en werkende maken.

Afbeelding

's Avonds de lampjes nog even getest :idea:

Afbeelding

Afbeelding

Weer een stukje van de puzzel gelegd. Een oplettende lezer/kijker heeft wellicht gezien dat de motorkap met behulp van een nieuwe scharnier ook weer op zijn plek zit. Er zijn genoeg puzzelstukjes over :wink:
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » wo dec 28, 2016 10:58 pm

De diesel Volga heeft een tijdje moeten wachten voor hij weer wat aandacht kreeg.

Afbeelding

Tussen de bedrijven door heb ik eerst de velgen opgeknapt. Ik heb ze met verfafbijtmiddel laagje voor laagje ontdaan van alle verflagen. Daarna heb ik ze met een staalborstel op een haakse slijper ze helemaal blank gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna in de grondverf gespoten en met meerdere lagen 'gebroken wit' in kleur gespoten.

Afbeelding

Afbeelding

Er liggen vier nieuwe banden klaar. Deze worden binnenkort bij onze vaste adres voor de Technische dag gemonteerd.

Tijd om verder te gaan met de carrosserie. Bij het schoonmaken waren twee slechte plekjes aan het licht gekomen. De grootste zat onderaan het rechter achterscherm. Van een gebruikt scherm, met een deuk in het midden, heb ik bewuste hoekje uitgeslepen. Dit hoekje heb ik vervolgens in het scherm gelast. Wat opviel was dat de schermen niet identiek waren, de rondingen van de twee schermen zijn niet gelijk. Voor ik het inzetstukje kon vastlassen moest eerst de hamer er aan te pas komen. En daarna een likje plamuur om het mooi strak te krijgen.

Afbeelding

De volgende klus was het poetsen van de gehele auto. De lak was verschrikkelijk vies en 'schraal geworden. Met een bus Commedant 5 heb ik de hele auto gepolijst. Dat was een flink karwei, maar het heeft wel zichtbaar resultaat opgeleverd. Na het poetsen heb ik alle lakbeschadigingen bijgewerkt. Bij de bouwmarkt heb ik daarvoor industrielak op kleur laten maken.

Het linker achterscherm was in een vorig leven eens opnieuw gespoten. Het spuitwerk is wel netjes, maar helaas is een duidelijk kleurverschil te zien. Wat ik hier mee doe weet ik nog niet. Voorlopig laat ik het maar zo.

In de rechter voordeur zat een behoorlijke deuk. Deze heb ik niet helemaal weg kunnen krijgen, maar het ziet er nu voor mij wel acceptabel uit. Het uitdeuken heb ik van binnenuit gedaan.

Afbeelding

Vervolgens was het tijd om alle vervangende chroomwerk te monteren. Ook hier viel weer op dat de passing niet geweldig is. Alle delen moesten meer of minder bewerkt worden voor ze pasklaar waren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De uitlaat was nog niet helemaal af. De achterste pijp moest nog worden aangepakt. Verder stond er nog een hitteschild bij de tank en een trekontlasting voor het spruitstuk op het lijstje.

Afbeelding

Afbeelding

Het dashboard is nu ook helemaal af. Alleen de lijsten om de vooruit moeten nog. Helaas mis ik de verticale stukjes nog. Hiervoor moet ik nog even goed zoeken in mijn voorraad. Hopelijk heb ik er nog een paar liggen.

Afbeelding

Omdat alle sleutels bij de auto ontbraken moest er nog een nieuw deurslot komen. De oude was overigens ook helemaal verroest en bleek van binnen helemaal verdraaid. Op de OMMMA had ik nieuwe gevonden. Die uiteraard ook niet zonder meer bleek te passen.... Gelukkig bleek een oude sleutel op het kofferslot te passen. Dat was een mooie meevaller.

Afbeelding

Daarnaast nog een hele rij met kleine zaken gedaan. Zo zijn de koplampen weer gemonteerd. Deze had ik ooit op onze RKCN-reis in Moskou gekocht. Daarnaast de knipperlichtglaasje voor vervangen en de achterlichten schoongemaakt en voorzien van nieuwe glaasjes en lampjes. De Volga is weer voorzien van mooie logo's voor en achter en ook op het rechter voorscherm staat is in het Russisch weer Volga te lezen. Onder de motorkap is er een overlooptankje voor de radiateur gekomen en heb ik op de radiateur een nieuwe overloopleiding gesoldeerd.

Ondanks de montage van nieuwe lichtschakelaars (in het dashboard en op de vloer) heb ik nog steeds problemen met de verlichting. In eerste instantie werkte het groot licht niet. Dat werkt nu, maar nu werkt de parkeerverlichting voor niet meer.

Na al dat werk was het eindelijk tijd voor een PROEFRIT 8) Eerste stop tankstation.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat er nog oude Russische diagonaal banden onder de auto zitten durfde ik er nog niet echt hard mee te rijden. Ik heb heel kort even 70 km/u op de teller gehad en dat ging heel makkelijk. Bij dit alles is een Volga diesel wel wat lawaaiig. Om het mild uit te drukken :shock: . Maar het geheel voldoet prima en ik ben heel benieuwd hoe hij straks met nieuwe radiaalbanden rijdt.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo jan 01, 2017 3:11 pm

Net op de valreep van 2016 een wat langere proefrit gemaakt. Vooraf de ouderwetsche Sovjet-banden flink opgepompt en alle (schuur)stof van de auto gewassen. Even de identiteit van een stalgenoot geleend en de buitenweggetjes onveilig gemaakt.

De eerste paar kilometers gingen nog wat moeizaam. Het motorblok moest na 2,5 jaar rust duidelijk weer even wennen. Maar toen ook mens en machine eenmaal aan elkaar gewend waren ging het prima. Een Volga is in standaard benzine uitvoering niet al te snel. Een diesel Volga is zeker niet al te snel. Het Rover blok wil best wat toeren maken, maar je moet wel aandringen. Doe je dat dan is 80 km/u op de teller geen probleem. Iets harder wil ook nog wel, maar het gaat niet van harte. Tussen de 70 en 80 km/u is voor nu de beste snelheid. Met andere banden en wat meer ervaring zal het waarschijnlijk nog wel wat harder gaan. O ja, het maakt flink wat herrie. Maar het is nog prima te doen. 8)

Onderweg even paar foto's gemaakt. Bij daglicht is goed te zien dat het poetswerk nog niet helemaal is afgerond. Ook is het kleurverschil op het linker achterscherm goed zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderweg kwamen we nog een oude bekende tegen.

Afbeelding

Na een rit van ongeveer van 35 kilometer alles nog eens nagelopen. Alles ziet er goed uit, geen overmatige lekkages of loszittende zaken. Het viel me trouwens op dat het laatste deel van de uitlaat nauwelijks warm wordt. De Volga zit trouwens goed in elkaar. Ondanks de dreunende dieselmotor rammelt of ratelt er tijdens het rijden niets. Het voelt allemaal mooi solide aan.

Uiteraard zijn er nog wat punten van aandacht aan het licht gekomen. Bij scherp insturen naar rechts loopt er iets aan. Vreemd, aan die kant heb ik niets aangepast. Opgebokt op de brug is er niets aan de hand. Het stuur staat niet helemaal recht. Die moet er nog even weer af (hopen dat dat een beetje wil). Verder werkt de temperatuurmeter nog steeds niet (ik had ondertussen een weerstand gemonteerd). De kilometerteller is wat negatief, hij geeft ongeveer 10 km/u te weinig aan (gecontroleerd met de navigatie in mijn telefoon). Nog even bijstellen dus.

Daarnaast heb ik de hoezen van de bank losgemaakt om te zien hoe de originele bekleding eruitziet. Dat viel niet tegen. Op zowel de zitting van de voor- als achterbank zit een scheurtje in het skai. Eens kijken of dat nog valt te repareren. Verder zitten er wat (vocht)vlekken in de stof.

Voor nu ziet het er allemaal goed uit. Een mooie stimulans om in 2017 het project af te ronden (hopelijk :wink: ).
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » za feb 11, 2017 5:05 pm

Eindelijk was het dan zover. Met vier verse banden was het eindelijk tijd om eens een fatsoenlijke proefrit te maken. En dat viel helemaal niet tegen. :D

Na wat problemen met de ventielen is het gelukt om de nieuwe banden tubeless te monteren. Officieel zijn de Volga velgen gemaakt voor gebruik met binnenbanden. Waarschijnlijk waren de Russische banden in de jaren zestig ook helemaal niet geschikt voor tubeless gebruik en werden er daarom standaard binnenbanden gebruikt. Bij moderne banden is het juist beter om geen binnenbanden te gebruiken. Met dat uitgangspunt hebben we de velgrand helemaal schoongemaakt met een staalborstel op een haakse slijper. Het was even een karweitje, maar de velgranden zagen er weer als nieuw uit. En glad genoeg voor tubeless montage. Nu het probleem met de ventielen. Normaal zijn ventielgaten tussen de 11,2 mm, 11,5 mm. Zo niet bij een Volga. Daar zijn de gaten 16 mm. Nu is het niet zo dat dat typisch Russisch is. Wel typisch voor velgen die eigenlijk voor de montage van binnenband zijn gemaakt. Bijvoorbeeld een Volkswagen Kever kent hetzelfde probleem. De velgen zijn in principe goed genoeg voor tubeless montage, maar de ventielgaten zijn te groot. Dan is er altijd wel een fabrikant die daar op inspringt en afwijkende ventielen op de markt. De Kevermarkt is groot genoeg. Het wat even zoeken maar de ventielen zijn gevonden en met dank aan Albert Snippe zitten de banden keurig op de velg.

Terug naar de proefrit. Na de montage van de nieuwe banden ben ik eerst voorzichtig richting het industrieterrein gereden voor een paar foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een hele vooruitgang met twee jaar geleden:

Afbeelding

Afbeelding

Ook het interieur is er flink op vooruit gegaan:

Afbeelding

Afbeelding

Onder de motorkap natuurlijk de grootste wijzeging:

Afbeelding

Afbeelding

Na de fotosessie was het tijd om de Volga Diesel even echt te proberen. Daarvoor heb ik een stukje autoweg gepakt. Op de gps heb ik een snelheid gehaald van 105 km/u, de teller geeft dan rond de 95 km/u aan. Volgens de documentatie uit de jaren zestig is de maximale snelheid 120 km/u. Dat lijkt er in te zitten. Het zal geen verrassing zijn als ik vertel dat het e.e.a. dan flink wat lawaai maakt. Maar er zijn geen rare rammels, resonanties of trillingen te melden. Dat is dus erg positief. Er zijn nog wel wat verbeteringen mogelijk, maar de basis lijkt goed.

Via clublid Stanislav Malyshev is het gelukt om het originele Volga Diesel logo na te maken. Stan heeft op basis van een afbeelding uit een Volga folder uit 1963 een 3D tekening gemaakt en die in metaal laten printen 8).

Afbeelding

Afbeelding

Op het moment dat ik dit bericht post is de Volga een gedeelte van de onkosten aan het terug verdienen. De Volga wordt gebruikt bij opnames van "Au service de la France". Een Franse tv-serie uit de jaren zestig die terug te vinden is op Netflix. Ben benieuwd naar het resultaat. Omdat de Volga eerst nog naar de RDW moet voor de brandstofwijziging is de auto opgehaald met een trailer. Dit ritje ging waarschijnlijk soepeler dan wanneer hij op eigen kracht was gegaan. De Amerikaanse trekauto was voorzien van een V10 motor....

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo feb 12, 2017 2:57 pm

Vers van de filmset waar ook clubleden Piet van Leeuwen en Roel Cals met hun Moskvitch en Volga M21 aanwezig waren:

Afbeelding

En actie!

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » za feb 18, 2017 8:15 pm

De Volga Diesel is weer terug van zijn filmavontuur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De komende weken ga ik eens proberen om e.e.a. op het kenteken van de Volga te krijgen......

Vanmiddag alvast een paar nieuwe blauwe kentekenplaten besteld.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo feb 26, 2017 5:08 pm

Een van de punten die nog openstond was de parkeerverlichting. Dim- en grootlicht had ik al aan het branden gekregen door het wisselen van de schakelaar. Na nogmaals de schema's te hebben gecontroleerd heb ik de 'nieuwe' lichtschakelaar maar weer gedemonteerd. Om de fout te kunnen vinden heb ik de schakelaar opengemaakt. De reden waarom de parkeerverlichting het niet deed was snel gevonden. De NOS (nieuwe oude voorraad) schakelaar was vinden binnen helemaal gecorrodeerd. Ondanks dat het een nieuwe schakelaar was. Maar die had natuurlijk al minimaal 40 jaar op voorraad gelegen. De schakelaar helemaal schoongemaakt en weer gemonteerd. Altijd handig om van te voren even een foto te maken van hoe de kabels ook al weer hebben gezeten:

Afbeelding

Afbeelding

Na montage van de schakelaar deed de linkerlamp het meteen. Rechts was wat twijfelachtig. Daarom de lamp maar opengemaakt. Het lampje zat er muurvast in. Dat wil zeggen, het metalen gedeelte. Het glas had ik zo in mijn hand :shock: . Met een schroevendraaier en een tang de restanten van de lamp verwijderd. Conclusie: de hele fitting is verroest. Het enige wat er opzat was de fitting te verwijderen. Dat kan via de achterkant van de lamp (binnenkant voorscherm).

Afbeelding

Oude en nieuwe fitting naast elkaar:

Afbeelding

Nieuwe fitting gemonteerd en :idea:

Afbeelding

Job done :D

Bij het terugplaatsen van het originele M21 dashboard was me al opgevallen dat de stuurkolom was ingekort. In eerste instantie stoorde me dat niet zo. Maar nu ik wat rondjes met de Volga Diesel heb gereden ben ik er toch niet helemaal content mee.

Op zolder had ik nog twee stuurhuizen liggen. Bij nameten bleek een daarvan ook kortere versie :?: :?:

Afbeelding

Nu komt dat ingekorte stuurhuis uit een M21 waarin een Lada-stuur was gemonteerd. De spiebanen waar het stuur op vast zit is bij deze versie ook anders, kleiner van diameter. Wie het weet mag het zeggen. Deze heb ik maar weer op zolder gelegd.

Het andere stuurhuis lijkt wel de goede afmetingen te hebben. Alleen zit er een 'zwaar' punt in dit stuurhuis als je het van links naar rechts draait (andersom natuurlijk ook). Dat wordt natuurlijk niet wat. Daarom als eerste dit stuurhuis maar gedemonteerd. En dat viel niet mee. E.e.a. zat natuurlijk extreem vast. Zelfs mijn (toegegeven niet meer zo nieuwe) professionele Kukko trekker had er moeite mee. Met een beetje hulp van een veerspanner lukte het uiteindelijk toch.

Afbeelding

Na demontage was het probleem direct zichtbaar. Een klein gedeelte van het wormwiel is beschadigd. Er zit wat oppervlakte roest op. Het is nog niet helemaal duidelijk of dit nog te polijsten valt. Wordt nog vervolgd.

Er is ook nog RDW nieuws: 24 maart gaat de Volga Diesel naar de RDW voor het omkeuren van benzine naar diesel. Ik ben benieuwd!
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma feb 27, 2017 12:40 pm

Wij zullen voor je duimen Jelle Jan!
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » vr mar 24, 2017 10:20 pm

Het dieselproject begint nu aardig te vorderen. Een van de zaken die nog openstond was de stuurinrichting. Ergens in het verleden (in een land hier ver vandaan, enz.) is de stuurpen ingekort. Resultaat: stuur zit nu zowat op het dashboard. Dat stuurt niet fijn en schakelt ook niet echt goed. De pook komt in de tweede en derde versnelling heel dicht bij het dashboard.

Afbeelding

Zoals in de vorige post gemeld had ik daarom een vervangend stuurhuis opgezocht. Deze bleek echter niet goed te zijn. Bij demontage vond ik eerst wat sporen van roest op het wormwiel. Toen ik bezig was die plekjes te polijsten kwam een veel groter probleem aan het licht. In de middenstand was het wormwiel helemaal 'ingeslagen'. In het werkplaatshandboek staat dat je in dit geval het wormwiel moet vervangen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik had weliswaar nog een stuurhuis liggen, maar daar was ook de stuurpen van ingekort. Er zat niet veel anders op om van twee onbruikbare stuurhuizen een bruikbare te maken. Daarvoor moest ik de hulp van Hennie Haverkort inroepen. Hij beschikt over een hydraulische pers. Een noodzakelijk stuk gereedschap om het wormwiel van de stuurpen te krijgen.

Afbeelding

De wormwielen zaten flink vast. Bij de eerste hadden we bijna de volle 200 bar druk nodig om de twee van elkaar te scheiden.

Afbeelding

Het was lastig om de stuurpen voor montage van het vervangende wormwiel weer onder de pers te krijgen. Daarom hebben we een paar stukken hout en een flinke hamer opgezocht en de boel met ouderwetse spierkracht weer in elkaar gezet. Dat ging uiteindelijk nog redelijk vlot. Daarna kon ik weer beginnen met opbouwen. Als eerste alle onderdelen goed schoongemaakt.

Afbeelding

Daarna alle onderdelen weer samengebouwd tot een werkend stuurhuis. Het afstellen van de conische lagers was nog even een lastig karweitje. Die kent namelijk geen afstel mogelijkheid. Bij demontage van de twee stuurhuizen was me echter opgevallen dat er bij een stuurhuis er twee pakkingen tussen zaten en bij de ander maar een. Daarom heb ik een nieuwe pakking gemaakt van vrij dik pakkingpapier wat ik nog had liggen. Dat werkte. In het werkplaatshandboek staat over dit aspect helaas niets vermeld.

Afbeelding

Afbeelding

In het stuurhuis van een Volga zit hele dikke olie (het is net stroop) zoals je die vroeger wel meer in auto's met worm en rol stuurhuizen zag. Onder andere in Engelse auto's zoals de Rolls Royce. Voor dit soort dure auto's wordt natuurlijk nog de juiste olie verkocht. De specificaties van deze olie komt aardig overeen met wat de Russen vroeger hebben bedacht. In mijn zeegroene Volga heb ik deze olie ook gebruikt. Daarom heb ik voor deze Volga een liter van deze olie aangeschaft. Bij het opbouwen van het stuurhuis heb ik alle delen meteen goed met olie ingesmeerd.

Afbeelding

Volgende stap: oude stuurhuis eruit!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het oude en nieuwe stuurhuis naast elkaar. Het verschil in lengte is goed te zien.

Afbeelding

Volgende stap: de stuurbuis een paar centimeter verlengen. De originele buis van het vervangende stuurhuis had ik namelijk niet meer. Na meten, nog eens meten en dan zagen en lassen had ik de juiste buislengte te pakken. Deze meteen een mooi grijs laagje verf gegeven.

Afbeelding

Daarna de hele boel weer in de auto monteren. Dat ging redelijk makkelijk. Tot ik bij het volgende probleem kwam. De schakelpen was ook ingekort.

Afbeelding

De hele zolder afgezocht, ik was er van overtuigd nog een schakelpen te hebben. Helaas, niet gevonden. Opnieuw het lasapparaat maar weer gepakt. De oude pen doormidden gezaagd en er zeven centimeter tussen gezet. Detail: het inzetstuk is een stuk van de voorwielophanging van een Moskvich. Nu alles op maat is, was het afmonteren niet zoveel werk meer.

Afbeelding

De dynamo weer gemonteerd (moest er even uit om ruimte te maken).

Afbeelding

Als laatste het stuurhuis helemaal afgevuld met de nieuwe olie (0,3 liter) en uiteraard de stuurstangen weer aangesloten. Het definitieve afstellen was redelijk makkelijk. Een teken dat de gemonteerde onderdelen in goede staat verkeren. Een (clandestien) proefritje bracht het bewijs dat alles nu helemaal goed werkt. Voor de zekerheid heb ik nog een stuurkogel vervangen en voor de mooi ook nog een rubberhoesje van een andere stuurkogel vervangen. De stuuruitslag aan de rechterkant was niet goed afgesteld waardoor de remtrommel tegen de bovenste draagarm liep. Dit was ook een quick fix.

Het verschil tussen in afstand van het stuur tot het dashboard is goed te zien:

Afbeelding

Na al dit werk was het eindelijk tijd om de Volga op een autoambulance te zetten en af te reizen naar de RDW om de dieselmotor op het kenteken te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Dan de keuring zelf.......

Afbeelding

Heel eerlijk gezegd viel me dat wel een beetje tegen. Al heel snel bleek dat het belangrijkste onderdeel van de keuring niet de technische kant was. De papierkant is veel belangrijker. Daar had ik meteen een probleem. Ik kon niet aantonen dat ik het motorblok had gekocht. Erger nog, ik kon ook niet aantonen uit welke auto het motorblok afkomstig was. :oops: Een serieus struikelblok. Het motorblok had ik via Marktplaats gekocht en de mailwisseling had ik nog in mailbox zitten (lang leve de smartphone). Daar stond ook het mobiele nummer van de verkoper in. Die op hoop van zegen ter plekke maar gebeld en die nam twee jaar na aankoop gelukkig zijn telefoon op. Nog mooier was dat hij ook nog het kenteken van de auto wist waar de motor uitkwam. Dit, samen met de mailwisseling bleek voldoende bewijs. :D

De technische keuring was snel klaar. Binnen vijf minuten hadden ze het wel gezien en na een remtest (met vlag en wimpel 8) ) en afstellen van de koplampen :?: stond er alleen nog een weging op het programma. De Volga heeft het schijnbaar goed gehad bij mij in de schuur. Hij was wel wat aangekomen....

Daarna was het alleen nog een kwestie van een heleboel gegevens in de computer invoeren en afrekenen bij de balie. Daarmee is Nederland een tweede Volga Diesel rijker! De nieuwe papieren (of beter gezegd, de nieuwe kentekencard) krijg ik waarschijnlijk binnen een week in de brievenbus.

Helaas was het niet mogelijk om meteen de APK te regelen. Daarvoor meld ik me binnenkort bij mijn plaatselijke garage. En dan kan het dieselen beginnen! :mrgreen:
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma mar 27, 2017 12:21 pm

Van harte gefeliciteerd Jelle Jan!
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Plaats reactie