Verloren Volga wordt Volga Rover diesel

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Gebruikersavatar
Jelle Jan
Site Admin
Berichten: 548
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 8:07 pm
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Verloren Volga wordt Volga Rover diesel

Bericht door Jelle Jan » di dec 30, 2014 11:03 pm

Een paar weken geleden kreeg ik een e-mail van een managehouder in Rijswijk. Er stond al twee jaar een Volga bij hem op het terrein zonder dat hij wist wie de eigenaar was. Er zat een foto bij de mail waarop ook het kenteken zichtbaar was. Na even speuren in het ledenbestand van onze club had ik al snel de eigenaar gevonden.

De auto bleek een aantal jaren geleden gestald in een stalling waarvan twee jaar geleden de eigenaar opeens spoorloos verdwenen was. Ook de inhoud van de stalling was weg. Naar nu blijkt is de eigenaar van de manage de schoonzoon van de echte eigenaar van de stalling. Deze had de stalling in zijn geheel verhuurd aan de plotseling vertrokken man die ook een eigen bedrijfje in de stalling had. Na verloop van tijd was de stalling ontruimd en de Volga buiten komen te staan. Omdat de huurder met de noorderzon was vertrokken, was de eigenaar van de Volga onbekend. Tot nu dus.

Inmiddels was de Volga door zijn eigenaar eigenlijk al opgegeven. Bovendien was de Volga in de stalling terechtgekomen omdat er werk aan de winkel was. Daarom werd ik in de gelegenheid gesteld de Volga over te nemen. Omdat mijn gezondheid nog niet optimaal was, was ik blij dat mijn broer aanbod het vervoer op zich te nemen. Hij beschikt over een vrachtwagenrijbewijs en kon bovendien een oprijwagen van het werk meekrijgen. Zo zijn we een paar weken geleden op pad gegaan om de Volga te halen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thuisgekomen de Volga meteen op de brug gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Bijzonder dashboard. Ga ik toch maar vervangen voor een originele.

Afbeelding

Aanvankelijk had ik gedacht dat de Volga een onderdelendonor zou worden. Tot mijn verbazing bleek het echter nog een harde auto. De remmen en bediening van de koppeling zitten natuurlijk vast, maar dat is op te lossen. De hoofdrem/koppelingscilinder heb ik al gereviseerd en alle remcilinders en werkcilinder van de koppeling heb ik nog nieuw liggen. De roest aan de buitenzijde is met name oppervlakkig en de verroeste chroomdelen het ik nog liggen. Alleen de bumpers wordt nog even zoeken.

De sleutels waren kwijt en daarom heb ik het contactslot moeten vervangen. Na het verversen van de motorolie en het flink doorladen van de accu kwam de motor zowaar ook weer tot leven. Hoewel de motor eigenlijk heel mooi loopt en een super oliedruk heeft moet deze toch het veld ruimen... Ik heb namelijk besloten om er een replica Volga Rover diesel van te maken, precies zoals ze in de jaren zestig in België werden geassembleerd.

Afbeelding

Afbeelding

Belangrijkste ingrediënt is natuurlijk de 2.25 liter Rover dieselmotor die toen werd gebruikt. Gelukkig is deze nog goed te vinden omdat deze veelvuldig in de Land Rover is ingebouwd. Na wat speuren op internet vond ik deze complete motor.

Afbeelding

Zaterdag haal ik de motor op en dan kan echte werk beginnen. Als eerste moet er een pasplaat gemaakt worden waardoor de versnellingsbak achter de dieselmotor past. Ook de koppelingsplaat moet worden aangepast en waarschijnlijk ook het toplager. Daarnaast moeten er nieuwe motorsteunen komen. De uitlaat is een verhaal apart, origineel zit die rechts. Omdat de dieselmotor het uitlaatspruitstuk aan de andere kant heeft moet deze nu links worden gemaakt. Verder natuurlijk aanpassing van de bekabeling, allerlei kleine zaken zoals koelslangen en gaskabel. Als iemand toevallig wat gedetailleerde info hierover heeft hou ik mee aanbevolen.

Wordt vervolgd,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Gebruikersavatar
MarkvanRijzen
Berichten: 32
Lid geworden op: ma jun 11, 2012 11:16 am
Locatie: Ter aar
Contacteer:

Re: Verloren Volga

Bericht door MarkvanRijzen » zo jan 04, 2015 1:44 am

idd bijzonder een Volga M24 dash in een M21.... die M24 dashboarden zaten ook in de Volga draagvleugel bootjes van na 1970..

groetjes Mark
Flying low in ur Hydro!

Gebruikersavatar
Jelle Jan
Site Admin
Berichten: 548
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 8:07 pm
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Re: Verloren Volga

Bericht door Jelle Jan » vr jan 30, 2015 10:19 pm

De volgende stap (van de vele die nog moeten volgen) was het weer werkend maken van de koppelingsbediening. Nu de motor weer loopt is het natuurlijk handig als ik de Volga even van de brug af kan rijden zodat die ook beschikbaar is voor andere klussen.

Als eerste de oude gecombineerde hoofdcilinder eraf gehaald en opengemaakt. Van remolie was nauwelijks meer sprake. Het hele reservoir was gevuld met een of andere drap.

Afbeelding

Tijd voor maatregelen. De heleboel uit elkaar gehaald en schoongemaakt.

Afbeelding

De cilinders bleken nog in redelijke staat. Na een grondige schoonmaakbeurt heb ik de cilinders eerst voorzichtig een beetje uitgehoond om ze weer mooi glad te krijgen. Daarna voor beide cilinders een nieuwe zuiger + veer + rubbers gemonteerd. Vervolgens alles weer opgebouwd.

Afbeelding

En weer ingebouwd in de Volga.

Afbeelding

De werkcilinder was een wat eenvoudiger klusje. Gewoon vervangen door een nieuwe.

Afbeelding

Toch leek ook dit weer eenvoudiger gedacht dan gedaan. De verbindingsslang bleek helemaal dicht te zitten. De koperenleiding was vrij eenvoudig met perslucht door te blazen maar de slang was van binnen helemaal opgezwollen. Er zat niet veel anders op dan deze maar te vervangen. Dat had ik liever niet gedaan omdat deze reparatie toch maar een tijdelijke is. Daarvoor straks meer.

Afbeelding

Nadat het systeem weer met remolie was gevuld was het een kwestie van ontluchten. Bij een Volga M21 doe je dat door ongeveer 0,5 bar druk op het reservoir te zetten en dan vervolgens de ontluchtingsschroef van de werkcilinder te openen totdat er geen luchtbellen in de uitstromende remolie meer zitten. Na het ontluchten bleek de koppeling weer prima te werken en kon de Volga voor eerst in jaren weer op eigen kracht naar buiten :D .

Ondertussen heb ik ook het dieselblok voor de Volga opgehaald. Het is een originele 2.25 liter Rover diesel, vrijwel identiek aan de degene die in de jaren zestig in de Belgische Volga's werd ingebouwd. Hij komt uit een RHD Land Rover diesel en is een gereviseerde ruilmotor.

Afbeelding

Het is een flink stuk ijzer, in ieder geval te zwaar voor mijn steekwagen. Die zakte spontaan door zijn as :cry: .

De volgende stap is het pas maken van het koppelingshuis. Het koppelingshuis is bij een Land Rover een integraal onderdeel van de versnellingsbak.

Afbeelding

Na wat passen en meten zijn we (Hennie en ik) tot de conclusie gekomen dat het allemaal pas te maken is. De achterkant moet eerst vlak worden gefreest. Daarna moet het gat van de primaire as worden vergroot totdat het halsstuk van een Volga versnellingsbak erin past. Het is op dit moment nog te koud in de werkplaats van Hennie om dit te doen. Deze klus wordt dus pas in het voorjaar aangepakt.

Omdat de koppelingsplaat van een Land Rover niet past op de versnellingsbakas van een Volga moet daar ook nog iets op gevonden worden. Dat gaat waarschijnlijk wel lukken. Niet ver bij mij vandaan zit een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ombouwen van koppelingen. Zodra het koppelingshuis klaar is weet ik wat de precieze maten/afstanden zijn geworden en ga ik met de koppelingsplaten op stap.

Links koppelingsplaat Volga, rechts Land Rover (let op de diameter van de plaat en het asgat).

Afbeelding

Ook de koppelingsbediening moet worden aangepast. De net gemonteerde werkcilinder past niet aan het koppelingshuis van de Land Rover. Daar heb ik inmiddels een nieuwe Land Rover werkcilinder voor gevonden. Helaas blijkt de koppelingsvork van de Land Rover (die bij het koppelingshuis zat) niet te passen. Het druklager van een Volga is veel zwaarder uitgevoerd dan die van een Land Rover. Dat lijkt onlogisch, maar is toch zo. Hier moet dus nog iets passend voor worden gevonden.

Voor de motor heb ik bijna alle noodzakelijke onderdelen binnen. Er mist nog een luchtfilter + slang en nog een rijtje kleine onderdelen die ik gaande weg bij elkaar zoek als ik weet hoe e.e.a. precies wordt ingevuld.

Naast de motor heeft de rest van de Volga natuurlijk ook flink wat aandacht nodig. Daar ga ik nu eerst mee aan de slag. Denk daarbij aan de bodemplaat, de hele buitenkant (links en rechts wat roestplekjes), de grille en koplampringen en natuurlijk het dashboard + de bekabeling daarvan.

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Gebruikersavatar
MarkvanRijzen
Berichten: 32
Lid geworden op: ma jun 11, 2012 11:16 am
Locatie: Ter aar
Contacteer:

Re: Verloren Volga

Bericht door MarkvanRijzen » zo feb 15, 2015 9:02 pm

Hallo, vraagje over dat M24 dashboard..
heeft die al een bestemming??
Een kennis heeft een volga draagvleugelboot uit 197+.
en zoek een Dashboard...


Mvg,

Mark
Flying low in ur Hydro!

Gebruikersavatar
Jelle Jan
Site Admin
Berichten: 548
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 8:07 pm
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Re: Verloren Volga

Bericht door Jelle Jan » zo feb 15, 2015 10:16 pm

Hallo Mark,

Het dashboard is straks niet meer nodig. Het is echter geen origineel M24 dashboard, maar op maat gemaakt dashboard voor een M21. Gaat dat passen voor jullie?

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Gebruikersavatar
MarkvanRijzen
Berichten: 32
Lid geworden op: ma jun 11, 2012 11:16 am
Locatie: Ter aar
Contacteer:

Re: Verloren Volga

Bericht door MarkvanRijzen » ma feb 16, 2015 10:26 pm

oke,
Donderdag ga ik bij de volga draagvleugel kijken.
Mijn M21 Dash is ook wat aangepast op de boot..
Ik hou het in me achter hoofd.


Mark
Flying low in ur Hydro!

Gebruikersavatar
Jelle Jan
Site Admin
Berichten: 548
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 8:07 pm
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Re: Verloren Volga wordt Volga Rover diesel

Bericht door Jelle Jan » di feb 24, 2015 9:51 pm

Het was mooi weer dus de Volga mocht even naar buiten voor snelle wasbeurt.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas toch een gaatje ontdekt :( De hogedrukspuit ging er zo door.

Afbeelding

Verder gelukkig met name oppervlakkige roest

Afbeelding

Ook onder de motorkap de boel 'afgestoft'

Afbeelding

Eenmaal weer binnen nog wat overtollige roest verwijderd.

Afbeelding

Wie wat bewaard heeft wat, zeggen ze wel eens. Dat klopt inderdaad: op zolder vond ik nog een mooie vervangende grill. Ook een set goede koplampringen en chroomstukjes voor op de achterdeur lagen nog op zolder. Voor de bumpers had ik minder geluk. Het chroom van de bumper bestaat uit allemaal losse delen. De hoekstukken voor en achter bleek ik nog te hebben, maar de middelste stukken niet. Die staan nog op het 'gezocht lijstje'.

Een van de volgende stappen is het vervangen van de remmen, inclusief een gedeelte van de leidingen. Tot mijn verbazing is een vorige eigenaar wel erg creatief geweest. Normaal heeft de Volga voor twee remcilinders per wiel en achter een remcilinder per wiel. Bij deze Volga hebben ze ankerplaten die normaal voor zitten ook achter gemonteerd, inclusief twee remcilinders per wiel. Niet zo slim, een Volga heeft geen remdrukbegrenzer en teveel remkracht op de achterwielen kan weleens verkeerd uitpakken op bijvoorbeeld een natte weg (scharen/slippen). Met de zware dieselmotor op de vooras is dat straks natuurlijk helemaal ongewenst, de achterkant wordt verhoudingsgewijs nog lichter. De ankerplaten moeten er dus af en worden vervangen. De remleidingen moet toch worden vervangen en als de steekassen eruit zijn kan ik mooi de wiellagers achter even van nieuw vet voorzien. De remleiding en brandstofleiding onder de auto moeten ook nog worden verplaatst. Bij een diesel zit de uitlaat aan de ander kant. Dat pak ik straks allemaal in een keer aan.

Afbeelding

Ondertussen ben ik ook nog even met het dashboard en de dieselmotor zelf aan de slag geweest.

Voor het dashboard heb ik alle benodigde stukken bij elkaar verzameld. Er komt een nieuwe kilometerteller op te staan, waarvan de ombouw net als de ombouw van de meters nu nog wit is. Het dashboard zelf komt uit een blauwe Volga en moet net als de ombouwen grijs worden gemaakt. Dat staat binnenkort op het programma. Daarnaast moet de oliedrukmeter worden vervangen door een lampje, dat werd vroeger in België ook gedaan.

De koppelingsplaat ligt bij een specialist om het hart pas te maken voor een Volga versnellingsbak.

Ook het dieselblok heeft wat aandacht gekregen. Van de gloeibougies bleek er bij het testen eentje kapot. Na verwijdering van het vliegwiel bleek de achterste krukaskeering wat te lekken (typisch Engels 8) ). Via internet heb ik in Engeland allerlei vervangingsonderdelen voor het blok besteld om het blok straks fris in de Volga te kunnen monteren. Zo heb ik besloten de opvoerpomp, waterpomp het voorgloeisysteem, de krukaskeeringen voor en achter en nog wat zaken preventief te vervangen.

Wordt weer vervolgd.

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Gebruikersavatar
Jelle Jan
Site Admin
Berichten: 548
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 8:07 pm
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Re: Verloren Volga wordt Volga Rover diesel

Bericht door Jelle Jan » vr apr 17, 2015 1:16 pm

Tijd voor weer een kleine update.

Het dashboard wil ik vervangen door een origineel exemplaar. Degene die ik nog had liggen heeft de verkeerde kleur en niet zo netjes meer. Als eerste deze geschuurd.

Afbeelding

Daarna met een spuitbus in kleur gespoten. De spuitbus heb ik een RAL nummer besteld wat volgens de staal het meest in buurt van de auto kleur kwam. De Volga is in het verleden aan de buitenkant een aantal keren bijgewerkt/bijgespoten. Het is daarom lastig om de exacte kleur te bepalen.

Afbeelding

Natuurlijk moet ook de kilometerteller worden vervangen. Van verschillende onderdelen die ik nog had liggen heb ik samen met een nieuw plexiglazenkapje dat ik van Aat kon overnemen een zgan kilometerteller gemaakt. Het tellerwerk zelf is ook nieuw, dat wil zeggen "nieuw uit oude voorraad".

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals te zien op de foto hierboven heb ik de oliedrukmeter vervangen door een rode lamp. De in België omgebouwde modellen hadden dit ook. Het Land Rover blok heeft alleen een zender die wel/geen druk doorgeeft.

Via wat onderzoek op internet vond ik de Volga diesel terug waar ik ooit in 1996 in had (mee)gereden. Deze Volga is nieuw in België geleverd en in 1995-1996 in Nederland gerestaureerd. Hij is na restauratie verkocht aan iemand in Den Haag die er maar heel weinig mee heeft gereden. Deze man had meerdere (Volvo) oldtimer en heeft op een gegeven al zijn oldtimers van de hand gedaan. Waar de Volga was gebleven was bij mij onbekend. Tot op heden. Hij bleek te zijn verkocht aan het "Museum van alles en nog wat" in Nieuwkoop. Dit museum is eigendom van een particulier die een behoorlijke collectie van alles en nog wat heeft verzameld. Auto's, trekkers, vrachtauto's, brandweerauto's, landbouwmachines, maar ook heel veel buizenradio's en bijvoorbeeld twee ingerichte boerenkamers uit vervolgen tijden. Omdat ik graag wat foto's van de Volga wou nemen heb ik gevraagd of ik een keer langs mocht komen. Dat was geen probleem. Een paar weken geleden was ik voor het werk toch in de buurt en heb een hele berg (detail)foto's kunnen maken. Waar onder bijvoorbeeld eentje van het dashboard en de bekabeling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het motorblok heb ik met ontvetter en de hogedrukspuit mooi schoon gekregen. Dat werkt straks een stuk makkelijker.

Afbeelding

Voor het blok er straks in kan wil ik nog het een en ander vervangen. In plaats van in Rusland heb ik deze keer een bestelling in Engeland gedaan. Zo moeten onder andere de krukaskeerringen voor en achter, de waterpomp, een aantal pakkingen en de gloeibougies met bekabeling worden vervangen.

Afbeelding

Van de Volga zelf ben ik begonnen met de bodem aan te pakken. De eerste stap ik zoveel mogelijk alle losse tectyl en verf te verwijderen. Gelukkig bij de kokerbalken en draagbalken geen roestschade kunnen ontdekken. Het lijkt erop dat de bodem inderdaad nog perfect is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen ben ik ook nog even bezig geweest met de conversie van de koppeling. Zelf ben ik er eigenlijk niet zo druk mee geweest. Bij een koppelingsspecialist (Vekoma) heb ik een koppelingsplaat laten maken met de diameter van een Land Rover koppelingsplaat en hart van een Volga koppelingsplaat. Ook hebben ze een passend druklager op houder gemaakt.

Afbeelding

De volgende stappen zijn het verder ontroesten van de bodem, die vervolgens voorzien van een nieuwe verf/tectylaag, de achterremmen en bijhorende leidingen en natuurlijk de aanpassing van het koppelingshuis zodat de Volga versnellingsbak er op aansluit. Nog genoeg de doen 8)
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Gebruikersavatar
Jelle Jan
Site Admin
Berichten: 548
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 8:07 pm
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Re: Verloren Volga wordt Volga Rover diesel

Bericht door Jelle Jan » zo jun 07, 2015 1:53 pm

Het werk aan de Diesel heeft de laatste tijd wat stil gelegen. De andere Russen hadden ook wat aandacht nodig.

Inmiddels staat Volga weer op de brug. Voor ik dat heb gedaan heb ik de bodem met een hogedrukspuit zo goed als mogelijk schoongespoten. Ik had al een stuk met een staalborstel schoongemaakt, maar door het vele zand werd dat een gigantische stofwolk. Om de voorschermen makkelijker schoon te krijgen heb ik de koplampbehuizingen los gemaakt. Ging vrij vlot, er bleek een flinke lik vet achter te zitten.

Afbeelding

Daarna begonnen aan de achteras met het vervangen van de ankerplaten. Dit is noodzakelijk omdat er verkeerde, naar het blijkt zelf gefabriceerde, ankerplaten op zaten. Meteen het lager schoongemaakt en van vers vet voorzien.

Afbeelding

Afbeelding

De andere kant moet nog. Verder liggen ondertussen verse remtrommels, remschoenen en cilinders klaar voor montage. De remleidingen moet ook nog worden aangepast omdat de leiding onder de auto straks aan de andere kant loopt.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Gebruikersavatar
Jelle Jan
Site Admin
Berichten: 548
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 8:07 pm
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Re: Verloren Volga wordt Volga Rover diesel

Bericht door Jelle Jan » zo jul 12, 2015 1:20 pm

Tussen de bedrijven door toch nog wat tijd gevonden om weer aan het dieselproject verder te werken.

De tank leeg gemaakt en onder de auto vandaan gehaald.

Afbeelding

Daarna de tank goed schoongemaakt en de buitenkant met twee lagen roestomvormer/beschermer ingespoten en vervolgens afgewerkt met een zwarte coating.

Afbeelding

Nadat aan de linkerkant de ankerplaat was vervangen moest natuurlijk de rechterkant ook nog. Meteen het achterwiellager gecontroleerd en schoongemaakt.

Afbeelding

Omdat de remleiding straks aan de andere kant onder de auto door gaat lopen de bevestigingsogen op de achteras en bodemplaat verzet. Daarnaast ook weer verder gegaan met het schoonmaken van de bodemplaat. Dat schiet nu aardig op en gelukkig ben ik nog steeds geen roest tegengekomen.

Afbeelding

Alle oude rem- en benzineleidingen verwijderd. Meteen ook de elektrische antenne van het voorscherm gehaald. Dit bleek een echte Russische te zijn met een enorme motor.

Afbeelding

Volgende stap was het verwijderen van het zelfgemaakte dashboard en deze vervangen door een origineel exemplaar.

Afbeelding

Afbeelding

Voor het nieuwe dashboard er in kon moest eerst nog de ruitenwissermotor + mechanisme worden vervangen. De oude werkte niet meer en was bovendien aangepast op het zelfgemaakte dashboard en past niet meer onder een origineel dashboard. Meteen ook nieuwe ruitenwisserarmen en bladen gemonteerd.

Gedeeltelijk de bekabeling weer aangesloten. Onder andere de lichtschakelaar, bimetalen hoofdzekering en ruitenwisserschakelaar weer gemonteerd.

Voor de foto de kilometerteller er even opgezet. Voor die definitief gemonteerd kan worden moet er nog heel wat bekabeling weer worden aangelegd en het stuur weer op de juiste hoogte worden gebracht. Door het aangepaste dashboard is het stuur een centimeter of vijf lager gezet, dat moet ik nu weer ongedaan maken. Dat betekent ook dat de houder opnieuw gemaakt moeten worden.

Afbeelding

Het laatste voor nu is de letters van de kachelbediening (eigenlijk luchtstromen) met witte verf ingekleurd. Kan dit straks zo weer worden gemonteerd.

Afbeelding

Na al dit werk aan de carrosserie hoop ik de volgende keer te kunnen melden dat het koppelingshuis klaar is en de dieselmotor klaar gemaakt kan worden voor inbouw. Het dieselblok heb ik al voorzien van een nieuwe achterste krukaskeering.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Gebruikersavatar
Aat
Berichten: 495
Lid geworden op: do mei 11, 2006 10:31 pm
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Verloren Volga wordt Volga Rover diesel

Bericht door Aat » di jul 14, 2015 12:59 pm

Ziet er mooi uit Jelle Jan!. Ga zo door.

Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Gebruikersavatar
Radeberger
Berichten: 42
Lid geworden op: zo jan 22, 2012 7:03 pm
Locatie: Jubbega-Schurega

Re: Verloren Volga wordt Volga Rover diesel

Bericht door Radeberger » do jul 16, 2015 7:42 pm

Knap werk hoor.
Dat stuur wordt ook vervangen ?
Koga Myata
Citroen C5 Tourer, Esterel klapcaravan
Trabant 601 1973 origineel NL
Lada 2105 + Intercamp 355L[/size]
Lada Samara Baltic 1978
Lada Kalina + Otten Kruiser 1965

Gebruikersavatar
Jelle Jan
Site Admin
Berichten: 548
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 8:07 pm
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Re: Verloren Volga wordt Volga Rover diesel

Bericht door Jelle Jan » zo jul 19, 2015 3:37 pm

Het stuur wordt tzt nog vervangen, maar zover ben ik nog niet.

De grootste stap die nog gezet moest worden is het aanpassen van het koppelingshuis. Het koppelingshuis vormt de daadwerkelijk connectie tussen de Engelse (diesel) en Russische techniek.

Het aanpassen van het koppelingshuis is een gespecialiseerd klusje waar ook de juiste apparatuur voor nodig is. Hennie Haverkort helpt mij wel vaker met gespecialiseerde klussen en hij beschikt bovendien over de kennis en de apparatuur om de aanpassing te maken. Ook deze keer was Hennie bereid om de helpende hand te bieden.

Na alles van te voeren goed te hebben uitgemeten en een uitgedacht te hebben welke handelingen nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken konden we aan de slag.

Hennie heeft een freesmachine die uitstekend geschikt bleek voor deze klus. Let op het land waar de machine is gemaakt. Tussen het Oosten en het Westen.... :wink:

Afbeelding

De flens van een Volga versnellingsbak is groter dan die van een Land Rover (die overigens een totaal andere opbouw kent aan de voorkant). Het gat voor de flens moet daarom een flink stuk groter worden. Het was eerst zaak om het oude gat precies gecentreerd onder de machine te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna kon het ruimen van het gat beginnen. Dit hebben we schil voor schil gedaan. Een tijdrovend karwei.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een oude flens van een Volga-versnellingsbak diende als passtuk.

Afbeelding

Resultaat! Hij past als gegoten :D

Afbeelding

De volgende stap is het vlak maken van achterkant. Bij een Land Rover is het koppelingshuis een gedeelte van de versnellingsbak en zitten er uitsparingen voor lagers en keringen in het koppelingshuis. Voor een Volga moet het oppervlak echter vlak zijn. Eerst met een frees zoveel mogelijk materiaal weggehaald.

Afbeelding

Daarna met een beitel het oppervlak helemaal zuiver vlak gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna kwam het spannende moment: past het ook op een versnellingsbak? JA!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hennie heeft een stukje vakwerk geleverd!

Met deze aanpassing is het project weer een flink stuk gevorderd. Volgende stap is de bevestigingspunten voor de versnellingsbak in het koppelingshuis maken. We hebben het exact recht plaatsen van de bak in lijn met de koppeling/motor al uitgemeten en gemerkt.

Als de bak en het koppelingshuis definitief vast aan elkaar zitten kan ik de koppelingsvork aanpassen aan de nieuwe situatie.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Gebruikersavatar
MarkvanRijzen
Berichten: 32
Lid geworden op: ma jun 11, 2012 11:16 am
Locatie: Ter aar
Contacteer:

Re: Verloren Volga wordt Volga Rover diesel

Bericht door MarkvanRijzen » vr jul 24, 2015 12:42 pm

kan ik dit een Like geven??

mooi hoor!!
Flying low in ur Hydro!

Gebruikersavatar
Jelle Jan
Site Admin
Berichten: 548
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 8:07 pm
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Re: Verloren Volga wordt Volga Rover diesel

Bericht door Jelle Jan » za sep 05, 2015 7:56 pm

Het dieselproject kent weer wat vorderingen. Na het aanpassen van het koppelingshuis op de freesbank heb ik de nodige bevestigingspunten gemaakt en de bak definitief aan het koppelingshuis kun bevestigen.

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast de kogel voor de koppelingsvork bevestigd. Hiervoor heb ik M10 x 1.00 draad moeten tappen in koppelingshuis.

Afbeelding

Afbeelding

Eerder hebben jullie hier al kunnen lezen dat de hoofdremcilinder behoorlijk wat problemen gaf. Omdat cilinder opnieuw begon te lekken ben ik toch maar op zoek gegaan naar een nieuwe. Via kennis in Finland heb ik nieuwe weten te vinden.

Afbeelding

Na flink was las-, slijp-, zaag- en buigwerk waren de bevestigingspunten klaar en kon de versnellingsbak voor het eerst aan de dieselmotor worden gekoppeld. Op dat moment bleek de as van de versnellingsbak 5 mm te lang. Wat te doen? Na wat meetwerk bleek dat inkorten van de as de beste keuze was. Zo gezegd zo gedaan en de bak past nu als gegoten.

Afbeelding

Afbeelding

Het originele toplager van een Land Rover was niet langer bruikbaar om dat de as van een Volga versnellingsbak veel kleiner van diameter is ten opzichte van die van een Land Rover. Een toplager van een Volga kent echter een veel grotere buitendiameter dan die van een Land Rover. Dat gaat niet werken. Dus moest er een nieuw lager worden gemaakt. Omdat een Land Rover standaard een bronslager gebruikt heb ik een stuk lagerbrons gekocht en ben daar mee naar Hennie gegaan. op zijn draaibank hebben we een nieuw lager gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Van links naar rechts: toplager Volga, het zelfgemaakte lager, toplager Land Rover

Afbeelding

Met pers het nieuwe lager op de plek gezet.

Afbeelding

Daarna het vliegwiel voor de eerste keer met de nieuwe, speciaal gemaakte, koppelingsplaat en drukgroep kunnen monteren en tevens het nieuwe aangepast druklager kunnen passen. Gelukkig, het past allemaal zoals verwacht! Ik heb er wel een fotootje van gemaakt, maar die is wat wazig geworden omdat je alleen door een klein inspectiegat het resultaat kunt zien.

Afbeelding

Ondertussen is ook de motorruimte vrijgemaakt voor de nieuwe motor.

Afbeelding

De laatste schakel in het 'versnellingsbak aan de dieselmotor deelproject' is het aanpassen van de koppelingsvork. Daar ben ik al mee begonnen, maar is nog een flinke klus. Wordt vervolgd!
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Plaats reactie