Lada 2104 1.3 automaat

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Plaats reactie
Ladafanaat
Contacteer:

Lada 2104 1.3 automaat

Bericht door Ladafanaat » zo nov 30, 2014 9:52 pm

Ja beste klassieker vrienden u leest het goed automaat.

Enige tijd geleden werd ik benaderd door een journalist die vorig jaar bij mij is geweest voor een artikel over Lada. Nu had hij iemand anders gevonden die een zogeheten schuurvondst heeft gedaan.
(al weet ik niet helemaal of dit onder een schuurvondst geschoven mag worden, de eigenaar wist immers al 19 jaar dat die auto daar stond, maar goed ;) ).
De eerste eigenaar van de Lada had een bedrijf in Maarssen in zonneschermen. De lada werd dan ook op zakelijke naam gekocht. Die beste man is in 1996 overleden waarna zijn rijbewijsloze zoon de auto heeft aangehouden/behouden. De Lada is daarna nog 2 keer (zinloos) opnieuw gekeurd en vervolgens geschorst. Het bedrijf is er nu helemaal mee gestopt en alles moest worden opgeruimd.

Zo ook de auto's die nog in de schuur stonden. Auto's? ja er bleken er meer te staan, best bijzonder voor iemand zonder rijbewijs. Maar goed 1 van die auto's was dus een Lada 2104. Wat moest hij er mee? De buurman was een oud-ijzer recycler dus daar maar naar toe? Maar dat vonden ze toch ook wel zonde. Dus gingen ze op zoek naar iemand die interesse zou hebben om de auto te bewaren.

Via de journalist, waar ineens een lampje ging branden, kwamen ze met mij in contact.
Oei een 2104, ja die wilde ik nog wel graag in de collectie er bij hebben. Ze zeiden dat het een automaat was maar dat wilde ik niet direct geloven. Dus hebben ze foto's gestuurd. Potverdikke het is echt een automaat. Maar die werd toch in de 2105 gebouwd, en met een 1500 motor? Blijkt dat mijn Lada automaten kennis nog niet helemaal up-to-date te zijn ;) Ik wist al wel dat er sporadisch nog wel eens in een 1500 (2103/2106) werd gebouwd maar in de 2104 had ik nog niet eerder gezien. En het frappante is dat deze 2104 ook nog eens een 1.3 is in plaats van de meest gebruikte 1.5. Tja, zo'n bijzonder exemplaar mocht ik niet verloren laten gaan.

Maar wat nu? We hebben ons huis te koop staan, mijn schuur staat al vol en thuis is mede door de verkoop ook geen plek meer. Bij de verkopers even wat tijd rekken om zo op zoek te kunnen naar een plekje voor de auto. Na 19 jaar stil staan had ik niet verwacht dat ze diezelfde middag nog een verse keuring zou krijgen en weer de straat op zou mogen. (ik had gelijk, maar dat later). De Lada staat nu in Maarssen het makkelijkste is om daar een vertrouwd adres te vinden om zodoende ook niet te veel met de Lada te hoeven sjouwen. Wat komt er dan als eerste in mij op? Lada dealer Stam! Eens even bellen. Helaas staat alles al vol dus snel verder zoeken. Wordt ik toch nog gebeld door Piet Stam. Zijn broer had de andere mensen gebeld en gevraagd of ze hun auto een stukje konden verplaatsen en zo hebben ze toch nog een plekje voor mijn 2104 kunnen vrijmaken. JOEHOE.

Afspraak gemaakt met de verkoper en met Piet om samen naar de auto te gaan en haar vervolgens in de stalling te zetten. Op vrijdagavond wordt ik nog benaderd door de journalist die een stukje over de schuurvondst heeft geschreven of hij ook mag komen morgen voor de afronding van zijn verhaal. Ja tuurlijk hartstikke leuk! Zo ontmoeten wij elkaar in de vroege ochtend van afgelopen zaterdag (29-11-2014). Na het overschrijven en de financiële overdracht de Lada gestart en naar buiten gereden. Buiten even de ramen schoongemaakt en naar de wasbox. Wat toevallig, ook bij Stam tankstation in Maarssen. ;) Na de wasbeurt nog even een snelle lunch bij diezelfde Stam tankstation met bakkerij. Vervolgens snel de auto de garage in nog even op de brug om de onderkant te inspecteren. Het valt reuze mee. de twee bekende plekjes vooraan in de dorpels vragen om een nieuw stukkie ijzer en er lekt ergens een slangetje. Geen schokkende dingen dus.

Weer van de brug af op haar plekje gezet en weer naar huis.
Hieronder hetzelfde verhaal maar dan als foto verslag.

SORRY, mijn foto's schijnen te groot te zijn:
Afbeeldingen mogen maximaal 680 pixels breed zijn.

Kun je niet wachten kijk in mijn online fotoalbum:
https://plus.google.com/u/0/photos/1005 ... 7160170289
LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Re: Lada 2104 1.3 automaat

Bericht door Jelle Jan » ma dec 01, 2014 4:14 pm

Leuk verhaal Mark. Schuurvondsten zijn vaak de leukste. Dat er wat laswerk moet gebeuren komt mij bekend voor 8) .

Jammer dat je foto's te breed zijn. Ik heb laatst wat instellingen van het forum aangepast omdat de teksten onleesbaar werden bij het plaatsen van te brede foto's. Daar heb ik nog geen goede oplossing voor gevonden. Het scrollen binnen de kaders wordt door de software op dit moment niet ondersteund. De bedoeling was dat de foto's afgesneden werden, niet dat je ze niet kunt plaatsen. Ga ik nog naar kijken.

Als ik op de foto-link klik krijg ik geen toegang, nu maar hopen dat mijn verzoek tot toegang wordt geaccepteerd :wink:
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Radeberger

Re: Lada 2104 1.3 automaatat

Bericht door Radeberger » di dec 02, 2014 8:51 pm

Mijn automaten kennis is zeer rudimentair.
Klopt het dat het GM bakken zijn die in Scherpenzeel werden ingebouwd ?
Waren ze aleen voor de NL markt en wat was de meerprijs ?
Koga Myata
Citroen C5 Tourer, Esterel klapcaravan
Trabant 601 1973 origineel NL
Lada 2105 + Intercamp 355L[/size]
Lada Samara Baltic 1978
Lada Kalina + Otten Kruiser 1965

Jan Feijen

Re: Lada 2104 1.3 automaat

Bericht door Jan Feijen » do dec 04, 2014 8:05 pm

Mark, gewassen ziet de auto er prima uit. Veel plezier ermee en, zie wij de auto volgend jaar bij één van de evenementen?
Ik kon de foto's wel bekijken.
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Plaats reactie