Nieuwe voorremmen Moskvich 403

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Gebruikersavatar
Jelle Jan
Site Admin
Berichten: 550
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 8:07 pm
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Nieuwe voorremmen Moskvich 403

Bericht door Jelle Jan » ma mei 26, 2014 9:33 pm

Afgelopen zaterdag samen met Bennie de voorremmen van zijn Moskvich vervangen. Bennie had al het nodige voorwerk verricht. Toen ik met mijn Lada voor kwam rijden stond de Moskvich al opgebokt klaar.

Na een bak koffie en de nodige koffieklets was het tijd om aan de slag te gaan.

Bennie had vooraf alles met kruipolie ingespoten en dat bleek geen overbodige luxe. Sommige onderdelen zaten nog flink vast. Bij een Moskvich moet vrij veel gedemonteerd worden om de wielremcilinders te vervangen. Zo moet zelfs de wielnaaf eraf.

Afbeelding

Afbeelding

De klus aan de linkerkant verliep vrij spoedig en als snel zaten de nieuwe cilinder op de plek.

Afbeelding

Daarna de opnieuw bekleedde remschoenen erop en kon ook de naaf, voorzien van nieuw vet, er weer op en worden afgesteld.

Afbeelding

Daarna de rechterkant.

Afbeelding

Dat bleek allemaal wat minder voorspoedig te gaan. Zowel de remslang als de verbindingleiding tussen de twee cilinders zaten goed vast. Met wat kunst en vliegwerk lukte het om alles zonder dat het kapot ging te demonteren en de nieuwe cilinders te monteren.

Afbeelding

Afbeelding

Het vet in de rechternaaf was helemaal uitgehard en moest volledig worden verwijderd om plaats te maken voor vers lagervet.

Afbeelding

Na het monteren van de naaf en remschoenen kwam er nog iets eigenaardigs aan het licht. Bennie had twee nieuwe remtrommels klaarliggen. De linker trommel kon zonder problemen worden gemonteerd, maar de rechter paste om een of andere reden niet. Ook na het helemaal terugstellen van de automatische steleenheid in de remcilinders lukte het niet. Bij nadere inspectie bleken de oude trommels nog in goede staat en die pasten natuurlijk meteen. Probleem opgelost. Na een wat moeizaam ontluchtingsproces (er zat ook lucht in leidingen naar achteren) kon de auto weer op eigen wielen staan.

Afbeelding

Tijd voor een proefrit! Aanvankelijk remde de Moskvich nauwelijks op de voorwielen. Maar na een paar pogingen voelde het rempedaal goed en was het systeem 'gesteld'. Bij wat proefjes op een zandweg bleek de vertraging echter toch nog wat mager. De nieuwe remschoenen moet duidelijk nog even op de oude trommels inlopen. Van scheeftrekken was echter geen sprake, dus besloten we maar de boel op te ruimen en als afsluiting van de klus in het centrum van Hengelo een hapje te gaan eten.

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Plaats reactie