Motor terugplaatsen ZAZ 968

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Plaats reactie
Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Motor terugplaatsen ZAZ 968

Bericht door Jelle Jan » za apr 19, 2014 8:11 pm

Op de ALV kreeg ik de vraag van clublid Patrick Mounoury of ik wilde helpen met terugplaatsen van de motor in zijn ZAZ. Dat leek me wel een klus die ik zou kunnen klaren en er werd afgesproken dat we samen de motor bij mij in de schuur zouden terugplaatsen.

De ZAZ en motor werden de avond voor de klusdag naar mijn schuur gebracht en 's ochtends had ik een bijzondere aanblik in mijn schuur. Waar normaal de Scaldia te vinden is, stond nu een blauwe Sappo. De Scaldia mocht zolang onder de veranda staan.

Afbeelding

Een lege motorruimte en een los, gereviseerd motorblok.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste klus was het plaatsen van een nieuwe koppeling. Jammer genoeg paste het centeergereedschap dat ik voor de Scaldia/Moskvich had gemaakt niet. Daarom gebruik gemaakt van mijn universele centreerset. Iets meer werk, maar het werkt ook. Op de foto zit het centreerset er overigens nog in.

Afbeelding

Vervolgens de motor met behulp van de brug opgetakeld en op een houten kist gezet. De motor van een ZAZ moet via de onderkant geplaatst worden. Er is geen ruimte om het via de motorkap te doen.

Afbeelding

Afbeelding

Bij demontage was de versnellingsbak blijven zitten. Waarschijnlijk had de zwaartekracht toen flink meegeholpen, want ik kwam nu toch echt vier centimeter te kort om de motor recht voor de priseas te krijgen. Dat moet bovendien wel beleid gebeuren anders is de kans op een beschadigde as of koppelingsplaat groot.

Afbeelding

Er zat niet veel anders op de versnellingsbak ook maar te verwijderen. Nog even een tip: de aandrijfassen kunnen eruit schieten als je deze niet even vast zet. Ik heb dat gedaan met behulp van een simpel metalen strip (spatbordbeugeltje van een fiets) en wat bindbandjes.

Afbeelding

Daarna de motor en bak weer aan elkaar vastgezet en kon Patrick zijn spierballen testen (de brug deed weer het zware werk :wink: ).

Afbeelding

De motor en bak weer op de kist gezet en met de hefbrug met ZAZ laten zakken. Het terugplaatsen ging zo redelijk makkelijk. Daarna was het tijd om alles rondom de motor weer te monteren. Bij een ZAZ betekent dat ook het monteren van een groot aantal blikken platen die de luchtkoeling regelen. Deze waren allemaal opnieuw in de verf gezet met behulp van poedercoating. Dat leverde samen met de nieuw gespoten motor een prachtig resultaat onder de motorkap op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het starten ging vrij vlot. Bij demontage waren de kabels niet gelabeld en dat zorgde voor wat gepuzzel. Ik ging daardoor nog even de fout in omdat de nieuwe bobine maar gedeeltelijk over merktekens beschikte. Met behulp van de merktekens op een oude bobine van zolder was de fout snel hersteld.

Voor we aan een proefrit konden beginnen moest de koppelingsbediening nog worden bijgesteld. Deze hydraulische bediening lijkt de volgende klus te worden. Met wat kunst en vliegwerk konden we het weer aan de praat krijgen voor de testrit, maar helemaal goed kregen we het niet.

Als laatste drie jaar vuil van de ruiten halen en de proefrit kon beginnen.

Afbeelding

De proefrit verliep goed. Patrick kun nu de ZAZ weer APK klaarmaken, hopelijk zien we hem binnenkort weer bij een clubevenement.

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Re: Motor terugplaatsen ZAZ 968

Bericht door Aat » wo apr 23, 2014 12:13 pm

Mooi voor elkaar Patrick!

Volgens mij heb ik nog wel ergens een originele (namaak) sticker met Russische tekst voor onder de motorkap of heb jij al een sticker daarvoor?

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Plaats reactie