uitbalanceren banden Wolga M21

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Plaats reactie
Steamer
Contacteer:

uitbalanceren banden Wolga M21

Bericht door Steamer » za nov 30, 2013 4:41 pm

Hallo iedereen,

De restauratie van mijn Volga M21 nadert met rasse schreven haar einde. Nu ja, de schreden worden minder ras, want er blijft een hoop "geprul" over...

De voorbije weken ben ik me o.a. aan het amuseren met de banden en de velgen. De velgen zijn gezandstraald en staan weer netjes in het gebroken wit. Gisteren heeft een bevriende garagist ook nieuwe diagonaalbanden (de Camac 6.70 komt héél hard overeen met wat een Volga wenst) gestoken. Alleen begon toen de ellende...

De garagist wilde de banden uitbalanceren, maar de afwijking was erg groot. Volgens hem is dit sowieso al eigen aan diagonaalbanden en zeker aan zulke grote banden. Hij kon loden blokjes steken, maar de maximale grootte bij hem is 50gram, waardoor de velg halfvol met blokjes zou komen te hangen. Hij raadde me aan om naar een bandencenter te gaan, omdat ze daar grotere blokjes zouden hebben. Vandaag ben ik dan in 2 bandencentra geweest. In het eerste centrum haden ze ook enkel kleine blokjes, in het tweede centrum zeiden ze dat ze dit soort grote velgen niet konden opspannen (en daar ben ik vergeten vragen naar die grote blokjes, dus ik moet nog terug daarvoor).

Hierna ben ik bij mijn vader op bezoek geweest en ben ik bij een Lada-garage gepasseerd (garage Luys in St.Huibrechts-Lille, vlak aan de Nederlandse grens). Heerlijk om hier binnen te komen en foto's van Lada's en Volga's tegen de muur te zien hangen! En toen wamen de straffe verhalen naar boven... Enfin, om een lang verhaal kort te maken: die man heeft nog onderdelen van Lada én Volga (men zegge het voort!) in voorraad, maar met de banden kon hij me niet helpen, doordat hij niet meer het juiste konische stuk heeft om op zijn nieuwe machine een Volga-band te klemmen.

De voorspelbare vraag dus: wie heeft er tips om deze klus alsnog geklaard te krijgen? Liefst dan niet te ver van de belgische grens :oops:

Alvast bedankt,
Dave

Piet Pruttel
Contacteer:

Re: uitbalanceren banden Wolga M21

Bericht door Piet Pruttel » do dec 05, 2013 7:53 pm

De banden losdrukken en een halve omwenteling verdraaien wil wel eens veel schelen. Ook er enige tientallen kilometers mee rijden en dan nog eens kijken of de banden zich misschien beter gezet hebben.
Piet pruttelt wel lekker met z'n DDR karretjes maar snort nu met Moskvitch 407 door het ganse land.

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » vr dec 06, 2013 5:53 pm

Ik sluit me bij het advies van Piet aan. Het ligt vaak aan de combinatie velg/band. Ik had in 1992 in Rusland nieuwe Russische radiaalbanden op mijn Volga laten zetten en daarmee hetzelfde probleem gehad. Er kon gewoon niet genoeg lood op. Na verloop van tijd ging het inderdaad beter. Een helemaal goed resultaat heb ik er nooit mee kunnen bereiken. Later ben ik over gegaan op een hogere maat radiaalbanden die qua omloop de originele diagonaalbanden sterk benaderen (195/100/15).
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » ma dec 09, 2013 12:05 am

Hallo Piet en Jelle Jan,

Bedankt voor het advies :) Ik heb de banden/velgen daarstraks dan maar zo onder de Volga gemonteerd. Ik ben benieuwd hoe de banden zich gaan houden... Verder (zo blijkt na een proefritje) zit het allemaal redelijk lekker na de restauratie:
* de carburateur zuigt een tikkeltje lucht teveel aan via het luchtfilter, waardoor ik wat in toeren moet voor ik de koppeling loslaat. Dit krijg ik grotendeels weggeregeld door de choke altijd een beetje op te laten staan. Wellicht ga ik die "voorinstelling" al met het spandraadje naar de choke zelf instellen.
* bij fel remmen trekt de auto lichtjes naar rechts. Hier ben ik geneigd het voorlopig zo te laten omdat de remblokken zich nog moeten zetten. Hopelijk denkt de keurder er ook zo over...

Mijn leerlingen hebben nu examens, waardoor de afwerking vlot vooruit gaat. Stilletjes aan kan ik beginnen plannen wanneer de keuring bezocht gaat worden. Als dit het geval is, verschijnen er sowieso een hele reeks foto's van het geleverde werk :)

Groetjes,
Dave

Plaats reactie