Pagina 1 van 1

Lada onderhoud

Geplaatst: ma sep 16, 2013 8:02 pm
door Radeberger
Mijn 2105 heeft op 2-2-2012 km stand 43780 een grote beurt bij de Ladadealer gehad waarbij alle vloeistoffen, olies en filters vervangen zijn.Ook zijn de remmenblokken vervangen.
Ik wil hem in oktober APK laten keuren en zal hem daarna nog weinig gebruiken.
De km stand is nu 47220; voornamelijk ritjes van zo 50 km.

Ik wil de olie en vloeistoffen weer laten vervangen maar zijn er ook nog andere punten van belang ?
Ook wil ik graag een basis reservesetje onderdelen hebben en dan denk ik aan zekeringen en ander klein spul. Misschien filters of riemen ? .

Wat adviseren jullie om in elk geval aan boord te hebben ?

Re: Lada onderhoud

Geplaatst: di sep 17, 2013 10:48 pm
door Ladafanaat
Pasje van de ANWB.

Re: Lada onderhoud

Geplaatst: di sep 17, 2013 10:52 pm
door Ladafanaat
Sorry, flauw grapje ;).

Wat voor motor ligt erin?
V-riem tbv dynamo kan handig zijn echter heb ik zelf nooit geen reserve onderdelen in 1 van mijn auto's liggen op het moment dat we gaan rijden.
Ik heb voor een aantal jaren terug wel 1x gehad dat de v-riem van dynamo knapte tja vervelend...
We hebben dit toen opgelost met een panty en zo min mogelijk stroom verbruikers aan.

Reserve onderdelen in de auto meenemen reservelampjes en zekeringen reservewiel dan houdt het bij mij al gauw op.
Maar een ieder moet het uiteraard voor zijn eigen uit maken wat hij wel of niet wil meesjouwen.
Neemt ook allemaal ruimte in.

Re: Lada onderhoud

Geplaatst: wo sep 18, 2013 9:46 am
door Aat
Tja, wat je nodig hebt, heb je nooit bij je. Als je dat wel wilt kun je zo een halve reserve motor mee gaan slepen, en dat kost veel brandstof, bagareruimte e.d. Het eerste jaar had ik dat wel bij mij (de auto had ruim 10 jaar stilgestaan!). Een hele kist vol al het gereedschap. Benzinepompje, V snaar, filters, ik weet niet wat allemaal. Tot mijn eerste probleempje in het donker en regen plaats vond. Toen was de ANWB snel gebeld. (koppeling defect, vlak bij huis, niet sleutelen maar met de sleepkabel naar huis)

Ik heb een keer gehad dat mijn benzinefilter dicht sloeg. Als ik een reserve had gehad, had ik die er tussen gezet. Nu heb ik hem schoongespoeld en ben rustig naar huis gereden om daar een nieuwe te monteren (en een reserve achterin te leggen die er nog steeds licht). De ANWB zou mij vast aangeraden hebben zonder filter te rijden. Daar kun je ook mee thuis komen, maar dan moet je je caburateur ook nog eens schoon maken.

Ik zou mij beperken tot het standaard gereedschap (bacho, schroevendraaiers) ijzerdraad/tywraps. Lapjes/zekering en een stukje electrisiteitsdraad. Misschien een brandstoffilter (dan ook slangenklemmen) en lampen. Alles om kleine problemen binnen 15 minuten op te kunnen lossen. Veel meer kun je langs de weg toch niet doen. Je gaat geen oliefilters vervangen. En als het groter is zijn de extra handen van de ANWB inderdaad makkelijk. En als zij de auto niet aan de praat krijgen slepen ze je af en kun je thuis in alle rust wat doen. Je voorraad thuis is veel belangrijker.

Groet, Aat.

Re: Lada onderhoud

Geplaatst: wo sep 18, 2013 2:03 pm
door mrweird
Duct tape? :D