Werk aan de Volga M21

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Re: Werk aan de Volga M21

Bericht door Jelle Jan » wo jun 27, 2018 10:41 am

Tijdens een trouwrit eind vorig jaar begon de motor van de Volga minder mooi te lopen. Vooral op de terugweg leek het of de ontsteking niet helemaal goed stond.

Afgelopen winter ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak. Na het verwijderen van de bougies zag ik al snel dat de bougie van cilinder 4 helemaal vervuild was.

Afbeelding

De verdeelkap en bougieskabels meegenomen naar de warme kamer en eens nader bekeken. Als snel bleek dat de kabel van cilinder 4 slecht was. Het eindkapje was helemaal 'verrot' en het pinnetje raakte de koperkabel nauwelijks meer.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de kabels al wat ouder zijn heb ik besloten om alles maar te vervangen. Na wat speuren op het internet kwam ik bij een firma dat de kabels per meter levert en bovendien losse kapjes levert die in plaats van te schroeven kunt solderen. Dat levert een veel betere verbinding op. De kabels zijn ook leverbaar in 'ouderwetsche' kleurstellingen.

Afbeelding

Afbeelding

Alle kabels op maat gemaakt en de kapjes er netjes gesoldeerd. Daarna alles weer in de auto gebouwd. Meteen nieuwe bougies gemonteerd, waarbij ik ben overgestapt van de NGK BP 6 HS naar de NGK B6L bougies. Dezelfde warmtegraad, maar een fractie korter waardoor de bougie veel beter overeenkomt met het Russische origineel.

Afbeelding

Daarna heeft alles even paar maanden moeten wachten tot het zonnetje weer te voorschijn kwam. Het resultaat mag er zijn. De Volga loopt weer als nieuw :D .
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Plaats reactie