Werk aan de Volga M21

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Plaatwerker

Bericht door Jelle Jan » zo feb 08, 2009 5:44 pm

Gisteren was het dan zover, de Volga mocht naar de plaatwerker. De achterdeuren, de randjes onder de achterdeuren en de bovenkant van de voorschermen worden bijgewerkt. Om het voor de plaatwerker wat makkelijker te maken had ik zelf alvast de deurbekleding en het chroomwerk er afgehaald. Onder het chroomwerk kwam gelukkig geen enkel ander roestprobleem te voorschijn. De roest is beperkt tot een paar kleine randjes die jammer genoeg wel erg in het zicht zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In loop van de week gaat de Volga onder het mes!
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Het vervolg

Bericht door Jelle Jan » zo jun 07, 2009 8:31 pm

Inmiddels is de Volga al weer geruime tijd terug van de spuiter.

Een gedeelte van beide achterdeuren, één achterscherm en een voorscherm zijn opnieuw gespoten.

Afbeelding

Afbeelding

Onderstaand een kiekje die we onderweg naar huis hebben gemaakt.

Afbeelding

Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels zit alle chroomwerk weer op zijn plek en moet er alleen nog worden gepoetst, niet bepaald mijn favoriete werk :oops: . Maar goed als dat is gedaan staat de Volga er weer netjes bij :D .
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Serieus sleutelen

Bericht door Jelle Jan » ma jun 22, 2009 12:21 pm

In september van dit jaar heb ik de Volga al weer 17 jaar :D . Volgens mij ben ik er ook al weer 17 jaar mee aan het sleutelen :wink: .

Het verhaal van de motorrevisie is nog steeds niet afgerond. Zoals al eerder op de forum gemeld, had ik nog steeds problemen met olielekkage langs de achterste krukasafdichting. Vrij kort na de motorrevisie had ik het afdichtlint al een keer vervangen omdat ze bij het revisiebedrijf er een verkeerd lint in hadden gemonteerd.

De lekkage was met het nieuwe lint wel afgenomen, maar nog steeds was het een kliederboel en liet ik overal een mooie 'handtekening' achter op de parkeerplaats.

Na lange voorbereiding was het een aantal weken geleden dan zover, we hadden een alternatieve rubberafdichting voor het lint bedacht.

De versnellingsbak en de koppeling + koppelingshuis verwijderd (een paar seconden om te typen, anderhalf uur in de praktijk) en het afdichtlint vervangen door een rubberafdichtprofiel (weer een paar uur sleutelen verder).

Afbeelding

Daarna de boel weer in elkaar gezet en proefdraaien maar. De eerst minuut zag het er hoopvol uit... Maar het duurde niet lang of de eerste druppels kwamen al weer te voorschijn :cry:

Het proefdraaien hebben we gedaan met het afdekkapje van de koppeling er nog af. Hierdoor krijg je goed zicht op de afdichting. Tijdens het proefdraaien viel het opeens op dat de lekkage niet zozeer langs de krukasafdichting kwam (hier was helemaal geen lekkage te zien!), maar door het net zichtbare gedeelte van de achterste krukastap :shock: .

Maar goed de sleuteltijd op dat moment was op en ik besloot om het eerst maar eens aan te zien en de boel maar eens opnieuw te overdenken :?:

Dit had ik nog maar goed en wel besloten of ik kreeg de vraag om een trouwrit te rijden in Antwerpen. Last minute maar voor een flinke vergoeding 8) . Meteen een mooie gelegenheid om één en andere eens in de praktijk te testen.

Afbeelding

De rit verliep prima. De Volga deed het goed, alleen moest ik op de terugweg al wel olie bijvullen. Thuis gekomen bleek ik bijna 2,5 liter olie verloren te hebben op nog geen 500 km :shock: :shock: .

De hele onderkant van de auto wat één groot oliebad. :evil: Hier was meer aan de hand.

Daarom vorige week maandag de stoute schoenen maar aangetrokken en het motorblok er maar weer eens uitgehaald. Dat leverde een week lang een mooi gezicht op in mijn achtertuin. Komt er nu een Volga uit de heg rijden? :D

Afbeelding

De takel maar weer eens opgezocht en het blok eruit gehaald.

Afbeelding

Natuurlijk moet er nog wat meer los worden gehaald dan alleen een motorblok...

Afbeelding

Het levert wel een kale blik op als alles er weer uit is.

Afbeelding

Afbeelding

Na demontage bleek de nieuwe rubberafdichting geen groot succes. Een groot gedeelte van de afdichting was weggevreten en dat was dan ook meteen de hoofdoorzaak van het enorme olieverlies. Op de foto is het niet heel duidelijk te zien, maar er is een flink stuk van rubber weg. Boven een stukje origineel, onder een stuk dat er ruim 500 kilometer in heeft gezeten.

Afbeelding

Het besluit was dan ook snel genomen. De nieuwe afdichting gaat naar het de afdeling "mooi geprobeerd, maar helaas" en er komt weer een ouderwets afdichtlint in. Dat lint lag ondertussen al lekker te weken in de motorolie om straks zo goed als mogelijk zijn afdichtwerk te doen.

Maar goed, wat was nu de oorzaak van de lekkage uit de houder van de achterste krukastap. Ik had daar al een vrij duidelijk idee over. Bij het reviseren van de motor heb ik alle onderdelen die nodig waren zelf aangeleverd en daarbij de boodschap aan het revisiebedrijf gegeven dat ze alleen die materialen mochten gebruiken en geen andere (westerse) spullen. Deze opdracht hebben ze bijna helemaal uitgevoerd. Bijna, want bij de montage van de achterste krukastap moeten twee rubber afdichtingen worden gebruikt. Voor het gemak hadden ze dat niet gedaan, maar dat vervangen door vloeibare pakking. Toen ik het blok weer ophaalde zaten de twee afdichtingsrubbertjes nog keurig in het doosje waar ik ze in aan had geleverd.

Het gaat om twee van de onderstaande rubbertjes.

Afbeelding

De achterste krukastap er maar afgehaald.

Afbeelding

Het was meteen duidelijk waar de lekkage vandaan kwam. De afdichting met vloeibare pakking voldeed duidelijk niet :( .

Gelukkig had ik de rubbertjes bewaard en die pasten precies in de uitsparingen.

Afbeelding

De boel super goed schoongemaakt en alles met correcte aanhaalmomenten weer in elkaar gezet.

Na de montage van de carterpan, waarbij natuurlijk alle pakkingen vervangen moesten worden omdat ze allemaal kapot gingen bij het openmaken, het originele (Russische!) afdichtlint weer gemonteerd.

Voor ik de koppeling terug kon plaatsen heb ik er eerst nog een nieuw toplager ingezet. Hier zat een 'nieuwe' Russische in die na een paar duizend kilometer het al had opgegeven. Hier maar wel zo'n kapitalisch ding gemonteerd (gelukkig gewoon standaardmaten en zo uit voorraad leverbaar).

De rest van het werk was "gewoon" alles weer in omgekeerde volgorde uitvoeren van het uitbouwwerk.

Afbeelding

Hier moet ik nog wel een aantekening bij maken. Omdat ik bij deze klus geen extra hulp had was het terugplaatsen van de versnellingsbak weer een ouderwets :twisted: klusje. Ik moet toch echt wat meer spinazie gaan eten... Wat is dat verrekte ding zwaar en onhandig zeg. Nu heb ik wel een mooie hefbrug maar nog geen transmissiekrik. Eigenlijk moet die er ook maar eens komen. Maar goed na een uurtje flink zweten en wat 'boerenslimmigheid' zat de bak ook op z'n plek.

Afbeelding

Afbeelding

Tijd om te testen :D . De motor eerst een kwartiertje stationair laten (warm) lopen op de brug. Het afdekkapje van de koppeling had ik er nog even afgelaten. Hierdoor kon ik de afdichting perfect in de gaten houden. Na vijf minuten wat er nog een druppel te zien :) , na tien minuten nog niet :) , na vijftien minuten ... :D . Dat zag er goed uit!

Tijd voor een proefrit. Na een ritje van vijftien minuten met een flink stuk autoweg met 100 op de teller de auto weer op de brug gezet. Er was één heel erg twijfelend druppeltje te zien 8) . Lekkage conform fabriekspecificaties zullen we maar zeggen.

Nu hopen dat de harde praktijk ook uitwijst dat de lekkage binnen de gestelde "fabriekstoleranties blijft". Om het achterlaten van handtekening helemaal terug te dringen ligt er inmiddels wel een lekbakje klaar voor montage :wink: .

De praktijktest staat inmiddels al gepland: op 4 juli ga ik opnieuw naar Antwerpen voor een trouwrit. Beide trouwritten staan overigens geheel los van elkaar, de rit van 4 juli staat al een hele tijd vast. Voor de andere kwam de vraag op dinsdag en was de rit op zaterdag, lekker kort dag. Na 4 juli is het wel weer mooi geweest wat Antwerpen betreft. Misschien dat een ander clublid hier een 'gat in de markt' ziet?
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Succes

Bericht door Jelle Jan » wo okt 07, 2009 9:07 pm

Inmiddels heeft de Volga er de nodige kilometers opzitten na de laatste grote ingreep aan de motor. Ik ben er onder andere mee naar de OMMMA geweest. Zoals op onderstaande foto is te zien zijn alle waarden zeer gezond te noemen, zelfs als er een dag lang wordt doorgereden. De Volga heeft de ruim 1000 kilometer in het OMMMA weekend dan ook probleemloos doorstaan. De olielekkage is nu binnen toelaatbare grenzen, af en toe een druppeltje. Geheel volgens fabrieksspecs dus.

Afbeelding

Aanvankelijk had ik nog wat problemen met ingebrande contactpunten maar die waren gelukkkig vrij snel verholpen. Op dat moment heb ik de onsteking ook een beetje aangepast waardoor de motor beter loopt op Euro 95. Helemaal goed is het nog niet te krijgen, maar dat zal waarschijnlijk ook wel nooit helemaal lukken, de motor is tenslotte gemaakt voor RON 76 benzine en niet voor RON 95 met een tegenwoordige toch twijfelachtige samenstelling.

Na het stellen van de kleppen en het afstellen van de ontsteking heb ik de finetuning gedaan met een vacuummeter. Het resultaat was dat ik tijdens de rit naar Maagdenburg bijna 1 op 8,5 heb gescoord. Niet verkeerd voor zo'n oude laag compressiebak.

Tijdens de OMMMA nog even een kleine rendez vous tussen twee oude bekenden: de groene en de witte, ooit stonden ze samen in één garage (zie ook www.volga.nl)

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Lekke tank

Bericht door Jelle Jan » zo apr 04, 2010 12:43 pm

Vorig jaar bleek de originele tank van mijn Volga lek te zijn. Een gedeelte van de bodem was zo dun als aluminiumfolie geworden door roest van binnenuit. Reparatie lukte niet :oops: en als alternatief heb ik een tank gemonteerd die ik al jaren op zolder had liggen. Helaas was die tank ook lek door roestschade. Na uren solderen was ie toch benzinedicht. Helaas was, net na ik de Volga voor de winter had stilgezet stonk het enorm naar benzine in de schuur en al snel bleek de tank weer lek, weer op een andere plek :cry: .

Na een oproep op het forum had Theo een vervangende tank voor mij. Omdat ik graag naar Aalsmeer wilde met de Volga (Oosteuropadag!!) moest de nieuwe tank er nog wel even onder. De tank was al redelijk schoon en na de laatste resten (DDR-tectyl??) te hebben verwijderd de tank in de coating gezet en netjes zwart gespoten.

Afbeelding

Montage ging redelijk makkelijk, alleen de tankmeter ga opeens compleet afwijkende waarden aan. Na wat gepruts die ook weer aan de praat gekregen en kon de Volga probleemloos op eigen kracht naar Aalsmeer. De terugweg zelfs met aanhangwagen met daarop ons draaiplateau.

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Re: Werk aan de Volga M21

Bericht door Jelle Jan » za jul 28, 2012 8:58 pm

We zijn weer een flinke tijd verder sinds mijn laatste update hier. Met de APK voor de deur weer aan het sleutelen geweest met de Volga. Twee jaar geleden was bij de APK een stuurkogel op het randje van afkeur. Daarom deze maar vervangen (was zo gepiept). Meteen de vetspuit ook maar weer gepakt. De ophanging rechts had ik nog nooit aangepakt (in september heb ik de Volga 20 jaar in bezit...) en was met de keuring wel eens commentaar op. Daarom besloten om ook hier maar even naar te kijken. Dat 'even' werd uiteindelijk een paar uur. De scharnierpunten bovenaan bleken behoorlijk versleten, ook een draagarm was wat ingeslagen. Na wat 'uithonen' was de draagarm weer bruikbaar en met nieuwe bussen en draadeinden de boel weer in elkaar gezet. Ook de centrale bus en draadeind van de onderste arm vervangen, dit is een typisch zwak punt van de Volga M21. Slijtage hier viel trouwens nog mee, ik heb het wel veel erger gezien. Regelmaat doorsmeren heeft toch effect. Na een proefrit was het verschil duidelijk te merken, stiller en strakker sturen.

Gisteren stond de APK-keuring op het programma. Het voorwerk had geholpen, zonder opmerkingen goedgekeurd. Kunnen we weer twee jaar vooruit.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » wo aug 01, 2012 11:14 am

Mooi mooi!

Veel rijplezier :)
Dave

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo jun 16, 2013 11:27 am

Dat er een tijdlang niets over mijn Volga op het forum is geschreven is eigenlijk wel een goed teken. Er valt simpelweg niet zoveel te melden. De auto doet het gewoon goed. Wel is er nog steeds een ding wat ik graag wil aanpakken. Bij een snelheid van rond de 50 km/u gaat er een vervelende vibratie door de auto. Dat heeft de Volga al meer dan 20 jaar in meer of minder mate. Een oplossing heb ik nooit kunnen vinden. Alle assen, motor, vliegwiel, koppeling, et cetera, zijn inmiddels aangepakt en/of vervangen. Behalve de versnellingsbak. Dat is nog steeds dezelfde en ik heb er nog nooit iets aangedaan.

In het voorjaar kon ik een van een Volga die als banger was geëindigd een versnellingsbak overnemen. Het bedrag was laag genoeg om de gok te wagen. Deze bak heb ik de afgelopen maanden klaar gemaakt voor montage. De bak zelf was goed, enkel de achterste keerring en de complete handrem waren aan vervanging toe. De tandwielen, synchromesh en lagers lijken prima.

Afbeelding

De bak voorzien van een nieuwe keerring en tevens een nieuwe handremset bij elkaar gezocht en gemonteerd. Inmiddels zit de bak onder de Volga. Hij schakelt perfect en maakt ook geen bijgeluiden. Helaas is de vibratie nog niet helemaal weg. Het lijkt wel minder te zijn geworden, maar ik heb alleen nog maar tijd gehad voor een korte proefrit. Verder blijkt de montage van alleen een nieuwe keerring niet voldoende om de bak lekvrij te maken. Waarschijnlijk is ook de flens ingesleten. Ik ga eerst maar even wat ervaring op doen met de bak voor ik de flens vervang. Als alles goed werkt en lekvrij is, ga ik op zoek naar een mogelijkheid om de aandrijfas onder de auto te laten balanceren.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » wo aug 07, 2013 6:47 pm

Eindelijk wat tijd gevonden om even waar wat aan mijn Volga te werken. Een tijdje geleden heb ik de versnellingsbak vervangen. Bij de proefrit bleek dat iets toch niet helemaal goed was. De flens moest nog worden vervangen en er was een vreemd geluid te horen.

Als eerste de flens vervangen door een nieuwe.

Afbeelding

Na wat speurwerk bleek de handremtrommel aan te lopen. De aandrijfas weer gedemonteerd een de handremtrommel eraf gehaald.

Afbeelding

De grondplaat bleek krom te zijn. Waarschijnlijk is dit ergens tijdens het transport gebeurd. Ook kwam ik erachter dat de nieuwe handremtrommel die ik had gebruikt een fractie dikker was dan de trommel die erop zat. Daarom de oude maar goed schoongemaakt en die na de grondplaat recht gemaakt te hebben weer gemonteerd.

Afbeelding

Na een flinke proefrit bleek alles in orde te zijn. Klus afgerond. Meteen de volgende klus maar aangepakt. Het was weer tijd om olie en filter en vervangen.

Bij een Volga M21 bekent dit dat je de olie op drie punten moet aftappen: het carter, het groffilter (aan het blok) en het fijnfilter (rechtsonder de motorkap). Met behulp van een oud stukje tuinslang en een trechter kon ik het carter en het groffilter in een keer laten leeglopen (op de foto is de opvangbak net niet te zien, maar die stond er echt 8) )

Afbeelding

Daarna verse olie en origineel Russisch papierfilter erin.

Afbeelding

Als kers op de taart het nieuwe motorkapembleem gemonteerd dat Aat voor me had meegenomen uit St. Petersburg.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Binnenkort nog even alle vetnippels langslopen met de vetspuit en kan de Volga er weer even tegen!
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Ladafanaat
Contacteer:

Bericht door Ladafanaat » wo aug 07, 2013 8:58 pm

webmaster schreef: Als kers op de taart het nieuwe motorkapembleem gemonteerd dat Aat voor me had meegenomen uit St. Petersburg.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Binnenkort nog even alle vetnippels langslopen met de vetspuit en kan de Volga er weer even tegen!
Mooi, maar het nieuwe hert is wel anders
LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » wo aug 07, 2013 10:23 pm

Tja, het is natuurlijk een replica. Die zijn er overigens in verschillende uitvoeringen/kwaliteiten en daarmee prijzen :shock: . Overigens zijn er maar heeeeeel weinig mensen die weten dat de nieuwe versie iets afwijkt van het origineel als het origineel er niet netjes naast wordt afgebeeld. 8)
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » do aug 08, 2013 8:35 am

Kleine verschillen zullen er altijd zijn. In hoeverre de fabriek constant was met de logo's weet ik niet. Ik denk niet zo erg. Ik heb van de moskvich 3 verschillende originele logo's van dezelfde auto en dezelfde uitvoering, maar kleine verschillen zitten er toch in.

Ik vind het een goede verbetering. Zodra mijn Volga weer binnen staat ga ik hetzelfde doen met mijn logog aan de achterkant. (Die is gebarsten en verkleurd)

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo jun 01, 2014 7:44 pm

Even geen werk aan de Volga, maar lekker een paar dagen er tussenuit!

De SMV caravan achter de Volga en op naar de camping in het mooie Drenthe 8) .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het weekend een uitstapje gemaakt naar Havelte, waar een aantal clubleden onder aanvoering van Harry hun Russische 4x4 flink de sporen gaven. Meer hierover in een ander topic.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo jul 10, 2016 2:34 pm

Na een tijd probleemloos met de Volga te hebben gereden was het nu toch weer tijd voor wat TLC.

De eerste rit na de winterstop bracht een lekkende waterpomp aan het licht. Stiekem had ik gehoopt dat na het maken van wat kilometers een eventuele kalkafzetting of iets dergelijks wel weg zou slijten en de lekkage was verholpen. Helaas, hij bleef lekken.

De opzet was om de huidige pomp te reviseren. Daarvoor moet eerst de pomp worden verwijderd uit het pomphuis. Dat bleek niet mee te vallen. De pomp is van gietijzer gemaakt en het pomphuis van aluminium. Die de twee metalen zijn geen vrienden van elkaar. Het aanvankelijke plan om alleen de pomp te verwijderen heb ik dan ook moeten laten varen. Er was simpelweg geen beweging in te krijgen. Om ook het pomphuis te verwijderen moest er veel meer worden losgemaakt dan wanneer alleen de pomp eruit moet. Daarom radiateur eruit en alle slangen verwijderd. Daarna kon ik het pomphuis samen met de waterpomp verwijderen.

Afbeelding

Na flink aandringen lukte het uiteindelijk om de waterpomp en het pomphuis van elkaar te scheiden zonder een van de twee te beschadigen. Ondertussen had ik tussen mijn onderdelenvoorraad al zitten zoeken voor eventuele vervangende onderdelen, mocht het niet lukken om het uit elkaar te krijgen. Daarbij vond ik een vervangend pomphuis dat echter vol met ketelsteen zat. Daarnaast had ik nog een hele stapel gebruikte waterpompen liggen, waarvan twee al waren gereviseerd. Omdat ik al flink wat tijd kwijt was aan de demontage van de waterpomp heb ik toch maar een gereviseerde pomp gemonteerd in plaats van de oude reviseren. Dat moet later nog maar een eens een keer gebeuren. Na de nieuwe waterpomp in het pomphuis gemonteerd te hebben kon alles weer op de auto. Bij de montage van de nieuwe pomp heb ik deze keer vloeibare pakking op alle raakvlakken gebruikt. Hopelijk gaat een volgende keer alles dan alles wat makkelijker uit elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Na montage van de radiateur de vloeibare pakking een nacht laten drogen alvorens er weer koelwater in te doen.

De waterpomp was niet de enige die dwars zat. Tijdens de zomerrit liep de Volga slecht en het vermoeden was ontstaan dat het spruitstuk lek was. Thuis in de werkplaats bleek niet het spruitstuk, maar de carburateur de boosdoener. Deze heb ik helemaal gedemonteerd en onderdeel voor onderdeel schoongemaakt. Er zat niet veel rommel in, maar wel wat aanslag. Op mijn Volga heb ik een K-129 I carburateur van een UAZ 469 gemonteerd. Deze carburateur is de vernieuwde versie van de K-124 I die officieel op een M21 gemonteerd werd. De verschillen zijn niet zo groot: met name de acceleratiepomp is vernieuwd. De sproeierbezetting blijkt echter ook anders te zijn. Het niet lekker lopen bij deellast wat ik eigenlijk altijd al heb gehad zou daar best vandaan kunnen komen. Daarom op zolder een aantal oude K-124 en K-129 bij elkaar gezocht en aan het vergelijken geslagen. Op het internet vond ik een lijst met de officiële sproeierbezetting als uitgangspunt. Getuige de verschillende sproeiers die ik in de diverse carburateurs aantrof is er in het verleden wel eens wat vaker mee geëxperimenteerd. Uiteindelijk heb ik besloten om alleen de hoofdsproeier te vervangen door een iets grotere uit een K-124 en de acceleratiepomp opnieuw af te stellen. Die stond erg zuinig.

Afbeelding

Na het weer opbouwen en monteren van de carburateur heb ik nog een aanpassing gemaakt. De eerste Volga's waren voorzien van een carterontluchting via afzuiging door de carburateur. Dit is een veel gebruikt systeem. De Moskvich en Lada hebben het ook. Blijkbaar gaf dat bij de Volga's toch teveel problemen en werd dit systeem verlaten en vervangen door carterontluchting in de buitenlucht. De carterdampen worden daarbij niet eerste verbrand maar stromen rechtstreeks de buitenlucht in. Dit vond ik jaren geleden een wat ouderwets idee en heb daarom zelf een aangepast carterdop gemaakt en die aangesloten om een oud luchtfilterhuis van model waar nog carterontluchting op heeft gezeten via de carburateur. Al lezend in het werkplaatshandboek om de juiste sproeierbezetting uit te zoeken kwam ik echter tot de conclusie dat niet zo'n slimme zet was. Het systeem is gebaseerd op natuurlijk vacuüm via een buisje aan de zijkant van de motor en het aanzuigen van verse lucht via de carterdop. Door nu vacuüm aan de carterdop toe te voegen werkt het systeem niet meer zoals bedacht. Wellicht heeft het ook nog invloed op loop van de motor. Daarop heb ik maar besloten om mijn eigen systeem te verwijderen en weer voor origineel te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Na dit alles te hebben afgerond liep de motor meteen goed!

Maar voor ik een proefrit kon maken stonden er nog meer klussen op de lijst.

De volgende klus was het vervangen van de motorsteunen. Bij de motorrevisie had ik geen originele M21 motorsteunen (eigenlijk M20) op voorraad. Daarom heb ik toen Volga 2410 steunen gebruikt. Deze zijn wat stugger en iets lager. Deze steunen hebben me nooit echt aangestaan. Een hele tijd geleden had ik al een paar originele steunen gevonden. Het werd ondertussen hoogste tijd om deze te monteren, want een 2410 steun was helemaal aan het doorzakken. Op de foto goed te zien: links de nieuwe M21 steun, rechts de oude 2410 steun:

Afbeelding

Het vervangen van de steunen was een flinke klus. Je kunt er erg slecht bij en het motorblok moet iets worden gelicht. Dat laatste ging gelukkig met behulp van de hefbrug een bok wel vrij eenvoudig. Het losmaken en vastzetten heeft wel een paar uurtjes gekost.

Afbeelding

Om bij de motorsteunen te komen moest de stabilisatiestang eraf. Bij demontage kwam ik er achter dat een van de rubbers helemaal was versleten. Daar meteen maar een vervangend rubber voor gezocht en gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

De laatste klus was de aandrijfas. Al zo lang ik de Volga heb, heb ik het probleem dat er veel onbalans in de aandrijflijn zit. De versnellingsbak heb ik jaren geleden al vervangen, maar dat hielp niets. De aandrijfas heb ik een jaar of 15 al een keer helemaal uit elkaar gehad en van nieuwe kruiskoppelingen voorzien. Bij montage heb ik toen alles precies weer in elkaar gezet zoals ik hem uit elkaar had gehaald. Toen had ik nog geen uitgebreid werkplaatshandboek, nu wel. Met het handboek erbij kwam ik tot de ontdekking dat de as verkeerd was gemonteerd. De vorken van assen stond niet juist ten opzichte van elkaar. Daarom de as gedemonteerd en opnieuw in elkaar gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Na montage van de aandrijfas was het tijd voor een proefrit!

De aanpassingen hebben zeker gewerkt. De motor loopt bij deellast een stuk mooier en de vibraties in de aandrijflijn zijn veel minder geworden. De waterpomp houdt alle koelwater binnen en de temperatuur blijft mooi op peil! Als ik weer wat tijd heb wil ik de afstellingen van vernieuwde carburateur nog wat fine tunen en wellicht een keer de aandrijfas laten balanceren voor de laatste puntjes op de i.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » za jul 01, 2017 12:28 pm

Een nieuwe seizoen. De hoogste tijd om de Volga weer van stal te halen. Tevens hoogste tijd om de Volga weer een beurt te geven. Dit jaar bestaat de RKCN 15 jaar en de Volga is natuurlijk de aangewezen auto om tijdens het lustrumweekend in te zetten. De andere Russen mogen toekijken :D

Afbeelding

Eerst de oude motorolie eruit.

Afbeelding

Bij een Volga M21 zijn er drie aftappunten:

1. Motorcarter
2. Groffilter rechts van het motorblok
3. Houder van het fijnfilter rechts van de radiateur

Het leeg laten lopen van het groffilter is wat onhandig. Je kunt er geen bakje of iets dergelijks onder zetten. Daarom heb ik ooit van een stukje aluminiumplaat een "aftapgootje" gemaakt.

Afbeelding

Nieuwe olie en schoon filter erin! Uiteraard ook nieuwe koperen ring op de aftappluggen.

Afbeelding

Olie verversen is nog maar het halve werk bij een Volga. De auto heeft ook nog tig vetnippels. Om dit werk wat makkelijker te maken heb ik afgelopen winter een pneumatische vetspuit aangeschaft. Werkt super. Met een handspuit kun je net zoveel (misschien nog wel meer) druk zetten, maar nu heb je een hand vrij om de slang goed op z'n plek te houden. Bovendien pers je het vet nu met een korte 'stoot'. Met een handspuit bouw je de druk langzaam op. Daarmee lukt het niet altijd om bijvoorbeeld de fuseepennen goed van vet te voorzien. Uiteraard altijd de voorwielen vrij maken van de grond, anders krijg je het vet nog niet goed in de fusees.

Afbeelding

Na de rest van de vloeistoffen te hebben gecontroleerd (remolie, versnellingsbakolie, achteras, koelwater), was het tijd om ook nog een verbetering door te voeren. De spatlappen waren in de loop van de tijd behoorlijk uitgedroogd. Als gevolg daarvan waren ze gaan scheuren. Aat had nieuwe uit St. Petersburg meegenomen. De nieuwe zijn een fractie kleiner, maar montage bleek geen probleem.

Afbeelding

Het lustrumweekend is inmiddels achter de rug en de Volga heeft zich prima gehouden. Op de snelweg, in de Limburgse heuvels en op de terugweg met 235 kilometer onze SMV caravan op sleeptouw!

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Plaats reactie