Werk aan de Volga M21

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Re: Werk aan de Volga M21

Bericht door Jelle Jan » wo jun 27, 2018 10:41 am

Tijdens een trouwrit eind vorig jaar begon de motor van de Volga minder mooi te lopen. Vooral op de terugweg leek het of de ontsteking niet helemaal goed stond.

Afgelopen winter ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak. Na het verwijderen van de bougies zag ik al snel dat de bougie van cilinder 4 helemaal vervuild was.

Afbeelding

De verdeelkap en bougieskabels meegenomen naar de warme kamer en eens nader bekeken. Als snel bleek dat de kabel van cilinder 4 slecht was. Het eindkapje was helemaal 'verrot' en het pinnetje raakte de koperkabel nauwelijks meer.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de kabels al wat ouder zijn heb ik besloten om alles maar te vervangen. Na wat speuren op het internet kwam ik bij een firma dat de kabels per meter levert en bovendien losse kapjes levert die in plaats van te schroeven kunt solderen. Dat levert een veel betere verbinding op. De kabels zijn ook leverbaar in 'ouderwetsche' kleurstellingen.

Afbeelding

Afbeelding

Alle kabels op maat gemaakt en de kapjes er netjes gesoldeerd. Daarna alles weer in de auto gebouwd. Meteen nieuwe bougies gemonteerd, waarbij ik ben overgestapt van de NGK BP 6 HS naar de NGK B6L bougies. Dezelfde warmtegraad, maar een fractie korter waardoor de bougie veel beter overeenkomt met het Russische origineel.

Afbeelding

Daarna heeft alles even paar maanden moeten wachten tot het zonnetje weer te voorschijn kwam. Het resultaat mag er zijn. De Volga loopt weer als nieuw :D .
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Re: Werk aan de Volga M21

Bericht door Jelle Jan » vr jul 26, 2019 1:57 pm

Het vervangen van de bougies en de bougiekabels was al een hele stap voorwaarts. Toch bleef het idee van elektronische ontsteking knagen. Op mijn Lada 1200 heb ik een paar jaar geleden een elektronische ontsteking gemonteerd en dat bevalt zeer goed. Voor de M21 bestaat ook de mogelijkheid om de verdeler met contactpunten te vervangen voor een exemplaar met een hall sensor. Hierdoor heb je geen slijtdelen meer en een sterke vonk. Aat heeft voor mij een set meegenomen uit St. Petersburg.

Afbeelding

Het bijhorende elektrische schema heb ik op internet gevonden. Het set bestaat uit drie onderdelen: een verdeler, een zwaardere bobine en een regeleenheid. Omdat deze sets eigenlijk zijn gemaakt voor een UAZ (o.a. 469) past de verdeler niet direct op een M21 motor. Daarvoor is nog een vierde onderdeel nodig: de verdelervoet van een Volga M24. Deze had ik zelf nog nieuw liggen.

De montage van de elektronische ontsteking is door de verplichte wissel van de verdelervoet toch meer werk dan bij een Lada. Dat is 15 minuten werk. Hier was ik toch wel twee uurtjes mee bezig. Aan de onderkant van de verdelervoet zit een lipje dat precies in de oliepomp valt (en die daarmee aandrijft) en een tandwiel dat precies op de juiste positie op de nokkenas moet komen. Het tandwiel is schuin vertand en dat betekent dat de positie van de rotor iets verdraait bij montage. Dat had ik meteen goed uitgemeten. Toch ging het nog even mis doordat de voet van een M21 verdeler precies gespiegeld is aan die van een M24. Had ik natuurlijk niet gezien, dus kon ik het nog een keer proberen. En dat ging gelukkig meteen goed. Daarna was het een kwestie van plaatsen van de verdeler en de bougiekabels. Vervolgens heb ik de regeleenheid tegen het schutbord geplaatst en de nieuwe bobine op de plek van de oude gemonteerd. Met behulp van het schema dat ik op het internet had gevonden heb ik de bekabeling aangesloten. Direct bij de eerste poging startte de motor meteen. Met behulp van een stroboscoop afstellamp heb ik vervolgens de ontsteking definitief afgesteld en daarbij 5 graden extra voorontsteking gegeven ter compensatie van het hogere octaangetal van onze westerse benzine.

Afbeelding

Afbeelding

Na een proefrit was ik helemaal overtuigd van mijn keuze om deze upgrade te doen. Hij rijdt echt een stuk beter. De motor loopt veel rustiger, met name bij 'half gas' en stationair.

Na verdeler stond nog een klus op het programma: het vervangen van de uitlaatdemper. Mijn Volga is ergens in de jaren tachtig voorzien van een zelfgemaakte uitlaatdemper. Schijnbaar hebben een soort RVS gebruikt, want roesten doet hij niet. Maar dempen ook niet echt meer. Nu heb ik al jaren een demper van een Opel Kadett E (1.6) liggen die wat betreft afmetingen precies onder een Volga M21 past. Het was er nog nooit van gekomen om die te monteren. Als eerste heb ik de voorpijp van demper gedeeltelijk verwijderd en vervangen door een langer stuk pijp. Van mijn Lada had ik nog een stuk uitlaatpijp bewaard en die bleek precies de juiste bocht te hebben! Die heb ik op de demper gelast en met een universeel verloopstukje (te koop bij Brezan) gekoppeld aan de voorpijp van mijn Volga. Omdat ook de eindpijp van mijn Volga duidelijk Russische eigenbouw is, moest ook aan de achterkant van de demper een langere pijp wordt gelast. Dit heb ik van een stukje universele pijp gemaakt wat ik nog had liggen. Het eindresultaat is gewoon goed te noemen. De Volga is merkbaar stiller geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas waren dit niet de enige klussen. Vorig jaar ontdekte ik een lek aan de hoofdremcilinder. Die is zoals bekend bij de Volga gecombineerd met de hoofdcilinder van koppeling. Omdat ik de hoofdremcilinder al twee keer had gehoond was het nu tijd voor iets nieuws. Op de OMMMA vond ik een nieuw exemplaar voor een achteraf duidelijk verklaarbare lage prijs. De kwaliteit was direct al twijfelachtig en de hoofdcilinder was blijven liggen tot dit voorjaar. Toch de nieuwe hoofdcilinder maar uit elkaar gehaald en gecontroleerd op eventuele problemen. Het zag er allemaal niet als hoge kwaliteit uit, maar ook niet als 'gooi maar meteen weg'. Daarom de boel gemonteerd en in de Volga ingebouwd. Na wat gepruts om de koppelingcilinder te ontluchten werkte alles verrassend goed. Omdat ik nog niet helemaal vertrouwde had ik de beschadigde omgeving van de hoofdcilinder al wel alvast in de grondverf gezet, maar niet afgelakt.

Afbeelding

Na een flinke proefrit was het enthousiasme echter helemaal weg. De remolie liep er met grote druppels uit. Leuk geprobeerd. De boel gedemonteerd en de hoofdremcilinder met een grote boog in de hoek gesmeten. Omdat de remolie de lak in de omgeving van de hoofdremcilinder weer aardig had aangetast de boel maar weer kaal geschuurd, goed schoongemaakt, in de grondverf gezet en daarna weer zeegroen geverfd. Ondertussen bij Ural Hamburg een nieuwe besteld en paar dagen later ontvangen. Deze keer wel van goede kwaliteit. Het monteren was geen probleem en daarmee weer een klus geklaard.

Afbeelding

Bij het bestellen van de nieuwe hoofdremcilinder kwam ik erachter dat ze bij Ural Hamburg tegenwoordig ook de uitlaatdemper van een M21 gewoon weer uit voorraad kunnen leveren....
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Plaats reactie