Nieuwe aanwinst Lada 1200 E uit 1980

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst Lada 1200 E uit 1980

Bericht door Jelle Jan » wo aug 07, 2013 6:59 pm

De Lada heeft er inmiddels al flink wat kilometers op zitten. Een paar weken geleden heeft de Lada zelfs dienst gedaan als trouwauto.

Afbeelding

Ondertussen had Mark een setje gordels voor de achterbank voor me gevonden. Die zitten inmiddels ook op z'n plek. Een kwestie van de achterbank en hoedenplank er even uit de rubberdopjes uit de reeds aanwezige bevestigingspunten halen. Voor de rest was het redelijk makkelijk montagewerk totdat uiteraard het schroefdraad van de laatste bout of moer beschadigd bleek. Met veel moeite de bout in het bevestigingspunt in de hoedenplank gekregen. Voor de zekerheid daarna de bout toch maar even vastgelast.

Afbeelding

Na alle kilometers was het ook tijd voor een beurtje. Olie en filter vervangen en ook het luchtfilter meteen vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste nog even de vetspuit gepakt en drie doorsmeerpunten meteen even gedaan. In de versnellingsbak en achteras bleek het oliepeil nog prima te zijn. Meteen even alles even kort langsgelopen en niets bijzonders kunnen ontdekken. De Lada is er ook weer klaar voor! :D
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » ma apr 28, 2014 8:58 pm

Na een mooi seizoen vorig jaar had de Lada na de winterstop weer even wat aandacht nodig. Belangrijkste punt was een lekkende radiateur. Het was natuurlijk altijd afwachten wat meer dan twintig jaar stilstand met de radiateur had gedaan. In eerste instantie leek alles goed te gaan tot ik nattigheid onder de auto zag. Eerst leek het erop dat de lekkage ergens aan de achterkant van de motor vandaan kwam. Na wat speurwerk bleek de radiateur links onderaan te lekken, maar de koelvloeistof liep via de beschermplaat een heel eind naar achteren alvorens op de grond terecht te komen.

Afbeelding

De radiateur er eerst maar eens uitgehaald. Dat gaat trouwens vrij makkelijk bij een Lada. Vier boutjes voor de ventilatorkap en twee voor de radiateur zelf. Om makkelijk te kunnen werken de radiateur op de workmate gezet.

Afbeelding

Het lek was vrij snel gevonden, maar zat wel op een lastig plekje. Er zit een soort lipje aan de zijkant en net op dat moeilijk bereikbare plekje zat natuurlijk een scheurtje in het soldeerwerk. Na de boel goed schoon te hebben geboend (het voorwerk bepaalt in dit geval 80% het resultaat) de soldeerbrander gepakt en de soldering vernieuwd.

Afbeelding

Daarna de radiateur weer ingebouwd, alles aangesloten en eerst leeg afgeperst.

Afbeelding

Na de koffie was de meter niet gezakt, het teken om het systeem weer te vullen met koelvloeistof en opnieuw te testen. Wederom geen lekkage meer te ontdekken. Missie geslaagd. :D

Volgend klusje wat het massaslot monteren dat al een tijd lang lag te wachten. Nu kan ik de accu makkelijk los koppelen als de Lada gestald staat. De accu loopt niet leeg en de kans op brand is aanzienlijk verkleind. Aanrader dus.

Afbeelding

Volgende stap was het vervangen de bumpers. Bij het opknappen van de Lada had ik de bumpers vervangen door bumpers van een 1200S omdat ik geen goede originele kon vinden. Met name de originele voorbumper was erg verroest en krom. Van Jan Feijen had ik een set vervangende bumpers gekregen. Dit waren gebruikte bumpers die nog wel gepoetst moesten worden. Als eerste had ik de voorbumper aangepakt, deze was aan de binnenkant erg verroest maar aan de buitenkant nog best redelijk. De binnenkant eerst in roestomvormer gezet (RX 5) en daarna in de metaalverf. De buitenkant flink gepoetst en de bumper was klaar. Maar nog niet klaar voor montage, want er horen ook nog twee rozetten op. De oude rozetten zagen er behoorlijk gehavend uit. Na flink poetsen kwamen ze er toch nog redelijk uit te zien. Probleem was wel dat ze flink wat klappen hadden gehad. Na wat buigen (pfff... echt dik metaal) viel zelfs dat op te lossen en waren ze na een lik tectyl aan de binnenkant klaar voor montage.

Eerst de oude bumper eraf.

Afbeelding

En nieuwe er weer op.

Afbeelding

Meteen de witte knipperlichtglaasjes gemonteerd (vorig jaar van de OMMMA meegenomen).

Afbeelding

Resultaat:

Afbeelding

Bij de achterbumper ging het allemaal wat minder voorspoedig. De bumper van Jan bleek lastig te poetsen. Het lijkt wel of de chroomlaag op een aantal plekken helemaal weg is. Ook de originele bumper was niet helemaal fris meer, maar na wat uitdeuken toch net iets beter. Ook hier was de chroomlaag dun. Toch die maar verder opgeknapt. Voor montage moest eerst een andere steun worden geplaatst. De oude had net als de voorkant een klap gehad. Van een oud baasje geweest.... :?

Afbeelding

Vervolgens de bumper erop:

Afbeelding

Inderdaad ook het Lada logo heb ik vervangen. Van clublid Rob van Ingen had ik een logo gekregen waar de Lada's in Nederland mee zijn geïntroduceerd. Het logo was wat vies en 'pokdalig' maar na wat poetsen en wat nieuwe zwarte verf prima passend bij het geheel.

Afbeelding

Volgende klus is het hulpstuurhuis vervangen. Aat heeft er in St. Petersburg er al eentje voor me op de kop getikt 8)
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » ma mei 26, 2014 9:02 pm

Voor de APK moest het hulpstuurhuis nog worden vervangen. Op de oude zat een paar mm speling en dat kon je tijdens het rijden ook goed voelen. Zoals gemeld had Aat er eentje voor me meegenomen uit St. Petersburg.

Als eerste de twee stuurkogels die aan hulpstuurhuis zitten geprobeerd los te maken. Inderdaad geprobeerd. Eentje wilde totaal niet meewerken. Daarom de middelste stuurstang helemaal verwijderd.

Afbeelding

Daarna de linkerspoorstang ook helemaal verwijderd.

Afbeelding

De verdachte in bankschroef!

Afbeelding

En het vervangende originele onderdeel.

Afbeelding

De spoorstang die aan het oude hulpstuurhuis zat wilde zijn maat na al die jaren samen niet verlaten. Forceren zou onvermijdelijk tot eenAfbeelding

Afbeelding

Nu de hele boel toch uit elkaar lag kon ik even onder de stofhoesjes kijken. Daarbij viel op dat het vet in de kogel volledig was ingedroogd. Ook bij de vervangende kogel was dat het geval. Daarom meteen de gelegenheid aangegrepen om vetnippels te monteren. Deze tip had ik van Hennie Haverkort (voor iedereen wel bekend van onze technische dagen).

In het midden van de kogel zit al een mooi centreerpuntje:

Afbeelding

Gaatje boren (wel zorgen dat er geen boorrommel in de kogel terechtkomt):

Afbeelding

Daarna schroefdraad tappen (ik heb een blindgattap gebruikt, die drukt alle spaanders naar buiten)

Afbeelding

Dan kan de vetnippel erin (voor 65 eurocent per stuk te koop bij de plaatselijke ijzerwarenhandel)

Afbeelding

Dit alles nog vijf keer herhalen voor de andere stuurkogels.

Daarna het hulpstuurhuis monteren:

Afbeelding

En alles weer monteren en nog even met de vetspuit rond.

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat: een prima (lichter) sturende Lada en de complimenten van de keurmeester 8)
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di mei 27, 2014 7:33 am

Mooi dat het gelukt is Jelle Jan. Blij dat ik mijn steentje eraan kon bijdragen.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

MarkvanRijzen
Contacteer:

Bericht door MarkvanRijzen » di mei 27, 2014 8:07 pm

mooi vak werk! wel even je nippels bedekken met een dopje he?
Flying low in ur Hydro!

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo okt 05, 2014 2:11 pm

Hoewel het op dit forum niet merkbaar was heb ik de laatste tijd toch nog wat aan de Lada geknutseld. Als eerst heb ik weer een item van het wensenlijstje kunnen afvinken. Ik heb een trekhaak gevonden en gemonteerd. De trekhaak is een originele Brink trekhaak die dertig jaar in een kelder heeft liggen wachten op hermontage. Omdat de trekhaak wat roestig en beschadigd was als eerste de boel opnieuw in de verf gezet.

Afbeelding

Zover ik heb begrepen werd de trekhaak vroeger geleverd met een papierensjabloon waarmee eenvoudig de locatie van de te boren gaten was te vinden. Ik had een gebruikte trekhaak gekocht en die sjabloon zat er natuurlijk niet bij. Daarom passen en meten en nog eens meten en gaten in de chassisbalken geboord. De bevestigingsbouten en moeren zaten er nog wel bij, maar ik heb er toch maar voor gekozen om nieuwe bouten en moeren met een juiste treksterkte te kopen (10.4). Het monteren was na het boren van de gaten niet zoveel werk meer.

Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap was om de elektriciteitskabels aan te sluiten. Er zat nog een kabelboom bij de trekhaak. Die was aan een kant afgeknipt maar nog wel te gebruiken. In plaats van de ouderwetse klemmetjes heb ik alles gesoldeerd en met krimpkous afgewerkt. Na gedane arbeid een testritje met het aanhangertje erachter. Leuke combi 8)

Afbeelding

Volgende klus was de Lada in orde brengen voor de OMMMA. Eerste klus olie verversen. Na goede ervaringen bij de Volga en Moskvich/Scaldia ook de Lada voorzien van TSL.

Afbeelding

Volgende stap vervangen benzinepomp. De oude pomp had ik al een keer voorzien van een nieuw membraam, maar nu begon de pomp ook olie te lekken. Om gesmeer te voorkomen is de beste optie de hele pomp te vervangen.

Bij montage bleek een van de pakking niet meer bruikbaar. In de 'oude doos' op zoek gegaan en een passende pakking gevonden!

Afbeelding

Nieuwe pomp op z'n plek.

Afbeelding

Vorig jaar op de OMMMA sprak ik de Noor Erlend Dammen weer, een trouwe bezoeker van de OMMMA en tevens bezitter van een hele rij Lada's. Hij zag dat ik het kunststof in mijn Lada niet goed schoon kreeg en hij bood aan om een speciaal reinigingsmiddel op te sturen dat in Noorwegen verkrijgbaar is.

Met behulp van dit middel ben ik aan de slag gegaan. Ik zal het meteen maar verklappen, het werkt geweldig :D .

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Meteen ook het dashboard aangepakt

Afbeelding

Afbeelding

En daarna in de 'cockpitspray' gezet (op de foto glimt het nog heel erg, later is het resultaat echt super geworden)

Afbeelding

Afbeelding

Ook de stoelen en achterbank aangepakt.

Afbeelding

Volgende klus was weer onder de motorkap. Na tien keer solderen was het wel duidelijk, de radiateur had z'n beste tijd gehad. Bij onderdelenmagazijn Feijen kon ik nog een nieuwe (gereviseerde) een bemachtigen.

Afbeelding

Daar mist iets!

Afbeelding

Het monteren viel wat tegen. Het onderste pijpje van de nieuwe radiateur bleek bij revisie niet helemaal goed te zijn gemonteerd. Hij zat iets laag. In opnieuw solderen en het pijpje verzetten had ik niet veel zin meer. Daarom de 'moker' gepakt en het deukje dat standaard in de chassisbalk om het pijpje en de slang ruimte te geven iets dieper gemaakt. Nu zit er een deuk... Je ziet er alleen niets van. Nadat dat alles weer op z'n plek zat nog even afgeperst.

Afbeelding

Toen ik in 1992 voor het eerst in Rusland was heb ik daar een officieel Lada-accessoire gekocht. Een soort multi-instrument waarop toerental, voltage en kontakthoek zijn af te lezen. Zeg maar, een boordcompjuter. Deze 'Elektronica-01' had ik nog steeds liggen. Het kastje is zo gemaakt dat het precies in het plekje voor de optionele radio past. Je hoeft dus niets aan het dashboard te veranderen en alles is ook makkelijk weer in originele staat terug te brengen. Na de benodigde extra kabels te hebben gelegd kon ik het kastje aansluiten en heeft mijn Lada een echte 'digitale display' 8) .

Afbeelding

Als laatste klus heb ik onlangs de rubbers van de achterwielophanging vervangen. Hierdoor blijft de achteras veel beter op zijn. Door kleine veranderingen in de stand van de achteras 'stuurt' de achterkant een beetje mee. Dit is meestal de verkeerde kant op. Resultaat is dat de Lada nu heel neutraal op de weg ligt, veel minder onderstuurd is en makkelijker 'de bocht om gaat'. Tijdens dit klusje heb ik geen foto's gemaakt, daarom even een plaatje van de onderdelen.

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » di feb 24, 2015 10:09 pm

De carburateur van de Lada kreeg ik niet helemaal goed afgesteld. Bij de revisie van de carburateur had ik een revisiesetje voor een Lada 2101 gebruikt. Bij nadere inspectie blijkt mijn Lada echter een nieuwer type carburateur te hebben, van de toen net nieuwe 2105. Dit betekent dat ik een verkeerd revisieset had gebruikt. De 2105 OZON carburateur kent namelijk een afwijkende sproeierbezetting. Via ebay heb ik bij een Duitse handelaar het juiste revisiesetje gevonden.

Voor ik aan nieuwe revisiepoging kon beginnen was het eerst zaak om de carburateur goed schoon te maken. Daarvoor heb ik een mini bubbelbad gemaakt. De basis is oude frituurpan die ik ooit eens had gekregen maar door ons toch nooit werd gebruikt. De bubbels worden gegenereerd door een oude benzineslang waar ik allemaal kleine gaatjes in had geboord. Met behulp van een oude gasleiding uit een caravan heb ik de slang op de compressor aangesloten. Met reduceerventiel van de compressor heb ik de druk verlaagd tot 0,5 bar en het bubbelbad was klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een middag bubbelen en flink wat poetswerk om de restanten van het vuil zo goed mogelijk weg te werken zag het weer aardig fris uit.

Afbeelding

Vervolgens alles gesorteerd en weer gemonteerd.

Afbeelding

Resultaat.

Afbeelding

De carburateur zit weer op de motor. Spruitstuk moet ooit ook nog eens worden gepoetst 8) .
Omdat er nog niet gereden mag worden (overgangsregeling wegenbelasting) heb ik alleen nog maar de basisafstelling gedaan. Daar startte de motor al goed op. Het echte resultaat hoop ik binnenkort te kunnen melden.

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » wo feb 25, 2015 2:47 pm

Zier er goed uit Jelle Jan, die carburateur ziet er weer als nieuw uit. Hopelijk functioneerd hij ook zo.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Ladafanaat
Contacteer:

Bericht door Ladafanaat » zo mar 01, 2015 12:30 pm

Wat voor vloeistof heb je in je bubbelbad gebruikt?
LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » vr jun 19, 2015 9:04 pm

Na wat gepruts met de carburateurafstelling (het revisieset bleek niet goed te zijn :shock: ) deed de Lada het weer prima. Afgelopen week tijdens de zomerrit van de Ladaclub was er helaas toch weer een mankement te melden. De startmotor liep op zijn laatste benen. Na een korte stop sloeg bij het starten de startmotor opeens vast. Met een paar ferme tikken met een hamer was hij weer op andere gedachten te brengen en konden we toch elektrisch starten. De rest van de dag ging het goed. De volgende dag dook het probleem weer op. Gelukkig thuis op de oprit, want nu was er met een paar tikken van de hamer ook geen leven meer in te krijgen. De Lada daarom op de brug geduwd (met wat hulp 8) ) en in Duitsland een nieuwe startmotor besteld.

De startmotor zit bij deze Lada's achter de uitlaat gemonteerd en gaat schuil achter een hitteschild. Hierdoor leek het een lastig klusje te worden. In de praktijk viel dat echter heel erg mee. In nog geen uur tijd was de oude eruit en de nieuwe gemonteerd.

De oude eerst verwijderd.

Afbeelding

De oude nog even getest op de werkbank, maar hij slaat telkens weer vast. Als ik tijd heb haal ik de startmotor nog wel keer uit elkaar om te kijken wat er nu eigenlijk mis gaat.

Afbeelding

De nieuwe van Master Sport (made in Germany...)

Afbeelding

Het gat is weer opgevuld

Afbeelding

Afbeelding

En zo zie je er bijna niets meer van...

Afbeelding

Resultaat: hij start weer prima. Wat opvalt is dat het toerental van de nieuwe starter wat hoger lijkt te liggen dan bij de oude. Hoewel de nieuwe wat kleiner is dan de oude is het vermogen wel 0,1 kw hoger. Nieuwere techniek?
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » za sep 05, 2015 7:30 pm

Voor het vertrek naar de OMMMA kreeg de Lada even wat extra aandacht. Ik had al een hele tijd een volledig elektronische ontsteking klaarliggen. Maar de lange rit naar Maagdenburg voor de boeg leek het me een geschikt moment om deze eindelijk eens te monteren.

De set bestaat uit een nieuwe stroomverdeler, stuurunit en speciale bobine. De techniek komt uit de Samara en werkt met een hall sensor, er zitten dus geen contactpuntjes meer. In principe is het systeem daarmee onderhoudsvrij.

Montage bleek een eenvoudige klus. Om de stuurunit goed te kunnen koelen heb ik de tegen het front gemonteerd, recht voor een ventilatiegat.

Afbeelding

Afbeelding

Meteen ook nieuwe bougies gemonteerd. Na wat rondneuzen op Russische websites heb ik besloten om Bosch bougies te monteren.

Afbeelding

Daarna de Lada meteen maar even een beurtje gegeven.

Afbeelding

Ook de voorremmen even schoongemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels zit de reis naar de OMMMA er weer op. De nieuwe ontsteking en het werk aan de carburateur hebben hun vruchten afgeworpen. Bij de eerste tankbeurt kon ik 1 op 14,5 noteren (veel binnendoor rijden, met de nodige heuvels/bergen onderweg). Bij de tweede tankbeurt zelf 1 op 16,8 8) (vnl. snelweg 85- 90 km/u).
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo jul 10, 2016 1:33 pm

Een nieuwe APK was deze keer weer redelijk vlot geregeld. Alleen de grootlichtschakelaar aan het stuur weigerde dienst. Een dag voor de keuring had ik alles nog gecontroleerd en was er niets aan de hand. Zul je altijd zien. Met wat prutsen aan de contactblikjes en een dosis contactspray was dit euvel gelukkig snel verholpen en was een nieuwe APK een feit.

Niet lang daarna begon de koppeling wat lastig te doen. Nadere inspectie leerde dat werkcilinder prima functioneerde, maar dat hoofdcilinder wellicht niet helemaal zuiver was. Daarom op internet een nieuwe hoofdcilinder besteld (20 euro) en gemonteerd.

Eerst de oude verwijderd.

Afbeelding

De oude en nieuwe vergelijken.

Afbeelding

De nieuwe hoofdcilinder zit op zijn plek.

Afbeelding

Na montage de boel ontlucht en de vrije slag opnieuw afgesteld. Weer klaar voor (hopelijk) vele kilometers!
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo feb 12, 2017 2:54 pm

Nu de Volga Diesel even aan het werk is kon de Lada weer even de op de brug. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om twee nieuwe spiegels te monteren. De spiegels had ik afgelopen zomer gevonden op de OMMMA en zijn originele spiegels.

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo mar 05, 2017 8:44 pm

Uitlaatproblemen. Even uitlaat vervangen. Daar begon het allemaal mee. Na 26 jaar bleek de uitlaat van mijn Lada aan vervanging toe. Afgelopen zomer begon de auto plotseling een sportief geluid te maken. Bij inspectie bleek de voorpijp aan de bovenkant doorgeroest. De rest van de uitlaat zag er nog prima uit. Van Jan Feijen had ik een vervangende voorpijp. Origineel Lada. Geen garantie voor juiste passing bleek al snel. De pijp bleek totaal niet te passen. In de voorraad van Jan lag ook nog een gebruikte pijp die wel op de oude voorpijp in mijn Lada leek. Ook origineel Lada. Maar ook deze keer niet pasklaar. De stuurstang liep tegen de pijp. Dat heb ik tijdelijk kunnen oplossen door er een deuk in de slaan.

Bij montage van de tweede voorpijp kwam echter een groter probleem aan het licht: er zat een scheurtje in de middelste demper. Al snel bleek dat de uitlaat optisch er een stuk beter uit zag dan hij in werkelijkheid was. Een klein prikje met de schroevendraaier leverde meteen een groot gat op. Dan maar doorpakken en de boel vernieuwen.

Op Marktplaats vond ik een compleet nieuwe uitlaat. Helaas moest ik daarvoor naar Bennekom. Bennekom ligt naast Ede en daar woont clublid Willem (Willemke). Hij was bereid om de uitlaat voor me op te halen en bij een clubevenement wisselden we van onderdelen. Ik had namelijk een startmotor voor hem geregeld. So far, so good. Geen idee hoe je dat in het Russisch zegt. :oops:

Het is ondertussen weer 1 maart geweest en mag de Lada van de Belastingdienst weer de weg op zonder dat ik een flinke naheffing hoef te verwachten. Tijd om de Lada op de brug te zetten.

Afbeelding

De nieuwe uitlaatdelen bij elkaar gezocht:

Afbeelding

So far, so good. En dat is meteen de laatste keer dat deze tekst van toepassing is op deze klus. Helaas. Bij het demonteren van de voorpijp knapte een van de tapeinden in het spruitstuk spontaan af. :cry:

Afbeelding

Dikke pech. Want hoewel je redelijk wat ruimte onder de motorkap hebt, blijkt het toch allemaal wel erg krap als je dit probleem onder de motorkap moet oplossen. Met geen mogelijkheid kreeg ik de boormachine onder de juiste hoek om een gaatje in het afgebroken tapeind te boren. Ook niet met een haaks verlengstuk.

Er zat niet veel anders op dan het hele spruitstuk te demonteren:

Carburateur losmaken (luchtfilter, chokekabel, gasklepbediening, vacuumslang, benzineslang....) en demonteren.

Hitteschild van de startmotor losmaken en verwijderen. Dit schild had ik al een keer probleemloos los kunnen maken. Deze keer natuurlijk niet. Nu brak uiteraard ook hier een tapeind af. :cry: :cry:

Als laatste het koelwater eraf laten lopen. Het spruitstuk wordt bij een Lada namelijk verwarmd/gekoeld met koelwater. Daarnaast zit de stalen leiding die vanaf de waterpomp naar de kachel loopt in de weg als je het uitlaatspruitstuk wil verwijderen.

Uit eindelijk zag het er onder de motorkap zo uit:

Afbeelding

In de bankschroef was het uitboren van het afgebroken tapeind niet zoveel werk. Eerst een klein gaatje (foto) en dan een groter gat, geschikt om opnieuw draad te tappen.

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat na het opnieuw tappen van schroefdraad en het reinigen van het pasvlak:

Afbeelding

Bij tapeind van het hitteschild had ik iets minder geluk. Het lukte me weliswaar om het oude tapeind uit te boren en nieuw draad te tappen. Maar, er is zo weinig ruimte om te werken dat het tapgat dwars door de wand van het spruitstuk is gegaan. Op zich is dit wel op te lossen met een goede afdichting van het tapeind. Maar originele tapeinden heb ik niet en het tappen in gietijzer leverde een vrij 'ruim' draad op. De bout ging er veel te makkelijk in.

Afbeelding

Omdat ik toch een nieuwe spruitstukpakking nodig had heb ik eerst maar weer eens Jan Feijen gebeld. Hij had niet alleen de juiste pakkingen op voorraad, maar ook een goed gebruikt uitlaatspruitstuk :lol: . Een beetje roestig, maar wel helemaal heel en met alle tapeinden er nog in.

Afbeelding

Omdat alle tapeinden behoorlijk roestig waren heb ik deze eerst allemaal schoongemaakt met een snijijzer. Daarna was het probleemloos mogelijk om de koperen moeren er op te draaien.

Afbeelding

Na alle voorbereidingen kan het opbouwen weer beginnen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij montage van de voorpijp bleek deze perfect te passen. :D Dat heb ik al twee keer anders meegemaakt. De nieuwe uitlaat is een imitatie uitlaat en ik was al gewaarschuwd dat deze vaak niet passen. In mijn geval bleek het dus net andersom te zijn. Origineel past niet, imitatie wel. Zou het dan nu eindelijk meezitten? Eh, nee. Er zijn twee verschillende uitlaten voor de seriemodellen. Eentje voor de 1200/1300 motoren en eentje voor de 1500/1600 motoren. Het verschil zit hem in het rood omcirkelde gedeelte.

Afbeelding

Afbeelding

Nu heb ik een 1200 dus ik moet de versie op plaatje een hebben. Helaas. De nieuwe uitlaat is geen originele uitlaat. Volgens de verkoper (automaterialen handel) is de uitlaat wel voor een 1200. Dat klopt ook wel, alleen mist er een stukje :cry: . Dat had ik natuurlijk niet gezien. Ik was uitgegaan van originele Lada onderdelen. Bij de imitatieonderdelen hebben ze voor simpele oplossing gekozen door met een losse pijp de rest van de uitlaat voor zowel de 1200/1300 als de 1500-/1600 geschikt te maken.

Na wat passen en meten bleek de oplossing toch dichterbij dan verwacht. Van de oude uitlaat kon ik een stuk weer gebruiken. Origineel is het middenstuk bij een Lada zoals gezegd een geheel. Het oude middendeel heb ik simpelweg doormidden gezaagd. Dit stuk uitlaat was nog in perfecte staat. Tot zover geen probleem. Bij het passen bleek alleen de hoek van het spruitstuk toch net weer iets anders zijn dan origineel. Dan maar doorpakken en de boel nogmaals doorzagen en onder een iets andere hoek weer aan elkaar lassen.

Afbeelding

Na wat geruzie met de ophangrubbers is alles toch nog goed gekomen!

Afbeelding

Afbeelding

Al dit werk had toch nog een positieve extra. Bij demontage van de carburateur bleek de luchtsproeier van de tweede trap losgetrild. Deze lag bovenop het spruitstuk! Ik was net van plan om uit te zoeken waarom de motor niet meer zo mooi liep. De oplossing was nu meteen gevonden. Bij een uitgebreide proefrit bleek alles weer 100%. De motor loopt mooi stil, er rammelt niets en hij trekt weer perfect op (opgelost door het vastzetten van de sproeier). Job done :D
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo jul 02, 2017 1:55 pm

De Lada was weer toe aan verse olie en filters. Dat is een recht toe recht aan klusje bij een Lada.

Bij het doorsmeren van de stuurkogels viel me op dat de linker voorband aan de binnenkant toch duidelijk wat meer was afgesleten dan de rechter. Bovendien staat het stuur een heel klein beetje scheef wanneer je recht uit rijdt. Tijd om toch eens keer naar de uitlijning te kijken.

Nu leek het me leuk om dit zelf eens een keer proberen te doen. Op het internet zijn verschillende pagina's en filmpjes hierover te vinden. In basis is het vrij simpel om zelf te doen. Het kost alleen wat tijd.

Het belangrijkste is dat je beschikt over de uitlijngegevens en een vlakke ondergrond om op de werken.

In het instructieboekje van de Lada zijn de uitlijngegevens opgenomen: het toespoor (mm) moet 2-4 mm zijn. Volgens Wikipedia: toespoor is een opzettelijk aangebrachte afwijking in de wielstand van de voorwielen van een voertuig ten opzichte van de lengte-as. Toespoor is nodig bij auto's met achterwielaandrijving. Door de aandrijving worden de voorwielen iets naar buiten gedrukt, waardoor het toespoor wordt gecorrigeerd en de wielen perfect rechtuit draaien. Zonder toespoor zouden de banden onnodig slijten en zou het brandstofverbruik hoger liggen. Auto's met voorwielaandrijving hebben uitspoor: de wielen zijn iets naar buiten gedraaid.

Daarnaast staat in het instructieboekje ook nog de wielvlucht in graden genoemd. Met deze gegevens kun je de verticale afstelling controleren. Deze afstelling wil later nog eens keer controleren. Daar is een andere opstelling voor nodig. Deze keer beperk ik me tot het uitspoor.

Ik heb de Lada op de brug gezet, die is mooi vlak. Omdat de metingen straks aan de velgrand worden gedaan is het zaak om vooraf even te controleren of de velg niet krom is. Dit doe je door de auto op te bokken en het wiel rond te draaien. Door bijvoorbeeld een assteun vlak naast het wiel te zetten kunnen goed zien af de afstand tussen het wiel en de steun gelijk blijft of afwijkt.

Op alle vier hoeken van de auto heb ik een assteun neergezet. Vervolgens heb ik langs de auto twee touwtjes tussen de assteunen gespannen. Het is belangrijk dat de touwtjes precies ter hoogte van het midden van de as komen. Dat was nog wel te doen. Het moeilijkste gedeelte is er voor te zorgen dat de opstelling precies 'vierkant' om de auto staat. Dit doe je door de touwtjes op precies dezelfde afstand links en rechts van het hart van de as voor én achter te plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Als je dit eenmaal hebt gedaan is het afstellen eenvoudig. Met een schuifmaat heb ik de afstand tot de touwtjes aan de voorkant en achterkant van de velgrand gemeten. Vervolgens kun je met behulp van de afstelmoeren aan de stuurstangen correcties maken.

Afbeelding

Bij mijn Lada bleek inderdaad dat het linker voorwiel duidelijk te weinig toespoor had. Rechts was de afwijking heel klein.

Vergeet niet na afloop alle moeren weer goed aan te draaien.

Dan het spannende moment: de proefrit. Het stuur staat nu recht. Ook lijkt de auto wat makkelijker recht uit te gaan. Het stuurgedrag is goed, heel veel verandering is hier niet te melden. Het vervangen van de achterschokbreker en de rubbers van de achteras hadden een veel grotere impact op het stuurgedrag. Hopelijk is het verkeerde slijten van de voorband vanaf nu verleden tijd.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Plaats reactie