Nieuwe aanwinst Lada 1200 E uit 1980

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst Lada 1200 E uit 1980

Bericht door Jelle Jan » wo okt 12, 2011 8:33 pm

Nou, de planning is eerder dat in het voorjaar van 2012 de eerste kilometers worden gemaakt. Er moet nog wel het e.e.a. gebeuren, daarnaast heb ik de komende weken veel andere zaken op de agenda staan en is een APK-keuring in de winter niet handig.

Ik heb nog wel een gele Lada look-a-like in de stallen 8) .
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Piet Pruttel
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » wo okt 12, 2011 9:25 pm

Look-a-like?

Afbeelding

......een Moskvich is toch met niets te vergelijken, we gaan toch alleen voor echt!

:twisted:
Piet pruttelt wel lekker met z'n DDR karretjes maar snort nu met Moskvitch 407 door het ganse land.

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » wo nov 09, 2011 8:31 pm

Tussen de bedrijven door gaat het werk aan de Lada beetje bij beetje verder. Het eindresultaat moet een nette, maar zeker niet perfecte Lada worden. Eentje zoals die in de jaren tachtig gewoon in 'het wild' te zien was. Dit betekent dat ik met schuren en plamuren niet hoef door te gaan tot het perfect is. Gewoon goed is ook goed. Vanuit dat vertrekpunt is de neus is al redelijk strak.

Afbeelding

Bij het klaarmaken van de dorpels kwam ik linksachter helaas nog een flink gat tegen.

Afbeelding

Inmiddels is daar ook een nieuw stukje ingelast (daar heb ik nog geen foto's van gemaakt)

Het begint nu toch wat kouder te worden in de schuur en dat kun je zeker goed merken bij het drogen van de verf en plamuur. Dat duurt toch allemaal wat langer. Het is gelukkig nog lang geen voorjaar 8)
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » di dec 27, 2011 7:54 pm

Afgelopen weekend weer wat tijd gehad om aan de Lada te werken. Schuren en plamuren. Ik denk dat het nooit mijn grootste hobby gaat worden.

Afbeelding

Afbeelding

Superstrak is anders, maar het begint er nu toch echt op te lijken.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo mar 11, 2012 11:19 pm

Ondanks allerlei andere bezigheden tussendoor toch nog wat aan de Lada kunnen doen. De eerste twee lagen groen zitten erop. Als het weer (temperatuur) een beetje meezit kan binnenkort de definitieve groene laag erop. De kokerbalken en de keienvanger heb ik voorzien van een laag 'anti steenslag'.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar eerst moet alles nog een keer worden geschuurd. Als de laatste laag er op zit kan ik met cleaner de oude en nieuwe kleur 'naar elkaar toe poetsen' en meteen eventueel restanten van primer wegpoetsen. Op de foto's is het kleurverschil nog groter dan in het echt. Er zit nl. weer flink wat schuurstof op.....

Verder heb ik een nieuwe grille gevonden. De oude was erg verweerd en ik kwam erachter dat zo'n ding niet eenvoudig te poetsen is. Van Jan Feijen had ik een oplossing voor het verweerde logo gekregen. Een metalen plaatje met het Lada logo erop dat zo in de oude houder kan worden gelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort de nieuw grille maar eens voorzien van de twee Lada emblemen.

Verder nog een hele tijd met de multimeter in de hand gezocht naar de reden waarom om de tankmeter altijd 'vol' aangeeft. Ik had en de vlotter in de tank al vervangen en omdat het probleem toen nog niet was verholpen dacht ik dat ergens in de bekabeling of dashboard zat. Na alles te hebben doorgemeten kom ik toch weer bij de vlotter uit. Vreemd. Helaas nog geen tijd gehad om het verder uit te zoeken.

Alle andere elektrische onderdelen werken wel weer naar behoren.

Ik heb ook nieuwe bumper binnengekregen, helaas een bumper voor een 1200S, niet voor een 1200E. Met rubberstrip dus. Ik dacht dat het om een achterbumper ging, maar toen ik gisteren met Jan de bumper aan bekijken was kwamen we er achter dat het een voorbumper is. Hij zat nog helemaal in papier en plastic verpakt, dus was het lastig te zien. Ik denk dat ik nu maar op zoek ga naar een 1200S achterbumper om weer een setje te maken. De 'hoorntjes' op de bumper zijn namelijk ook niet zo mooi meer.

Wordt vervolgd 8)
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Ladafanaat
Contacteer:

Bericht door Ladafanaat » zo mar 18, 2012 11:14 am

webmaster schreef:.... Van Jan Feijen had ik een oplossing voor het verweerde logo gekregen. Een metalen plaatje met het Lada logo erop dat zo in de oude houder kan worden gelijmd....

....Ik heb ook nieuwe bumper binnengekregen, helaas een bumper voor een 1200S, niet voor een 1200E. Met rubberstrip dus. Ik dacht dat het om een achterbumper ging, maar toen ik gisteren met Jan de bumper aan bekijken was kwamen we er achter dat het een voorbumper is. Hij zat nog helemaal in papier en plastic verpakt, dus was het lastig te zien. Ik denk dat ik nu maar op zoek ga naar een 1200S achterbumper om weer een setje te maken. De 'hoorntjes' op de bumper zijn namelijk ook niet zo mooi meer.

Wordt vervolgd 8)
Dus nu gaat Jan Feijen pronken met andermans veren? :( (vraag maar eens hoe hij aan dat embleem komt :roll: )

Die rozetten heb ik hier nog wel liggen en nu ik zie dat je toch een bumpers voor de 1200S zoekt, die heb ik ook nog wel liggen, net als de gordels voor achterin.
Wordt wel een grote doos zo :wink:
LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo mar 18, 2012 1:48 pm

Jan heeft mijn zijn bronnen niet onthuld. Maar ik begrijp nu dat ik tegen jou moet mopperen dat de lijmlaag achterop het embleem niet meer plakte 8)

Een nieuwe voorbumper met rubberstrip heb ik al, dus de kortste klap is om er een achterbumper van 1200S bij te zoeken. Rozetten heb ik dan niet meer nodig, want die passen er dan niet meer op.

Voor de kids moeten er inderdaad nog gordels achterin.

Stuur me maar even een berichtje wat je er voor wilt hebben.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » ma apr 09, 2012 3:16 pm

Afgelopen vrijdag de Scaldia voor de APK gehad en dat ging gelukkig in één goed. Dus wat tijd over om weer even met de Lada verder te gaan. Als eerste heb ik de grille, de knipperlichten, koplampen + randen en de nieuwe bumper gemonteerd. De koplampringen waren behoorlijk aangetast. Met flink poetsen bleken ze echter nog best te willen glimmen. Ik was al even bang dat ik daar ook nieuwe voor moest zoeken. Ook de knipperlichten lieten zich nog redelijk goed oppoetsen. Goed genoeg in ieder geval om ze weer te kunnen monteren. Nadat de oranje glaasjes even in sopje hadden gelegen keken die ook weer helder de wereld in. Het monteren ging best simpel.

Afbeelding

Daarna nog even aan poetsen geweest. Helaas blijkt de nieuwe groene lak toch niet helemaal van dezelfde kleur te zijn al de oude. Na enig speurwerk kwam ik erachter dat niet alleen de rechterachterdeur ooit eens opnieuw is gespoten maar ook het benzineklepje lijkt opnieuw gespoten. En die is net als de achterdeur iets lichter van kleur dan de rest. Laat ik nu net het benzineklepje te hebben gebruikt om verf bij te laten maken.... Bij het licht van de tl-buizen was me dat in de winter niet goed opgevallen. Nou ja, nog maar weer eens flink poetsen :( . Aangezien dat niet bepaald mijn hobby is, eerst nog even naar het project benzinemeter gekeken. Ondertussen alles al een keer doorgemeten en daarbij uiteindelijk bij het metertje in het dashboard uitgekomen. Van Jan Feijen had ik twee vervangende kilometertellers en al snel bleek inderdaad het metertje kapot te zijn. Eerst even getest met een redelijk nette teller die ik had geleend om te testen.

Afbeelding

De tweede teller die Jan had meegenomen was ook een ouder (grijs) type waar de rand van was verroest en de meeste lampjes het niet deden, maar gelukkig deden ook van die de meters het wel. Daarom besloten om van twee maar een te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk resultaat is een volledig werkend dashboard dat een mooi geheel vormt.

Afbeelding

Binnenkort zijn de sierstrippen op de kokerbalken aan de beurt en natuurlijk weer poetsen....
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » di apr 17, 2012 9:16 pm

Tussen de bedrijven door even met de voorremmen aan de slag gegaan. De remschijven had ik nog niet vervangen en zijn eigenlijk toch te ver verroest om te laten zitten / door de APK te komen. Daarom via internet maar een nieuw setje schijven en blokken opgescharreld. Ik was voor een compleet set net iets meer dan 30 euro kwijt. Viel me niets tegen. Zowel blokken als schijven zijn NOS (new old stock). Op het doosje van de blokken staat gelukkig wel groot geschreven "asbest vrij"....

Afbeelding

Blik op de oude schijven:

Afbeelding

Alvast 1 nieuwe schijf op zijn plek:

Afbeelding

Bij het demonteren van de schijven ontdekte ik iets merkwaardigs. Er blijken spoorverbreders op de auto te zitten. Aan beide (gelukkig wel) kanten zat een plaat van vijf millimeter dik. Waarom??? :?: :shock: Als iemand het weet laat het weten :!:

Afbeelding

Ik heb nog niet kunnen proberen of de wielen soms aanlopen als de verbreders er niet tussen zitten. Vrijdag staat een afspraak bij de bandenboer voor andere banden en nieuwe binnenbanden. De auto staat nu op bokken op de brug en dan passen de velgen met banden er net niet op.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » di mei 08, 2012 10:38 pm

Tussen de bedrijven door ook nog wat aan de Lada kunnen klussen. De Lada is inmiddels voorzien van vier nieuwe banden (+nieuwe binnenbanden) en alle chroomdelen die waren gedemonteerd zitten ook weer op de plek. De nieuwe nummerborden maken plaatje compleet.

Kon het natuurlijk niet laten om snel even een proefritje te maken :oops:

Afbeelding

Afbeelding

Meteen de nieuwe teller kunnen testen.

Afbeelding

Tijdens een zonnig moment het interieur even flink uitgesopt, dat ziet er nu ook weer netjes uit. Op een aantal kleine klusjes na is het bijna zover dat een verse APK moet lukken. Zo is de afstelling van de motor nog niet helemaal goed en wil ik eigenlijk eerst nog een andere achterbumper monteren.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo jun 10, 2012 12:29 pm

Het einde is in zicht. De laatste weken geen tijd gehad om aan de Lada te werken. Maar gisterenochtend toch een paar uurtjes gevonden en meteen de vervangende bumper die Mark had geleverd wat opgeknapt en gemonteerd. De bumper kwam van een donorauto die flink vies was. Dus eerst alle algen en vuil verwijderd.

Afbeelding

Daarna de oude bumper er afgehaald.

Afbeelding

Nadat ik de bumper even flink had gepoetst was de meeste roestschade wel weg en kon de bumper erop. Meteen de nummerplaat verlichting nagekeken en de lampjes vervangen.

Afbeelding

Het eindresultaat.

Afbeelding

Daarna nog even het laatste schoonmaakwerk in het interieur gedaan.

Volgende week staat dan eindelijk de APK-afspraak in de agenda :D
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Piet Pruttel
Contacteer:

Bericht door Piet Pruttel » zo jun 10, 2012 8:58 pm

Hij ziet er uit of hij zo uit de showroom komt, mooi gedaan.
Piet pruttelt wel lekker met z'n DDR karretjes maar snort nu met Moskvitch 407 door het ganse land.

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » vr jun 15, 2012 10:54 pm

Yep, de Lada 1200 E mag weer legaal aan het verkeer deelnemen. Vandaag is de Lada voor het eerst in 20 jaar weer APK gekeurd en meteen met vlag en wimpel goedgekeurd. 8)

Als beloning de clubstickers op de achterruit geplakt.

Afbeelding

Nu kunnen er (voorzichtig) kilometers worden gemaakt. :D
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Ladafanaat
Contacteer:

Bericht door Ladafanaat » zo jun 17, 2012 8:37 pm

Ik zie een ritje OMMMA ;)
LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » za feb 02, 2013 8:17 pm

We zijn inmiddels weer een flinke tijd verder sinds de laste update mbt de Lada. Inmiddels zijn er al behoorlijk wat kilometers gemaakt. De Lada heeft zich absoluut van zijn goede kant laten zien. Zo is zonder enig probleem de OMMMA in Magdeburg met de Lada bezocht. Toch bijna 1000 kilometer in een paar dagen :D .

Wat wel opviel is dat achterkant van de auto behoorlijk beweeglijk is. De schokbrekers zijn duidelijk versleten. Van Jan Feijen kreeg ik een setje nieuwe schokbrekers die al weer een tijdje lagen te wachten op montage. Het was vandaag mooi weer en daarom de schuurdeuren maar weer eens open gezet en de schokbrekers vervangen. Alles was eenvoudig los te draaien en het klusje binnen een kwartier gepiept.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Plaats reactie