Zoals bekend staat de E in de typenaam van mijn Lada voor Economic, oftewel economisch. Toen ik op Marktplaats een DDR ökonometer speciaal voor een Lada zag leek me dat dan ook op accessoire dat op mijn Lada niet mocht ontbreken.
De ökonometer zat nog in het originele doosje met alle accessoires er nog bij, inclusief de gebruiksaanwijzing. Op de display staat een klein Lada logo afgebeeld om het helemaal echt te maken.
Na wat uitproberen heb ik de ökonometer in het midden onder het dashboard gemonteerd. Ik heb geen gaten in het dashboard gemaakt, zo kan ik hem altijd weer verwijderen zonder blijvende schade.
De ökonometer werkt geheel mechanisch en wordt met een slangetje (zat in de verpakking) aangesloten op het spruitstuk. Normaal gesproken zou je bij een Lada de meter aan kunnen sluiten op de vacuumleiding die naar de rembekrachter loopt. Maar ja, om economische redenen heeft een Lada 1200 E geen rembekrachtiging. Volgens de gebruiksaanwijzing moet ik dan een gaatje in het spruitstuk boren en daar voorzichtig schroefdraad in tappen. Dat zag ik niet zo zitten. Daarom naar een andere oplossing gezocht. Die was dichtbij. Recent hebben we Nina gesloopt (daarover later in het clubblad meer). In Nina (een 2104 uit 2004) zat standaard een vacuummeter en dus een aansluiting op het spruitstuk. Deze heb ik op de 1200E gezet.
Bij de 1200 E zit deze plug (rechts op de foto) in het spruitstuk geschroefd om de veer vast te houden die ervoor zorgt dat de gasklep bij gas los weer teruggaat. Bij de 2104 zit deze plug ook, hier met een tuitje op om de vacuumleiding op aan te sluiten. Bij het testen bleek dat het gat in het spruitstuk van de 1200 E niet helemaal door en door was. Daarom met een klein boortje en met de stofzuiger bij de hand alsnog een klein gaatje in het spruitstuk gemaakt. Na montage van de vacuumleiding heb ik het lampje in de ökonometer aangesloten op de verlichting van de sigarenaansteker die er direct naast zit. Daarna een proefritje gemaakt en de ökonometer werkt perfect!