Twee weken geleden werd ik via e-mail benaderd met de vraag of ik interesse had in een Lada die 20 jaar (!!) in een afgesloten garagebox heeft gestaan. Er zat een fotootje bij de mail waar een lichtgroene Lada 1200 E uit 1980 was te zien. De Lada stond in Nijmegen.

Mmmm, toch wel erg leuk zo'n basis Lada. Daarom maar een afspraak gemaakt om eens te gaan kijken. Samen met Jan Feijen de zaterdag erop gaan kijken. De Lada was niet in topconditie maar ook niet slecht te noemen. Ik had een starthulp meegenomen en daarmee konden we testen of de motor met behulp van de startmotor rond wilde. Dat bleek probleemloos te gaan en ook de elektrische installatie bleek grotendeels te werken. De auto wilde niet rollen omdat alle vier banden helemaal plat waren. Daarom de banden opgepompt en warempel, de auto rolde probleemloos. Wel zit er wat laswerk aan de A-stijlen onderaan en zijn er links en rechts wat kleine plekjes. Ik besloot toch maar een bod te doen en dat viel in goede aarde.
Van Harry Mounoury mocht de ambulance gebruiken en zo reed ik een week later weer naar Nijmegen, deze keer met Lada kenner Hennie Haverkort. Omdat de Lada makkelijk rolde was het opladen eenvoudig.

Na een voorspoedige reis naar huis de Lada even flink gewassen en meteen op de brug gezet.

Ondertussen al flink aan het sleutelen geweest.
Als eerste alle olie eruit laten lopen, een nieuw filter gemonteerd en versie olie erin. Vervolgens de contactpunten schoongemaakt en nieuwe bougies erin. Om te kunnen starten heb ik een klein flesje met benzine direct aan de benzinepomp gezet. Omdat het membraam was uitgedroogd een nieuwe gemaakt van een Moskvich membraam. Daarna de carburateur schoongemaakt. Na het monteren van een accu bleek de Lada er zin in te hebben en na een paar pogingen kwam de motor met een flinke rookwolk weer tot leven. Na een minuutje begon de motor steeds beter te lopen en klinkt alles eigenlijk heel goed.
De benzinetank zat vol met oude benzine en daardoor troep en daarom leeg gemaakt en zo schoon mogelijk gemaakt. Nieuwe benzineslangen liggen al klaar voor montage.
Verder heb ik alle remcilinders en slangen gedemonteerd. Om het zeker voor het onzekere te nemen vervang ik deze preventief. Ook de hoofdcilinders van rem en koppeling zijn gedemonteerd om te worden vervangen. Uiteraard neem ik ook de werkcilinder van de koppeling mee.
De volgende update gaat even duren, we gaan eerst op vakantie naar Hongarije. Ik heb al even contact gehad met de Shiguli club in Hongarije en een goed adres voor remdelen gekregen.
Wordt dus vervolgd!