Werk aan de Scaldia 408

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Re: Werk aan de Scaldia 408

Bericht door Jelle Jan » za apr 19, 2014 7:42 pm

Het werd weer tijd voor een nieuwe APK. Bij mijn vaste garage zijn nu ook verplicht overgestapt op een remmentestbank. Bij het maken van de afspraak kreeg ik het aanbod om eerst even de Scaldia op de nieuwe remmentestbank te testen. Dit leek me een verstandige zet. De afgelopen twee jaar had de auto nauwelijks kilometers gemaakt (376 km om precies te zijn 8) ), dat de remmen niet helemaal fris zijn is best mogelijk. Bij de test bleken de voorremmen binnen de verschil marge links/rechts te blijven en bovendien voldoende vertraging te bieden. Achter lagen de zaken een beetje anders :oops: . 76% verschil. Rechts had ik net de boel (weer) uit elkaar gehad ivm de lekkage aan de keerring en die kant was tiptop. De andere kant niet. Maar weer even aan het sleutelen dus...

Afbeelding

Na het loshalen van de achterrem was de oorzaak snel gevonden. De remcilinder zat helemaal vast.

Afbeelding

Gelukkig had in nog een nieuwe liggen. Aan de andere kant zat al een nieuwe. Helaas zat de remleiding vast en ontstond er ter hoogte van de wartel een scheurtje bij het losmaken. De leiding zelf was echter vrij lang. Door het slechte gedeelte er af te halen en er nieuwe flens op te maken (onmisbaar stuk gereedschap zo'n flensapparaatje) lukte het om zonder veel problemen de boel weer dicht te krijgen. Voor de zekerheid heb ik wel een nieuwe wartel gemonteerd.

Bij controle van de remschoenen viel me op dat de houder onderaan was ingescheurd. Hierdoor hebben de blokken wat speling. En dat mag natuurlijk niet.

Afbeelding

Om dit te kunnen repareren de steekas en de ankerplaat verwijderd.

Afbeelding

Eerst de plaat weer enigszins teruggebogen en daarna weer netjes dichtgelast en passend gemaakt met de vijl. Ouderwetsch handwerk :) . Daarna de hele boel weer teruggebouwd, nog een tijdje lopen klooien met de afstelling van de handrem en achterremmen waren weer APK klaar.

De APK verliep goed :D , alleen een aandachtspunt voor een stuurkogel.

Omdat ik graag met de Scaldia naar de ALV wilde meteen maar olie en filter ververst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even checken: oliedruk prima!

Afbeelding

Ook de olie in het luchtfilter ververst (die was er ook wel aan toe)

Afbeelding

Nu de Scaldia toch nog op de brug stond meteen maar het aandachtspunt van de APK aangepakt. De stuurkogel kun je vrij makkelijk reviseren. Gewoon de kogel en het nylon binnenwerk vervangen. Het afsluiten van de kogel is nog even een lastig karweitje, maar ook dat lukte vrij snel.

Afbeelding

Zoals jullie weten is de ALV inmiddels weer achter de rug en kan ik melden dat de Scaldia de rit (ondanks de regen) prima heeft doorstaan!
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » za sep 05, 2015 7:19 pm

Voor deze keer even wat ander 'werk' met de Scaldia.

Twee weken geleden mocht de Scaldia schitteren als trouwauto in Groningen. De weergoden waren ons goed gezind en het was een hele mooie dag!

Afbeelding

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » ma mei 23, 2016 9:17 pm

Na een tijdje probleemloos rond te hebben gereden met de Scaldia was het weer tijd voor een verse APK. Bij de vorige APK had ik wat problemen met verschil in remkracht tussen het linker- en rechtervoorwiel. Dat was toen redelijk makkelijk op te lossen door alles schoon te maken en opnieuw af te stellen. Deze keer was het echter wat lastiger...... Bij de remmentest bleek er zowel voor als achter een verschil van meer dan 40% tussen links en rechts te zitten. Omdat de Scaldia nog een simpel systeem heeft met slechts een circuit was het moeilijk te verklaren waarom er zowel er voor als achter een groot verschil was.

Dus de Scaldia maar weer mee naar huis genomen en op de brug gezet.

Afbeelding

Het probleem bleek echter lastig te vinden. Het leek erop dat achter een remcilinder lek was. Nadat ik de cilinder had vervangen was het probleem echter nog steeds niet opgelost :( . Voor zaten de remzuigers iets vast in de cilinders. De boel gangbaar gemaakt en... zelfde als achter: geen resultaat.

Dan maar remschoenen links en rechts uitwisselen. Geen resultaat. :evil: Voor ook nog de remtrommels gewisseld, inderdaad geen resultaat.... :twisted: .

Daarom maar gekozen voor rigoureuze maatregelen. Om dit te kunnen doen moest Aat wel te hulp schieten en een paar remslangen op sturen :wink: . Nog bedankt voor je hulp Aat!

Daarop heb ik de remslangen aan de voorkant en de vier remcilinders aan de voorkant vervangen. Dat is bij een Scaldia nog een flinke klus, de hele naaf moet eraf.

Afbeelding

Daarna nieuwe remclinders + slang erop. En natuurlijk meteen even nieuwe vet in de wiellagers.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de andere kant ook maar onderhanden nemen.

Afbeelding

Aan de achterkant had ik de remcilinder als eerste al vervangen. Daarom nu de remschoenen er nog maar eens afgehaald en de voorste schoen gewisseld met de achterste + het handrem mechanisme opnieuw opgebouwd en afgesteld. Dat laatste was een verplicht nummer omdat de schoenen anders niet gewisseld kunnen worden. De reden dat ik de schoenen wilde wisselen is dat ik een vervangende remtrommel wilde monteren die om een of andere reden niet paste. Na alles opnieuw te hebben gemonteerd ging de vervangende trommel er wel op en remde alles zoals het hoorde.

Met een remverschil netjes binnen de wettelijke normen was een nieuwe APK geen probleem meer.

Aan het einde heb ik nog een berg (gedeeltelijk nog te reviseren) onderdelen overgehouden :shock:

Afbeelding
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » wo jun 27, 2018 9:37 am

Dit voorjaar moest de Scaldia weer voor de APK en dat leek mij een goed moment om de auto van een setje verse banden te voorzien.

De eerste klus was het verwijderen van de oude banden van de velgen. Een klusje dat met hulp van Albert Snippe snel was geklaard. Daarna de nodige uurtjes gespendeerd om de velgen helemaal blank te maken met behulp van een staalborstel op een haakse slijper. De Moskvich heeft standaard velgen die geschikt zijn voor tubeless banden. Eind jaren zestig waren die in Rusland echter nog niet te vinden en daarom werden ze standaard afgeleverd met banden met binnenbanden. Tegenwoordig vind je bijna geen banden meer die geschikt zijn voor binnenbanden. Daarom de velgen ook aan de binnenkant helemaal kaal gemaakt en de velgen vervolgens van binnen en buiten in de kleur 'gebroken wit' gespoten. Deze kleur komt aardig dicht bij de kleur die aan de binnenkant nog op velgen zat.

Omdat het gat van het ventiel groter is dan de tegenwoordige standaard via internet een set 'oldtimer ventielen' besteld. Ook via internet een nieuw setje banden gevonden in de juiste maat met een mooi ouderwets profiel. Wederom met de hulp van Albert Snippe de banden op de velgen gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens de Scaldia op de brug gezet voor nog een klus.

Afbeelding

In 2011 had ik in Pskov een set nieuwe fuseekogels gekocht. Bij de APK keuring waren de oude kogels altijd een punt van twijfel. Tijd om de nieuwe fuseekogels meer eens te monteren. Dat viel uiteraard niet mee. De oude zaten na 49 jaar goed vast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu de andere kant ook nog:

Afbeelding

Ook de nieuwe rubbers voor de stabilisatorstang lagen al zeven jaar te wachten.

Afbeelding

Nadat de voorwielophanging weer tiptop in orde was de nieuwe banden gemonteerd. De sierringen die op de Scaldia zaten heb ik nu achterwege gelaten. Die waren aardig beschadigd en de velgen zien er nu weer als nieuw uit.

Afbeelding

Afbeelding

Bij controle van de remmen kwam nog een lekke achterremcilinder aan het licht.

Afbeelding

Deze heb ik vervangen en toen was het tijd voor de APK: met vlag en wimpel.

Alle werk was niet alleen voor de APK. Met de nieuwe banden, fuseekogels en rubbers rijdt de auto een stuk beter. Hij stuurt veel makkelijker en is een stuk minder onderstuurd :D .
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Plaats reactie