Moskvitch 400 Restauratie

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Tokkie

Moskvitch 400 Restauratie

Bericht door Tokkie » di jan 04, 2011 12:53 am

En dan is het eindelijk zover!
Er is eindelijk ruimte om mijn auto in de werkplaats te zetten en dan begint nu het APK klaarmaken!
Ik ben vandaag begonnen met het controleren van de hoofdremcilinder en deze zag er prima uit, nieuw pinnetje er vooraan gezet! (Vorige eigenaar had hem afgezaagd en er verder uitgedraaid!! :roll: ) maar nu gaat mijn rempedaal weer helemaal soepel! Morgen gaan we even kijken naar de speling op het linkervoorwiel, daarna zullen er controles volgen op de remtrommels, verlichting remschoenen, en dan ben ik alweer een heel eind op weg!
Niet vergeten een 6 volt accu te bestellen en nieuwe deurklinken die wel op slot kunnen! :D
Tot zover! Ik hou jullie uiteraard op de hoogte voor degene die er graag meer over hoort ;)

Kiekjes!:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Moskvitch 401 - 1955
Moskvitch 401 - 1949

Aat
Contacteer:

Re: Moskvitch 400 Restauratie

Bericht door Aat » di jan 04, 2011 9:22 am

Hoi Tokkie,

ziet er mooi uit man, een mooi begin van 2011. Ook een mooie ruimte om te sleutelen. Ik moet het doen met een simpele garagebox zonder stroom dus KWIJL . . . Succes met de klus.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Tokkie

Bericht door Tokkie » vr jan 07, 2011 6:51 pm

zo, straks weer verder met het eraf halen van de startmotor zodat ik bij het stuurhuis kan, deze eraf halen en demonteren, want mijn stuur gaat heel stroef en er zit mij toch een speling op!!! :shock:
Moskvitch 401 - 1955
Moskvitch 401 - 1949

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo jan 09, 2011 2:25 pm

Als het goed is kan het stuurhuis eruit zonder de startmotor eruit te halen. Tenminste in mijn geval lukte dat. Een paar maanden geleden heb ik het stuurhuis van een zelfde Moskvich van een clublid onderhanden genomen. Ook hier heel zwaar sturen en heel veel speling.

Stuurhuis bleek uiteindelijk gewoon versleten. Met behulp van een donor stuurhuis dat ook niet zo best meer was, het betere kunst en vliegwerk en de nodige uurtjes is het gelukt om het sturen weer redelijk acceptabel te krijgen.

Let er wel even op als je stuurhuis eruit haalt dat je ook de afsteling van de stuurversnelling kwijt bent. Het is verstandig om voor je iets losmaakt even precies af te tekenen waar de stuurversnelling onderaan vast zat. Anders ben je misschien heel lang bezig met afstellen, zoals in mijn geval :?

Succes met sleutelen 8)

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Tokkie

Bericht door Tokkie » ma jan 10, 2011 10:05 pm

Dat klopt! Uiteindelijk hoefde de startmotor niet uit, maar ik moest de pootjes hiervan toch even aanpassen omdat de startpin niet ver genoeg de startmotor kon indrukken om hem te laten werken, dus hij is er niet voor niets uit.

Wat betreft het stuurhuis, de vorige eigenaar heeft alles veel te strak gedraaid, het stuurhuis was helemaal ingevreten, nu even mooi vlak maken en weer in elkaar zetten en dan kon het nog wel eens zo zijn dat het weer piekfijn werkt, want het stuurhuis lijkt namelijk nog wel aardig goed.

En in het geval van het afstellen van de versnelling, heb je misschien een paar tips om mij een duwtje in de goede richting te doen, ik had het stuurhuis er al af dus daarvoor was het berichtje te laat jammer genoeg :P maar het scheelt dat het niet al goed afgesteld stond, toen ik hem kocht vertelde de vorige eigenaar erbij dat hij af en toe in 2 versnellingen tegelijk kon zitten, dus hij moest sowiezo al opnieuw afgesteld worden maar hoe doe ik dit het handigst en waar doe ik dit precies?

Ff gewoon een vraagje wat me tijdens het typen te binnen schiet, zit er op deze auto wel of niet een gesynchroniseerde versnellingsbak?

zo dat was alweer een heel verhaal, khoop dat jullie me kunnen helpen ;)
Moskvitch 401 - 1955
Moskvitch 401 - 1949

Tokkie

Bericht door Tokkie » ma jan 10, 2011 10:27 pm

zo! nu eerst nog een paar kiekjes voor de liefhebber!
Allereerst het gedemonteerde stuurhuis,
vervolgens de leegte naast de motor,
daarna een aantal onderdelen die daar wegkomen met donor onderdelen,
dan nog mijn leuke mutsje die ik ooit op marktplaats heb gekocht en nu lekker in mijn autootje hangt,
en als laatste nog een gereedsschapssetje die we in de schuur hebben gevonden tijdens het opruimten,
op de sleutels staat: Made In USSR, we hebben zitten bedenken waar het weg zal komen en we denken dat het uit een Lada komt,
Aangezien mijn opa vroeger een Lada heeft gehad leek ons dat het meest logische, waarschijnlijk heeft hij dit setje mooi achter de hand gehouden
toen hij de Lada verkocht! :twisted: maar nu siert het mijn mossie mooi :D

Veel Kijkplezier! :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Moskvitch 401 - 1955
Moskvitch 401 - 1949

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » di jan 11, 2011 10:15 pm

Het afstellen van de versnellingen moet zo te horen toch opnieuw gebeuren. Het afstellen doe je door de bedieningsstangen langer of korter te maken, maar ook door de plek waarop de scharnier onderaan het stuurhuis wordt vastgezet. Ik heb helaas geen directe oplossing voorhanden. Gewoon net zoals ik het heb gedaan: trail and error.

De eerste en de achteruit hebben geen synchromesh, de twee en drie wel. Meer versnellingen zitten er niet op.

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Tokkie

Bericht door Tokkie » di jan 11, 2011 11:25 pm

Bedankt Jelle Jan!

hier ga ik wel even mee stoeien! ;)
Moskvitch 401 - 1955
Moskvitch 401 - 1949

Tokkie

Bericht door Tokkie » do jan 20, 2011 12:20 am

Zo! vanavond weer druk geweest met het terug er op zetten van de startmotor, de hoofdremcilinder en het linkervoorwiel. het stuur en stuurhuis zitten er weer mooi in, alles weer weggewerkt zoals het was, nu morgen nog even de versnellingen afstellen, de remmen ontluchten, het startmechanisme nog een beetje vermaken, alles even nalopen, lampjes vervangen, 6 volt accuutje er op en dan kan ik een afspraak maken met de RDW! ik ben er bijna! :D
Moskvitch 401 - 1955
Moskvitch 401 - 1949

Tokkie

Bericht door Tokkie » za jan 29, 2011 5:35 pm

Deze week eindelijk in het antiekje kunnen rijden! :D echt geweldig! haha! maar wel een dweil op de weg op het moment! daar moet ik dus nog even naar kijken, hij remt nog niet echt hard dus misschien moet hij nog een keer ontlucht worden. En bij het wegzetten merkte ik op dat hij water lekt uit een slangetje, dus dat is zo gepiept maar hij lekt ook olie bij de versnellingsbak dus daar moet ik nog even naar kijken, en verder tsja, wat een ervaring! :D oja, de koppeling is nog niet helemaal fijntjes als hij vrij staat :( even die dingen langslopen en dan word het tijd voor een keuring bij de RDW en mijn velbegeerde NL kenteken! :D
Moskvitch 401 - 1955
Moskvitch 401 - 1949

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo jan 30, 2011 11:16 am

Van harte,

Succes met de laatste puntjes en hopelijk zien wij hem binnenkort een keer op een evenement.

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Tokkie

Bericht door Tokkie » vr apr 15, 2011 5:41 pm

Vandaag was ik erg vastberaden om dan nu de laatste puntjes op de i te zetten!
De lekkage's traceren!! Dus vastberaden als ik was ben ik begonnen met de moskvich op bokjes te duwen, wat geen pretje was.
En zoals dat gaat bij mij als ik er helemaal zin in heb en er weer ff met de gedachten niet bij ben, ja hoor, een flinke deuk opgelopen :S
Bijlagen
IMAG0049.jpg
IMAG0049.jpg (581.01 KiB) 2026 keer bekeken
IMAG0048.jpg
IMAG0048.jpg (964.38 KiB) 2026 keer bekeken
IMAG0047.jpg
IMAG0047.jpg (671.51 KiB) 2026 keer bekeken
Moskvitch 401 - 1955
Moskvitch 401 - 1949

Tokkie

Bericht door Tokkie » vr apr 15, 2011 5:43 pm

Nu zijn we maar op het idee gekomen om de versnellingsbak van de andere auto na te kijken en deze er onder te zetten.

iemand enige ervaring met het eronder weghalen van een versnellingsbak bij een Moskvitch 400/401?
Bijlagen
IMAG0051.jpg
IMAG0051.jpg (723.79 KiB) 2026 keer bekeken
IMAG0050.jpg
IMAG0050.jpg (739.82 KiB) 2026 keer bekeken
Moskvitch 401 - 1955
Moskvitch 401 - 1949

Tokkie

Bericht door Tokkie » ma jul 04, 2011 10:39 pm

zoo, er zit weer een jaartje aan de UT/Saxion te Enschede op en nu heeft deze student werktuibouwkunde vakantie! nu nog even afwachten of ik wel over ga dit jaar en in de tussentijd is het weer de hoogste tijd om wat vakantieuurtjes met mijn Mossie door te brengen! vanaf vrijdag moet ik namelijk weer werken bij de ALDI op het distributiecentrum in ommen (wat ik overigens elke zaterdagmorgen doe) en dan hou ik alleen maar tijd over in de avonduurtjes dus ik hoop veel werk te kunnen verrichten deze week.

De dingen die ik al heb kunnen doen:
Ik heb de poelie vervangen, de vorige was een keer geknapt en de vorige eigenaar heeft hem ruw met vloeibaar metaal weer in elkaar gezet, kortom dat vreet V-snaren! dus deze maar vervangen door eentje van de andere motor, deze zat helemaal onder het stof, olie, zot noem het allemaal maar op! deze even met de staalborstel bewerkt en daarna geschuurd! zie hieronder het resultaat! weer in het vet gezet en deze rustig op de krukas getimmerd, aangedraaid (bout vervangen want de vorige eigenaar had hem afgedraaid en deze was dus voor de helft afgeknapt *zucht*) maar nu zit hij er weer hartstikke mooi op, klein tikje met de beitel op de poelie gegeven zodat ie niet af kan draaien, kortom dat is weer piekfijn voor elkaar, de V-snaar gespannen, en dat was het werk aan de poelie.

Verder had ik geen pan onder mijn cardan, deze even van de andere motor afgedraaid, geschuurd en in de verf gezet, deze is nu aan het drogen, als hij droog is even afschuren en dan weer netjes in de verf zetten, dan lijkt dat ook weer wat, zelfde geld voor het roostertje achterop de motor! (foto's volgen nog).

En dan de motor even op zijn kant gelegd (net een boxermotor :P), carterpan er weer onder weggehaald en eventjes de restanten olie eruit laten lekken en daar morgen samen met de ouwe maar even naar kijken, vooral naar de keerringen en dan maar weer afdichten met vloeibare pakking zodat de motor er weer in kan.
http://www.russischeklassiekerclub.nl/
tot slotte nog even de vernsellingsbak uit de auto gehaald, had de motor eruigehaald zonder versnellingsbak er aan, kon zo gauw niet vinden of de bak ook van de cardanas af kon! ojee, wat had dat een werk gescheeld toen ik de cardanas er uit had zag ik dat er gewoon een spline op zat en met een kleinschroefdopje was vastgezet, dat had gescheeld maarja dat is achteraf, dat er morgen er maar weer aanzetten zodat ik de volgende keer alleen maar simpel de 2 stukken in elkaar hoef te schuiven en de versnellingsbak dus meteen aan de motor kan.

En dan nog even een vraagje, rechtsvoorop het motorblok zit een zwarte pot, zelf was ik van mening dat dit een oliefilter was, deze heb ik los gedraaid maar er zat niks in! :O word ik nou gek of hoort daar een filter in te zitten? of is het simpel een expansievat?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
als nieuw! :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Moskvitch 401 - 1955
Moskvitch 401 - 1949

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » wo jul 06, 2011 10:02 pm

In het potje hoort inderdaad het oliefilter (een papieren element) in te zitten.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Plaats reactie