restauratie Volga M21I

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Steamer
Contacteer:

Re: restauratie Volga M21I

Bericht door Steamer » za mar 30, 2013 11:36 pm

Hey,

Ja, dan valt het inderdaad nog mee. Als 't je een troost mag wezen: in de tijd dat ik nog locomotieven hielp opknappen, hebben we eens reacties over de hele locomotief gehad bij het spuiten... Een jaar schuurwerk naar de %&#!@*...

Groetjes,
Dave

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » vr sep 13, 2013 11:00 pm

Hallo,

We zijn weer enkele maanden verder en dus is het hoog tijd voor een kleine update van het restauratiefront...

De voorbije maanden heb ik me vooral geconcentreerd op het weer operationeel krijgen van de Volga.

Zo werd de volledig nieuwe kabelboom aangesloten (en getest!) en werden de nodige leidingen voor de motor weer aangekoppeld. Hierbij werden ook de benzine- en de remleiding uiteraard vernieuwd. Hier dus een fotootje vanonder het toekomstige dashboard tijdens de festiviteiten:

Afbeelding

Ondertussen steekt de volledige bedrading er overigens weer in én is alles getest.

Verder was het ook tijd om de motor (die hier in de hall lag :oops: ) terug te monteren. Al bij al ging het vrij vlot, maar het kon toch geen kwaad dat er enkele buren kwamen helpen bij het juist positioneren van de motor compleet met versnellingsbak:
Afbeelding

Wat later zat de motor op haar toekomstige werkplek en was het tijd voor enkele fotootjes:
Afbeelding

jaja, de buis voor de karterontluchting zat hier nog totaal fout en ondertussen heb ik beslist om dit luchtcircuit zoals vroeger toch maar langs het luchtfilter te laten verlopen.

nog een fotootje van de pas gemonteerde motor:
Afbeelding

Tijdens de zomer was ik vooral actief als vrijwilliger op een speelpleinwerking, maar tussendoor werd er ook aan de Volga geklust. Hier zie je een fotootje van een gerestaureerde snelheidsmeter langs een, nu ja, net iets minder proper exemplaar:

Afbeelding

Verder ben ik sinds januari bezig geweest met het bemachtigen van een authentieke bekledingsset voor een Volga 2e serie. Dit was geen lachertje... Uiteindelijk is het toch gelukt en dit is een foto die de fabrikant me stuurde toen alles bij hem klaar lag voor verzending:

Afbeelding

De zetels zelf zijn ondertussen voorbereid, maar de nieuwe stof moet er wel nog op gespannen worden...

Tenslotte de "pièce de resistance": gisteren heb ik de Volga voor het eerst terug gestart:

http://www.spoorwegnostalgie.be/quiz%20 ... 0start.mpg

Al bij al ging dit redelijk vlot, mits enige hulp van een collega-restaurateur. In het filmpje kan je tegen het einde aan horen dat de carburateur nog lucht aanzuigt als ik de motor in toeren wil jagen. Daar is dus nog wat werk aan...
Verder blijkt de startmotor aan vervanging toe te zijn (na enkele seconden vliegt hij telkens op vrijloop) en moet ik nog een nieuwe koppelingscilinder voorzien. Beide zaken zijn al besteld bij Ural. Als deze zaken arriveren, zou (...) het een kwestie van uren moeten zijn eer de Volga haar eerste meters weer kan afleggen.

De komende maanden volgt dus (hopelijk :wink: ) de afwerking. Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Groetjes,
Dave

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo sep 15, 2013 9:37 pm

Hoi Dave,

mooi dat de Volga weer loopt. Inderdaad nu de rest nog. Probeer de motor de eerste tijd niet teveel op zijn start te trappen. Hij moet nog inlopen. Uit mijn hoofd de eerste duizen kilometre. Jelle Jan weet het vast beter omdat hij het al een keer heft moeten doen.

Startmotor, je kan ook alleen het rondsel (tandwiel met aansluiting) vervangen. Deze zijn bij mijn startmotor gelijk aan die van de moskvich en M24. Dus nog aan te komen. Ik heb ook veel problemen met de startmotor gehad en uiteindelijk maar een startmotor van een M24 gemonteerd. Niet helemaal origineel maar alleen een kenner ziet het verschil en hij doet het geweldig. M24 past bijna 1 op 1. Alleen even opletten met het electrisch aansluiten.

Groet, Aat.

p.s. geweldige massaschakelaar heb je! Top!
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » di sep 17, 2013 7:43 pm

Hey Aat,

Inderdaad, in het begin ga ik me nog wat extra moeten inhouden bij de ritjes met de Volga :) Maar goed, zo ver zijn we nog niet.

Ik moest een nieuwe koppelingscilinder bestellen en heb dus ook maar ineens in een nieuwe startmotor geïnvesteerd. Op die manier ben ik normaal gezien ook echt voor een tijd gerust :wink: Bij Ural zijn die ook niet zoooooooo duur...

Ja, die schakelaar is zo ongeveer het enige onderdeel dat ik bewust niet origineel heb gehouden. Deze komt uit de sloop-Volga. De originele schakelaar zorgde in het verleden voor massaproblemen en nu is het behoorlijk duidelijk of er al dan niet contact is. En ja, ik beken, ik vond het er ook gewoon stoer uit zien :lol:

Groetjes,
Dave

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » vr dec 27, 2013 5:26 pm

Hallo iedereen,

Hoewel ik de laatste maanden niet veel meer heb gepost, is er veel gebeurd op het restauratiefront. Hoeveel? Wel, dat zou tegen het einde van deze post duidelijk moeten worden ;-)

Een overzicht dus:

Afbeelding
Jaja, we zitten nu toch echt wel in de afwerkingsfase... Mijn vriendin heeft zich goed geamuseerd met het aanbrengen van de vloerbekleding in de auto zelf en de koffer. In totaal werden hier maar liefst 5 namiddagen aan gespendeerd, maar het eindresultaat is zeker de moeite.

Afbeelding
In de binnenruimte hebben we ook een volledige vloerbekleding gelegd. Ik heb (via Aat) nieuwe vloermatten kunnen kopen, maar met deze vloerbekleding erbij ziet de auto er toch nog een pak afgewerkter uit. Zoals eerder gezegd, kostte dit werkje redelijk veel tijd, maar is het resultaat meer dan lonend.

Afbeelding
We schrijven eind oktober. Hoewel de auto ondertussen zo goed als klaar is, bleven er tot voor kort enkele onderdelen onaangeroerd bijliggen: de velgen. Die er zo terug onder monteren is niet zo'n strak plan, dus die moeten toch echt nog worden aangepakt

Afbeelding
Samen met enkele andere onderdelen (om de chromé bumpers te bevestigen) werden de 5 velgen (het reservewiel niet vergeten!) dus gezandstraald. Een klein werkje, maar wel met spectaculair resultaat.

Afbeelding
Ondertussen staan de velgen alweer in het wit, wederom met goede assistentie van een nieuwe Volga-fan :) De nieuwe Camac-banden (diagonaalbanden die behoorlijk hard op de originele Volga-banden lijken, toch zeker van de zijkant gezien) worden nu snel besteld, zodat alles weer gemonteerd kan worden. De technische keuring komt steeds dichterbij!

Afbeelding
Tijd om de dame terug te laten knipogen. Al bij al zorgden de koplampen nog voor enige vertraging, doordat op beide lampenkappen de bevestiging voor de chroomringen was afgebroken. Gelukkig hebben we op de school waar ik werk een lasafdeling met erg behulpzame collega's, waardoor dit probleem relatief eenvoudig opgelost kon worden.

Afbeelding
Ik moet toegeven dat ik het vaak erg knap vind om in films zo’n bovenaanzicht te zien van een stad of zo. Hoewel het hier iets helemaal anders is, inspireerde dit me toch om op die manier een foto te maken van de volledig uitgeruste motorruimte in bovenaanzicht :oops:

Afbeelding
Een dag voor de keuring wordt de Volga buiten gereden voor een degelijke poetsbeurt. Jawel, deze foto is toch echt VOOR de poetsbeurt gemaakt :) Als je goed kijkt, zie je bv een laagje stof op de motorkap liggen...

Afbeelding
Een dag later staat onze dame fier te blinken. Met de nummerplaten van mijn normale auto (die er net iets minder proper uitziet…) en een tijdelijke verzekering op die nummerplaten kunnen we ons klaarmaken om naar de keuring te rijden. Toch spannend, aangezien dit de eerste rit van meer dan een kilometer wordt. Hopelijk blijft de motor netjes op temperatuur…

Afbeelding
Nog even een staatsieportret voor mijn boerderijtje en “off we go”!

Afbeelding
Na de papierwinkel (viel gelukkig nogal mee) worden de remmen en de stuurinrichting getest. De voorste lagers moet ik toch nog vernieuwen. Laten dit nu net ongeveer de enige slijtgevoelige onderdelen zijn die nog niet vervangen waren… Verder (maar dat wist ik) moet de linkervoorrem nog lichtjes worden bijgesteld. Dit is normaal, aangezien er nieuwe blokken opsteken en die moeten zich nog wat zetten. Geen onoverkomelijke problemen dus :)

Afbeelding
Een kleine fotostop aan de kerk van Kortrijk-Dutsel Zo kon ik meteen de carburateur nog lichtjes bijstellen.

Afbeelding
Niet zo ver van bij me thuis ligt het kasteel van Horst. sommigen van jullie zouden dit kunnen kennen van de avonturen van de Rode Ridder (net iets minder bekende stripreeks van Willy Vandersteen, die ook Suske en Wiske op zijn naam heeft staan). Hier moest onze dame toch echt even gefotografeerd worden :P

Afbeelding
Net voor het binnenrijden in de garage wordt nog een fotootje van het dashboard genomen. Wellicht maak ik binnenkort nog wel enkele betere opnames, maar dit geeft toch al een beeld van het eindresultaat. Al een geluk dat de Volga in Rusland zo’n cult-auto is en je dus alle onderdelen weer nieuw kan aankopen. Ik moet er niet aan denken hoe dit verhaal anders zou zijn gelopen…

Momenteel wacht ik op de nummerplaat, zodat ik de auto kan verzekeren en ik effectief de baan op kan. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd :wink:

Prettige feestdagen iedereen,
Dave

Radeberger

Bericht door Radeberger » vr dec 27, 2013 5:52 pm

En zoiets vind ik nou een zeer knap stuk werk met een extreem fraai resultaat.
Daar kun je trots op zijn.
Koga Myata
Citroen C5 Tourer, Esterel klapcaravan
Trabant 601 1973 origineel NL
Lada 2105 + Intercamp 355L[/size]
Lada Samara Baltic 1978
Lada Kalina + Otten Kruiser 1965

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » za dec 28, 2013 8:16 pm

Beste Dave,

van harte gefeliciteerd met deze mooie mijlpaal! Wij zien je graag een keer op een clubevenement.

Succes met de restpuntjes!

Groet, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Jan Feijen

Bericht door Jan Feijen » zo dec 29, 2013 9:48 pm

Dave, wat een prachtige auto is het geworden!
Ik hoop dat je er veel plezier aan zult beleven en wellicht zien wij deze schoonheid een keer op één van onze evenementen.
Lada 1200 1972
Lada 1200 combi 1975
Lada 1500 S combi 1985

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » do jan 02, 2014 10:53 pm

Hallo,

Eerst en vooral de beste wensen voor 2014 aan iedereen!

Verder ook bedankt voor de toffe reacties na het posten van de foto's van mijn Volga M21I.

Als het eens past, wil ik zeker eens aan een rit deelnemen om de mensen achter de namen hier op het forum te leren kennen en uiteraard ook van al dat andere Russisch moois te genieten :wink:

Groetjes,
Dave

Plaats reactie