restauratie Volga M21I

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Steamer
Contacteer:

restauratie Volga M21I

Bericht door Steamer » di nov 02, 2010 2:05 am

Hoi iedereen,

Nadat Aat uitvoerig berichtte over de bewogen overbrengingsrit van mijn Volga M21 van Bergambacht naar Tielt-Winge (België), bleef het eventjes stil langs mijn kant. Ik ben nogal een bezige bij en was met vanalles en nog wat bezig.

Voor ik aan de restauratie van de Volga kon beginnen, moest eerst mijn garage afgewerkt worden. Voor ik aan de restauratie daarvan begon was het een vervallen schuur:

Afbeelding

Ondertussen ziet de schuur er "lichtjes" anders uit:
Afbeelding

Overigens hebben de dakpannen dezelfde kleur, dit ligt slechts aan 't ondergaan van de zon.

Maar goed, het gaat hier over auto's en dus moet ik dringend tonen dat de Volga van Toros een nieuw onderkomen heeft gevonden:

Afbeelding

Onder de auto zie je de smeerput die ik aangelegd heb. Dat was geen lachertje met de klei die hier in de grond zit...

Momenteel staat de andere Volga in de garage. Of beter: wat er nog van over is, want die ben ik volledig aan 't afbreken. In vergelijking met de diesellocomotief die ik ooit heb opgeknapt valt alleszins op dat de bouten toch een pak makkelijker lossen. Da's wel een meevaller.

Volgende week zou de sloop van deze Volga klaar moeten zijn en dan is het volgende exemplaar aan de beurt. Ook die auto zal volledig worden gestript, waarna de restauratie van de beste onderdelen van elke auto kan beginnen.

Heeft er iemand trouwens een idee wat het chassis van een Volga M21 nog weegt eenmaal de auto volledig gestript is?

Blijft de vraag in welke livrei de Volga uiteindelijk zal komen. Ik was eigenlijk al snel overtuigd dat hij zwart zou worden, maar dan was de vraag of ik voor de sobere versie of voor het "luxe-model" zou gaan. Wel, omdat dat zwart het extra goed doet in combinatie met veel chroom, ben ik meer en meer geneigd om voor dat luxe-model te gaan. Maar: dan moet ik dus op zoek naar een chroom grill, randen rond de voor- en achterruit en de sierlatjes op de zijkant. Iemand ideeën waar ik die onderdelen aan een betaalbare prijs kan vinden?

@ Aat: het klokje ziet er nog goed uit, maar de chromen ring is verweerd...

Zo, da's zo'n beetje de stand van zaken. Wordt uiteraard (ooit...) vervolgd.

Groetjes,
Dave

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di nov 02, 2010 1:11 pm

Hoi Dave,

mooi dat je begonnen bent. De garage ziet er lekker ruim uit. Is hij ook nog verwarmd, of beter gezecht vorstvrij? Dat wordt dan lekker sleutelen. Die van mij niet, maar dat heb ik opgelost door de uitlaat met een flexibele slang naar buiten te brengen zodat ik de garage met de Volga zelf kan verwarmen. Kan je toch in de winter lekker sleutelen.

Chroom, altijd blijven kijken of je toevallig iets tegen komt. Ik heb ooit achter een Volga aangezeten waarbij de eigenaar mij vertelde dat hij al te chroom voor 100 Euro verkocht had. Eventueel kun je nieuwe spullen in rusland kopen (http://www.retrodetal.ru) Dit is goedkoper dan op de duitse e-bay. Alleen zit je wel met hogere verzendkosten. Ik heb in het verleden voor clubleden wel dingen meegenomen maar of ik een hele chroomset in het vliegtuig meekrijg is maar de vraag. Bedenk wel dat als je chroom rond je voorraam wilt monteren je ook een ander raamrubber nodig hebt.

Alvast bedankt voor de klok. Het gaat mij vooral om de klok zelf, die van mij loopt namelijk zeer slecht. Mijn chroomrand is nog redelijk.

Met vriendelijke groet,

Aat
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » di nov 23, 2010 10:42 pm

Hoi,

@ Aat: ik heb me een blazer gekocht maar vermoed al dat die niet voldoende warmte kan leveren voor de koude winterdagen. Ik ga het nog eens bekijken... De motor laten draaien wordt alleszins lastig, doordat de te restaureren Volga vanaf komend weekend ook helemaal uit elkaar gehaald wordt...

De andere Volga is immers volledig "weg": de nog bruikbare ondelen liggen op zolder, de motor van die Volga staat braaf aan de zijkant van de garage.

ivm de motorrevisie ben ik aan 't onderhandelen met een hogeschool die dit misschien als oefening zouden willen doen. Dat zou wel mooi meegenomen zijn: voor hen is dat een originele oefening, voor mij zou het een hoop werk besparen.

Nadat ik van de sloop-Volga de deurstijlen, raamkaders en dergelijke heb afgeslepen, heb ik iemand gebeld om het overgebleven oud ijzer te komen opladen. Dit was een Armeen en zijn broer heeft ginder een auto-sloperij. Hij denkt dat hij me zo aan onderdelen kan helpen. Verder is er op het werk bij een van de buren ook iemand met Oost-Europese contacten en die heeft al vaker onderdelen geregeld tegen een zakcent. Ook dat is minstens het onderzoeken waard natuurlijk. In beide gevallen ga ik natuurlijk wel wat opletten dat ik niet bekocht word. Als dat goede contacten oplevert, horen jullie het natuurlijk ook.

Voorlopig ben ik dus wel nog druk op zoek naar chromen onderdelen zoals een grill van het type 2 en de sierlijsten rond de voor- en achterruit en de latjes voor de zijkanten. De prijzen die ik momenteel op de Duitse e-bay zie vind ik er toch "net" over... Tips blijven dus welkom :-)

Zo, da's weer de stand van zaken.

Groetjes,
Dave

snuffie
Contacteer:

Bericht door snuffie » wo nov 24, 2010 8:13 pm

Hallo Dave, allez, dan heeft de "medussa" Volga toch een goei plaatske gevonden... zo opt eerste zicht valt ie toch nog heel goed mee, na AL DIE JAREN buiten gestaan te hebben, ja misschien ist de redding geweest dat ie boven op een container als blikvanger heeft gestaan... Heel veel succes er mee he... en hopelijk zien we hem nog eens rijden...
En zeggen dat ik er vroeger met de vrachtwagen zoooooo vaak voorbij gereden ben :oops: , ... maar ja toen was ik nog niet zo met volga bezig, eerder met het DDR spul...
Keep on running! Trucking is not a crime ! enne met ouwe auto's rijden ook niet ... Lang leve BorisVolga, Vladimir Moskvitch en Nikita Moskvitch!!

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » do nov 25, 2010 11:55 am

Hoi Snuffie,

Mja, 't is te zeggen :wink: De Medussa-Volga is degene die volledig gesloopt is, dit is de Volga die ik van Torros (lid RKCN) heb overgekocht met bemiddeling van Aat. De Medussa-Volga zag er heel wat minder uit...

De bedoeling is van de 2 volga's één goede te maken. Zo zal de motorkap van de Medussa-volga wel op deze volga terecht komen. Daar ben ik gisteren trouwens al wat mee bezig geweest. Later zullen er wellicht ook nog andere onderdelen verwisseld worden (in de Medussa-Volga zaten bijvoorbeeld nog een aantal splinternieuwe onderdelen verstopt onder de achterbank!)

Groetjes,
Dave

Steamer
Contacteer:

Re: restauratie Volga M21I

Bericht door Steamer » za dec 31, 2011 3:28 pm

Hoi,

Oei, het valt me op dat mijn vorige bijdrage rond de restauratie van mijn Volga al meer dan een jaar oud is... Het was dan ook een erg druk jaar met een nieuwe relatie en een erg arbeidsintensieve renovatie van mijn huis.

De laatste maand is er echter weer zwaar aan de Volga gewerkt en met resultaat! De onderkant en de motorruimte zijn volledig kaalgeschuurd (geen sinecure...) en ondertussen ook in de menie gezet. Via wat foto's kan je op de valreep van het oude jaar nog net de geboekte vooruitgang zien.

Afbeelding

Zo zien de stuurstang "en omgeving" er dus uit na een grondige schuurbeurt. Redelijk ellendig is natuurlijk dat je niet overal even goed aan kan. Compromissen waren hier en daar dan ook onvermijdelijk...

Afbeelding

Ok, de garage moet dringend eens uitgemest worden :p Maar het roest is uit de motorruimte verwijderd en da's het belangrijkste.

Afbeelding

Stevig, steviger, Volga! Op deze foto van de kaal geschuurde onderkant valt weer duidelijk op hoe robuust een Volga is.

Afbeelding

De uitsparing voor de kardan-as hangt duidelijk al te wachten tot er weer beweging in de zaak komt. Maar dat gaat toch nog even duren vrees ik...

Afbeelding

Enkele dagen later staan de motorruimte en de onderkant in de menie. Ja, ik had nog een pot goede oude antiroestverf staan. Oerdegelijk spul, maar helaas niet gemakkelijk meer te vinden...

Afbeelding

Ja, de onderkant van de Volga heeft véél hoeken en kantjes om te schilderen... Helaas lukt dit niet met het verfpistool, aangezien je dan sowieso druipers krijgt...

Afbeelding

We kijken ook nog even in de richting van de motorruimte. De stangen voor de ophanging en de stuurinrichting hangen er voorlopig nog werkloos bij...

Afbeelding

Ook de achterkant van de auto staat er weer strak bij. Inclusief de uitsparing voor het reservewiel :-)

Afbeelding

Ook de uitsparingen voor de wielen werden aangepakt.

Afbeelding

Tenslotte volgt nog een zicht op de gereviseerde motorruimte. Subtiel valt ook het bodempje water in de schouwput op. Sja, da's de prijs om vlakbij een beek te wonen: een hoog grondwaterpeil in de winter...

De komende maanden ga ik de voor- en achteras reviseren. Aat was zo vriendelijk om een aantal cruciale onderdelen mee te brengen uit St.Petersburg, dus normaal gezien kan ik hier nu mee aan de slag. Ik hoop ergens in het voorjaar de auto weer op zijn assen te kunnen plaatsen, zodat ik me daarna kan concentreren op de verdere uitwendige restauratie. De goede voornemens zijn er dus al :p

Een prettig 2012 voor iedereen!
Dave

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » do mar 22, 2012 10:58 pm

Hoi,

Tijd voor een update van de werkzaamheden...

Via de vragen van enkele weken geleden werd al wel duidelijk waar ik mee bezig was: de restauratie van de voor- en achteras. Ondertussen zijn beide assen gemonteerd (op de bladveren van de achteras na, da's iets voor zaterdag) en is het tijd voor een kleine reportage.

Afbeelding

Na een 5-tal dagen arbeid ligt er een mooi stapeltje onderdelen klaar om terug tot voor- en achteras te worden opgebouwd...

Afbeelding

Na de nodige uren montagewerk begint er terug vorm in de assen te komen. Op deze foto zie je de vooras.

Afbeelding

Na montage van beide assen wordt alles in de "surfacer" gezet. Hoewel de definitieve kleur zwart is, is dit wit gemakkelijk om later eventuele krassen te herkennen en te herstellen. Met dank aan Aat voor de tip.

Afbeelding

Enkele dagen later staan de assen en de bladveren volledig in het zwart.

Afbeelding

Omdat het zo knap is... Overigens zijn de laatste witte vlakjes ondertussen ook verdwenen: deze foto is immers genomen na de eerste spuitbeurt.

Afbeelding

Ook de motorruimte en de onderkant van de Volga worden in de witte surfacer gezet.

Afbeelding

De motorruimte werd snel daarna in het definitieve zwart gespoten. Binnenkort wordt de onderkant met bitumen behandeld, waarna de assen terug gemonteerd kunnen worden. Na ongeveer een jaar kan de Volga dan terug op haar wielen rusten...

Als dat klaar is, is het eerste werk de volga buitenduwen zodat ik de garage eindelijk eens kan uitmesten :oops:

Groetjes,
Dave

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » vr mar 23, 2012 9:15 am

Ha die Dave,

schiet al lekker op zie ik. Mooi werk. Dat inspireerd om zelf ook weer wat te doen.

Groet, Aat.

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » vr mar 23, 2012 9:21 pm

Dankjewel Aat :) Leuk om lezen dat mijn enthousiasme aanstekelijk werkt :P

Groetjes,
Dave

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » vr jul 27, 2012 10:18 pm

Hallo hallo,

Onder het motto "liever de korte pijn..." zijn de volgende Volga-onderdelen afgeschuurd op een dikke week:
* 2 passagiersdeuren
* motorkap
* kofferklep
* 2 voorste wielkappen
* 2 achterste wielkappen
* bodemplaat vooraan & bevestiging van grill

=> als 't morgen een paar uurtjes droog is, wordt alles in de menie gespoten. De volgende fase is dan 't wegplamuren van de putten in 't plaatwerk...

De foto's volgen nog wel ;-)

Groetjes,
Dave

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » za sep 15, 2012 10:27 pm

Hoi iedereen,

Na een lange dag plamuren (zucht, de zoveelste al...), zal ik nog eens wat foto's uploaden van de werkzaamheden de voorbije weken:

Eerst een fotootje van eind juli, toen ik op een week tijd een hele resem onderdelen van de carrosserie heb afgeschuurd. Gelukkig heb ik begripvolle buren, want dit maakte best wel een herrie :oops:

Afbeelding

Enkele weken later heb ik deze onderdelen tijdelijk gemonteerd en was 't natuurlijk hoog tijd voor een fotootje:
(een maand na het maken van deze foto zijn de voorste wielkappen definitief gemonteerd)

Afbeelding

en

Afbeelding

Vorige week was ik 't plamuren écht moe en heb ik het interieur in de bitumen gezet. Dat moest toch gebeuren voordat de auto naar de spuiterij gaat en dit gaf even wat afwisseling:

Afbeelding

en

Afbeelding

Daarnet heb ik de buitenkant van de auto weer in de grondverf gezet na het nodige plamuurwerk. Het begint er op te lijken, er moeten enkel nog wat kleinere putjes en bultjes weggewerkt worden (de paar dwaze insecten op zelfmoordmissie in de menie ook niet te vergeten). Daarna kan de auto in de spuitplamuur worden gezet. Wordt dus zeker weer vervolgd :-)

Groetjes,
Dave

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » vr mar 29, 2013 11:30 pm

Hallo,

Hum, het is duidelijk véél te lang geleden dat ik nog eens een update geplaatst heb. Ik haal de schade dus maar ineens in...

Sinds september vorig jaar heb ik me beziggehouden met het plamuren en schuren van de Volga. Dit viel niet mee, moet ik bekennen. Een maand geleden was het resultaat echter van die mate dat de auto naar de carrossier kon vertrekken. Daar hebben we dan samen voor de afwerking gezorgd. De carrossier verklaarde me gek dat ik de Volga in het zwart wilde laten spuiten, maar achteraf heb ik er toch geen spijt van dat ik me niet heb laten ompraten om toch een andere kleur te kiezen.

de foto's dan:

Afbeelding

Tussen september en februari heb ik me vooral bezig gehouden met het uitdeuken en bijplamuren van de Volga. Hierbij is de volledige auto ook een aantal keren in de spuitplamuur gezet.

Afbeelding

Dat het er hierbij vaak stoffig aan toe ging, bewijst deze foto wel...

Afbeelding

Maar goed, veel schuurvellen later werd een aanvaardbaar resultaat bereikt en kon de Volga op reis naar de carrossier. Op deze foto zie je de auto klaar voor vertrek, met de nodige kranten om geen krasschade op te lopen onderweg. De garage zag er ondertussen trouwens bijzonder lief uit...

Afbeelding

Na bij de carrossier nog enkele zones te hebben bijgewerkt, werd de volledige Volga in de grondverf gezet. Hierna kon de volledige auto met nat worden afgeschuurd. Langzaamaan krijgt alles vorm...

Afbeelding

We hebben een tijdje getwijfeld wat het beste was: de deuren (zoals meestal gebeurt) apart spuiten, of ze gemonteerd laten. Uiteindelijk hebben we voor de tweede optie gekozen, omdat het zo'n geregel is om ze weer juist te monteren en de kans op beschadiging groot zou zijn. Om deze reden werd de binnenkant dus apart gespoten. Op deze foto staat het interieur in het matzwart, de vernis moet nog worden aangebracht.

Afbeelding

Hierna gaat het schuren gezellig verder en kan de auto worden afgeplakt. Dit is natuurlijk iets meer werk omdat de deuren al gemonteerd zijn, maar achteraf heb ik hier toch totaal geen spijt van.

Afbeelding

Spannend, spannend... De buitenkant wordt in het matzwart gezet. Zwart is dan wel enorm knap op een Volga, het is ook een erg ondankbare tint omdat je er alle eventuele foutjes in ziet. Gelukkig valt het allemaal héél goed mee!

Afbeelding

Ware het niet dat er al snel chemische reacties optraden op enkele plekken... De carrossier stelde me snel gerust door te zeggen dat dit wel vaker voorkomt en dat we dit wel weg zouden krijgen.

Afbeelding

En zo staat enkele dagen later de hele Volga keurig te pronken in het zwart. Het geduldige schuren wordt meer dan voldoende beloond :D

Afbeelding

Ongeveer een maand na het vertrek van de Volga staat ze een pak strakker terug in de garage. En die garage zelf? Die is ook eindelijk eens serieus uitgemest :oops:

Ik moet bekennen dat ik mezelf toch een paar keer ben tegengekomen tijdens het plamuren en schuren. Een aantal dingen zou ik zeker anders hebben gedaan als ik er opnieuw voorstond: meer raad vragen, eventueel een cursus volgen. Hoe dan ook is dit een erg langdradig werk, waar je best enkel aan begint zonder jezelf deadlines te stellen. Maar goed, je kan natuurlijk ook gewoon een iets minder grote oldtimer dan een Volga opknappen :wink:

De komende maanden staat de volledige montage op het programma. Benieuwd wat we daar nog allemaal gaan tegenkomen...

Groetjes,
Dave

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » za mar 30, 2013 9:37 am

Ha die Dave,

zier er puik uit!. Die chemische reactie plekken ken ik. Heb ik ook wel eens lanst van. Ik heb die altijd helemaal kaal geschuurd en dan opnieuw begonnen. Als jij een betere oplossing had hoor ik dat graag!

Succes met de eindafbouw, en ja, als je nog wat tegenkomt kun je altijd de vragen hier stellen. Daar zijn wij ten slotte 1 club voor. 1 Mei ga ik weer naar Rusland, dus als er nog een klein onderdeeltje nodig is kan ik daar altijd zoeken.

Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op za mar 30, 2013 7:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » za mar 30, 2013 10:43 am

Hey Aat,

Bedankt voor je complimenten :) Binnenkort kunnen we een ritje maken met 2 zwarte volga's :wink: Nu nog een zwarte 1e serie Volga vinden en 't rijtje is compleet hehe :)

Heb je die reacties ook nog gehad lang nadat de auto gespoten was? Da's wel echt rot dan... De carrossier zei me dat dit heel af en toe gebeurt (en iets als "met die Russische verf weet je maar nooit"), waardoor ik me hier toch een beetje zorgen in maak.

Deze reacties zouden liggen aan 't feit dat we met verschillende merken verf gewerkt hebben. Eigenlijk had ik bij één merk moeten blijven... Nu, dit houdt dus in dat je bij een restauratie in principe best tot op het blote metaal gaat en dan vanaf nul begint. Ik ben tot op het metaal gegaan, maar heb door onwetendheid er niet op gelet dat ik altijd hetzelfde merk verf gebruikte.

Als dit achteraf gebeurt, kan je bijna niet anders dan een gehele zone binnen een volledige omlijning (dus einde van plaat of knik in de plaat) afschuren, de omliggende zones afplakken en die zone opnieuw spuiten en vernissen. Binnen één zone de lak bijwerken, ga je hoe dan ook zien...

Groetjes,
Dave

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » za mar 30, 2013 7:36 pm

Beste Dave,

het was gelukkig bij het spuiten van wat kleine onderdelen, dus afschuren en weer spuiten viel mee. Goed om te weten dat het waarschijnlijk aan het verschil in grondverf en aflak gelegen heeft. Dusop zoek naar een andere grondverf.

Groet, Aat.

Plaats reactie