Pagina 1 van 1

Volga avontuur

Geplaatst: ma jun 07, 2010 9:02 am
door Aat
Beste Clubleden.

Zoals jullie op de marktplaats konen lezen heb "ik" de volga van Toros overgenomen. Dat ik is heel betrekkelijk. Ik leg uit:

Ik hou mijn ogen open voor onderdelen voor mijn Volga. In vergelijking met andere clubleden heb ik bijna niks op voorraad voor de Volga. Toen Toros zijn volga aanbood ben ik maar even met hem gaan praten aangezien hij in de mail al aangaf dat het voor loop of sloop was. Op naar Bergambacht waar de auto stond. Het betrof hier een redelijk originele type 2 met armschokbrekers. Mijn intresse was meteen een stuk minder aangezien er onder mijn auto telescoopschokbrekers zitten en dus de voor en in mindere mate de achteras voor mijn onbruikbaar waren. Ook interieurdelen van type 2 en 3 wijken af, en een motor had ik al reserve. Blijft er niet veel over. Daarbij was deze auto eigelijk te goed op voor onderdelen te slopen. Hij verdient beter. Gelukkig wist ik een nieuw "clublid" in Belgie die mogelijk wel intresse had. Hij had net een 2e serie Volga gekocht die er op de foto's niet zo goed uit zag. Van 2 auto's 1 maken is dan een beproefd concept. Ik heb contact met hem opgenomen en de intresse was er zeker. Ik wou wat losse onderdelen hebben en hij wou de rest wel. De auto zou dus waarschijnlijk in het geheel naar Belgie gaan om daar gedemonteerd te worden. Het grote voordeel was dat deze volga nog een aantal dagen APK keur had en dus over de weg vervoerd mocht worden. Aangezien wij geen van bijde over een rijbewijs BE beschikte was de enige andere optie een oprijwagen huren, en dat verhoogt de kosten behoorlijk. Het plan was dus om de auto na te kijken en als wij het aandurfden om naar Belgie te rijden.

Met Toros werden wij het eens over de vraagprijs. Dus ik ben na mijn werk weer naar Bergambacht getogen om de auto na te kijken.
[img]http://christiaan_b.users.photofile.ru/photo/christiaan_b/96473013/xlarge/118049820.jpg[/img]
Met de oude krik heb ik gekeken of alle remmen netjes loskwamen. Omdat ik in mijn eendje was kon ik de remwerking niet nagaan. De vorige keer starte de auto niet door een slechte accu. Nu had ik mijn eigen accu uit de Volga mee en nnadat Toros de sleutels gebracht had hebben wij hem met wat gepruts gestart gekregen. De motor liep, op een piepje na, redelijk mooi maar hoog in toeren. Echter op het moment dat je het gas intrapte viel de motor bijna stil. Hij verzoop hem meteen. Hmm K22 carburateur dus maar even met de hoofdsproeier gespeeld 5 slagen in, geen verschil dus maar weer naar de oude waarde. Helaas sloeg de motor snel af en kregen wij hem niet meer aan de praat. Ook niet door de auto aan te slepen. Het probleem? De benzine was op. De meter gaf nog een kwart tank aan maar de pijlstok was droog. Na de 5 lieter uit de jerrycan die ik nog achterin de moskvich had staan na de problemen met mijn benzienesysteem aan de volga gedoneerd te hebben liep hij weer en ben ik naar huis gegaan. Thuis nog even gekeken naar de instalwaarde van de K22. Hmm hoofdsproeier hoord volledig dicht en dan 1 3/4 open. Probleem gevonden.

Afgelopen zaterdag heb ik met Dave, mijn belgische contact die ik al vanaf 2000, treinen kijken in Polen, ken weer naar Bergambacht gegaan. Vandaag zouden wij proberen of wij richting Belgie konden komen.
[img]http://christiaan_b.users.photofile.ru/photo/christiaan_b/96473013/xlarge/118049821.jpg[/img]
Na wat uitleg van de auto, want Dave is nieuw in de Russisch auto wereld, begonnen met alle zaken nakijken. Electrisch wou niet. Geen licht, geen knipperlicht, geen achteruitrijlicht en vooral niet starten. Na wat gepruts met de zekeringen begon het hulprelai te klapperen, maar dat was het dan ook. Wat wij ook probeerde hij starte niet. Schema erbij, geen oplossing. Dit proberen, dat proberen en langzaam wanhopig worden. Je blijft proberen en bij mijn zoveelste poging, ja de startmotor . #$@% @!@#%@ ofwel, de startmotor tornde, de motor sloeg meteen aan, maar de auto stond nog in zijn achteruit van het prutsen met dit en dat, de motor, die zeer hoog stationair draaide had vermogen en de auto schoot achteruit. Snel koppeling in, rem in en een ruk aan het stuur, want achter de auto stond een schuurtje. Slava Bogoe! (heer zij geprezen) is het goedgegaan.
[img]http://christiaan_b.users.photofile.ru/photo/christiaan_b/96473013/xlarge/118049822.jpg[/img]
De auto is ongeveer anderhalve lengte naar achtergereden en ik heb het schuurtje op 5 cm na gemist. Na de auto weer teruggezet te hebben op zijn originele plaats ben ik de caburateur verder af gaan stellen. De choke kabel lag los. Helaas hadden Dave en ik bijde geen ijzerdraad mee genomen maar een stukje kabel bracht uitkomst om de choke vast te zetten zolang de motor koud was. Na nog wat gepruts zijn wij maar gaan rijden. 1e stop, de benzinepomp.
[img]http://christiaan_b.users.photofile.ru/photo/christiaan_b/96473013/xlarge/118049860.jpg[/img]
Tanken en de ruiten maar wassen. Zo, nu gaat het grote avontuur beginnen. De auto rijd redelijk goed. Remmen is minder. Hij trekt behoorlijk naar rechts. De koppeling is zeeeeeer traag bij het opkomen. Het is afwachten wanneer hij pakt. Leuk met al die rotonde's. Rustig aan de snelheid verhogen tot 80. De auto loopt als een zonnetje, dat wil zeggen, tot Schoonhoven, nog geen 10 km verder.
[img]http://christiaan_b.users.photofile.ru/photo/christiaan_b/96473013/xlarge/118049861.jpg[/img]
De motor loopt heet. Koken op 110 graden. Dat is niet goed. Tja, Dave zoekt in het Vlogaboek op zijn labtop naar oplossingen. De kachel staat open. De jalozieen stonden een beedje dicht. Die dus maar open gezet en verder proberen.
[img]http://christiaan_b.users.photofile.ru/photo/christiaan_b/96473013/xlarge/118049862.jpg[/img]
[img]http://christiaan_b.users.photofile.ru/photo/christiaan_b/96473013/xlarge/118049863.jpg[/img]
In zijn 2 40 rijden lijkt nog wel te gaan. De 3 is teveel. De radiateur is van onder tot boven gloeiend heet. Ondertussen bij stop 2 en 3 wel gezien dat de electra het weer doet. Remlichten, grootlicht. Voor het dimlicht hebben wij maar 1 lamp. Het knipperlicht is continu aan, maar door hem aan en uit te schakelen heb je toch een "knipperlicht"
Maar ja, hier gaan wij niet mee tot Belgie komen.
[img]http://christiaan_b.users.photofile.ru/photo/christiaan_b/96473013/xlarge/118049998.jpg[/img]
Wij hadden toen het lumineuze idee om de ANWB te bellen en de auto af te laten slepen naar Arnhem of Belgie. Na lang wachten kwamen ze en de mening was duidelijk. Afslepen gebeurt niet aangezien de auto daarvoor minimaal 8 dagen op mijn naam moest staan. Hij had het vermoeden dat het toch de radiateur was, dus het water eruit en zo goed mogelijk wat kanaaltjes openkrabben. Daar lag inderdaad wat derrie op. Na bijvullen van het water zijn wij verder gereden naar ijsselstein. Daar lag ons beslispunt. Het plan was dat ik mee zou rijden naar Weert en daar de trein naar huis zou pakken. Al met al was het daar veel te laat voor. Ik moest terug naar huis en Dave moest beslissen wat hij ging doen. De auto laten staan en een oprijwagen huren, of verder de snelweg op te rijden en proberen naar Belgie te komen. Na veel wikken en wegen, want bijde opties zijn niet leuk, is het dat laatste geworden. In IJsselstijn ben ik uitgestapt heb Dave succes gewenst en heb de bus terug genomen.

Hier houd het verhaal niet op, ik heb vandaag Dave gebeld om te horen hoe het gegaan is. De koude nachtelijke temperaturen deden de auto goed. Afgezien van een stop bij iedere afrit waren er geen grote problemen. Bij afrit zoveel kwam de polietie wel even kijken. Dit was vooral intresse naar het type auto. Na het verlaten van de snelweg om verder binnendoor te rijden ging de auto het steeds beter doen. Hij staat na een nacht zweten en vloeken in noord Belgie. Nog deze week wordt hij naar zijn uiteindelijke bestemming niet veel verder gebracht. Dan komen de platen terug naar mij zodat ik de papierwinkel hier af kan handelen. Dave moet dan beslissen welke auto hij op gaat knappen. Van de onderdelen die hij niet nodig heeft mag ik uitzoeken wat ik leuk vind. Zo hebben wij hier bijde een goede deal, een leuk verhaal en voor Dave een enorme schat aan volgakennis aan over gehouden.

Sluit ik af met de foto die ik van Dave kreeg.
Groet, Aat.

[img]http://christiaan_b.users.photofile.ru/photo/christiaan_b/96473013/xlarge/118049773.jpg[/img]

Geplaatst: di jun 22, 2010 3:42 pm
door Toros
Ben benieuwd naar het vervolg. :wink: