Moskvitch opknappen

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bekend probleem

Bericht door Jelle Jan » zo okt 31, 2010 12:33 pm

Tja, ik had in Rusland ook al lopen zoeken naar deze binnenschermen. Ook niet gevonden. Gelukkig vond ik ze op de OMMMA vorig jaar. Inmiddels heb ik ze op de Scaldia gemonteerd. Ondanks dat ze origineel en nieuw waren ging dat mij ook niet zonder slag of stoot. De bevestigingsgaten zaten niet precies op de juiste plek. Dit is waarschijnlijk veroorzaakt doordat er nieuwe voorschermen op mijn Scaldia zijn gekomen. Het is wel verstandig om ze te monteren anders blijft er veel troep bovenin het scherm hangen, met roest tot gevolg.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
GAZ M21 Volga Diesel 1963
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » za nov 13, 2010 8:10 pm

Ds Sint is weer in het land. Ook wij zijn naar de intocht geweest en wel in Beekbergen. Aangezien hij ook de beschermheilige van geheel Rusland is zijn wij daarheen gereden met de
Afbeelding
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Aat
Contacteer:

Re: Moskvitch opknappen

Bericht door Aat » za mei 07, 2011 9:37 pm

Beste clubleden.

Tijd voor weer een kleine update. Het was tijd voor een grote beurt. Dus alle olie gewisseld (motor, versnellingsbak en achteras). Kleppen stellen (was niet echt nodig) en bogies gewisseld. Bij het demonteren van het kleppendeksel kwam ik er achter dat de koperen leiding van de vacuum vervroeger gebroken was. Vandaar dat hij wat slechter stationair liep. Helaas was er in Rusland geen nieuwe leiding te vinden (dat kan toch ook met een slangetje was het standaard antwoord) Dus de leiding van de sloop mossie maar opgezicht en gemonteerd. Om te voorkomen dat mijn oprit een oliebad wordt heb ik een lekbak voor een wasmachine gekocht. Werkt perfect omdat er veel in kan en hij niet hoog is.

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo mar 18, 2012 10:48 am

Beste clubleden.

De moskvich heeft er al weer heel wat kilometers op zitten en heeft mij helaas voor het eerst niet thuisgebracht. Op de heenweg naar Nijmegen was er een geluid alsof ik over een stuk metaal heen reed dat tegen de onderkant van de auto sloeg. Op de terugweg liep de watertemperatuur snel op, dus in Lent de auto maar even aan de kant gezet. Helaas.

Afbeelding

Poelie gebroken, V-snaar los. Omdat ik geen zin had om in 20 etappes naar huis te rijden mij maar af laten slepen. Thuis meteen de reserve poeli opgezocht en gemonteerd. Omdat ik al eens eerder de poeli gewisseld had (zie blad 4 van dit onderwerp) wist ik precies hoe het moest en had ik met 1,5 uur de auto weer lopend. Omdat de dagplanning toch anders was ben ik maar verder gaan sleutelen. Mijn aanvuigbuis van de benzienelijding in da tank zweet behoorlijk, dus een nieuw machet gemonteerd. Even afwachten of hij nu beter dicht is. Zo niet moet ik op zoek naar een vloeibare variant die tegen benzine kan. Daarna maar eens met de Volga aan de gang, maar dat hoort onder een ander topic.

Groet, Aat.

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » zo mar 18, 2012 1:36 pm

Wat is dat toch met die poelies? Bij mijn Scaldia heb ik de poelie ook gewisseld omdat de popnagels allemaal loskwamen.

Nou ja, elke auto heeft recht op een zwak punt 8)
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma mar 19, 2012 7:40 pm

Tja, zo heeft iede merk zijn zwakke punten. Ik wou na Pasen 2 nieuwe gaan kopen maar moet ik voor jou ook er 1 mee nemen? Of doelde jij op de 408, en in dat geval zijn de poelies uitwisselbaar met de 412 want de motor verschilt nogal wat?

Groet, Aat.

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » ma mar 19, 2012 10:47 pm

Bij mij was het inderdaad de 408 die problemen gaf. Ik denk niet dat de poelies van een 408 en 412 uitwisselbaar zijn. Met de 2140 heb ik het probleem nog niet gehad. Daar heb ik trouwens nog wel wat gebruikte poelies van liggen.
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di mei 29, 2012 11:34 am

Beste clubleden.

ondertussen heb ik weer voor 2 jaar APK op de mossie. Het enige discussiepunt was het voorwiellager. Daar zat heel iets speling op. Dat ging er pas uit als ik hem boven fabrieksspecificatie aanhaalde. Helaas ging de keurmeester er niet mee akkoord, dus toch maar aangehaald voor de keuring. Voor ik er verder mee ga rijden eerst nog maar eens grondig nastellen zodat ik hem niet aan gort rij. Tot die tijd moet ik mij maar even beperken tot de Volga (en met dit weer is dat ook echt een straf :D )

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » za jun 02, 2012 8:27 pm

En hierbij een mooi fototje van de moskvich voor het staatsrijtuig van Erich Honecker in Beekbergen.

Afbeelding

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » wo jan 16, 2013 8:33 pm

Wat een heerlijk weer voor . . . . .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » do mei 16, 2013 9:02 pm

Beste clubleden,

ik ben net terug uit Rusland (20 tot 25 graden daar, dus ik baal een beetje) en ik wou jullie deze foto's niet onthouden. De reden dat ik het hieronder plaats is dat ik met name wat onderdelen voor de moskvich gekocht heb omdat ik die nu eindelijk een keer beter aan wil pakken.

De eerste foto van deze post is de Volga die al 3 jaar in de binnenplaats vlak bij mijn schoonouders staat te verpauperen. Uiteraard heb ik hem als 1 van de eerste opgezocht.
Afbeelding

Tijdens 1 van mijn wandelingen door de buurt kwam ik deze moskvich tegen. Helaas geen camera bij mij, dus de dag er na met Liza gaan spelen in de speeltuin op de achtergrond.
Afbeelding

Wordt ik op en middag gebeld door mijn schoonvader dat ik NU naar de serpuchovskaja straat moet komen, want daar stond deze geparkeerd. Het was de avond voor de 9 mei parade (overwinningsdag op nazi Duitsland) dus dat zal er zeker verband mee houden.
Afbeelding

Verschillende type Lada zie je nog overal, maar deze met verbetering wil ik jullie niet onthouden. De overige types (moskvicht, Volga M24) zijn wel steeds minder te vinden. Zeker in rijvaardige toestand.
Afbeelding

Samen met Katia heb ik een busreis gemaakt naar Pskov, Izborsk en Pechory. Tegen de 700 kilometer afgelegd, in 1 dag wel te verstaan. Dus veel gerace met een busje en voor iedere kerk niet meer dan een uurtje. Dank zij mijn snelle reactie heb ik deze 2 foto's kunnen maken. De eerste in de voorwijken van Pskov, de 2e rond Izborsk, ik weet niet of dat een museum, een prive verzameling of verkoop was. Als iemand ooit nog naar Pskov gaat is het goed om dat uit te zoeken.
Afbeelding
Afbeelding

Oh ja, in Pskov stond deze ook nog te koop:
Afbeelding

En een speciaaltje voor Harry, deze stond vlak bij de Datcha van mijn schoonfamilie. Hij wordt nog intensief gebruikt, helaas alleen door de katten die er een warm slaapplekje in gevonden hebben.
Afbeelding

Dezer geeft wel een mooi tijdsbeeld van de huidige tijd. Ruim voor de trein kwam ging de overweg al dicht. Van links kwam een ambulance met zwaailicht aan die nog wel toeterde, maar die na gebaren van de overwegwachter dat er niks openging rustig bleef wachten. Vervolgens kwam er van recht ook een ambulance gevolgd door weer toeteren en gebaren.
Afbeelding

En dan nu de onderdelen. Uiteraard had ik zelf wat wensen, en diverse clubleden ook. Dus op weg naar retrodetal en de andere bekende winkeltjes. Onderweg stond deze. Kennelijk was de eigenaar ook nog op zoek naar de juiste onderdelen.
Afbeelding

Het onderdelen magazijn van retrodetal doet mij altijd watertanden.
Afbeelding

Ze waren niet heel blij met mij, want afgezien van een behoorlijke lijst die ik al eerder gemaild had, was er nog een nabestelling die niet goed doorgekomen was. Door de vrije dagen was het druk, en dan die gekke hollander die nog extra wou. Artehm, de directeur, kende mij nog van de vorige jaren en was zeer vriendelijk. Alles werdt opgezocht en gereed gemaakt. Extra tas om te dragen werdt gratis ter beschikking gesteld.

Maar dat was niet alles. Bij een gepensioneerde dame lagen nog onderdelen van een 412 onder de bank. Die mocht ik gratis ophalen anders gingen ze de container in. Daar zeg ik geen nee tegen, dus met een extra tas daarheen. Onder de bank lagen diverse onderdelen. Sommige van een 412, andere duidelijk niet. Ik heb alles maar meegenomen en een doos Wilhelmina pepermunt als bedankje achter gelaten. Ga nooit naar rusland zonder dit soort kleine attenties. Datgene wat ik niet nodig denk te hebben heb ik belooft aan mijn mede clubleden te verkopen voor wijnig. Ik zet ze straks op marktplaats dus sla je slag. Uiteindelijk zijn wij met 90 kilo bagage teruggevlogen (ook veel boeken hoor). Dave Habraken stond ons op de luchthaven op te wachten omdat Dusseldorf voor hem nu eenmaal beter te berijken is dan Arnhem. Zijn spullen staan dus niet op de onderstaande foto met de score van deze vakentie. Dat is jammer want de vloermatten en chroom zouden hier niet mistaan hebben. Ik ben met name blij met het raamrubber en de bedieningsknoppen voor mijn moskvich. De grote aanpak kan beginnen.
Afbeelding

Van de onderdelen die onder de bank van daan kwamen vind ik het verwarminselement voor koelwater (makkelijk starten in de winter) en de beveiligingsinstallatie wel het leukste. Of ik iets met de electronische ontsteking ga doen weet ik nog niet. Die onderdelen blijven nog even op schap liggen.

Een laatste uitstapje is eergisteren nog gemaakt. Bij een kennis van mijn schoonfamilie stond nog een moskvich in een garage. Dat wordt een verhaal op zich wat ik bewaar voor het komende clubblad. Wel stond deze er vlak naast, alvast als lekkermakertje.
Afbeelding

Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op vr mei 17, 2013 8:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Steamer
Contacteer:

Bericht door Steamer » do mei 16, 2013 10:25 pm

Hey Aat,

Bedankt voor het Leuk reisverslag! En natuurlijk voor de onderdelen :) De hoekjes voor de passagiersdeuren hangen er al aan, die passen perfect. De andere zaken zullen de komende weken/maanden volgen :)

Groetjes,
Dave

Jelle Jan
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Jelle Jan » vr mei 17, 2013 8:14 pm

Hallo Aat,

Een leuk verslag, kunnen wij ook een beetje meegenieten. Wel leuk, in de supermarkt in Pskov die je op de foto hebt gezet zijn Jan en ik twee jaar geleden nog geweest. Was toen net geopend. Hoe vond je trouwens Pechory. Wij zijn ook de grotten in geweest en dat was heel indrukwekkend. In 1992 was ik daar ook ooit al eens binnen geweest en ondanks al veranderingen in Rusland was hier niets veranderd.

Groet,

Jelle Jan
GAZ M21 I 'Volga' 1962
Scaldia 408 1969
Lada 1200 E 1980

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo jun 16, 2013 10:11 am

Ik zie dat ik de vragen van Jelle Jan niet beantwoord heb. Pechory was zeer indrukwekkend. Onze reis was vanuit de Orthodoxe kerk georganiseerd, dus inclusief een uitgebreide rondleiding door de grotten door een van de monniken, en ja zeer indrukwekkend. Aan het begin moet je 4 kaarsjes kopen om je tijdens de rondleiding bij te kunnen lichten.

En nu terug naar waar ik eigenlijk voor achter de computer ben gedoken, de status van de moskvich. Vorige week had ik hem binnen gezet en ben ik langzaam begonnen de sierstrippen e.d. van de auto af te halen. Gister een grote slag gemaakt, hierbij wat foto's.

Afbeelding
De roest waar het eigenlijk mee begon. Dit soort plekjes zitten er na 5 jaar buiten staan overal op de auto. Je kunt wel blijven bijtippen, maar omdat op 2 plaatsen de verf slecht is (voorscherm verkleurd, door vorige eigenaar waarschijnlijk al overgespoten) wil ik hem liever in dezelfde kleur helemaal overspuiten.

Afbeelding
Hier en daar is hij zelfs na met de roterende staalborstel behandeld te zijn doorgeroest. Op de grond licht de kriksteun, even slecht als ik verwacht had.

Afbeelding De auto binnen. De roest achter de voorlampen valt mij tegen. Dat had ik bij het opknappen al behandeld, maar duidelijk niet voldoende. Ik zit er aan te denken om de voorschermen te demonteren. Dan is het lassen beter te doen.

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb een setje gekocht om plaatselijk mee te kunnen stralen. Hier een voor en na foto. Voor de vlakke plaat gaat het goed, maar voor de hoeken werkt het een stuk minder, ondanks de speciale opzetstukjes. Jammer, want daar had ik hem juist voor gekocht.

Afbeelding
Afbeelding
En nog even ze beide samen, Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » vr okt 04, 2013 12:15 pm

Met al het werk aan de Volga schiet het nog steeds niet op, maar ik heb 1 plaatje gelast in de keijenvanger voor.

Afbeelding

groet, Aat.

Plaats reactie