Moskvitch opknappen

Dit forum is bedoeld om info over onze klassiekers uit te wisselen
Ladafanaat
Contacteer:

Bericht door Ladafanaat » di jul 29, 2008 10:28 pm

Hallo Aat,

Bij welke verfhandel ben je geweest? En hoe bevalt de verf? Ik heb zelf binnenkort ook nog iets nodig namelijk.
Ik hoor graag van je.

Groeten Mark uit Valburg
LADA, net even sterker!

Mijn website: www.ladafansite.tk
Mijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/ladafanaat

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » wo jul 30, 2008 8:21 am

Hoi Mark

Het bedrijf heet Colours en Coatings, adres Vlamoven 7 te Arnhem telefoon 026 - 36 36 111. Ik heb de Verf niet besteld aangezien je minimaal 1 Lieter moet bestellen en ik alleen de onderkant van de deur wou beschermen. (wachttijd ivm vakantiedrukte is nu 2 weken. Normaal leveren ze in 2 a 3 dagen) Ik heb dus geen ervaring met die verf. Hun website is: http://www.kleurenverf.nl/

Succes met de Lada, Aat.
uwaga tours heeft alvast 1 nieuwe band voor zijn moskvitch

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma aug 04, 2008 10:08 pm

Hoi Clubleden

De sleutelkribels zijn er zeker maar er is niet zo veel te doen aan de moskvitch. Ik heb de de reserve versnellingsbak maar eens uit de mottenballen gehaald. Na hem eerst bij de stoomtrein gereinigd te hebben heb ik zondag hem deels gedemonteerd. De aansturing liep door opgehoopd vuil iets zwaar dus die ging eerst uit elkaar. Daarna alle klepjes eraf voor inspectie. Het ziet er uit als nieuw. Alleen om de hoofdas te demonteren moet ik de assen van de hulptandwielen demonteren. Dezen moeten eruit geperst worden. Het enige wat ik nu niet kan zien is het achterste lager. Bij het ronddraaien hoor ik niks en het voeld ook heel goed. Ik denk dat met het erin of eruit persen de kans op schade niet opweegd tegen de inspectie van een goedlopend lager. Dat ga ik dus niet doen. De sinchromesh ringen die ik ooit gekocht had blijven dus ook nog even op schap. Ze zien er niet beter uit dan degenen die in de bak zitten. Later deze week gaat alles in de Olie/vet en bouw ik het weer dicht. Het voorste lager is officieel Olie gesmeerd maar voor de opslag ga ik daar denk ik vet in doen. Dat beschermt beter tegen vuil want ik hoop dat de bak nog jaren in de stalling kan blijven liggen. (zo niet heb ik namelijk een probleem de bak die onder de mossi zit). Voor de liefhebber 3 fototjes van de opengewerkte versnellingsbak.

Afbeelding
Klepje open aan de kant van het achteruit hulptandwiel.

Afbeelding
Close up van het schakelmeganisme en tandwielen.

Afbeelding
Schakelmeganisme en de bak.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 7:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma sep 08, 2008 8:15 pm

sorry, dubbel gepost
Laatst gewijzigd door Aat op vr sep 12, 2008 8:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma sep 08, 2008 8:20 pm

Hoi dames, heren,

afgelopen weekend was het Terug naar toen, het stoomweekend van de VSM. Dichtbij parkeren is een probleem aangezien er duizenden bezoekers komen. De oplossing, koop een klassieke auto en parkeer hem op het terrein.

Afbeelding

Afbeelding

Meteen een mooie reclame voor de club aangezien het ralleybord van het lustrumweekend nog steeds op de auto zit.

Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 6:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Theo Hagenauw

Bericht door Theo Hagenauw » vr sep 12, 2008 7:49 pm

Hoi Aat,

ik hoop dat je een goed stoomweekend gehad hebt. Zondag waren Gerard, Jan met familie en ik nog even aanwezig bij het station: wij deden mee aan de "een brug te ver" rit van de IFA mobile 2 takt vereniging, en de route voerde ons daarlangs.
Navraag bij de ingangspost leerde dat jij op dat moment op een andere locatie bezig was. Toen zijn we maar doorgereden, mede omdat het toen niet echt lekker weer was.

Groet, Theo
Король Дороги

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma okt 06, 2008 11:08 am

Hoi Clubleden,

Afgelopen zaterdag waren Katia en gevraagd om te tolken bij een voetbalwedstrijd tussen (geestelijk) minder bedeelde kinderen uit Moskou en de Forza Friends (gehandicapten team Utrecht) op Klein Galgenwaard. Uiteraard zijn wij daar in stijl heengereden. Als dank voor het tolkwerk kregen wij van de Russische begeleiders een vaantje van het ministerie van opleidingen van de stad Moskou.
(zie achter de voorruit in de moskvitch)

Afbeelding

Bij het verlaten van de snelweg op de terugweg kreeg ik de mossi niet meer in de 3e versnelling. Oeps. Ook de 1 bleek tegen te sputteren. 2 en 4 gingen wel maar ook niet van harte. Ook zat er bijna geen weerstand in de versnellingspook. Zonder veel te schakelen ben ik in de 2e en 4e versnelling naar huis gereden, gelukkig niet meer dan 1 km van de afrit. Na geparkeert te hebben kon ik alle versnellingen inschakelen, alleen was het vreselijk zoeken waar ze zaten. Het was al donker dus de zondag plannen voor de volga gingen niet door. Volgende week wil ik Nijmegen niet missen. Na een korte inspectie bleek de veer die de versnellingspook in de middenstand moet trekken (de vrije positie tussen 3 en 4) gebroken. Even naar de volga veren gekeken maar die hadden een andere lengte. Gelukkig was de veer alleen op het uiteinde gebroken dus heb ik een nieuw haakje aan de veer gebogen en hem weer gemonteerd. Daarna heb ik de auto voor volgende week zondag maar zo goed als het in de regen ging, gewassen.

Alleen de Russische vlag monteren en dan staat hij klaar voor 20 jaar Nijmegen-Pskov.

Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 7:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo okt 19, 2008 5:02 pm

Hoi Clubleden,

Op de foto's van Jelle Jan viel het mij op dat mijn rechterkoplamp te hoog afgesteld staat. Handig die fotogalerij op onze website. Zelf zie je dat natuurlijk nooit. Dus maar even op gevoel hem een paar slagen naar beneden bijgesteld.

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » za nov 29, 2008 12:17 am

Hoi Clubleden

De moskvitch staat in Eelden op de beurs. Ik ben via Deventer daarheen gereden. Bij de kringloopwinkel in deventer bebben ze namelijk een moskvitch interieur te koop staan. Uiteraard willen ze daar de hoofdprijs voor hebben en ik heb reeds een redelijk interieur in reserve staan.
Waarom ben ik er dan toch langsgegaan? Omdat het een rood interieur was wat volgens de verkoper nog zeer gaaf is. Mijn bestuurders stoel heeft op een plek een scheurtje (valt niet op) en is iets vaal, dus als het de goede rode kleur was had ik wel intresse, en het was de goede kleur. Na wat onderhandelen heb ik 1 stoel meegenomen en als ze in prijs moeten zakken omdat ze de rest niet verkopen bellen ze mij.

Nog even een fototje bij vertrek:
Afbeelding
Ik ben zondag zelf op de beurs in Eelde, dus mischien tot ziens op de beurs.
Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 7:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di dec 23, 2008 5:53 pm

Hoi Clubleden,

even een kort berichtje, ik heb de nieuwe voorstoel geplaatst en hij zit geweldig!

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » wo jan 27, 2010 1:52 pm

Alweer een hele tijd geleden dat er een update was, nu dus even de zaken van het afgelopen half jaar. Als eerste maakte de uitlaat steeds meer lawaai. Zoals je elders kunt lezen hebben de Ruslandgangers een uitlaat voor mij meegenomen. Deze herfts had ik eindelijk tijd om die er eens onder te gaan zetten. Dus de auto op de parkeerplaats opgebokt. (Geen zin omk de Volga uit de garage te halen)
Afbeelding
en de uitlaat er maar ondervandaan gehaald.
Poe die was op 1 plek een beedje lek en bij de 2de demper geheel doorgeroest. Misschien leuk om later open te slijpen voor de diverse beurzen. Oud roest doet het altijd goed. Maar om verder te gaan de nieuwe uitlaat maar in de hitte bestendige verf gespoten en er onder gehangen.
Afbeelding

Afbeelding

Het was ondertussen donker dus geen tijd meer om de rest op te ruimen. De volgende dag heb ik alles afgemonteerd en gezien dat 1 van de achterremcilinders wat lek was. Ik heb de auto maar opgebokt laten staan voor de volgende week. De remcilinders heb ik achter maar allebij gewisseld samen met het zetten van nieuwe remblokken. Als je toch bezig bent . . . Nu, 2 maanden later moet ik nog steeds de handrem stellen, vandaar dat bij de nieuwjaarsreceptie ik ook geen wieldoppen achter had voor degene die het zich afvroegen. De handrem doet het wel maar trekt scheef. Geen urgent puntje dus uitstellen tot het warmer wordt.

Vlak voor de nieuwjaarsreceptie kreeg de Mossie ook meer problemen met brandstof. Hij hield in of sloeg zelfs af tijdens het rijden. Dat was dus wel urgent. Het wisselen van het simpele papieren brandstoffilter had geen soelaas dus verder zoeken. Uiteindelijk bleek de aanzuigsectie in de tank dichtgeslagen. Helaas was het gaasje daar zo ver verroest dat ik die samen met het vuil weggeborsteld heb. Dat wordt weer zoeken van de zomer maar tot die tijd kan het ook zonder zoals mijn aanwezigheid bij de receptie (was proefrit) heeft aangetoont.

Dat was het, groet aan allen.

Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 7:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » di feb 23, 2010 1:47 pm

Beste Clubleden,

Tja, hoewel ons kind er nog niet is zijn er al wel veel voorbereidingen gedaan. Als een van de laatste dingen, het babystoeltje in de auto. Tja, die zijn allemaal of isofix of voor een 3 punts gordel. Tja, in de volga zit niks en in de mossi alleen een 2 punts gordel. Wat nu? Gelukkig ben ik niet voor 1 gat te vangen. Met de auto naar de winkel en dan maar passen. En ja, als ik de stoel in de voorste stand zet met het meest recht toe recht aan stoeltje erin kan het net aangezien die lang genoeg is om af te steunen op het dashboard terwijl hij toch nog goed vlak op de zitting rust. Ter bescherming van de stoel en het dashbord heb ik er wel een deken onder gelegd. Rukken, duwen, testen e.d. en hij krijgt mijn goedkeuringsstempel. Hierbij een fototje. Nu nog de inhoud.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » ma apr 12, 2010 9:35 pm

Beste RKCN leden,

Nu het brandstofsysteem weer goed werkt ook maar wat andere kleine probleempjes verholpen. De kofferdeksel lekte als tijden iets. Tja, de afdichting wag gewoon kompleet vergaan. Die heb ik nu uitgewisseld voor een ander (modern) exemplaar en meteen maar even de roestrandjes bijgewerkt. Omdat verschoten mossi beige niet standaard verkrijgbaar is heb ik maar wat verf laten maken. Tja, niet helemaal de kleur maar toch een stuk beter dan de andere die ik geprobeerd heb. Ik hoop voor het weekend het nog even te poetsen dan kunnen jullie het bij de rit ook beoordelen mits ik de Volga niet meeneem natuurlijk.

Ook de handrem is nu netjes afgesteld en werkt weer als de beste. Lichtjes aantrekken=een mooie remming. Sterk aantrekken = neus tegen voorruit. Zo hoort dat.

Groet, Aat.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » za jun 19, 2010 7:28 am

Een nieuwe zomer en een nieuwe APK.

Tja, eens in de 2 jaar is het zo ver, APK. Vooraf de auto nog maar eens goed controleren. Ïk twijfelde over het wiellager linksvoor dus met de afspraak voor de APK de auto maar meteen even meegenomen en het bij mijn vaste keurmeester nagevraagd. Afkeur. Grrrmbl. Snel, wat de keuringsdatum was al over 2 weken, heb ik via e-bay een voorwiellager besteld (een voorwiellager bestaat uit een groot en een klein kegellager) Deze had ik 5 dagen later met de post binnen.

Afbeelding

Dus de auto maar weer op bokken en het geheel uit elkaar gehaald. Wouw, dat zag er nog goed uit. Ik had het met de revisie volledig gespoten en na 4 jaar zag het er nog zeer goed uit.

Afbeelding

een beedje stoffig van het remstof maar daar is ook alles mee gezegt. De lagers zagen er op zich nog goed uit. Ik denk dat met gewoon nieuw vet het ook wel gekund had. Maar ja, nieuw is beter. Snel de nieuwe lagers en keerring geplaatst, nieuw vet erin, en de boel weer in elkaar. Voor de zekerheid heb ik de keerring en vet rechts ook maar vervangen. Kan nooit kwaad.

Al met al koste het mij nog geen 5 uur.

Ik ben langer bezig geweest de speling uit mijn stuurhuis te stellen aabgezien je daar een dopsleutel 41 voor nodig heb. Een steeksleutel 41 heb ik wel in mijn kist, maar daar heb je geen ruimte voor. Na 4 uur klooien was het tijd voor een andere oplossing. Gelukkig bood de garage weer uitkomst. Ik mocht hun dop lenen en met 30 minuten was het stellen voor elkaar. Gister was de APK en de mossi is er zonder opmerkingen doorheen.

Groet, Aat.
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aat
Contacteer:

Bericht door Aat » zo okt 24, 2010 9:25 pm

Beste Clubleden,

met de APK was het mij al opgevallen dat de scherm achter het voorwiel aan bestuurderszijde niet zo goed was. Bij de moskvitch zit hier een soort hoekig gebogen blikken plaat om te voorkomen dat zand e.d. tot aan de bestuurdersdeur in het voorscherm vliegen. Ik heb geprobeerd in Rusland een vervanger te vinden, maar dat was niet gelukt. Nu maar de stoute schoenen aangetrokken en de boel maar gedemonteerd. Ai, die is zeker niet goed meer. Hij is in het verleden al een keer opgelapt blijkt uit het mooie stukje onderop dat er in gepopnagelt is. Dat moet nieuw. Dus maar in de vooraad plaatmateriaal gedoken en wat megenomen naar de stoomtreinen. Daar werkt het toch net iets makkelijker. Helaas was het plaatje net niet lang genoeg. Het nieuwe deel bestaat dus uit 2 delen die ook weer aan elkaar gepopnageld zijn. Na spuiten e.d. maar monteren. Helaas heb ik de ruimte voor het afsluitband net iets te ruim gegokt. Dus moet er nog weer een randje af. Naja, dinsdag moet ik weer een stoomlok stoken dus na de dienst hoop ik hem snel even langs de slijpsteen te halen. Voor nu nog even een foto van oud en nieuw.

Groet, Aat.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Aat op ma feb 21, 2011 8:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie